Ja, jag har vissa frågor på det. För det första tycker jag det är lite beklämmande att folk sprider synen på att det skulle vara någon slags triumf att ta så få lektioner som möjligt. Nej, jag har mycket svårt att tro att det "räckte" för dig. Att du sen slank igenom provet gör dig inte till en bra förare för det.
Nedanstående är riktat till samtliga som ska ta körkort för motorcykel..
Utbildningen till mc-förare är tyvärr något många slarvar med, ibland pga okunskap, ibland pga snålhet och dumhet. Många anser att dom redan har personbilskörkort och att det då är såpass lika att det bara är att köra på med motorcykel också. Kan ju lika gärna klargöra det med då...
Mc-åkning är inte detsamma som personbil.
Det är två helt olika fordon som beter sig på helt olika sätt med olika tankar kring placering, hastighetsanpassning, bromsteknik och avsökning. Jag skulle säga att en personbil och en buss har mer lika förutsättningar gällande ovanstående än vad en motorcykel har. Gå till en professionell utbildare och skaffa en privat handledare för att kunna tillämpa vad du lär dig på trafikskolan. Frågan är inte vad du behöver göra för att klara provet, frågan är vad du behöver göra för att bli en bra mc-förare.
Ca 2 månader in i säsongen förra året hade sahlgrenska sjukhuset i Göteborg 67 allvarliga fall av olyckor med motorcykel. Hoj är galet kul men också ca 20 ggr farligare än personbil. Framförallt som outbildad.
Nu är vi i upptakten till en fantastisk mc-säsong som jag hoppas blir helt galet skön. Ska jobba hela sommaren och kommer väl i princip att bo på mc-banan och på hojen. Arbetar på trafikverket förarprov som trafikinspektör, aka "uppkörningsgubbe". Hoppas möta på någon/några av er
Gör nu inget halvhjärtat, ni kommer ha glädje av mc-kortet hela livet. Satsa lite på kunskapen för att överleva nu också och inte bara för att klara provet.
Stort lycka till!
// Daniel
Kloka ord men jag håller inte fullt med, givetvis påverkar tidigare erfarenheter av att köra på två hjul in huruvida många lektioner en måste ta innan man behärskar hojen bra nog för att klara uppkörningen, min erfarenhet är att "ingen" slinker igenom, inte när jag tog mitt och den uppfattningen hade också körskolan, man måste veta vad man håller på med och kunna visa det på uppkörningen.
Har man kört motocross osv sedan barnsben visst tusan har man igen det när man ska köra bland fordon som kör åt fel håll också.
Så att somliga bara behöver några lektioner för att komma in i "MC-tänket" ute på vägen och andra måste verkligen lära sig köra och därför kräver många fler lektioner ser jag som högst naturligt.
Och vidare tycker jag inte att man kan räkna bort 10-20 års trafikvana med 2-4000 mil per år i bilen, givetvis är det också något som man har nytta av vid uppkörningen, bor man centralt till och haft B-kort i 20 år men knappt får ihop 500 mil per år så kanske inte det betyder så mycket?
Men absolut, känner man sig inte säker när man övningskör med polaren eller på körskolan ute i trafiken så skall man öva mer, oavsett hur duktigt man är på crossbanan.
Ett visdomsord min trafikinspektör gav mig när jag tog B-kortet -"Nu är du mogen att övningsköra på egen hand, grattis till körkortet, ta det lugnt"
Edit, fick citatet fel.