För att lagligt kunna framföra motorcykeln på allmän väg. I mitt fall körde jag till och från bana och helförsäkring täcktes bl a på SMCs kurser på storbana och även uppstyrda bandagar en period. Det upphörde när folk började använda försäkringarna som sponsorer. Det fungerade på samma sätt många år för bil också tills flertalet krascher av bl a GT3
r på avbetalning på på banor i Sverige samt utomlands.
Halvförsäkringen var för övrigt inte gratis heller. Tyckte inte skillnaden där var stor mellan en helförsäkring och trafik skulle jag aldrig teckna på en 150 000 kronors motorcykel år 2000. Stöldrisken är överhängande även i enskilt garage. Det stals många motorcyklar på den tiden. Många fick knappt ha kvar den en säsong. Sedan var det säkert en del bedrägerier, men jag vet också att det inte var fallet för många i min krets som drabbades.
Om jag köpte en Panigale hade jag knappast tecknat en trafikförsäkring. Kraschar man en sån kommer det snabbt bli dyrt. Det är inte som när någon kraschade en 90- tals hoj där det fanns massvis med delar att köpa på mc skroten.
Sedan är det ju så att man inte köper en motorcykel om man bedömer att premien är för hög för vad man får ut av det. Även med av och påställningsbar försäkring. Premierna har som sagt dödat sporthojs segmentet sedan länge. Det är inte lika välbesökta bandagar eller SMC kurser längre och deltagarna kör inte i princip uteslutande sporthojar längre. Dessutom är har åldrarna stigit bland deltagarna.
Numera har folk köpt custom, caferacers, offroad/supermotard eller touring motorcyklar. Det är inte så att det är någon stor tillökning av nya motorcyklister. Körkortsreglerna gjorde ju också sitt när de ändrades. De yngre prioriterar knappast mc eller för del delen ett bilkort idag. Någon annan kör dem… körkorten skaffas senare när de inser att det är bra att ha i samband med att de ska bilda familj och inte kan snylta på sin omgivning längre. Det är inte längre coolt att leva som en hipster och kollektivt boende.