• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Snygg är den i alla fall! Jäkla bra pris för kolfiber, pinlock och inre visir.
Jag har den röd/svarta varianten som är matt. Känns riktigt bra kvalitétsmässigt och var lätt att installera Cardo utan problem.
IMG_1138.jpeg
Ska beställas ✌️har kört med klassiska ”rulla ihop>dra i örat>pilla in hörselgången” och vore skönt med något smidigare 😄
 
Den där sluter inte tätt och är tunn, den kommer alltså inte vara tyst. Köp proppar för mc-åka redan för att säkra upp. Då slipper du vindljus men hör annat. Har inte lyckats hitta en enda hjälm som är OK på upprätt hoj utan kåpa och utan proppar.
Den hjälmen följe inte min logik om ljudnivå. Med den hjälmen tänkte jag mer om närvaro när jag inte kör så fort och inte så länge. Typ på en grusväg eller några mil på kurviga småvägar. Då skulle jag vilja höra, känna och vara så nära upplevelsen som möjligt med alla sinnen. En bra hjälm + öronproppar gör att man får distans till övrig trafik. Man stänger av ett viktigt sinne med hörselskydd, oavsett vad man tycker om det.Jag tänkte den hjälmen mer som ett komplement. Lite som med klockor, att man inte nödvändigtvis bara måste ha en enda. OWG gäller klockor och OHG hjälmar :).
 
Senast ändrad:
Den hjälmen följe inte min logik om ljudnivå. Med den hjälmen tänkte jag mer om närvaro när jag inte kör så fort och inte så länge. Typ på en grusväg eller några mil på kurviga småvägar. Då skulle jag vilja höra, känna och vara så nära upplevelsen som möjligt med alla sinnen. En bra hjälm + öronproppar gör att man får distans till övrig trafik. Man stänger av ett viktigt sinne med hörselskydd, oavsett vad man tycker om det.Jag tänkte den hjälmen mer som ett komplement. Lite som med klockor, att man inte nödvändigtvis bara måste ha en enda. OWG gäller klockor och OHG hjälmar :).
Alltid kul med fler grejer! Jag är modest och har 2st hjälmar. @Chrisse har väl typ 10st. 🤣
 
Hjälmarna funkar olika på olika hojar också, min shoei nxr är bra på duccen och vitpilen men på en "vanlig" hoj med upprätt körställning så är den inget vidare,

Det är ändå inte jättestor skillnad på sport och naket på lutningen på hjälmen.
Nu tog jag extrema exempel men det är väl antagligen "äventyrshjälmar" som passar bäst om man sitter rakt.
Spoiler kanske gör en del mot nacken också om man sitter rakt.

1709902357386.png
 

Bilagor

  • 1709901980122.png
    1709901980122.png
    246.8 KB · Visningar: 3
Det är ändå inte jättestor skillnad på sport och naket på lutningen på hjälmen.
Nu tog jag extrema exempel men det är väl antagligen "äventyrshjälmar" som passar bäst om man sitter rakt.
Spoiler kanske gör en del mot nacken också om man sitter rakt.

1709902357386.png
Fast hur mycket vind man får på sig varierar ju utifrån hoj och position…
 
Den har ju för fan fotpinnar bak!
För att den ska bli godkänd för passagerare behöver den levereras med fotpinnar, men de ser ut att medvetet vara väldigt lätta att plocka av.
Den har även en lucka i kåpan bak vid laddsladden som säkert är där för att uppfylla passagerarhandtag, vilket absolut aldrig kommer användas.
Sitta och hålla sig i handtag gör väl folk bara på harleys och rena touringcyklar.
Jävligt otäckt med passagerare som inte lutar med i kurvor.
 
Lacken och att den röda inte har quick shift aktiverat från start, kan göras med en programuppdatering för ca5000 enl säljaren
OK, tack! Eller löses med ECU vilket man kanske vill ha ändå. Jobbigt att installera däremot.
För att den ska bli godkänd för passagerare behöver den levereras med fotpinnar, men de ser ut att medvetet vara väldigt lätta att plocka av.
Den har även en lucka i kåpan bak vid laddsladden som säkert är där för att uppfylla passagerarhandtag, vilket absolut aldrig kommer användas.
Sitta och hålla sig i handtag gör väl folk bara på harleys och rena touringcyklar.
Jävligt otäckt med passagerare som inte lutar med i kurvor.
Det där med leverans visste jag inte. Inte ens min 10-åring vill att jag har kvar handtagen bak.

Ja, passagerare som inte lutar är riktigt jobbigt. Jag körde en kollega till mig i somras och gav strikta order. Hon hade givetvis åkt mc bak tidigare och visste exakt vad som skulle göras i kurvor. Så fan heller, hon lutade motsatt i varje kurva.
 
OK, tack! Eller löses med ECU vilket man kanske vill ha ändå. Jobbigt att installera däremot.

Det där med leverans visste jag inte. Inte ens min 10-åring vill att jag har kvar handtagen bak.

Ja, passagerare som inte lutar är riktigt jobbigt. Jag körde en kollega till mig i somras och gav strikta order. Hon hade givetvis åkt mc bak tidigare och visste exakt vad som skulle göras i kurvor. Så fan heller, hon lutade motsatt i varje kurva.
Det är en del av helfordonsgodkännandet som infördes runt millenieskiftet i Europa om jag inte missminner mig.
Det har ställt till det väldigt mycket för entuiaster både inom bil och mc då bara de delar som fordonet godkändes med under homologeringen är godkända vid en besiktning egentligen.
Därför står det ofta tex två tre olika däck en bil eller MC får utrustas med.
Tillverkaren tvingas då låta tex IDIADA i Spanien testa motorcykeln med både Battlax och Pilot Sport för att kunna få leverera den med båda typerna.
Är fotpinnar med vid testerna måste de vara med vid leverans, eller så får du göra två olika modeller och homologera dem separat, en godkänd med passagerare och en utan.
Enklast bara att låta allt sitta.

På SV650 jag hade, och CBR1100, sitter en liten vinge bakom passagerarsitsen som är ett handtag.
På Monster och på Street Tripple får man tag i ramrören under kåporna bak som handtag.
 
Det blev hjälmprovning idag så nu står det mellan Shoei gt air 2 (eller om det var 3?) och en Hedon heroine racer. Garaget fixat, nu väntar vi bara på värmen.

Är inbyggt mörkare visir bra eller onödigt?
 
Det blev hjälmprovning idag så nu står det mellan Shoei gt air 2 (eller om det var 3?) och en Hedon heroine racer. Garaget fixat, nu väntar vi bara på värmen.

Är inbyggt mörkare visir bra eller onödigt?
Min hjälm ovan är en GT Air 2. Version 3 kom precis ut. Asgött med inre visir. Väldigt skönt med integrerat headset också. Bra hjälm, tycker jag.
 
Min hjälm ovan är en GT Air 2. Version 3 kom precis ut. Asgött med inre visir. Väldigt skönt med integrerat headset också. Bra hjälm, tycker jag.

Har haft 2 olika GT Air 2, har någon annan Shoei nu som passar hojen bättre (bara köpt för färgsättningen), men visste inte att 3an kommit ut. GT Air 2 var bra för min skalle, tyst hjälm. Snygg också.

Måste testa 3an!
 
Ingen dålig uppsättning!
När det kommer riktigt varmt väder kan jag rekommendera Knox Urbane PRO mk3 jackan. Fick den som tips här på forumet förra året och den har varit fantastisk under varma dagar!
Det blev en sådan idag, och en Shoei neotec 2. Nu börjar man bli klar med utrustning och kläder. Möjligen vill jag ha motsvarande byxor till Knox urbane oro mk3 och bra mc-boots med klack så jag får ner båda fötterna i marken. Jag såg att daytona hade boots/stövlar med rejält grov sula. Har ni exempel på andra till en som inte riktigt når ner?
 
Det blev en sådan idag, och en Shoei neotec 2. Nu börjar man bli klar med utrustning och kläder. Möjligen vill jag ha motsvarande byxor till Knox urbane oro mk3 och bra mc-boots med klack så jag får ner båda fötterna i marken. Jag såg att daytona hade boots/stövlar med rejält grov sula. Har ni exempel på andra till en som inte riktigt når ner?
Du kommer nog vänja dig snabbt vid att inte nå ner. Öva, öva och öva lite till på att stanna/starta är mitt tips.

För skyddsbrallor rekommenderar jag pando moto, som att ha tights på sig. Då behövs något lager utanpå däremot, typ Mtb-byxor, jeans, mjukisbrallor eller vad man nu gillar. :)
 
Det blev en sådan idag, och en Shoei neotec 2. Nu börjar man bli klar med utrustning och kläder. Möjligen vill jag ha motsvarande byxor till Knox urbane oro mk3 och bra mc-boots med klack så jag får ner båda fötterna i marken. Jag såg att daytona hade boots/stövlar med rejält grov sula. Har ni exempel på andra till en som inte riktigt når ner?
Jag har inte det problemet med längden så kan inte ge något bra tips om specifika stövlar. Men har du möjlighet så rekommenderar jag Sulas eller Lelles, stort utbud och båda finns i Uppsala. Kan tänka mig att Flying Eagle också har bra utbud i Växjö. Kan vara skönt att åka och se stövlar IRL, förutsatt att man bor där det finns något sånär utbud.
 
Tillbaka
Topp