• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

En allmän försäkringsrelaterad fråga.
Har något inträffat under sommaren?

I våras kikade jag på panigale V4s och fick ”rimliga” siffror i den mån man anser att det iaf var försäkringsbart.

Ni kikar jag istället på en Streetfighter V4s och får rena skämten tillbaka. 5500/månad årsförsäkring eller typ 100.000+ för månadsförsäkring. Endel svarar bara att de inte ger annat än trafik, andra att de inte kan konkurrera.

50+, eget garage, storstad

Frågan har stötts och blötts tidigare men jag får iaf känslan att något ändrats det sista…
Vilka har du kollat? Det skiljer mycket mellan olika bolag. IF var halva priset mot Svedea för mig.
 
Det är nog bara så enkelt att många försäkringsbolag väljer att prisa ut sig. De vill inte ha den typen av motorcyklar. De har olycksstatistik att luta sig mot och de stora kostnaderna är ofta personskadorna som kan vara livslånga. Streetfighter som i princip är en naken sporthoj är inte vad de önskar sig. Kollar du på en Ducati Monster kommer premien antagligen se helt annorlunda ut än Panigale eller Streetfightern.

Alternativet är att titta på något äldre modellerna.
Onekligen verkar det så, flera vill ju inte ens ge ett pris.
Ja, det är galet. Jag har lagt ner nyare sporthojar. Både IF och Trygghansa ville ha över 100000 för helförsäkring på min RSV4. Jag körde bara trafik sista året. Nu har jag en 20 år gammal Honda istället. Den är till 90% lika bra för 3% av kostnaden. Fast inte lika ball vid korvkiosken såklart. :D
Det är en tänkbar lösning, samtidigt vill jag gärna ha rider aids av modernt slag...
Det går inte "komma undan" längre ens som 50+ och anledningen är ju väldigt enkel - folk i den gruppen har låtit sina barn skenförsäkra hojar på sig för ofta.
Det gör jag iofs också på sonens hoj, men då försäkrar jag den inte med bara mig som förare utan gör tillägg för under 24, fler förare etc. Det jag har frågat nu är bara för mig
Jag köpte en SFV4S i år och bor i stor-Stocholm.
Det du måste göra är att köpa hos handlare. Jag kom ner till runt 20k om jag valde privat och av/påställbar försäkring med ca 90 dagar påställt.
Svedea har märkesförsäkring hos handlare och då kommer du ner till runt 15-16 helår fullt försäkrad.

Bonusbild för uppmärksamhet :)

IMG_0842.jpeg

Jag köpte ju min duke 890r på CEC. Första året gick bra hos Bilsport men vid nästa år hade premien nästan 3-dubblats! Bytte till IF då men fortfarande 50% upp från första året.

Fin cykel!

Vilka har du kollat? Det skiljer mycket mellan olika bolag. IF var halva priset mot Svedea för mig.
IF, Gjensidige, Folksam, Bilsport, Svedea

Till slut snubblade jag över bolaget Varsam som erbjöd "superlåga" priset 22000 för helår. Det är nästan så jag kan leva med. Någon som har erfarenhet av dem?
 
vid nästa år hade premien nästan 3-dubblats! Bytte till IF då men fortfarande 50% upp från första året.
Det är så jävla illa beteende! Var samma med min Aygo, plötsligt dubblades priset.
-För en bil som knappt kostar något och knappt körs, försäkrad på samma ställe i 5 år.
 
Jag köpte ju min duke 890r på CEC. Första året gick bra hos Bilsport men vid nästa år hade premien nästan 3-dubblats! Bytte till IF då men fortfarande 50% upp från första året.

Fin cykel!


IF, Gjensidige, Folksam, Bilsport, Svedea

Till slut snubblade jag över bolaget Varsam som erbjöd "superlåga" priset 22000 för helår. Det är nästan så jag kan leva med. Någon som har erfarenhet av dem?

Det du vill ha är handlarrabatt hos ÅF när du köper hojen. Då ligger priset kvar och tickar.
Det skilde mer än 5000:- per år för mig när jag köpta hos handlare jämfört med privat på Svedea som var billigast.
 
Det du vill ha är handlarrabatt hos ÅF när du köper hojen. Då ligger priset kvar och tickar.
Det skilde mer än 5000:- per år för mig när jag köpta hos handlare jämfört med privat på Svedea som var billigast.

Menar du att handlaren kan lägga en typ "tag" på försäkringen så rabatten behålls?
 
Menar du att handlaren kan lägga en typ "tag" på försäkringen så rabatten behålls?
På nåt sätt gör de de. Köpte en begagnad Ducati Scrambler på Desmocenter och den försäkringen via Bilsport är fortfarande billig. Svedea ringer varje år och är några tusen dyrare / år. Det är iofs en billig hoj som kostar under 4000 / år att försäkra (52 år i Stockholm).
 
Jag köpte min viitpil 401 med svedea då det skulle var det billigaste enl handlaren. Tror det kostade strax under 3tusen hel/hel.
När den gick ut kollade jag mest för skoj skull på andra alternativ, trygg Hansa skulle då ha 1200 hel/hel. Så det lönar sig att kolla runt.
 
Japp, Svedea har väldigt bra priser på vissa hojar om handlaren tecknar. En Tuono V4 jag hade för 3-4 år sedan kostade 5500 vs 7000 om jag skulle tecknat själv. Tyvärr tar dom inte "riktiga" sporthojar öht dock.
Tuono V4 och Ducati Streetfigther klassificerar dom som touring. :D
 
Jag köpte min viitpil 401 med svedea då det skulle var det billigaste enl handlaren. Tror det kostade strax under 3tusen hel/hel.
När den gick ut kollade jag mest för skoj skull på andra alternativ, trygg Hansa skulle då ha 1200 hel/hel. Så det lönar sig att kolla runt.

Japp, Svedea har väldigt bra priser på vissa hojar om handlaren tecknar. En Tuono V4 jag hade för 3-4 år sedan kostade 5500 vs 7000 om jag skulle tecknat själv. Tyvärr tar dom inte "riktiga" sporthojar öht dock.
Tuono V4 och Ducati Streetfigther klassificerar dom som touring. :D
Svedea vill ha 11953 (års) för min Duke 890r och 22347 (års) för en SFV4 (med förhöjd självrisk som enda alternativ)

IF tar idag 5714 (års) för Duken och vill ha 65900 (års) för en SFV4

Det är f-n inte enkelt att få någon rätsida på det och man landar ju i att behöva ha ett fordon i varje bolag.

Varsam leder för BMWn (en 310GS) på en rimlig 1000-lapp hel/års. Men Gjensidige som jag ha idag är 150% dyrare så det blir byte.
 
Menar du att handlaren kan lägga en typ "tag" på försäkringen så rabatten behålls?
Typ så. Det du bör göra är att ringa till en handlare och fråga vad din kostnad skulle bli för en viss modell.
Om du har hittat en på Desmo i Upplands Väsby så kan du skicka ett PM till mig.
Japp, Svedea har väldigt bra priser på vissa hojar om handlaren tecknar. En Tuono V4 jag hade för 3-4 år sedan kostade 5500 vs 7000 om jag skulle tecknat själv. Tyvärr tar dom inte "riktiga" sporthojar öht dock.
Tuono V4 och Ducati Streetfigther klassificerar dom som touring. :D
Jag betalade 7200 för min 2020 Tuono i Stocholm med hel, XL försäkring hos Svedea. Med handlarrabatt.
Köpte min senaste 2022 privat och fick betala 9500 för den. Hade jag köpt hos handlare så hade den kostat ungefär 7500 för samma som min 2020.

Sen är det tyvärr så att ska man köpa snabba hojar då kan man tänka bort förbrukning och fokusera på försäkringen och köpa den man har råd med...
 
Innan jag köpte min Svartpilen 801 så ringde jag Svedea och de uppgav vad jag skulle få för pris om jag tecknade försäkringen via handlare. De var trots handlareabatt dyrare än IF. Jag uppfattade inte att de ”låste” priset, däremot hade jag fått ha kvar min ”handlar-rabatt” så länge jag ägde hojen.
 
Innan jag köpte min Svartpilen 801 så ringde jag Svedea och de uppgav vad jag skulle få för pris om jag tecknade försäkringen via handlare. De var trots handlareabatt dyrare än IF. Jag uppfattade inte att de ”låste” priset, däremot hade jag fått ha kvar min ”handlar-rabatt” så länge jag ägde hojen.
Jag tänker att det säkert är skillnad på hojar, när man kollar de dyrare hojarna (eller snabbare) så brukar det nästan alltid vara märkesförsäkring som är billigast.
Jag kollade också på Triumph märkesförsäkring och där var det bäst pris via handlare.
 
Det är ju bra om handlarna kan lösa lite rabatter hos bolagen. Men det ska ju vara inte vara en lockpremie. Mer om det sist.

Försäkringspremierna är ju en stor anledning till att sporthojs segmentet dog ut mer eller mindre. Adrenalin junkies hittade ett annat segment - Streetfighters. De som tog körkort i slutet av 90- och början av 2000- talet minns säkert alla diskussionerna. Under 25 år gammal hade jag en månads premie påställd på över 3300 kr på en ny sporthoj. Det fanns de som fick ännu högre premier än så. I mitt fall en årspremie på drygt 40 000 kr tidigt 2000-tal för en sporthoj (som jag än idag äger). Det motsvarade ca 1/3 av motorcykelns nyvärde på den tiden. I realiteten kanske man betalade 10’- 15’ per säsong. Idag är årspremien inte högre än månadspremien när det begav sig. Det är gratis. Prestandan är fortfarande lika extrem som för 20 år sedan. Saknar alla hjälpmedel. Rå analog körkänsla. En modern sporthoj är mycket enklare att köra. Det är på många sätt och vis skevt.

Som ung då kostade en BMW M3 E36 15’-20’ årligen med 1500 mil per år centralt i en större stad i Sverige för en ungdom. Värdet då 250’- 270’. En standardbil kostade 1/5 av det på en ungdom. Dagens prestandabilar är nog inte så värst mycket dyrare att försäkra idag. Vanliga fabrikstrimmade Golf R och Audi RS3:eek:r körs runt av yngre under 25. Nästan Porsche 911 turbo prestanda för 25 år sedan.

Generalagenten i Sverige för Alfa Romeo subventionerade försäkringspremierna med bl a vagnskada i 3 år i slutet av 90-talet. Det upphörde man med sedan för det blev för dyrt för dem. Subventionerar mc agenturerna premierna som erbjuds via handlarna? Det lär inte vara enskilda mc handlade som har förhandlat med bolagen.

Jag köpte en bil här om året där det ingick en 6 månaders prova på försäkring (märkesförsäkring). När den sedan skulle förnyas var premien dubbelt så dyr. Inget bolag kom i närheten av prova på försäkringen som erbjöds. Man skulle kunna kalla den där försäkringen en lockpremie inför bilköpet med facit i hand. Så för egen del är jag rätt skeptisk till att lockas in i köp på grund av försäkringspremien. Bilköpet ovan hade jag genomfört oavsett. Men det hade varit ärligare att inte erbjuda försäkringen i fråga.

Sammanfattningsvis köp en hoj som ni har råd att försäkra. Det ska inte vara försäkringen som förstör nöjet att äga en motorcykel.
 
När jag sålde hojar förr i tiden så var försäkringen ganska ofta avgörande, i alla fall på prestandahojar.
Kunderna var avskräckta på förhand när de kollat med sitt eget försäkringsbolag, så min roll blev att jaga försäkring. Jag borde fått provison av vissa bolag…
Det var ett jäkla ringande (det här var före alla smidiga jämförelser online.
 
Min åsikt är att vill man köra en "nyare" sporthoj så är bästa sättet att ha två hojar. 1 "vanlig hoj" ständigt påställd som man nyttjar för lite allmänna åkningar, transporter, ärenden och sen har man en avställningsbar på sporthojen som man ställer på de helger man tänker köra.

Har tex själv en GSX-R1000 (2007) och den kostar runt hundringen i månaden avställd och nån hundring om dagen påställd (när jag hade en 2020 var det en femhundring om dagen). Fungerar bra och är smidigt att hantera på/avställning via transportstyrelsens app. Enda negativa är att det skickas en del pengar fram och tillbaka på fordonsskaten men det får man ta.
 
Det är ju bra om handlarna kan lösa lite rabatter hos bolagen. Men det ska ju vara inte vara en lockpremie. Mer om det sist.

Försäkringspremierna är ju en stor anledning till att sporthojs segmentet dog ut mer eller mindre. Adrenalin junkies hittade ett annat segment - Streetfighters. De som tog körkort i slutet av 90- och början av 2000- talet minns säkert alla diskussionerna. Under 25 år gammal hade jag en månads premie påställd på över 3300 kr på en ny sporthoj. Det fanns de som fick ännu högre premier än så. I mitt fall en årspremie på drygt 40 000 kr tidigt 2000-tal för en sporthoj (som jag än idag äger). Det motsvarade ca 1/3 av motorcykelns nyvärde på den tiden. I realiteten kanske man betalade 10’- 15’ per säsong. Idag är årspremien inte högre än månadspremien när det begav sig. Det är gratis. Prestandan är fortfarande lika extrem som för 20 år sedan. Saknar alla hjälpmedel. Rå analog körkänsla. En modern sporthoj är mycket enklare att köra. Det är på många sätt och vis skevt.

Som ung då kostade en BMW M3 E36 15’-20’ årligen med 1500 mil per år centralt i en större stad i Sverige för en ungdom. Värdet då 250’- 270’. En standardbil kostade 1/5 av det på en ungdom. Dagens prestandabilar är nog inte så värst mycket dyrare att försäkra idag. Vanliga fabrikstrimmade Golf R och Audi RS3:eek:r körs runt av yngre under 25. Nästan Porsche 911 turbo prestanda för 25 år sedan.

Generalagenten i Sverige för Alfa Romeo subventionerade försäkringspremierna med bl a vagnskada i 3 år i slutet av 90-talet. Det upphörde man med sedan för det blev för dyrt för dem. Subventionerar mc agenturerna premierna som erbjuds via handlarna? Det lär inte vara enskilda mc handlade som har förhandlat med bolagen.

Jag köpte en bil här om året där det ingick en 6 månaders prova på försäkring (märkesförsäkring). När den sedan skulle förnyas var premien dubbelt så dyr. Inget bolag kom i närheten av prova på försäkringen som erbjöds. Man skulle kunna kalla den där försäkringen en lockpremie inför bilköpet med facit i hand. Så för egen del är jag rätt skeptisk till att lockas in i köp på grund av försäkringspremien. Bilköpet ovan hade jag genomfört oavsett. Men det hade varit ärligare att inte erbjuda försäkringen i fråga.

Sammanfattningsvis köp en hoj som ni har råd att försäkra. Det ska inte vara försäkringen som förstör nöjet att äga en motorcykel.
Varför försäkrar man motorcyklar med hög försäkringspremie?
 
Varför försäkrar man motorcyklar med hög försäkringspremie?

För att lagligt kunna framföra motorcykeln på allmän väg. I mitt fall körde jag till och från bana och helförsäkring täcktes bl a på SMCs kurser på storbana och även uppstyrda bandagar en period. Det upphörde när folk började använda försäkringarna som sponsorer. Det fungerade på samma sätt många år för bil också tills flertalet krascher av bl a GT3:eek:r på avbetalning på på banor i Sverige samt utomlands.

Halvförsäkringen var för övrigt inte gratis heller. Tyckte inte skillnaden där var stor mellan en helförsäkring och trafik skulle jag aldrig teckna på en 150 000 kronors motorcykel år 2000. Stöldrisken är överhängande även i enskilt garage. Det stals många motorcyklar på den tiden. Många fick knappt ha kvar den en säsong. Sedan var det säkert en del bedrägerier, men jag vet också att det inte var fallet för många i min krets som drabbades.

Om jag köpte en Panigale hade jag knappast tecknat en trafikförsäkring. Kraschar man en sån kommer det snabbt bli dyrt. Det är inte som när någon kraschade en 90- tals hoj där det fanns massvis med delar att köpa på mc skroten.

Sedan är det ju så att man inte köper en motorcykel om man bedömer att premien är för hög för vad man får ut av det. Även med av och påställningsbar försäkring. Premierna har som sagt dödat sporthojs segmentet sedan länge. Det är inte lika välbesökta bandagar eller SMC kurser längre och deltagarna kör inte i princip uteslutande sporthojar längre. Dessutom är har åldrarna stigit bland deltagarna.

Numera har folk köpt custom, caferacers, offroad/supermotard eller touring motorcyklar. Det är inte så att det är någon stor tillökning av nya motorcyklister. Körkortsreglerna gjorde ju också sitt när de ändrades. De yngre prioriterar knappast mc eller för del delen ett bilkort idag. Någon annan kör dem… körkorten skaffas senare när de inser att det är bra att ha i samband med att de ska bilda familj och inte kan snylta på sin omgivning längre. Det är inte längre coolt att leva som en hipster och kollektivt boende.
 
För att lagligt kunna framföra motorcykeln på allmän väg. I mitt fall körde jag till och från bana och helförsäkring täcktes bl a på SMCs kurser på storbana och även uppstyrda bandagar en period. Det upphörde när folk började använda försäkringarna som sponsorer. Det fungerade på samma sätt många år för bil också tills flertalet krascher av bl a GT3:eek:r på avbetalning på på banor i Sverige samt utomlands.

Halvförsäkringen var för övrigt inte gratis heller. Tyckte inte skillnaden där var stor mellan en helförsäkring och trafik skulle jag aldrig teckna på en 150 000 kronors motorcykel år 2000. Stöldrisken är överhängande även i enskilt garage. Det stals många motorcyklar på den tiden. Många fick knappt ha kvar den en säsong. Sedan var det säkert en del bedrägerier, men jag vet också att det inte var fallet för många i min krets som drabbades.

Om jag köpte en Panigale hade jag knappast tecknat en trafikförsäkring. Kraschar man en sån kommer det snabbt bli dyrt. Det är inte som när någon kraschade en 90- tals hoj där det fanns massvis med delar att köpa på mc skroten.

Sedan är det ju så att man inte köper en motorcykel om man bedömer att premien är för hög för vad man får ut av det. Även med av och påställningsbar försäkring. Premierna har som sagt dödat sporthojs segmentet sedan länge. Det är inte lika välbesökta bandagar eller SMC kurser längre och deltagarna kör inte i princip uteslutande sporthojar längre. Dessutom är har åldrarna stigit bland deltagarna.

Numera har folk köpt custom, caferacers, offroad/supermotard eller touring motorcyklar. Det är inte så att det är någon stor tillökning av nya motorcyklister. Körkortsreglerna gjorde ju också sitt när de ändrades. De yngre prioriterar knappast mc eller för del delen ett bilkort idag. Någon annan kör dem… körkorten skaffas senare när de inser att det är bra att ha i samband med att de ska bilda familj och inte kan snylta på sin omgivning längre. Det är inte längre coolt att leva som en hipster och kollektivt boende.
Trafik kan du såklart inte undkomma? Tolkar ditt svar som att även trafik är väldigt hög? Annars kör man såklart utan extraförsäkring och leker eget försäkringsbolag om man tycker det är dyrt.
 
Trafik kan du såklart inte undkomma? Tolkar ditt svar som att även trafik är väldigt hög? Annars kör man såklart utan extraförsäkring och leker eget försäkringsbolag om man tycker det är dyrt.

Jag är helt med på det resonemanget också. Men jag har helförsäkrat samtliga fordon, men också kört dem i miljöer där inga försäkringar täcker och agerat eget försäkringsbolag om något inträffat, vilket det aldrig gjort hittills.

Trafikförsäkring är också dyr på en modern Panigale. Försäkringsbolagen har fortfarande personskadorna att hantera även om man som ägare tar all risk vad gäller motorcykeln. Sedan skulle jag tror att de flesta idag inte betalt av sina motorcyklar kontant utan har finansierat dem. Jag tror de minst måste teckna en halvförsäkring då. Den täcker stöld. I det fallet är det kanske inte så kul att krascha en 300 000- 400 000 kronors sporthoj. Sitta och betala av dem och kanske inte ha möjlighet att reparera och sälja.
 
Jag är helt med på det resonemanget också. Men jag har helförsäkrat samtliga fordon, men också kört dem i miljöer där inga försäkringar täcker och agerat eget försäkringsbolag om något inträffat, vilket det aldrig gjort hittills.

Trafikförsäkring är också dyr på en modern Panigale. Försäkringsbolagen har fortfarande personskadorna att hantera även om man som ägare tar all risk vad gäller motorcykeln. Sedan skulle jag tror att de flesta idag inte betalt av sina motorcyklar kontant utan har finansierat dem. Jag tror de minst måste teckna en halvförsäkring då. Den täcker stöld. I det fallet är det kanske inte så kul att krascha en 300 000- 400 000 kronors sporthoj. Sitta och betala av dem och kanske inte ha möjlighet att reparera och sälja.
Tänkte att det inte var så vanligt att låna på en motorcykel och att det var rätt få som hade för 3-400'. På de nivåerna kan jag förstå att en totalavskrivning kan slå mot den privata ekonomin. Allt under 200' däremot känns lite tveksamt att försäkra i min lilla värld. Kan dock tillägga att jag har noll erfarenhet av motordrivna tvåhjulingar, var bara nyfiken att höra hur ni tänker här. Bil försäkrar jag dock inte, men den är också under 200'.
 
Tänkte att det inte var så vanligt att låna på en motorcykel och att det var rätt få som hade för 3-400'. På de nivåerna kan jag förstå att en totalavskrivning kan slå mot den privata ekonomin. Allt under 200' däremot känns lite tveksamt att försäkra i min lilla värld. Kan dock tillägga att jag har noll erfarenhet av motordrivna tvåhjulingar, var bara nyfiken att höra hur ni tänker här. Bil försäkrar jag dock inte, men den är också under 200'.
Några av mina stamkunder (en golfklubb, faktiskt) hade gått ihop och skapat en liten fond för vagnskador/stölder, så de körde med bara trafik. Blev rätt mycket pengar ändå, men klart hanterbarare.

Vet inte hur det är nu, men på den tiden (då en ny mc kostade mellan 70-150K så tog det absoluta flertalet någon form av finansiering. Vanligast vara att köra 100K på typ räntefritt 36 mån (vilket flera kreditgivare erbjöd) och casha resten.

Edit: min gamla Griso har jag helförsäkrad. Det skilde ett par hundringar per år mot trafikförsäkring.
 
Tänkte att det inte var så vanligt att låna på en motorcykel och att det var rätt få som hade för 3-400'. På de nivåerna kan jag förstå att en totalavskrivning kan slå mot den privata ekonomin. Allt under 200' däremot känns lite tveksamt att försäkra i min lilla värld. Kan dock tillägga att jag har noll erfarenhet av motordrivna tvåhjulingar, var bara nyfiken att höra hur ni tänker här. Bil försäkrar jag dock inte, men den är också under 200'.

En motorcykel välter lätt utan att den ens körs. Räcker att den står parkerad och asfalten är varm en het sommardag. Det kan bli dyra skador bara där. Stöldrisken om man ställer ifrån sig den på allmän plats, i centralgarage och även enskilda garage. De som vill stjäla motorcyklar vet tillslut var de står.

Många mc olyckor är förorsakade av mc-föraren själv. De blir rädda och reptilhjärnan kopplas in och inget de lärt sig kopplas på.

Det bästa är att köpa en motorcykel som man har råd att försäkra oavsett om det är trafik, halv eller hel. Sedan är det individuellt hur mycket man har råd att gambla. En kontant eller sedan länge avbetalt fordon som i princip är avskrivet i ens huvud kan man ju riskera om man anser att det är på bana de kommer till sin rätt. Kör man med förstånd är sannolikheten rätt liten att det ska bli en totalskada. Men man måste såklart ha det klart för sig att det kan inträffa och förlika sig med den tanken.

Kostar en helförsäkring någon tusenlapp per år eller att den står avställd med en garageförsäkring för en symbolisk summa. Då är det ju bara att teckna en helförsäkring. Inte så mycket att fundera på där.

Den som köper en Panigale väljer antagligen att ha en av och påställningsbar försäkring. Accepterar ett den är dyr påställd. Majoriteten av tiden står den garageförsäkrad. De körs inte många mil per säsong. Kanske majoriteten på bana där försäkringen inte täcker. Det är sannolikt så jag hade använt en sådan modern sporthoj, precis som jag gjorde när det begav sig. En sporthoj kommer aldrig till sin rätt på allmän väg. Inte om man ska hålla sig någorlunda fartgränser och risker för sig själv och omgivningen. Man kan likna en sporthoj vid en styv tävlingsskida som bara kommer till sin rätt när man sätter press på den. Den trivs inte alls att åka slött på och är mest frustrerande i dessa sammanhang. Det är bättre att ha en till motorcykel. Jag köpte senare en klassisk Monster för ca 60 000- 70 000 för ca 9- 10 år sedan som komplement till sporthojen. Avsikten var att köra lite mer landsväg och spontana turer. Kostar inte särskilt mycket i försäkring. Men det gör å andra sidan inte heller den gamla sporthojen längre. Faktum är nog att den är billigare att försäkra idag.

För att jag ska motivera en modern sporthoj. Då ska jag åter igen börja köra bandagar. Samtidigt har en 20 år gammal sporthoj prestanda så att det räcker och mer för en amatörförare. Det är inte många som kan hantera en modern Panigale trots alla elektroniska hjälpmedel den besitter. De gör den enklare att hantera, men också att det går ännu fortare när det väl går åt helvete. Det finns bara så mycket elektroniken kan göra åt fysikens lagar.
 
Några av mina stamkunder (en golfklubb, faktiskt) hade gått ihop och skapat en liten fond för vagnskador/stölder, så de körde med bara trafik. Blev rätt mycket pengar ändå, men klart hanterbarare.

Vet inte hur det är nu, men på den tiden (då en ny mc kostade mellan 70-150K så tog det absoluta flertalet någon form av finansiering. Vanligast vara att köra 100K på typ räntefritt 36 mån (vilket flera kreditgivare erbjöd) och casha resten.

Edit: min gamla Griso har jag helförsäkrad. Det skilde ett par hundringar per år mot trafikförsäkring.
Låter som en stor del av försäkringskostnaden är personskador, då faller mitt resonemang rätt hårt.
 
Låter som en stor del av försäkringskostnaden är personskador, då faller mitt resonemang rätt hårt.

Här är en gammal tråd på sporthoj.com som jag googlade fram. En som arbetade på ett försäkringsbolag förklarade en del saker i den. Det finns massvis med inlägg och diskussioner från den tiden och framåt som föranlett att mc branschen är där den är idag.

Sporthojssegmentet var en liten del av det totala kollektivet men stod för den stor del av totalkostnaderna. Om en person skadade sig så pass allvarligt att de behöver vård resten av sitt liv och kompensation för inkomst. Då blir det stora kostnader som sagt. Dödsfall blir billigare.

Jag tror aldrig försäkringsbolagen kommer återgå till hur det var på den tiden. De har ingen bra statistik att luta sig mot.

Sedan skulle man såklart önskat att det hade funnits någon form av avkoppling från typ av hoj. Det finns såklart undantag som inte förorsakar olyckor oavsett typ av fordon.

 
Tänkte att det inte var så vanligt att låna på en motorcykel och att det var rätt få som hade för 3-400'. På de nivåerna kan jag förstå att en totalavskrivning kan slå mot den privata ekonomin. Allt under 200' däremot känns lite tveksamt att försäkra i min lilla värld. Kan dock tillägga att jag har noll erfarenhet av motordrivna tvåhjulingar, var bara nyfiken att höra hur ni tänker här. Bil försäkrar jag dock inte, men den är också under 200'.
Motorförsäkring ingår bara i helförsäkring (har jag för mig). För min del är det ganska enkel matematik. 800kr/mån helförsäkring, alltid påställd. Nypris 140k. Inga lån på den så ”förlusten” blir värdetappet + service. Över tusingen/månad i försäkring hade jag inte tyckt varit värt det.
 
Senast ändrad:
IMG_6721.jpeg
Dagens. Satan vad poliser det är överallt. Blev stoppad utanför Trädgårn i GBG och ”uppmanad” att inte kryssa mellan bilar och tänka på att jag är oskyddad. Hans kollega pratade med en bilist så inte omöjligt att de körde fartkontroll också. Han stoppade mig för att han tyckte jag ”kom väldigt fort”.
 
Motorförsäkring ingår bara i helförsäkring (har jag för mig). För min del är det ganska enkel matematik. 800kr/mån helförsäkring, alltid påställd. Nypris 140k. Inga lån på den så ”förlusten” blir värdetappet + service. Över tusingen/månad i försäkring hade jag inte tyckt varit värt det.

Har inte tittat på den biten på mc på år och dagar då inga av mina motorcyklar berörs. Min nyaste motorcykel är 17 år.

Kollade snabbt och såg att t ex Svedea hade 12 år eller 8000 mil. Det är inte många motorcyklar som når de miltalen ens efter 12 år eller ens 20 år så det är synnerligen generösa villkor i det avseendet utan att ha läst det finstilta. Många har vid det laget egenservat och säkert missat skötsel och underhålls rekommendationer. Bilsport & Mc hade bara 6000 mil och 6 år. Så det finns skäl att titta på den aspekten när man tecknar försäkring på en modern nyare motorcykel.

En välskött mc motor håller länge och många mil så låga mil i Sverige är beror mer på att det är ett hobby och entusiastfordon och en kort mc säsong. Det finns de som har kört långt motorcyklar utan nämnvärda problem. Bara kontinuerlig service. På gamla Ferrari manér kan man tro att en motorcykel som har gått 3000- 4000 mil har gått långt.
 
Tillbaka
Topp