• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Igår fick jag köra hem i kö och avspärrningar hela vägen hem.
Snitthastighet var nog mellan 10-20km/h i nästan 1:30.
Min hoj gillade inte det... Inte jag heller så idag testade jag lite nya jackor och gav Knox en chans, testade både förra modellen och den nya:

Skärmavbild 2023-06-14 kl. 22.47.31.png


Nya modellen hade mycket skönare material på meshen. Förra modellen mk2 var lite irriterande mot huden men inte den nya.
Fick gå upp til XL för att den inte skulle sitta som ett tight underställ.

Ni som har koll, går de att köpa på kampanj någonstans? 3800 är lite väl saftigt för en jacka jag kommer använda 10 gånger per säsong...
 
Igår fick jag köra hem i kö och avspärrningar hela vägen hem.
Snitthastighet var nog mellan 10-20km/h i nästan 1:30.
Min hoj gillade inte det... Inte jag heller så idag testade jag lite nya jackor och gav Knox en chans, testade både förra modellen och den nya:

Skärmavbild 2023-06-14 kl. 22.47.31.png


Nya modellen hade mycket skönare material på meshen. Förra modellen mk2 var lite irriterande mot huden men inte den nya.
Fick gå upp til XL för att den inte skulle sitta som ett tight underställ.

Ni som har koll, går de att köpa på kampanj någonstans? 3800 är lite väl saftigt för en jacka jag kommer använda 10 gånger per säsong...

Köpte min mk3 på flying eagle nyligen och snyltade till mig 15%. Det ska du kunna få i vilken butik som helst om du är lite trevlig :) Tycker jackan är riktigt bra, faktiskt. Dock fick jag fick gå ner en storlek, mk2 upplevde jag är lite större i storleken.
 
Köpte min mk3 på flying eagle nyligen och snyltade till mig 15%. Det ska du kunna få i vilken butik som helst om du är lite trevlig :) Tycker jackan är riktigt bra, faktiskt. Dock fick jag fick gå ner en storlek, mk2 upplevde är lite större i storleken.
Tro mig jag gjorde allt som mina svenska gener klarar av. T.o.m. gruppköp på plats.
Men han var proffsig och la mycket tid på mig trots full butik igår.
Så jag gick tillbaks idag och köpte den.
Känns bra att inte beställa online i detta fall.
Finns för lite butiker i Stockholm.
 
Tro mig jag gjorde allt som mina svenska gener klarar av. T.o.m. gruppköp på plats.
Men han var proffsig och la mycket tid på mig trots full butik igår.
Så jag gick tillbaks idag och köpte den.
Känns bra att inte beställa online i detta fall.
Finns för lite butiker i Stockholm.
Urbane Pro mk2 är asbra. Jag har använt min dagligen sedan oktober. Idag var det 27*c så då tog jag enbart jackan. Vanligtvis brukar jag ha ventilerad crosströja utanpå. När det blir kallt eller regnat byter jag till en Mtb-jacka utanpå. Grymt att kunna variera sig utifrån väder.
 
Urbane Pro mk2 är asbra. Jag har använt min dagligen sedan oktober. Idag var det 27*c så då tog jag enbart jackan. Vanligtvis brukar jag ha ventilerad crosströja utanpå. När det blir kallt eller regnat byter jag till en Mtb-jacka utanpå. Grymt att kunna variera sig utifrån väder.
Jag köpte en idag så kör hem med den idag tänkte jag. Blir nog en rejäl skillnad mot min nuvarande airbagjacka:
M4LLVI7YKJGMPJHLG3NP5J7GKI.jpg

Och sen en ryggsäck också...
 
Tro mig jag gjorde allt som mina svenska gener klarar av. T.o.m. gruppköp på plats.
Men han var proffsig och la mycket tid på mig trots full butik igår.
Så jag gick tillbaks idag och köpte den.
Känns bra att inte beställa online i detta fall.
Finns för lite butiker i Stockholm.

Det var illa, trots det goda bemötandet :)
Men i vilket fall, västen är räddaren i nöden nu när det är såhär varmt. Framåt kvällen är den perfekt med en hoodie över.
 
Igår var det galet varmt så perfekt dag att testa Knox-jackan.

Gick upp en storlek för min normala storlek som är 52/L satt som ett kompression-underställ och det funkade inte.

IMG_8537.jpeg

Så det fick bli XL. Skydden satt bra och inte för tight men bra.

Var riktigt skön att köra i. Som en T-shirt nästan 🔥
 
Igår var det galet varmt så perfekt dag att testa Knox-jackan.

Gick upp en storlek för min normala storlek som är 52/L satt som ett kompression-underställ och det funkade inte.

IMG_8537.jpeg

Så det fick bli XL. Skydden satt bra och inte för tight men bra.

Var riktigt skön att köra i. Som en T-shirt nästan 🔥
Var och klämde på Pando Motos Commando och UH03 hos Occasional Rider igår. Båda kändes väldigt bra om man letar alternativ. Har vanligtvis M och den satt tight på mig så det funkar nog fint med plagg utanpå.
 
Börjat snegla mot Duke 890.
Någon som har koll på vad skillnaderna mellan "vanlig", R samt GP är?
Värt att lägga till några extra 20-30k för de sistnämda?
 
Börjat snegla mot Duke 890.
Någon som har koll på vad skillnaderna mellan "vanlig", R samt GP är?
Värt att lägga till några extra 20-30k för de sistnämda?
Efter en snabb googling verkar "vanlig" och GP vara samma maskin fast annan lack på GP

Saxat från 44teeth:
As it happens, the ‘GP’ version is actually the same as the standard 890 Duke, save from a MotoGP inspired colour scheme. Yep, it’s got the same 115hp LC8c engine, the same WP Apex suspension, and the same six-axis IMU controlled electronics suite. But I think you’ll agree, it looks seriously sweet.
 
Börjat snegla mot Duke 890.
Någon som har koll på vad skillnaderna mellan "vanlig", R samt GP är?
Värt att lägga till några extra 20-30k för de sistnämda?
Värde kan betyda många saker, bla pengamässigt eller känslomässigt.
I mitt fall hade jag bestämt mig för att köpa en Panigale V4, pengamässigt hade det givetvis varit smartast att köpa den "billigaste" (minst dyra) :)
Jag jagar inte varvtider och kommer inte i närheten av att använda hojen fullt ut på gränsen.

Men jag ångrar absolut inte mitt köp av en dyrare modell. Skönt att slippa ha dendär "tänk om jag hade..." känslan.
 
Efter en snabb googling verkar "vanlig" och GP vara samma maskin fast annan lack på GP

Saxat från 44teeth:
As it happens, the ‘GP’ version is actually the same as the standard 890 Duke, save from a MotoGP inspired colour scheme. Yep, it’s got the same 115hp LC8c engine, the same WP Apex suspension, and the same six-axis IMU controlled electronics suite. But I think you’ll agree, it looks seriously sweet.
Tack! kollade lite på KTM's hemsida och blev inte klok på om det var någon skillnad på vanliga och GP men det verkar ju inte vara så då :)
R'en har lite mer hk, vassare bromsar samt bättre (ställbara?) dämpare om jag förstått det rätt?

Värde kan betyda många saker, bla pengamässigt eller känslomässigt.
I mitt fall hade jag bestämt mig för att köpa en Panigale V4, pengamässigt hade det givetvis varit smartast att köpa den "billigaste" (minst dyra) :)
Jag jagar inte varvtider och kommer inte i närheten av att använda hojen fullt ut på gränsen.

Men jag ångrar absolut inte mitt köp av en dyrare modell. Skönt att slippa ha dendär "tänk om jag hade..." känslan.
Har du förstås helt rätt i!
Jag är ju inne på samma spår som dig faktiskt, kommer ju aldrig använda den fulla potentialen i en "värstingmaskin" men jag vet nog innerst inne att jag kommer reta mig om jag köper ett mellanting eller en kompromiss 😅 ( å andra sidan borde man ju gå på 1290 superduke om man resonerar så fullt ut.....)

Nej men jag var nog mest intresserad av andras åsikter ifall det var någon som kört de olika varianterna av 890n och kunde ge en review på pro's/con's och ifall det var dumt att inte lägga till extra pengarna för en R.
 
Tack! kollade lite på KTM's hemsida och blev inte klok på om det var någon skillnad på vanliga och GP men det verkar ju inte vara så då :)
R'en har lite mer hk, vassare bromsar samt bättre (ställbara?) dämpare om jag förstått det rätt?


Har du förstås helt rätt i!
Jag är ju inne på samma spår som dig faktiskt, kommer ju aldrig använda den fulla potentialen i en "värstingmaskin" men jag vet nog innerst inne att jag kommer reta mig om jag köper ett mellanting eller en kompromiss 😅 ( å andra sidan borde man ju gå på 1290 superduke om man resonerar så fullt ut.....)

Nej men jag var nog mest intresserad av andras åsikter ifall det var någon som kört de olika varianterna av 890n och kunde ge en review på pro's/con's och ifall det var dumt att inte lägga till extra pengarna för en R.
Ring o prata med Daniel, han kan nog styra dig rätt.
Screenshot_20230616-184620.png
 
Tack! kollade lite på KTM's hemsida och blev inte klok på om det var någon skillnad på vanliga och GP men det verkar ju inte vara så då :)
R'en har lite mer hk, vassare bromsar samt bättre (ställbara?) dämpare om jag förstått det rätt?


Har du förstås helt rätt i!
Jag är ju inne på samma spår som dig faktiskt, kommer ju aldrig använda den fulla potentialen i en "värstingmaskin" men jag vet nog innerst inne att jag kommer reta mig om jag köper ett mellanting eller en kompromiss 😅 ( å andra sidan borde man ju gå på 1290 superduke om man resonerar så fullt ut.....)

Nej men jag var nog mest intresserad av andras åsikter ifall det var någon som kört de olika varianterna av 890n och kunde ge en review på pro's/con's och ifall det var dumt att inte lägga till extra pengarna för en R.
Mitt tips är att alltid köpa den bättre om den finns för annars kommer man alltid att ångra sig. Är det bättre dämpning, mer HK och liknande så är det givet. Men om det bara är färgen så hade inte jag gjort det.

Hittar bara 890 R på hemsidan. Är det så att det är den enda som finns 2023?

Och alltid installera en riktig pipa 🤘🏼
Såg att det fanns ett Akra till den.
 
Senast ändrad:
Mitt tips är att alltid köpa den bättre om den finns för annars kommer man alltid att ångra sig. Är det bättre dämpning, mer HK och liknande så är det givet. Men om det bara är färgen så hade inte jag gjort det.

Hittar bara 890 R på hemsidan. Är det så att det är den enda som finns 2023?

Och alltid installera en riktig pipa 🤘🏼
Såg att det fanns ett Akra till den.
Skärmavbild 2023-06-17 kl. 18.13.39.png


R,GP, samt 790 verkar vara det som finns i årsm.2023
Antar man har plockat bort vanliga 890 för att få lite mer skillnad mellan modellerna och för att de inte skall konkurrera med sig själva så får man tre val:
790 - Insteg (95hk/174kg)
890 GP - Mellanmjölk (115hk/169kg)
890 R - Värstingen (121hk/166kg)


Riktig pipa är såklart givet, det byter man omgående om det inte redan är gjort 😎
 
@Richie
Skumt, fanns inte på svenska sidan när jag kollade.
R är ju alltid coolast… 💸🤷🏼😍
Det var ju iofs inte svenska sidan jag kollade på så det förklarar saken 😅
@Richie klart du ska ha R versionen och glöm inte tech-packetet. Bromsarna och fjädringen är riktigt bra på den + att motorn är riktigt pigg :)
Lutar mest åt den om det blir aktuellt! Får se hur jag gör, borde kanske hålla mig till nästa säsong egentligen…
 
Det var ju iofs inte svenska sidan jag kollade på så det förklarar saken 😅

Lutar mest åt den om det blir aktuellt! Får se hur jag gör, borde kanske hålla mig till nästa säsong egentligen…
Kolla om det är en ny modell på gång nästa år, då blir denna "billig". Då kan du säkert köpa i vinter på rejäl kampanj.
Men säsongen har ju precis börjat och det verkar bli en riktigt bra säsong i år.

Hittade lite intressant info här, vet dock inte om det gäller "svenska" hojarna:

"Then, we have the 114-horsepower 2023 890 Duke. It comes in three flavors this year, from the regular Duke 890 to the 890 Duke R, and the 890 Duke GP. The Duke R comes with adjustable WP Apex suspension, Brembo brakes, and Michelin Power Cup II tires to help it stick to the corners. It also has slightly more horsepower, though KTM hasn’t released figures yet.

The Duke GP is the everything package for the Duke. It includes the same ride modes and throttle control systems as the 890 R, but adds a 6D lean angle sensor and fully-adjustable shocks. The new sensor detects side-to-side movement, as well as pitch and drift positioning. Its optional track mode and quick shifter should make it a formidable track day toy, as well."

Nu kollar du på 890, men jag har en vän som äger/ägde en 790 och var extremt nöjd med den.
Så jag tror inte det går att välja fel hoj idag.. Alla hojar idag är så pass bra att det slutar med vad man själv gillar.
Hursomhelst så verkar du kunna få ligga på alla:

ktm-890-Duke-R-racetrack.jpg
 
Tillbaka
Topp