• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Har kört runt regnet hela dagen, tältet uppe och sen kom det. Imorgon har vi nog inte samma tur 😬

IMG_2682.jpeg

IMG_2685.jpeg

Elhoj från Honda. Ok pris, men för kort range och för långsam laddning för att den skall gå att använda till nåt annat än jobbpendling.

Elhoj från Honda. Ok pris, men för kort range och för långsam laddning för att den skall gå att använda till nåt annat än jobbpendling.
”Performance rivals 600cc ICE models in output and 1000cc ICE models in torque”
ICE = internal combustion engines? Det säger ju inte så mycket med tanke på att olika 600cc kan ha rätt olika output.

1758089243700.jpeg
Jag kommer inte köpa elhoj innan de ser ut som i Akira.

Kul! Hoppas det kommer ut fler el-hojar på marknaden (men med längre räckvidd förstås).

Blev för övrigt positivt överraskad att denna bara väger 217 kg (tjänstevikt) :)

Förstår inte riktigt elhojar, tbh.
I en scooter som uttalat bara ska användas till jobbpendling så är det väl sin sak, men till allt annat går det ju bort med så pass kort räckvidd och långsam snabbladdning.
Är så klart med på problematiken kring att få till det med batteripacken, men ändå...

Men fine, early adopters och allt det där. Man måste börja nånstans.
Rätt snygg var den och priset är inte fel.

EDIT
Tröttmössa.
Inser att jag ojjar mig kring samma problematik som du gör.

Förstår inte heller elhojar. Dels för att ljudet är en del av upplevelsen, men också att när jag kör vill jag hålla mig på kurviga småvägar så långt från städer som möjligt. Där finns det sällan laddstationer.
Men för jobbpendling är det ju smidigt de dagarna som inte är för regniga eller kalla.

I en scooter som uttalat bara ska användas till jobbpendling så är det väl sin sak, men till allt annat går det ju bort med så pass kort räckvidd och långsam snabbladdning.
Är så klart med på problematiken kring att få till det med batteripacken, men ändå...

EDIT
Tröttmössa.
Ja, men det är nog inte så många år bort innan det kommer nåt som funkar till nåt annat än pendling. 15-20 mils range och 15 minuters laddning till 80% hade varit ok. 😄 Tror kineserna blir först.
Honda har ju en pendlingsscooter på gång också. Konstigt att dom inte släppte den först och väntade med nakna sporthojen till batteri och laddning blivit lite bättre. Nu blir den nog en flopp.
IMG_3029.jpeg

EDIT
Tröttmössa.
HD testade ju för massa år sen. Den är ju nedlagd i Europa

HD testade ju för massa år sen. Den är ju nedlagd i Europa
HD misslyckas å andra sidan med det mesta de tar för sig.

Jag förstår elhojar precis. När jag är ute och åker sporthoj så vill jag åka JÄTTEFORT nån timme. Inte mer. Det är alldeles för obekvämt för att hålla på mer. Det räcker räckvidden till.

Däremot är jag likt ni övertygad om att en stor del av upplevelsen är ljudet och det har elhojarna ingen lösning på.

Jag förstår elhojar precis. När jag är ute och åker sporthoj så vill jag åka JÄTTEFORT nån timme. Inte mer. Det är alldeles för obekvämt för att hålla på mer. Det räcker räckvidden till.

Däremot är jag likt ni övertygad om att en stor del av upplevelsen är ljudet och det har elhojarna ingen lösning på.
10mil, vid aktiv körning är det kanske 5mil då. Det är en kort timme

30-35mil aktiv körning på en dag är för mig inget problem på en sporthoj. Halva det för matstopp och laddning så är du ändå uppe på 15mil aktiv körning.
Sen måste du då mitt i ingenstans hitta någonstans att ladda. Blir ju bättre infrastruktur över tid, men det ligger förmodligen långt bort.
GPS och planera rutt är heller inget för mig, vägarna får ta en dit man hamnar.

30-35mil aktiv körning på en dag är för mig inget problem på en sporthoj. Halva det för matstopp och laddning så är du ändå uppe på 15mil aktiv körning.
Sen måste du då mitt i ingenstans hitta någonstans att ladda. Blir ju bättre infrastruktur över tid, men det ligger förmodligen långt bort.
GPS och planera rutt är heller inget för mig, vägarna får ta en dit man hamnar.
Vi kör hoj på olika sätt märker jag ;)

Men jag tror likt er att elhojar kommer slå mer i scootersegmentet först. För pendling är det strålande.

Vi kör hoj på olika sätt märker jag ;)

Men jag tror likt er att elhojar kommer slå mer i scootersegmentet först. För pendling är det strålande.
Stark Varg verkar rätt så populär inom cross och enduro. Om det räknas som att slå vet jag inte men nära måste det vara. Det skulle kunna leda till att det går att ha crossbanor och endurospår närmare bebyggelse i framtiden.

Jag gillar inte elhojar heller men min kollega visade denna som BMW kör halva priset på:

Skärmavbild 2025-09-19 kl. 18.49.22.png

Tyckte ändå den var rätt rolig. Klarar runt 10 mil tror jag det var. Bor man i en storstad så är den nog rätt smidig... Men inget man tar med på en långtur.. Som alla andra elhojar..

Jag gillar inte elhojar heller men min kollega visade denna som BMW kör halva priset på:

Skärmavbild 2025-09-19 kl. 18.49.22.png

Tyckte ändå den var rätt rolig. Klarar runt 10 mil tror jag det var. Bor man i en storstad så är den nog rätt smidig... Men inget man tar med på en långtur.. Som alla andra elhojar..
Tycker den är rätt snygg! Vet inte om BMW gör den själv? BMW kör ju mkt Kina maskiner nu dvs

Tillbaka
Topp