• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Efter en vecka utan att köra hoj i +35° värme och bad så är abstinensen total.
Impulsköpte en ny 360-kamera. I vanliga fall gör jag ganska mycket undersökningar men denna gång orkade jag inte... Och självklart så blev det problem... :)

Nu är nog detta ett specifikt DJI Osmo360-problem, eftersom modellen/kameran är helt ny, men jag testade min vanliga Insta360-stick utdragen runt 1m vilket blev rejält skakigt:

Så jag köpte lite prylar på Amazon när jag låg och solade (well, satt i skuggan och shoppade). Gjorde lite bakgrundskontroll och såg att Insta360 carbon stick har fått väldigt bra betyg och är bara 1m och därmed mer stabil och primärt för "action sports".
Testade den idag för första gången och det blev fan inte bra heller:

Vad har ni för erfarenheter/tips att testa för att få det mer stabilt?
Jag vill ha den bakom mig, lite högre än kutsen men jag kan också montera den helt fast på fästet som syns i videon.
Men då blir inte perspektivet så brett och man ser mest ryggen.

IMG_20250815_165104.jpg

IMG_0015.jpeg

GShock är bäst till mc-åka. Jag hade denna förra rundan. Kört med IWC Big Pilot senaste veckorna och det blir inte smidigt under tight jacka. 😆
Har ni/du inte klocka både i displayen och i extra-skärmen? ;)

Impulsköpte en ny 360-kamera. I vanliga fall gör jag ganska mycket undersökningar men denna gång orkade jag inte... Och självklart så blev det problem... :)

Nu är nog detta ett specifikt DJI Osmo360-problem, eftersom modellen/kameran är helt ny, men jag testade min vanliga Insta360-stick utdragen runt 1m vilket blev rejält skakigt:

Så jag köpte lite prylar på Amazon när jag låg och solade (well, satt i skuggan och shoppade). Gjorde lite bakgrundskontroll och såg att Insta360 carbon stick har fått väldigt bra betyg och är bara 1m och därmed mer stabil och primärt för "action sports".

Jag vill ha den bakom mig, lite högre än kutsen men jag kan också montera den helt fast på fästet som syns i videon.
Jag kommer inte med några tips här på fästen, men vyn blir ju väldigt mycket rygg.
Känner instinktivt att jag vill kika över din axel och se att du inte är på väg att döda oss.

Haha, jag har en kamera på hjälmen också.
Det går knappt över 70-80 på klippet så helt som det ska vara.
Jo, men perspektivet gör att man inte ser vart man är på väg.
Hade hellre sett den monterad snett bakom till vänster så man såg vägen och annat framför.
Blir så intetsägande att bara se vad som passerar.
Som att ha superkraften att kunna se in i dåtiden.

Du behöver nog en väldigt lång pinne om det ska bli kul att se på.
Har ni/du inte klocka både i displayen och i extra-skärmen? ;)
Jo, men man har ju inte klocka på sig för att se tiden.

Jo, men perspektivet gör att man inte ser vart man är på väg.
Hade hellre sett den monterad snett bakom till vänster så man såg vägen och annat framför.
Blir så intetsägande att bara se vad som passerar.
Som att ha superkraften att kunna se in i dåtiden.
Jag använder kameran för att filma bakifrån och bakåt som tex här:
På gata är det inte så intressant, men när man kör bana så blir det lite mer spännande eftersom jag kan använda material både helt bakåt men även på sidan i kurvor tex. Men det är störigt när det hoppar...

Du behöver nog en väldigt lång pinne om det ska bli kul att se på.

Jo, men man har ju inte klocka på sig för att se tiden.
Just ja, glömde det :D

Jag använder kameran för att filma bakifrån och bakåt som tex här:
På gata är det inte så intressant, men när man kör bana så blir det lite mer spännande eftersom jag kan använda material både helt bakåt men även på sidan i kurvor tex. Men det är störigt när det hoppar...

Just ja, glömde det :D
Ahh, jag fattar.
Kolfiber generellt flexar ju mer än aluminium.
Till vanliga kamerastativ använder man det endast om man måste prioritera vikt över stabilitet.
Går det att komplettera ditt nya i kolfiber med den gamla justerbara från en annan vinkel för att sträva?

Skaffa en sån, massa halvmesyrer blir ingen glad av 😉

Ahh, jag fattar.
Kolfiber generellt flexar ju mer än aluminium.
Till vanliga kamerastativ använder man det endast om man måste prioritera vikt över stabilitet.
Går det att komplettera ditt nya i kolfiber med den gamla justerbara från en annan vinkel för att sträva?
Denna ska vara 50% mer stabil än den enkla modellen. Just denna carbon action selfie stick har mindre antal rör som man drar ut vilket gör att den flexar mindre också. Det optimala hade varit att ha ett rör men det blir nog inte mer stabilt för det gissar jag. Det är ju problematiskt att ha ett rör som knappt väger något och sen fäster man en kamera som är dubbla vikten längst ut. Men jag tror att det funkade bra med min Insta360 X2. Men hittar inget gammalt material så jag kan kolla.

Denna ska vara 50% mer stabil än den enkla modellen. Just denna carbon action selfie stick har mindre antal rör som man drar ut vilket gör att den flexar mindre också. Det optimala hade varit att ha ett rör men det blir nog inte mer stabilt för det gissar jag. Det är ju problematiskt att ha ett rör som knappt väger något och sen fäster man en kamera som är dubbla vikten längst ut. Men jag tror att det funkade bra med min Insta360 X2. Men hittar inget gammalt material så jag kan kolla.
Kan ju vara fästet som flexar också.

Finns ju enbensstativ till systemkameror som ser ut på liknande sätt. Där är ju vikt inte så viktigt som stabilitet så det kan ju vara en idé, om du löser en stabil fästpunkt som @yonsson nämnde

@yonsson
@SpejsMan

Får nog hoppas på en mjukvaruppdatering.
Pinnen sitter som berget och jag har testat flera olika med samma resultat.

Detta är hur den satt på första korta videon med den mindre pinnen:

IMG_4676.jpeg

Detta är från dagens video med kolfiber och förstärkta punkter:

IMG_4675.jpeg
Ser ju ut att sitta bra.
Du kan ju testa att buntbanda fast den andra pinnen under den där så du får lite samverkan, men annars vet jag inte.

Fick massa gnäll när jag frågade på Facebook i Osmo360-gruppen.
Så jag skapade en video med endast X2 och en med bägge i samma video:

Är det bara jag som ser problemet? Eller fattar ni vad jag menar? :)
X2 som är över 5 år gammal nu hanterar skakningarna bättre än nya Osmo360, eller vad säger ni?

Fick massa gnäll när jag frågade på Facebook i Osmo360-gruppen.
Så jag skapade en video med endast X2 och en med bägge i samma video:

Är det bara jag som ser problemet? Eller fattar ni vad jag menar? :)
X2 som är över 5 år gammal nu hanterar skakningarna bättre än nya Osmo360, eller vad säger ni?
Sitter de på samma sätt? Ju mer upprätt pinnen är, ju färre vibrationer bör det bli.

Skulle ju kunna vara det, alltså att den skakar mer ju mer vågrätt pinnen sitter.
Verkar svårt att undvika. En kille la upp en video på Facebook där han hade pinnen rakt upp bak från ryggsäcken.
Då var det inte alls samma hoppande. Den lär ju röra sig även där men algoritmerna kanske behöver fixas lite.
I värsta fall får jag ha den långt in och bara filma bakåt. Men det är kul att se lutning osv.

Mc leverans på DR. Och stadsbild på hur det ser ut överallt hela tiden.
Dom lokala hävdar att huvudstaden är ännu värre men jag har svårt att se hur det skulle kunna vara sanning. 😀
Här finns ungefär 0 trafikregler. Allt kan framföras överallt.
Lampor?? Javisst, Allt eller inget funkar, sett röda, gröna, gula,vita, blåa framlampor och eller blinkers, med fast eller blinkande ljus.
Helt utan går bra också.
Köra om på dubbelstreckat precis vid en poliskontroll, jajamän inga problem.
Ska du svänga vänster en bit framöver så är det helt ok att köra över och lägga sig på vänstersidan tills du ska svänga vilket innebär att du rätt som det är har möte på båda sidor.
1000006758.jpg
1000006476.jpg

Tillbaka
Topp