• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Alla tre är 2-cyl där V-strom har en v-twin.
Den enda inputen jag kan komma med är att jag har provsuttit Tenere och sätet var inte superbekvämt. Den känns absolut bäst för grus/offroad om man jänför de du har listat men på väg så kanske v-stromen är bäst. Du får nog åka o provköra helt enkelt.

Kan Triumph Tiger vara något?
Tiger är väl också rätt hög? Det är väl alla äventyrspaket iofs.

Tiger är väl också rätt hög? Det är väl alla äventyrspaket iofs.
900 finns i låg version från fabrik.

Skärmavbild 2023-06-08 kl. 15.51.55.png
Skärmavbild 2023-06-08 kl. 15.52.17.png

Vanliga teneren har 875 cm sitthöjd å den når jag ner med tåspetsen 😁, suzukin är 835 cm, passar nog mig perfekt.
Men skall testa nån dag.

Sån är det! Ska skruva fast en Kriega Solo Platform på Desert Sleden.
https://www.accu.co.uk/ har bra utbud, men frakt på 400:-, till osv blir ju orimligt.
Oj vad skruv jag köpt senaste halvåret... Dessvärre tror jag inte jag har någon som matchar vad du söker, men kan kolla nästa gång jag kikar förbi vår produktion.
Rostfritt är sällan svart, men leta Zink-Nickel-behandlad skruv. Den finns svart.
Även Zinkflakes/Geomet/Dacromet finns i svart. Geomet kallas även Geoblack när den är svart.
De uppfyller rostskyddskraven för fordonsproduktion, så duger utmärkt på hojen.

Oj vad skruv jag köpt senaste halvåret... Dessvärre tror jag inte jag har någon som matchar vad du söker, men kan kolla nästa gång jag kikar förbi vår produktion.
Rostfritt är sällan svart, men leta Zink-Nickel-behandlad skruv. Den finns svart.
Även Zinkflakes/Geomet/Dacromet finns i svart. Geomet kallas även Geoblack när den är svart.
De uppfyller rostskyddskraven för fordonsproduktion, så duger utmärkt på hojen.
Snällt! :)
Ska leta vidare, annars funkar det ju som sagts ovan med att spraya dem själv också.

Svängde förbi flying eagle och köpte mig en knox väst. Ångrar att ja inte köpte en sån från första början, vilken skillnad.

Tänkte även köpa ett intercom men känner att jag behöver läsa på lite. Har ni några rekommendationer?

Nu har jag Shoeis integrerade. Hade ett utvändigt på min förra hoj. Integrerat är snyggare men funktionen är densamma. Lite bättre ljud i det integrerade.

Ja ok, jag har också en shoei hjälm och har nu läst mig till att hjälmen är förbered för ett intercom från Sena. Men de verka ha svårt att samarbeta med andra märken. Annars verkar de som det bästa alternativet.

Ja ok, jag har också en shoei hjälm och har nu läst mig till att hjälmen är förbered för ett intercom från Sena. Men de verka ha svårt att samarbeta med andra märken. Annars verkar de som det bästa alternativet.
Det där med andra enheter har jag noll koll på, men det är nyaste Sena jag kör och för mig som kör själv funkar det bra.

Jag har också integrerat Sena i min. Snart dags för hjälmbyte och fått upp ögonen på Cardo. De kör med JBL högtalare och deras ljud ska vara bättre än Senas. Om det är det återstår att se men då jag är ett JBL fan så tvekar jag inte :)

Jag har köpt Cardo Edge och kört med denna säsong.
Jag använder pluggar som sänker ljudet med 20db och man hör fortfarande både musik och vänner tillräckligt högt.
Ska väl inte prata om bra ljud men det låter iallafall tillräckligt mycket för att överrösta min V4.
Den funkar också bra med Spotify, Apple music och annat. Jag använder den tillsammans med Waze för varningar och det funkar bra.
Och räckvidden är väl ca 1-200m.

Verkar som att de flesta använder Cardo nu för tiden så det är nog säkrare kort om inte alla polare har andra märken redan.

Senast ändrad:
Tack för svar grabbar :)

Vi hade cardo (oklart vilken) på trafikskolan men det är också all erfarenhet jag har av intercom. Får höra med min bror om han är sugen på någon särskild, tänkte köpa ett paket ihop. @MrJL Cardo edge verkar bra och populär. Får bli en tur till butiken igen och se vad personalen säger :)

Vi hade cardo (oklart vilken) på trafikskolan men det är också all erfarenhet jag har av intercom. Får höra med min bror om han är sugen på någon särskild, tänkte köpa ett paket ihop. @MrJL Cardo edge verkar bra och populär. Får bli en tur till butiken igen och se vad personalen säger :)
Det finns duopack som är lite billigare om ni är två. Jag köpte mitt på kampanj på XL-moto. Men då är det ju lite väntetid.
Cardo Systems Edge Duo JBL Intercom Svart - Nu 24% rabatt | XLMOTO

Om du vill hålla det lite simplare, utan att tumma på kvalitet, så kan jag rekommendera Cardo Freecom4.
Har inte MESH so Edge har, men funkar om man är upp till fyra som kör samtidigt. Också med JBL nu för tiden.
Har kört med FC4 nu i snart 5säsonger. Funkat kanon hela tiden.
Har det i två av mina Shoei-hjälmar och två av Frugis HJCs.

Om du vill hålla det lite simplare, utan att tumma på kvalitet, så kan jag rekommendera Cardo Freecom4.
Har inte MESH so Edge har, men funkar om man är upp till fyra som kör samtidigt. Också med JBL nu för tiden.
Har kört med FC4 nu i snart 5säsonger. Funkat kanon hela tiden.
Har det i två av mina Shoei-hjälmar och två av Frugis HJCs.

Ska ta en titt på den :) Jag tvivlar på att vi kommer vara fler än tre användare samtidigt. Den är i främst musik/telefon den kommer användas till, så bra ljud och batteritid är viktigt.

Brukar man behöva modifiera hjälmen för att få plats med högtalarna?

Ska ta en titt på den :) Jag tvivlar på att vi kommer vara fler än tre användare samtidigt. Den är i främst musik/telefon den kommer användas till, så bra ljud och batteritid är viktigt.

Brukar man behöva modifiera hjälmen för att få plats med högtalarna?
Batteritiden är jäkligt bra på FC.
Skulle man vara andra än dom man vanligtvis kör med så är det enkelt att byta användare med Cardos app.
Utöver dom tre användarkanalerna har FC även iaf två ingångar för ex mobil och GPS.
Många hjälmar idag har förberett för högtalarna. Cardo skickar med olika fästen och mikrofoner så man kan ha systemen till olika hjälmar. 🙂

Jaha okej, smidigt att man kan styra användare från appen. Det verkar vara samma högtalare som i edge men utan mesh i den. Hittade även en Cardo som heter ”black edition” med 45mm högtalare, vilket verkar vara ”the shit”. Men måste kontrollera så att de får plats i hjälmen. Annars lutar det mest mot freecom eller edge.
Tusen tack! :)

Tillbaka
Topp