• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Blir dendär lika het att sitta på som Panigale V2? Vart helt galet varmt över låren o upp mot arslet/skrevet. Snygga hojar men inget jag skulle kunna leva med tyvärr.
Tyvärr inte kört Panigale V2 så kan inte jämföra med den. Blir varmt om man står still eller vid stadskörning längre tid. Inget problem under mer inspirerande körning skulle jag säga.
 
@Roddan har gjort en djupare analys men jag har fattat det som att den iaf adresserar problemet.
Jag hade mappen från butik så jag kan inte riktigt jämföra…
Nja det skulle jag inte säga att den gör. Tar dock bort en del av den ryckiga gången.
Tycker sällan det är några större problem med flatspot runt 5000, antingen kör man aktivt och då är det bättre att köra en växel lägre eller så cruisar man runt och då tycker inte jag det påverkar körningen.

Generellt gäller väll att inte köra ”bil” och växla för tidigt utan dra till typ 80-100km/h på 2an innan man växlar
 
HJÄLP!

Sålde igår min MT07 och nu är fråga vad f-n ska jag köpa?

Surfar blocket frenetiskt utan framgång.

Estetiskt tilltalas av Triumph Bonnevielle T100/120, Triumph speed Twin 900 och Ducati Scrambler Icon men kan för lite för att veta vilka alternativ som finns till dessa som finns.

Vill gärna att passagerare ska sitta hyfsat bekvämt - det var stor anledning till att MT07 fick gå. Gärna driftsäkert, gärna inte äldre än 15 år. Behöver inget fartmonster. Budget max 90-95 tkr.

Vad ska man titta på?
Kolla inläggen någon sida bak. @rambo_amadeus letar utifrån liknande situation.
 
Kolla inläggen någon sida bak. @rambo_amadeus letar utifrån liknande situation.
Tyckte att jag gjorde det och @rambo_amadeus blir säkert supernöjd med sin KTM - verkar vara en grymt trevlig hoj. Jag är dock fullständig rookie på vad som egentligen finns så tänkte om ngn liksom kunde öppna mina ögon på modeller som jag inte vet om.

Typ finns en modell hos X som är toklik Bonnevielle, men men - jag jagar på.

Jävla skit att jag bara provade 4 cyklar på Start2Ride senast…
 
Tyckte att jag gjorde det och @rambo_amadeus blir säkert supernöjd med sin KTM - verkar vara en grymt trevlig hoj. Jag är dock fullständig rookie på vad som egentligen finns så tänkte om ngn liksom kunde öppna mina ögon på modeller som jag inte vet om.

Typ finns en modell hos X som är toklik Bonnevielle, men men - jag jagar på.

Jävla skit att jag bara provade 4 cyklar på Start2Ride senast…
Åk runt till olika butiker och kolla/prova hojar inom budget. De flesta har demohojar. Sedan vill jag även uppmuntra till att skita i skjutsbekvämlighet om det bara handlar om enstaka kortare turer varje år. Då kan de bita ihop och så himla stor skillnad mellan olika modeller är det inte.

Vad vill du nästa hoj ska ha som inte Mt07 hade? Börja i den änden. Scrambler i all ära, men stort framhjul och tung hoj brukar inte innebära ”rolig på gata”.
 
HJÄLP!

Sålde igår min MT07 och nu är fråga vad f-n ska jag köpa?

Surfar blocket frenetiskt utan framgång.

Estetiskt tilltalas av Triumph Bonnevielle T100/120, Triumph speed Twin 900 och Ducati Scrambler Icon men kan för lite för att veta vilka alternativ som finns till dessa som finns.

Vill gärna att passagerare ska sitta hyfsat bekvämt - det var stor anledning till att MT07 fick gå. Gärna driftsäkert, gärna inte äldre än 15 år. Behöver inget fartmonster. Budget max 90-95 tkr.

Vad ska man titta på?

Tyckte att jag gjorde det och @rambo_amadeus blir säkert supernöjd med sin KTM - verkar vara en grymt trevlig hoj. Jag är dock fullständig rookie på vad som egentligen finns så tänkte om ngn liksom kunde öppna mina ögon på modeller som jag inte vet om.

Typ finns en modell hos X som är toklik Bonnevielle, men men - jag jagar på.

Jävla skit att jag bara provade 4 cyklar på Start2Ride senast…

Åk runt till olika butiker och kolla/prova hojar inom budget. De flesta har demohojar. Sedan vill jag även uppmuntra till att skita i skjutsbekvämlighet om det bara handlar om enstaka kortare turer varje år. Då kan de bita ihop och så himla stor skillnad mellan olika modeller är det inte.

Vad vill du nästa hoj ska ha som inte Mt07 hade? Börja i den änden. Scrambler i all ära, men stort framhjul och tung hoj brukar inte innebära ”rolig på gata”.
Håller med @yonsson, det finns ju hur många trevliga motorcyklar som helst som är bra att skjutsa på inom budgeten, speciellt begagnat.
Men om det är utseendet du fastnat för kanske detta kan vara ett alternativ som man kanske inte direkt kommer att tänka på.
För låg effekt för att skjutsa på motorväg, men där är ju tråkigt att köra i alla fall :) .

Kolla hemsidan längst ner finns några ställen att provköra på: https://www.norrvalla.se/royal-enfield

1716983922718.png
 
Yes! Nu är man en glad påg :) Blev en 890R ändå till slut. Visserligen en 2020 (Uttagen 2021) men är fullutrustad - tech pack samt farthållare. Nu måste man bara lyckas få hem den. Någon som har tips på mc transport i skåne?
IMG_4757.jpeg
Bra fart på dig! Sjukt kul med ny hoj! Ta en ledig dag och åk ner och hämta är mitt tips. 😃
 
Nja det skulle jag inte säga att den gör. Tar dock bort en del av den ryckiga gången.
Tycker sällan det är några större problem med flatspot runt 5000, antingen kör man aktivt och då är det bättre att köra en växel lägre eller så cruisar man runt och då tycker inte jag det påverkar körningen.

Generellt gäller väll att inte köra ”bil” och växla för tidigt utan dra till typ 80-100km/h på 2an innan man växlar
Cool, tack för svar. Har någon av er (@RobinW) satt in en throttle spacer för att slippa glappet i gashandtaget?
 
@yonsson Letar du frtf efter Tail Tidy? Borde inte denna från Highsider passa? Den kommer utan baklampa och endast reg.belysning.

 
Vad ska man säga… måste ju kunna hänga på er övriga ifall det blir en vätternrunda i augusti 😂 Det är nog så det får bli. Är dryga 35mil tråkig väg men man får dela upp det i några etapper 😊

Hur går det med italienarna?🙈
Från västfronten intet nytt.
@yonsson Letar du frtf efter Tail Tidy? Borde inte denna från Highsider passa? Den kommer utan baklampa och endast reg.belysning.

Letar inte just nu, tar beslut efter nytt slipon är installerat. Vet inte hur infästningen är jämfört med 790/890 så vet inte vad som passar än.
 
Dock är avståndet fel blinkers måste sitta bredare än regplåten eller 15cm isär eller något..
18cm isär gäller, bara så ingen gör bort sig där.
Finns roliga dokument om sånt:

Däremot hittar jag ingen begränsning i bredd på två bromsljus, så >18cm gäller även för kombinerade.

Apropå det är jag precis hemkommen från ett besök på IDIADA som kollar bland annat sånt och gör en massa tester för EU-godkännande av nya fordon.
Kan tyvärr inte bjuda på nån info om kommande nyheter, men kul att se en del av det som är på väg att lanseras.
1000031556.jpg
 
18cm isär gäller, bara så ingen gör bort sig där.
Finns roliga dokument om sånt:

Däremot hittar jag ingen begränsning i bredd på två bromsljus, så >18cm gäller även för kombinerade.

Apropå det är jag precis hemkommen från ett besök på IDIADA som kollar bland annat sånt och gör en massa tester för EU-godkännande av nya fordon.
Kan tyvärr inte bjuda på nån info om kommande nyheter, men kul att se en del av det som är på väg att lanseras.
1000031556.jpg
På tal om EU-regler så fick jag info att anti wheelie alltid är på för EU5 hojarna från KTM & Husky, därav att inte track/dynamic-mode finns från början. Det går dock att slå av anti wheelie ändå. När jag stänger av TC och ABS (bak) så kan jag gasa upp hojen på bakhjulet.
 
På tal om EU-regler så fick jag info att anti wheelie alltid är på för EU5 hojarna från KTM & Husky, därav att inte track/dynamic-mode finns från början. Det går dock att slå av anti wheelie ändå. När jag stänger av TC och ABS (bak) så kan jag gasa upp hojen på bakhjulet.
Om inte andra har det så är det med stor sannolikhet ett krav som kommer. Lite som med alla bilar som snart måste varna ifall du kör för fort som många implementerade redan för nått år sedan för att vara redo.
 
Vad ska man säga… måste ju kunna hänga på er övriga ifall det blir en vätternrunda i augusti 😂 Det är nog så det får bli. Är dryga 35mil tråkig väg men man får dela upp det i några etapper 😊

Hur går det med italienarna?🙈

35 mil är ju nästgårds. 😅 Ska på en gruskurs om 2 veckor. Har 75 mil till starten 😂

Mitt tips är också att antingen ragga en vän som skjutsar i bil och du åker hoj hem, eller åka med bil och släp 👍🏽
 
Någon som gjort viktjämförelser mellan maxicarbon och originaldelar? Främst för ktm men gissar att de kan vara översättbara...
 
Någon som gjort viktjämförelser mellan maxicarbon och originaldelar? Främst för ktm men gissar att de kan vara översättbara...
Jag gjorde jämförelser för delarna på min 401. De är väldigt lika 790-delarna. Dock ej från Maxicarbon, utan jag specialbeställde delar i 100% kolfiber.

Framskärm: 248g vs 81g= - 167g
Kedjeskydd: 135g vs 77g= -58g
Hugger: 162g vs 90g = -72g

Framskärmen på 401 är dock mycket mindre än till 890, så där finns mer vikt att spara.
 
Jag gjorde jämförelser för delarna på min 401. De är väldigt lika 790-delarna. Dock ej från Maxicarbon, utan jag specialbeställde delar i 100% kolfiber.

Framskärm: 248g vs 81g= - 167g
Kedjeskydd: 135g vs 77g= -58g
Hugger: 162g vs 90g = -72g

Framskärmen på 401 är dock mycket mindre än till 890, så där finns mer vikt att spara.
Byt batteri så sparar du avsevärt mycket mer vikt än kolfiber, även katten är ju tung :)
 
Jag gjorde jämförelser för delarna på min 401. De är väldigt lika 790-delarna. Dock ej från Maxicarbon, utan jag specialbeställde delar i 100% kolfiber.

Framskärm: 248g vs 81g= - 167g
Kedjeskydd: 135g vs 77g= -58g
Hugger: 162g vs 90g = -72g

Framskärmen på 401 är dock mycket mindre än till 890, så där finns mer vikt att spara.
Vartifrån handlade du?
Är inte maxicarbon ren kol?
 
Mest vikt sparar man nog om man tar det lugnt med glassen på sommaren (iaf jag :D)
Sant. Det är billigare också!
Byt batteri så sparar du avsevärt mycket mer vikt än kolfiber, även katten är ju tung :)
Byttes samtidigt som de orangea reflexerna.
😄

IMG_3584.jpeg
IMG_3583.jpeg


Edit: när jag bytte var jag orolig att gå från 10Ah till 3Ah skulle vara en dålig idé, men jag har inte märkt några problem alls.

Edit 2:
Undrar vad ett på 2Ah väger? Noco NLP5 väger typ 600gram (de räknar in jättetunga mässingsanslutningar man inte behöver…
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp