• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Har någon känt på eller testat dessa:

Verkar lovande när man läser spec:

• Bekväm stretchdenim i ett lager
• Överlägsen AAA-säkerhetsklassificering
• D3O ”Ghost”-skydd vid höfter och knän

Men detta gör mig lite fundersam "Outer Shell: 75% Cotton, 13% Polyester, 10% Nylon & 2% Elasthane"
Bryr sig ens kinesiska företag om säkerhetsklassifieringar? Big no no i min värld!

Jag ska dra runt och prova ett gäng imorgon, kan återkomma efter det.
De verkar vara single layer i alla fall. Det känns som ett måste.
Både jag och Linus gillar våra John Doe (som alla andra).

De fick dock uselt resultat på den där siten som länkades till tidigare i tråden.
Kan dock tycka att deras level 1-skydd (som de kommer med) har onödigt liten täckyta. Eftersom de inte sitter tight har jag svårt att se att de skyddar om man inte landar "perfekt" på skyddet. Kikar på att byta till deras Level 2 ist.

Finns på galgen ute hos Johans MC. Storlekarna känns små runt midjan och korta i benen...

Känns som om det var igår ;)
Verkar inte funka bra när du inte ens orkar starta den och köra... Om du ändrar dig så vet du vem du ska fråga :D
Besiktning idag, så redan bättre än i fjol.
1000008606.jpg

1000008607.jpg

Senast ändrad:
Klassningen har ju inget med Kevlar att göra. Finns massa material som är bättre och där man kan väva in skyddet i det vanliga tyget. Det är också 1000 gånger skönare än 2-lagers byxor.
Level 2 skydd tillsammans med materialet kanske gör att dom klarar att nå AAA?
Jag vet inte vad så det var därför jag frågar 😅

Nylon (som tex Cordura) är ett helt ok material att väva in i kläder för att få slitstyrka mot glidning. Kevlar är generellt bättre vid höga hastigheter och mer värme (och absolut bättre på penetration/skärande situationer) och tvärt om för nylon. Men nylon är ändå stabilt till typ 200 grader så man har ändå marginal till vad som är skönt. Nylonet är dessutom elastiskt och kan göras "mjukt" medans kevlar är strävt och väldigt stumt.

Som fiber kan de vävas in i tyg båda två (eller kombineras) men kevlaret (som är ett TM från Dupont) är betydligt dyrare (tänk 15+ ggr). Anledningen till att man ofta använder kevlar i foder istf direkt i väven är nog materialåtgång. Man fokuserar på att endast lägga fodret i slitområden vilket reducerar ytan man behöver per byxor.

När man testar för CE-nivåerna så är det inte definierat på materialspec utan en samling krav om tex hur mycket man skall kunna gnugga på ett sandpapper på olika platser, hur mycket kraft som går igenom ett skydd vid en stöt mm.

Kevlar är ju fortfarande poppis eftersom det är välkänt och funkar även om för mc-kläder så tycker jag att UHMWPE (en polyethylene, populärt kallat Dyneema) är billigare, lättare och dessutom nästan okänsligt mot böjning. I tex arbetskläder tar det marknadsandelar från Kevlar.
Det skumma med Richabyxorna är att de varken verkar ha Kevlar eller Polyethylene som båda är "säkrare" än nylon.

Lång utvikning från mig som jobbar med plastmaterial om än i annat område.

Edit: Som @SpejsMan skriver nedan är Kevlar en Aramidfiber ("aramidförstärkta"). Denna finns även från andra leverantörer än Dupont. Dock är egenskaperna samma (dyr, böjkänslig, sträv och stum) oavsett tillverkare.

Edit 1 tillägg: Aramidfibrer bryts också ner rätt fort av solljus, vilket ju inte rimmar så bra med MC-kläder.

Senast ändrad:
Har någon känt på eller testat dessa:

Verkar lovande när man läser spec:

• Bekväm stretchdenim i ett lager
• Överlägsen AAA-säkerhetsklassificering
• D3O ”Ghost”-skydd vid höfter och knän

Men detta gör mig lite fundersam "Outer Shell: 75% Cotton, 13% Polyester, 10% Nylon & 2% Elasthane"
Jag körde en jäkla provrunda idag och provade bland annat dessa. De var väldigt sköna men knäskydden hamnade alldeles för långt ner för mig. Provade även olika längder.

Storlekarna stämde inte heller riktigt. Två olika par i samma bredd men olika längd hade helt olika midja.

Det börjar ta sig, sa mordbrännarn!

1000008967.jpg

1000009043.jpg

Läste dock att det skulle vara olagligt med lyktgaller. Trist. Tycker det gör sig på en sån här hoj. Saknas bara en reflex bak, sen så är jag väl ganska nöjd (tills jag är klar med lappen och säkert vill byta till ett annat avgassystem 😂 ).
Skaffa kylargaller 😎

Nylon (som tex Cordura) är ett helt ok material att väva in i kläder för att få slitstyrka mot glidning. Kevlar är generellt bättre vid höga hastigheter och mer värme (och absolut bättre på penetration/skärande situationer) och tvärt om för nylon. Men nylon är ändå stabilt till typ 200 grader så man har ändå marginal till vad som är skönt. Nylonet är dessutom elastiskt och kan göras "mjukt" medans kevlar är strävt och väldigt stumt.

Som fiber kan de vävas in i tyg båda två (eller kombineras) men kevlaret (som är ett TM från Dupont) är betydligt dyrare (tänk 15+ ggr). Anledningen till att man ofta använder kevlar i foder istf direkt i väven är nog materialåtgång. Man fokuserar på att endast lägga fodret i slitområden vilket reducerar ytan man behöver per byxor.

När man testar för CE-nivåerna så är det inte definierat på materialspec utan en samling krav om tex hur mycket man skall kunna gnugga på ett sandpapper på olika platser, hur mycket kraft som går igenom ett skydd vid en stöt mm.

Kevlar är ju fortfarande poppis eftersom det är välkänt och funkar även om för mc-kläder så tycker jag att UHMWPE (en polyethylene, populärt kallat Dyneema) är billigare, lättare och dessutom nästan okänsligt mot böjning. I tex arbetskläder tar det marknadsandelar från Kevlar.
Det skumma med Richabyxorna är att de varken verkar ha Kevlar eller Polyethylene som båda är "säkrare" än nylon.

Lång utvikning från mig som jobbar med plastmaterial om än i annat område.
Mycket informativt!

Som ett tillägg kan göras att materialet Kevlar från DuPont även tillverkas av andra.
Då oftast som det heter på kemiska, Aramid/Para-Aramid, vilket man kan hitta i rätt många slitstarka textilier.

Mycket informativt!

Som ett tillägg kan göras att materialet Kevlar från DuPont även tillverkas av andra.
Då oftast som det heter på kemiska, Aramid/Para-Aramid, vilket man kan hitta i rätt många slitstarka textilier.
Tänkte precis fråga det. Mina Pando moto byxor är i aramidförstärkt jeansmaterial.

Av alla 10 par jag provade idag är det fortfarande de bästa jag provat.

Jag ska dra runt och prova ett gäng imorgon, kan återkomma efter det.
De verkar vara single layer i alla fall. Det känns som ett måste.
Jag kör dessa och kan inte vara mer nöjd. De är skönare än vanliga jeans :)

1000008615.jpg

Var blinkersen bak godkända? Har själv kikat på liknande men inte slagit till då de verkar vara för tight. Man brukar väl säga att som en tumregel så ska de börja utanför regplåten, 180mm mellan de lysande ytornas innerkanter.
Är även chockad att de tyckte vinkeln på skylten var OK.

@yonsson , @rambo_amadeus

Hojen gick igenom besiktningen utan anmärkning, men det betyder ingenting framöver om man blir stannad av nitisk trafikpolis.
Hade besiktningsmannen haft en dålig dag, varit förbannad på kärringen hemma eller liknande kanske han hade varit strängare, vem vet?

Som jag sa i ett tidigare inlägg: Allt är förbjudet, precis allt!:)

Är hojen helt 100% enligt lagtexter? Förmodligen inte men det är ett senare bekymmer. ;)

Jag har haft diskussionen tidigare med poliser och dom kan ge anmärkning, bötfälla, eller besluta om körförbud direkt efter du kör ut från bilprovningen.
Så bara för att man rullar igenom besiktningen betyder inte att man har ett frikort 2år framöver från Ragge Blåljus.

@yonsson , @rambo_amadeus

Hojen gick igenom besiktningen utan anmärkning, men det betyder ingenting framöver om man blir stannad av nitisk trafikpolis.
Hade besiktningsmannen haft en dålig dag, varit förbannad på kärringen hemma eller liknande kanske han hade varit strängare, vem vet?

Som jag sa i ett tidigare inlägg: Allt är förbjudet, precis allt!:)

Är hojen helt 100% enligt lagtexter? Förmodligen inte men det är ett senare bekymmer. ;)

Jag har haft diskussionen tidigare med poliser och dom kan ge anmärkning, bötfälla, eller besluta om körförbud direkt efter du kör ut från bilprovningen.
Så bara för att man rullar igenom besiktningen betyder inte att man har ett frikort 2år framöver från Ragge Blåljus.
Polisen kan inte veta hur din mc var konfigurerad när du besiktigade den så de måste väl utgå ifrån det de ser där och då när de stannar dig. Skulle tro att de utgår ifrån att du gjort nånting, men jag skulle tro att de utgår ifrån säkerhet, oväsen eller miljö. Om någon har galler för framlyktan borde de inte tycka är viktigt.

Tillbaka
Topp