• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Grabbenvetvad

Omega
2-Faktor
Slog till på en AT -18.
Riktigt rolig motorcykel att köra.
Kört Sporthoj, nakenhoj och bobber men just nu känns det som jag prickat rätt i touring/off road segmentet.
 

Bilagor

  • 1000000906.jpg
    1000000906.jpg
    842.2 KB · Visningar: 3

Moorflax

Patek
2-Faktor
Gillar de flesta hojar och har haft många varianter genom åren.
För rätt många år sedan ägde jag denna Traja. Såldes av oklar anledning och jag har alltid ångrat detta. Har försökt köpa tillbaka den utan framgång.

IMG_5548.jpeg


Ett helt gäng hojar, mestadels Harleys har passerat under åren.

Gillar enkla hojar men jag gillar också hojar med bra väghållning.

När denna Traja än dök upp på blocket kunde jag inte motstå att lägga ett bud.

Hojen i fråga är alltså en Triumph Bonneville Black -07 med mycket av de prylar jag gillar såsom:
Sista året med förgasare
865 cc (tidigare år hade 790 cc
Öhlindämpare bak
Öhlins insatser i framgaffeln
Raask-pipor
LsL clip-on
LsL fotreglage
Isr bromsar med tillhörande ok och handtag.
Andra fälgar, oklart märke. Framfälgen är numera på 17 tum istället för originalets 19 tum. Bakfälgen är lite bredare.
Den uppmärksamme ser att bakdäcket har rotationsriktningen år fel håll. 😉
Har inte kört så mycket än, men den högst bristfälliga väghållningen från orginalet är som bortblåst!
Ska testa hojen ordentligt på någon knixkurs i sommar.

IMG_2013.jpeg


IMG_2021.jpeg


IMG_2018.jpeg


IMG_2022.jpeg


IMG_2023.jpeg


Det är ju i ärlighetens namn lite som att kasta pärlor för svin att köpa så här fina grejer till en så enkel hoj.
Men jag gillar just det. 🙂
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Väldigt skönt med rakare rygg på senare år :)
Därför jag kör Tuonon nu... Och försäkringen förstås...
Yes.
Den ultimata MC'n fö rmig vore V4, enkelsving, helkåpa - fast med körställning a la streetracer. Blir trött i nacken av att lyfta upp huvidet för att se då man kör i trafik.
Hade en VFR800 som var underbar, nu en CB1000R men saknar ljudet från V4 och helkåpan. Annars är CB'n överlägsen i allt annat.
Men ljudet är viktigt!
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Gillar de flesta hojar och har haft många varianter genom åren.
För rätt många år sedan ägde jag denna Traja. Såldes av oklar anledning och jag har alltid ångrat detta. Har försökt köpa tillbaka den utan framgång.

IMG_5548.jpeg


Ett helt gäng hojar, mestadels Harleys har passerat under åren.

Gillar enkla hojar men jag gillar också hojar med bra väghållning.

När denna Traja än dök upp på blocket kunde jag inte motstå att lägga ett bud.

Hojen i fråga är alltså en Triumph Bonneville Black -07 med mycket av de prylar jag gillar såsom:
Sista året med förgasare
865 cc (tidigare år hade 790 cc
Öhlindämpare bak
Öhlins insatser i framgaffeln
Raask-pipor
LsL clip-on
LsL fotreglage
Isr bromsar med tillhörande ok och handtag.
Andra fälgar, oklart märke. Framfälgen är numera på 17 tum istället för originalets 19 tum. Bakfälgen är lite bredare.
Den uppmärksamme ser att bakdäcket har rotationsriktningen år fel håll. 😉
Har inte kört så mycket än, men den högst bristfälliga väghållningen från orginalet är som bortblåst!
Ska testa hojen ordentligt på någon knixkurs i sommar.

IMG_2013.jpeg


IMG_2021.jpeg


IMG_2018.jpeg


IMG_2022.jpeg


IMG_2023.jpeg


Det är ju i ärlighetens namn lite som att kasta pärlor för svin att köpa så här fina grejer till en så enkel hoj.
Men jag gillar just det. 🙂
helt rätt approach, kör på!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillar de flesta hojar och har haft många varianter genom åren.
För rätt många år sedan ägde jag denna Traja. Såldes av oklar anledning och jag har alltid ångrat detta. Har försökt köpa tillbaka den utan framgång.

IMG_5548.jpeg


Ett helt gäng hojar, mestadels Harleys har passerat under åren.

Gillar enkla hojar men jag gillar också hojar med bra väghållning.

När denna Traja än dök upp på blocket kunde jag inte motstå att lägga ett bud.

Hojen i fråga är alltså en Triumph Bonneville Black -07 med mycket av de prylar jag gillar såsom:
Sista året med förgasare
865 cc (tidigare år hade 790 cc
Öhlindämpare bak
Öhlins insatser i framgaffeln
Raask-pipor
LsL clip-on
LsL fotreglage
Isr bromsar med tillhörande ok och handtag.
Andra fälgar, oklart märke. Framfälgen är numera på 17 tum istället för originalets 19 tum. Bakfälgen är lite bredare.
Den uppmärksamme ser att bakdäcket har rotationsriktningen år fel håll. 😉
Har inte kört så mycket än, men den högst bristfälliga väghållningen från orginalet är som bortblåst!
Ska testa hojen ordentligt på någon knixkurs i sommar.

IMG_2013.jpeg


IMG_2021.jpeg


IMG_2018.jpeg


IMG_2022.jpeg


IMG_2023.jpeg


Det är ju i ärlighetens namn lite som att kasta pärlor för svin att köpa så här fina grejer till en så enkel hoj.
Men jag gillar just det. 🙂
Populära hojar att modda. Den där är nog rolig! Bytte bakfjädring på min Thruxton vilket gjorde mycket för köregenskaperna. Bredare bakhjul är också en poppis mod.

Antar att den har decat och borttagen snorkling också? Hade en snubbe som justerade förgasarn åt mig och sedan gick den riktigt bra. Lät som satan också.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Ganska exakt 34 år sedan som livet på två hjul började. Då kunde man ha loss 65kubikaren 5-6 ggr om dagen för att fila lite till i portarna, byta mellan olika förgasare, munstycke och justera nålen, samt jacka kolven för att få mt-5 an att slita vevlager lite fortare :D

För att sen på kvällen lusläsa Alvars katalog med trim och försöka få ihop ekonomin till den där 70cc cylindern och drev till 5e och 6e vxl

Nu blir man inte ens smutsig när man uppgraderar hojen och det tog ca 15 min... Har livet gått framåt eller bakåt tro🤔
1000004597.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Populära hojar att modda. Den där är nog rolig! Bytte bakfjädring på min Thruxton vilket gjorde mycket för köregenskaperna. Bredare bakhjul är också en poppis mod.

Antar att den har decat och borttagen snorkling också? Hade en snubbe som justerade förgasarn åt mig och sedan gick den riktigt bra. Lät som satan också.
Allt verkar vara orginal förutom fjädringskomponenterna och piporna. Skulle vara skoj med Flatslide-förgasare. 😍
539A2F69-863D-4A1E-84FF-848EAF785951.jpeg


Tror jag nöjer mig med att köpa KN-filter och Raask-krökarna tills vidare.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Stora orginal plåten tillbaka, får se hur många mil jag hinner innan polisen hittar nåt mer att klaga på.
1000004599.jpg

Du får fixa det så det blir så lagligt som möjligt. Jag testar denna lösning i år så får vi se hur det går:

75612008-df66-4726-83f7-3ef3d3cf8964.jpeg


Syns om du står upp 1-2 meter bakom hojen, syns helt säkert från bilavstånd... Från helikopter blir det nog lite svårare däremot...
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
MC batterier....vad kör ni?

Jag har ett monsterbatteri i min Electra ifrån Global som var svindyrt men har hållt 3-4 år ...nu är det stendött.

Har ett vanligt Biltema till min VN 1500....orkar inte riktigt leverera på en så stor motor...

Fan det är en djungel det här....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får fixa det så det blir så lagligt som möjligt. Jag testar denna lösning i år så får vi se hur det går:

75612008-df66-4726-83f7-3ef3d3cf8964.jpeg


Syns om du står upp 1-2 meter bakom hojen, syns helt säkert från bilavstånd... Från helikopter blir det nog lite svårare däremot...
IMG_2163.jpeg
IMG_3146.jpeg
IMG_3029.jpeg

Har surfat tail tidys till 801 ett bra tag idag även om jag tycker den ser någorlunda OK ut original. Hittar inget vettigt för alla till Duke 790 har integrerad lampa. De till Duke 990 kanske kan passa men rädd att blinkers hamnar rätt i utblåset.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
IMG_2163.jpeg
IMG_3146.jpeg
IMG_3029.jpeg

Har surfat tail tidys till 801 ett bra tag idag även om jag tycker den ser någorlunda OK ut original. Hittar inget vettigt för alla till Duke 790 har integrerad lampa. De till Duke 990 kanske kan passa men rädd att blinkers hamnar rätt i utblåset.
Risken är nog som du säger att blinkersen kommer alldels för nära utblåset. Förmodar dock att du kommer montera någon typ av slip-on som är kortare än originalet. Kan denna vara ngt? Den har en värmesköld för blinkersen.

IMG_4657.jpeg


 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Risken är nog som du säger att blinkersen kommer alldels för nära utblåset. Förmodar dock att du kommer montera någon typ av slip-on som är kortare än originalet. Kan denna vara ngt? Den har en värmesköld för blinkersen.

IMG_4657.jpeg


ktm-tail-tidy.jpg

Behöver ett utan baklampa som passar. Finns värmeskydd men precis som du skriver så kommer jag försöka hitta ett lågt avgassystem så fort som möjligt. Så först system, sedan tail tidy är smartast. Behöver få till lite mätning av avstånden mellan hålen också.
 

spruff

Omega
IMG_2163.jpeg
IMG_3146.jpeg
IMG_3029.jpeg

Har surfat tail tidys till 801 ett bra tag idag även om jag tycker den ser någorlunda OK ut original. Hittar inget vettigt för alla till Duke 790 har integrerad lampa. De till Duke 990 kanske kan passa men rädd att blinkers hamnar rätt i utblåset.
Nackdelen med att köpa en ny modell. Det dröjer innan det finns gott om eftermarknadsprylar. 😄
 

Michael.

Rolex
Lite off topic, antar att det är någon fler som filmar lite med Gopro på hjälmen eller liknande vid mc-körning.
Behöver bra tips på mikrofon, Blir ofta väldigt brusigt ljud ifrån vinden när man kör. Har Gopro 11 för referens.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite off topic, antar att det är någon fler som filmar lite med Gopro på hjälmen eller liknande vid mc-körning.
Behöver bra tips på mikrofon, Blir ofta väldigt brusigt ljud ifrån vinden när man kör. Har Gopro 11 för referens.
Kollat inställningarna. Sätt på det som heter typ reducera vindbrus. Jag får inget brus och jag har en 9a tror jag.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Surfade lite drömhojar och insåg rätt snabbt att någon sådan kommer det inte att bli. Inköpspriset är ok men när man sedan ser att försäkringen ligger på runt 80-100k per år så blir man mörkrädd🙈 i detta fallet var det en streetfighter v4s jag kikade på. Är rätt nöjd med 2.3k för min MT07a😃 en Streetfighter V2 låg dock på 8.5k år så helt klart är det ett vettigare och mer tillgängligt alternativ :)
 
Senast ändrad:

Chrisse

Patek
2-Faktor
Surfade lite drömhojar och insåg rätt snabbt att någon sådan kommer det inte att bli. Inköpspriset är ok men när man sedan ser att försäkringen ligger på runt 80-100k per år så blir man mörkrädd🙈 i detta fallet var det en streetfighter v4s jag kikade på. Är rätt nöjd med 2.3k för min MT07a😃 en Streetfighter V2 låg dock på 8.5k år så helt klart är det ett vettigare och mer tillgängligt alternativ :)
Titta på Tuono 1100, nog den absolut mest potenta hoj du kan köpa mtp försäkringspremien
 
Topp