• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Richie

Audemars
2-Faktor
Nyförvärvet!
Årsmodell 2008,1 tidigare ägare, 127 mil.
IMG_5073.jpeg
Annan pipa,tailtidy inkl. miniblinkers, tonad ruta samt "winglets speglar" beställt :)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Som det ser ut nu så blir det en vanlig 890 men med Tech Pack (verkar dock vara rätt ovanlig jmf. med R). Vad jag förstått det så blev den vanliga 890 = 890 GP med ny GP wrap. Har hittat en -23 som gått 70 mil för ett väldigt bra pris. När jag tittat på YT så verkar dock dämpningen på vanliga 890 inte vara justerbar. Ska dock trots det vara bra avvägd. Förhoppningsvis duger det åt mig. Ser framemot att hämta den på lördag :)

Nu ska man hitta tail tidy samt speglar till att börja med (ska försöka hålla mig ifrån kolfiber :D). Ska även se om jag kan hitta en vettig slipon (skönt att inte behöva byta hela systemet som på MT07)
Akra har en bra map till iaf R. Hört att den är bra för 790 också. Så där är en bra start. De har slipon givetvis.

Skicka gärna mig ett meddelande innan du lägger beställning på speglar så kanske vi kan göra det tillsammans

Tailtidys finns diverse. Tror jag har R&G men glömde montera heatshielden. Inget har smält ännu…

@Roddan kan allt om kol till duke…
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Akra har en bra map till iaf R. Hört att den är bra för 790 också. Så där är en bra start. De har slipon givetvis.

Skicka gärna mig ett meddelande innan du lägger beställning på speglar så kanske vi kan göra det tillsammans

Tailtidys finns diverse. Tror jag har R&G men glömde montera heatshielden. Inget har smält ännu…

@Roddan kan allt om kol till duke…
Behövs inte ny map vid byte till slipon.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet , men den tog hand om lite småpill i mellanregistret om jag minns rätt. Tror det var en lite väl optimistisk Euro 5 optimering
Den mappen är till för helsysystem. Man skulle snarare riskera att förlora effekt med den mappen och bara slipon eftersom hojen skulle gå med för rik blandning.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Kul! Alltid roligt att köpa från första ägaren 😊 imponerande att enbart lyckas med att åka 127 mil på 16år. Dyra mil.
Verkligen! hojen ser ut att komma direkt från butiken 😅
Ja milen blir ju dyra, men förlorade kronor per år är ju inte några större summor. Så beror ju lite på hur man ser på det :)
 

Roddan

Omega
Den mappen är till för helsysystem. Man skulle snarare riskera att förlora effekt med den mappen och bara slipon eftersom hojen skulle gå med för rik blandning.
Nope akra mappen funkar fint utan helsystem, dock inte med originalslipon då backtrycket blir för stort. original går dom otroligt snålt och varmt! Mer eller mindre alla man pratade med på ktm klubben kör akra mapp och catten i, Helsystem går inte att köra på bana i Sverige man blir svartflaggad direkt (har provat) även CECs mekaniker kör akra Map och catten i vid bankörning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nope akra mappen funkar fint utan helsystem, dock inte med originalslipon då backtrycket blir för stort. original går dom otroligt snålt och varmt! Mer eller mindre alla man pratade med på ktm klubben kör akra mapp och catten i, Helsystem går inte att köra på bana i Sverige man blir svartflaggad direkt (har provat) även CECs mekaniker kör akra Map och catten i vid bankörning.
Fast att göra det för värmen eller göra det för effekten är inte nödvändigtvis samma sak. Låga varv (som oftast är problemet) kan man lösa med lambdalurare. Är man mekaniker på CEC så lär man få mappen gratis, lite skillnad tänker jag.
 

Tachymeter

Cartier

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tar den bort flatspoten vid 5k rpm? Sjukt störigt ibland, verkar inte bara vara jag.

pho_pp_nmon_76612945000_690_duke_tuning_kit__sall__awsg__v1.jpg

64105999000_akrapovic_kit_evolution_line__sall__awsg__v1.JPG
Jag tror man får vara lite kritisk här. Akrapaketet innehåller helt avgassystem, ny luftbox (690) och mappning. Endast ny mappning gör nog inga underverk. Hojen kommer gå fetare, det brukar faktiskt betyda mindre kraft om det inte kompletteras med mer luftflöde.
 
Senast ändrad:

snoozarn

Patek
2-Faktor
pho_pp_nmon_76612945000_690_duke_tuning_kit__sall__awsg__v1.jpg
Jag tror man får vara lite kritisk här. Akrapaketet innehåller helt avgassystem, ny luftbox och mappning. Endast ny mappning gör nog inga underverk. Hojen kommer gå fetare, det brukar faktiskt betyda mindre kraft om det inte kompletteras med mer luftflöde.
Mappningen gör en del för vissa, oavsett akra-pipa eller ej, om man läser ktm-forumen. Många verkar lida av en flatspot vid 4-5k rpm just på dessa, mappningen hjälper jämna ut det. Inte för alla dock. Om/när jag tar bort kat så är det lika bra att mappa om.

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mappningen gör en del för vissa, oavsett akra-pipa eller ej, om man läser ktm-forumen. Många verkar lida av en flatspot vid 4-5k rpm just på dessa, mappningen hjälper jämna ut det. Inte för alla dock. Om/när jag tar bort kat så är det lika bra att mappa om.

Det brukar vara så att de går med för klen blandning när lambdasonden styr, alltså när motorn är varm och under typ 5000 varv. Det var därför jag körde K&N-filter, slipon och lambdalurare på min 401. Mappning kan avhjälpa detta på vissa hojar, men mappning styr generellt inte den delen av varvintervallen, eftersom lambdasonden styr den delen.

Lurigt med vad folk på nätet skriver. Har läst flera fantastiska resultat på 401 också. Jag märkte skillnad men inte så brutal skillnad som vissa menade.

IMG_3202.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske ska tillägga att jag på intet sätt är mekaniker. 😂

Har försökt läsa mig in på ämnet och ställer mig tveksam till vissa ägares ”wow”-beskrivningar, men om KTM-mekaniker säger att det är guds gåva till KTM-ägare även med originalsystemet så stämmer det säkert.
 
Topp