• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Går man tillbaka 40 år åkte folk i skinnluva och flygarglasögon. Motorstorlekarna var något mindre kubik då iofs men det hände en hel del olyckor men mindre bra utgång. Det gör det nu också men med betydligt vassare motorer. Den resan jag gjort nu har, precis som du säger, gått från bra mc-kläder till mc-kläder som ser mer casual ut. Förhoppningsvis med samma säkerhetsklassning. Just nu letar jag efter ett par bra mc-boots som ser ut som vanliga skor men som har bra säkerhetsklassning. Jag vet att många väljer amerikanska Red Wing men de är bra skor men inga mc-skor. Det vore skönt att kunna gå runt på stan utan att det syns att man kom på mc. Det är lätt att vara fåfäng och välja det som ser snyggt ut, men den dagen man har foten mellan vägbanan och motorcykeln, tackar man sig själv om man köpte säkra skor. 240 kg som pressar foten mot gatan kräver sitt skydd.
Mina Top 3 tips på kängor.
Har John Doe sneakers på fotot ovan. Känns inte supersäkra.

IMG_2778.jpeg

Då var Svartpilen 801 äntligen lanserad. Något märklig grafik på tanken men får väl duga. Sidopanelerna måste bort.

IMG_2778.jpeg

Då var Svartpilen 801 äntligen lanserad. Något märklig grafik på tanken men får väl duga. Sidopanelerna måste bort.
Jag gillar den. dock vet jag inte vad jag tycker om panelerna på kylaren. Förmodar att det är dem även du syftar på.
Är inte priset högt jmf med Duke 790? 137 kSEK mot 103 kSEK. Tillverkas även svartpilen i Kina? Kanske det som påverkar priset.

Bitig sak. Vet inte om du blir glad eller besviken när jag tycker din 401 är snyggare 🙂
Jag håller med om att 401 är coolare men en del i det är de grövre däcken och att man ser mer av ramen på 401. Annars är de ju ganska lika.
Den nm är snygg tycker jag, men din 401 har mer attityd!
Är det duke 790-motorn som sitter i?
Yes, 799cc som Duke 790 motorn men inte L versionen med 95hp som 790 har i EU utan fullfartsversionen med 105hp. Skiljer tydligen en hel del mellan motorerna, det är alltså inte bara olika mapparna. Det är olika kammar, kolvar och olika kompression som jag förstått det.
Jag gillar den. dock vet jag inte vad jag tycker om panelerna på kylaren. Förmodar att det är dem även du syftar på.
Är inte priset högt jmf med Duke 790? 137 kSEK mot 103 kSEK. Tillverkas även svartpilen i Kina? Kanske det som påverkar priset.
IMG_2784.jpeg

IMG_2785.jpeg

Ja, jag menar samma paneler. De är i aluminium och tanken är väl att de ska matcha skid platen och se ut som crash-skydd. Enkla att byta ut mot mycket mindre i svart plast eller kolfiber. Då blir den dock mindre biffig.

Senast ändrad:
Jag håller med om att 401 är coolare men en del i det är de grövre däcken och att man ser mer av ramen på 401. Annars är de ju ganska lika.

Yes, 700cc som Duke 790 motorn men inte L versionen med 95hp som 790 har i EU utan fullfartsversionen med 105hp. Skiljer tydligen en hel del mellan motorerna, det är alltså inte bara olika mapparna.

IMG_2784.jpeg

IMG_2785.jpeg

Ja, jag menar samma paneler. De är i aluminium och tanken är väl att de ska matcha skid platen och se ut som crash-skydd. Enkla att byta ut mot mycket mindre i svart plast eller kolfiber. Då blir den dock mindre biffig.
Snygg är den, jag gillar dock utseende som ger känslan av en liten smidig hoj man kan sprätta grus med också. 801 ser betydligt mer landsväg ut tänker jag. Är förstås en väldigt personlig preferens, brukar sitta och scrolla 125cc scramblerbyggen på nätet som jag går igång på 😊

@rambo_amadeus
-Glömde svara på prisskillnaderna.
Duke 790 (och Svart/vit-pilen 125/250/401) tillverkas i Kina och har enklare komponenter. Svart/vit-pilen 701 tillverkades i Österrike. Skillnaderna mellan Duke 790 och 801 är:

801
*Tillverkas i Österrike. Ska tydligen bland annat ha bättre finish/passform.

*Den mer avancerade motorn med 105hp istället för 95hp.

*All elektronik från start istället för som tillköp. -Quickshifter bland annat. Lite oklart vad som ingår förutom quickshifter och bluetoothuppkoppling, men det finns även exempelvis navigation och wheelie control.

*Justerbar fjädring fram (preload och rebound) och bak (preload och rebound).

Senast ändrad:
@rambo_amadeus
-Glömde svara på prisskillnaderna.
Duke 790 (och Svart/vit-pilen 125/250/401) tillverkas i Kina och har enklare komponenter. Svart/vit-pilen 701 tillverkades i Österrike. Skillnaderna mellan Duke 790 och 801 är:

801
*Tillverkas i Österrike. Ska tydligen bland annat ha bättre finish/passform.

*Den mer avancerade motorn med 105hp istället för 95hp.

*All elektronik från start istället för som tillköp. -Quickshifter bland annat. Lite oklart vad som ingår förutom quickshifter och bluetoothuppkoppling, men det finns även exempelvis navigation och wheelie control.

*Justerbar fjädring fram (preload och rebound) och bak (preload och rebound).
Bra uppspecat. Då är ändå prisskillnaden försvarbar.
Hur går tankarna, blir det beställning?

Snygg är den, jag gillar dock utseende som ger känslan av en liten smidig hoj man kan sprätta grus med också. 801 ser betydligt mer landsväg ut tänker jag.
IMG_2665.jpeg
IMG_2786.jpeg

Håller med. Att 801 inte har ekerhjul och saknar tankstället, samt skillnaden på däck gör rätt stor skillnad. Man kan ju alltid köpa det där lampskyddet för lite råare utseende. Finns en vindskärm i kolfiber också som tuffar till den ytterligare. Stort ställ till tanken verkar inte finnas men finns ett litet.

Bra uppspecat. Då är ändå prisskillnaden försvarbar.
Hur går tankarna, blir det beställning?
Bara fjädringen och elektroniken skulle kosta 20-25 som tillägg på Duke 790, så jag tycker priset är någorlunda motiverat. Motorn är väl värd en del också. Förstår dock att justerbar fjädring, elektronik och 10hp till är meningslöst för många.

Vi får se om det blir köp, inväntar prisskillnad med min hoj i inbyte. Är lite orolig för försäkringskostnaderna också. Med det sagt så gillar jag hojen skarpt även om jag inte gillar alla detaljer på den.

Senast ändrad:
Kul!! Har du fått svar från någon försäkringsbolag om uppskattat pris?
Ja och det var inte upplyftande. Jag ringde Svedea som nu lanserat märkesförsäkring vilket innebär att man får lite rabatt om man bokar via handlaren när man köper ny hoj.

SMC-rabatt (10%)
En förare, Fullt skyddsställ, inlåst nattetid
Självrisk 4000kr 10138kr/år = 844kr/mån
Självrisk 7000kr 9443kr/år = 786kr/mån

Ja och det var inte upplyftande. Jag ringde Svedea som nu lanserat märkesförsäkring vilket innebär att man får lite rabatt om man bokar via handlaren när man köper ny hoj.

SMC-rabatt (10%)

Dyrare än min nya Tuono V4 1100.... Galet

SMC-rabatt (10%)

Var ju ändå försvarbart. Annars välkomnar jag dig till den fantastiska grussprättar-familjen. Tror jag betar 800kr för min gamla Affe. Per år 🥳

Dags att sopa upp gruset här i stan tycker jag, kört Vespa hela veckan men rullgruset är lite otrevligt här å var.

SMC-rabatt (10%)
Har du kollat nåt annat bolag? Trygg Hansa var hälften så dyra som svedea när jag köpte min vitpil, även om svedea enl handlare skulle vara bäst prismässigt.

Har du kollat nåt annat bolag? Trygg Hansa var hälften så dyra som svedea när jag köpte min vitpil, även om svedea enl handlare skulle vara bäst prismässigt.
Har inte kollat än. Svedea hade inte ens lagt upp modellen i sitt system än så ansvarig la upp den och ringde tillbaka till mig efter en stund. Tveksamt om jag kan få siffror från andra bolagen innan jag har ett regnummer men kommer såklart kolla IF, TH och Bildport också. TH är billigast för mig också på 401. Det skiljde däremot inte så mycket för mig på 401 mellan olika bolag.

Tillbaka
Topp