• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Polisen kan inte veta hur din mc var konfigurerad när du besiktigade den så de måste väl utgå ifrån det de ser där och då när de stannar dig. Skulle tro att de utgår ifrån att du gjort nånting, men jag skulle tro att de utgår ifrån säkerhet, oväsen eller miljö. Om någon har galler för framlyktan borde de inte tycka är viktigt.
Den där typen av böter handlar så extremt mycket om 1) hur du kört innan du blivit stoppad 2) hur du beter dig mot polisen.

De som ständigt har "otur" med polisen - där ligger förklaringen alltid hos de själva men kan inte se det...

Polisen kan inte veta hur din mc var konfigurerad när du besiktigade den så de måste väl utgå ifrån det de ser där och då när de stannar dig. Skulle tro att de utgår ifrån att du gjort nånting, men jag skulle tro att de utgår ifrån säkerhet, oväsen eller miljö. Om någon har galler för framlyktan borde de inte tycka är viktigt.
Såklart dom inte vet, men bara för att ett fordon har gått igenom besiktningen så betyder det inte att allt är ok på fordonet i fråga.

@alfgren
Naturligtvis så har det enorm betydelse hur man beter sig vid trafikstopp, jag har kommit väldigt lindrigt undan dom flesta ggr jag blivit stannad.
Men alla stopp har ju berott på mitt fordon eller kör beteende innan stopp såklart.

Streetfighter är väll det ursprungliga. Men även naked ”superbike” är väll rätt gångbart
Tänkte precis skriva Streetfighter. Ducati monster kom 1991 och första Duke 94. Runt den tiden men framförallt runt år 2000 började många bygga om sina supersport-hojar genom att ta bort kåpor och sätta på högre styre och ”vanlig” framlampa. Nu finns ju massa nakna modeller med stark motor, högt styre och liten framlampa men på den tiden fanns det inte det.

Motard = cross för gata (från början).

Bild på supermotard för info.👍
1000008630.png

Min första KTM för många år sedan var en Supermoto, skoj hoj

IMG_1006.jpeg
Varför jag frågade var för att jag läste om killen som körde ihjäl sig i Trollhättan i våras. Han hade enligt uppgift köpt sig en sån någon vecka innan det hände. Något körkort hade han inte. Det värsta jag kört är Husqvarna 400 och Maico 400 som var rena crosscyklar. Skulle gissa att en stark supermotard inte är ofarlig för en person utan erfarenhet. På gränsen till obehagligt att det körs omkring med den typen av motorcyklar på gatorna i stadsmiljö. Speciellt om föraren är ung, naiv, oerfaren och omoget lekfull.

Varför jag frågade var för att jag läste om killen som körde ihjäl sig i Trollhättan i våras. Han hade enligt uppgift köpt sig en sån någon vecka innan det hände. Något körkort hade han inte. Det värsta jag kört är Husqvarna 400 och Maico 400 som var rena crosscyklar. Skulle gissa att en stark supermotard inte är ofarlig för en person utan erfarenhet. På gränsen till obehagligt att det körs omkring med den typen av motorcyklar på gatorna i stadsmiljö. Speciellt om föraren är ung, naiv, oerfaren och omoget lekfull.
Ligger väldigt mkt i det du skriver, men kan appliceras på merparten av tunga MC's.
Få förare ute på våra vägar som kan hantera dessa hojar fullt ut. Sen med lite rutin och erfarenhet minskar såklart risken avsevärt för att köra ihjäl sig själv eller andra

Varför är man så dum så man kör utan? Ja en kort sväng kan man göra det. Men det finns tydliga studier som bevisar att det är skadligt för hörseln att köra utan.
Är det luftbruset eller avgasljudet som stör?
Min nuvarande mc låter mer än den behöver, men inget som stör mina öron direkt.

Tillbaka
Topp