• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Milwuakii Eight.jpg
Vad tycker vi om H-D 's nya motorer ?Milwaukee-Eight
Tydligen behövs inga ventiljusteringar under motorns hela livslängd pga minskade påfrestningar från ventilfjädrar och stora vipparmsbryggan.
Läser man om lösningarna på motorn så tycker jag det är lite konstigt att dom inte går "all in" med en gång utan konstruerar motorer som fortfarande känns bitvis ålderdomliga. Fyra ventiler per cylinder ex.vis har ju funnits väldigt länge på förbränningsmotorer men kommer först nu. Och stötstänger... Finns det någon tillverkare överhuvudtaget som kör med detta idag ? Kanske en utseendefråga ?
Hur ofta gör man service på en twin cam motor ? En vanlig modern mc är väl runt 1000-1500 mil, där jag tycker att 1000 mil är alldeles för kort intervall.
Intressant artikel om nya motorn:
http://www.cycleworld.com/harley-davidson-motorcycles-new-milwaukee-eight-big-twin-engine#page-6
 
Tydligen behövs inga ventiljusteringar under motorns hela livslängd pga minskade påfrestningar från ventilfjädrar och stora vipparmsbryggan.
Läser man om lösningarna på motorn så tycker jag det är lite konstigt att dom inte går "all in" med en gång utan konstruerar motorer som fortfarande känns bitvis ålderdomliga. Fyra ventiler per cylinder ex.vis har ju funnits väldigt länge på förbränningsmotorer men kommer först nu. Och stötstänger... Finns det någon tillverkare överhuvudtaget som kör med detta idag ? Kanske en utseendefråga ?
Hur ofta gör man service på en twin cam motor ? En vanlig modern mc är väl runt 1000-1500 mil, där jag tycker att 1000 mil är alldeles för kort intervall.
Intressant artikel om nya motorn:
http://www.cycleworld.com/harley-davidson-motorcycles-new-milwaukee-eight-big-twin-engine#page-6

De har redan motorer utan stötstänger (V-Rod tex), är precis som med BMW mc eller tex Porsche. Folk vill ha den motor som associeras med varumärket. På 80-90-talet körde BMW med radfyra vilket blev en flopp. Nu är de tillbaka med boxer. Porsche hade sina 924-944-928 med allt från raka fyror till V8: or det floppade. Entusiastfordon skall behålla det som ger karaktär annars förlorar de sin målgrupp. I HD:s fall skulle de bli som random trist japansk custom
 
Nja.. det fins alltid instegsmodeller.
Penisförlängare får stå för dig, H-D grabbar är tillräckligt salta ändå, så dem behöver ingen förlängning:cigar:
Aja... Så säger Porsche-killarna också! ;)

Näe skämt åsido... Tyckte väl bara att glappet mellan 750 och 1.870 var lite stort.
Borde funnits utrymme för en tolv eller trettonhundra också, kan jag tycka.
 
Det finns 883 samt 1200 också..
Jaha, mendåså... ;)
Får väl erkänna mig väldigt vilse när det gäller Harley.
Vill väl egentligen kanske ha en - men får väl försöka komma över nån slags "köra snabbt-fas" först.
När det väl är klart så kan jag tänka mig en 883:a. Känns som en klassisk cylindervolym när det gäller hojar.

Men som sagt - efter 899 eller 1199 italienska.
...eller vad nu pengapungen kan tänkas räcka till! ;)
 
Jaha, mendåså... ;)
Får väl erkänna mig väldigt vilse när det gäller Harley.
Vill väl egentligen kanske ha en - men får väl försöka komma över nån slags "köra snabbt-fas" först.
När det väl är klart så kan jag tänka mig en 883:a. Känns som en klassisk cylindervolym när det gäller hojar.

Men som sagt - efter 899 eller 1199 italienska.
...eller vad nu pengapungen kan tänkas räcka till! ;)

Helt olika typ av hojar, helt olika approach. Sköna med Harley är att det känns fort med 130, gör ju inte det direkt med racehoj... Sannolikheten att överleva ökar liksom..
 
Jaha, mendåså... ;)
Får väl erkänna mig väldigt vilse när det gäller Harley.
Vill väl egentligen kanske ha en - men får väl försöka komma över nån slags "köra snabbt-fas" först.
När det väl är klart så kan jag tänka mig en 883:a. Känns som en klassisk cylindervolym när det gäller hojar.

Men som sagt - efter 899 eller 1199 italienska.
...eller vad nu pengapungen kan tänkas räcka till! ;)
En Harley på 883 är tråkig. Just sayin.
 
En Harley på 883 är tråkig. Just sayin.

Det spelar mig mindre roll. Jag gillar bara hur "åtta åtta tre" ligger i munnen! ;)
Nåja, riktigt så ytlig kanske jag inte är. Men ändå...

Vi får väl se hur min hojsamling artar sig.
...eller "samling" är så klart ruggigt fel ord. Vmaxen får nog stanna för evigt (sentimental som man är), men nummer två kan ju vara utbytbar då och då.
 
@Zingo var du också där idag? Jag testade:
Ducati Panigale 959, Aprilia RSV4, Suzuki GSXR1000 och sist MV Agusta F4R.
Vinnaren var helt klart RSV4, vilken hoj! Helt sinnessjuk. Jag skrek av glädje i hjälmen. Det kanske blir en sån trots allt... Måste bara hitta ett försäkringsbolag...
 
@Zingo var du också där idag? Jag testade:
Ducati Panigale 959, Aprilia RSV4, Suzuki GSXR1000 och sist MV Agusta F4R.
Ducce 959 överraskade positivt, för att vara en Ducce. Har lite svårt med det smala mittpartiet. Gixxern kändes extremt lik min Fireblade, skönt att
@Zingo var du också där idag? Jag testade:
Ducati Panigale 959, Aprilia RSV4, Suzuki GSXR1000 och sist MV Agusta F4R.
Vinnaren var helt klart RSV4, vilken hoj! Helt sinnessjuk. Jag skrek av glädje i hjälmen. Det kanske blir en sån trots allt... Måste bara hitta ett försäkringsbolag...
Jajamän! Alltid kul att känna sig för och få upp ögonen för andra märken och hojtyper. Man skulle behöva minst en av varje kategori, dvs samma som med klockor!

I sportsegmentet så var RSV4 helt klart vinnaren, även detta år. Allt med den är nice, möjligen kanten på tanken som blir lite spetsig när man hänger av men man kanske inte ska hänga av lika mycket på den, borde passa mig då!? Gixxern var extremt lik min Fireblad, nice men ingen anledning att köpa ny för. Ducce 959 överraskade positivt, helt ok för att vara en Ducce men inte helt min typ av hoj. Största besvikelsen var MV Augusta F4. Ser snygg ut men trivides inte alls på den. Då var F3 trevligare.
Street klassen så var Tuono överlägsen vinnare, den är för bra! MT-10 var jag inte helt imponerad efter att att ha kört Tuono samt att det var någon konstig grej med gashantaget som gick att rulla framåt vilket skulle medföra automatisk avstängning av farthållare? Obegripligt, brukar ha blåsor på händerna efter bandagar så jag håller lite förhårt i styret och hänger på det så det kändes konstigt. Superduke är trevlig om än ett jäkla växlande. Brutale 1090 kändes lovande men svårt att säga så mycket om den extra effekt den har på denna begränsade körsträcka. Street trippel R är en kanon hoj för gata och budget, effekten levererar bra.
Äventyr, Multistrada!
 
@Zingo var du också där idag? Jag testade:
Ducati Panigale 959, Aprilia RSV4, Suzuki GSXR1000 och sist MV Agusta F4R.
Vinnaren var helt klart RSV4, vilken hoj! Helt sinnessjuk. Jag skrek av glädje i hjälmen. Det kanske blir en sån trots allt... Måste bara hitta ett försäkringsbolag...
Jajamän! Alltid kul att känna sig för och få upp ögonen för andra märken och hojtyper. Man skulle behöva minst en av varje kategori, dvs samma som med klockor!

I sportsegmentet så var RSV4 helt klart vinnaren, även detta år. Allt med den är nice, möjligen kanten på tanken som blir lite spetsig när man hänger av men man kanske inte ska hänga av lika mycket på den, borde passa mig då!? Gixxern var extremt lik min Fireblad, nice men ingen anledning att köpa ny för. Ducce 959 överraskade positivt, helt ok för att vara en Ducce men inte helt min typ av hoj. Största besvikelsen var MV Augusta F4. Ser snygg ut men trivides inte alls på den. Då var F3 trevligare.
Street klassen så var Tuono överlägsen vinnare, den är för bra! MT-10 var jag inte helt imponerad efter att att ha kört Tuono samt att det var någon konstig grej med gashantaget som gick att rulla framåt vilket skulle medföra automatisk avstängning av farthållare? Obegripligt, brukar ha blåsor på händerna efter bandagar så jag håller lite förhårt i styret och hänger på det så det kändes konstigt. Superduke är trevlig om än ett jäkla växlande. Brutale 1090 kändes lovande men svårt att säga så mycket om den extra effekt den har på denna begränsade körsträcka. Street trippel R är en kanon hoj för gata och budget, effekten levererar bra.
Äventyr, Multistrada!
 
@Zingo Jag testade i ordningen jag skrev ovan. För mig var Ducatin en riktig besvikelse, den kändes slö, varm och hög? Designen är såklart tiptop men 959 lämnar ändå lite att önska om man jämför med 899/1299(heter den va?). Det hände ju inget när man drog full gas på 2an? Konstigt...
Image_19-1024x576.jpg


Sen satte jag mig på RSV4 och blev genast lite nervös... Första gången jag kör något med +200 hästar och på första rakan drog den upp på bakhjulet, och då körde jag mapp 2 som jag tror är track. Skrek av glädje i hjälmen när jag matade fullt på 2an och 3an med QS. Blev knäskrap i de bägge kurvorna som kom sen men jag kunde hålla mycket tightare spår (men vågade inte testa mer pga självrisken). Vilken hoj!
146_1601_comp1_aprilia_static-web.jpg


Sen körde jag Gixxern som var precis som mina nuvarande, kändes som hemma, lite mer vrid bara, och annat motorljud än vad jag är van vid. Men även denna drog upp på bakhjulet direkt på 2an. Kändes skön och trevlig men inte upphetsande och skrämmande som RSV4. Kände dock att jag körde lite väl snabbt för att vara en testbana :)
17-suzuki-gsx-r1000-1.jpg


Sist så körde jag F4R som kändes jävligt hög och stor. Men ändå rätt skön att sitta på, kändes också ganska oförutsägbar vilket jag gillade. Jag gillar karaktär på hojar och jag tror att både den och Ducatin kan växa men att man behöver ha rätt många timmar med dom för att uppskatta dom.
MV-Agusta-F4-R.jpg


Hade jag kunnat betala försäkringen så är helt klart vinnaren:
3840x2160-aprilia_rsv4_aprilia_motorcycles_rsv4-22344.jpg
 
@Zingo Jag testade i ordningen jag skrev ovan. För mig var Ducatin en riktig besvikelse, den kändes slö, varm och hög? Designen är såklart tiptop men 959 lämnar ändå lite att önska om man jämför med 899/1299(heter den va?). Det hände ju inget när man drog full gas på 2an? Konstigt...
Image_19-1024x576.jpg


Sen satte jag mig på RSV4 och blev genast lite nervös... Första gången jag kör något med +200 hästar och på första rakan drog den upp på bakhjulet, och då körde jag mapp 2 som jag tror är track. Skrek av glädje i hjälmen när jag matade fullt på 2an och 3an med QS. Blev knäskrap i de bägge kurvorna som kom sen men jag kunde hålla mycket tightare spår (men vågade inte testa mer pga självrisken). Vilken hoj!
146_1601_comp1_aprilia_static-web.jpg


Sen körde jag Gixxern som var precis som mina nuvarande, kändes som hemma, lite mer vrid bara, och annat motorljud än vad jag är van vid. Men även denna drog upp på bakhjulet direkt på 2an. Kändes skön och trevlig men inte upphetsande och skrämmande som RSV4. Kände dock att jag körde lite väl snabbt för att vara en testbana :)
17-suzuki-gsx-r1000-1.jpg


Sist så körde jag F4R som kändes jävligt hög och stor. Men ändå rätt skön att sitta på, kändes också ganska oförutsägbar vilket jag gillade. Jag gillar karaktär på hojar och jag tror att både den och Ducatin kan växa men att man behöver ha rätt många timmar med dom för att uppskatta dom.
MV-Agusta-F4-R.jpg


Hade jag kunnat betala försäkringen så är helt klart vinnaren:
3840x2160-aprilia_rsv4_aprilia_motorcycles_rsv4-22344.jpg
Så upplevde jag inte riktigt Duccen men vilken mapp körde du på och varvtal när den varvar slö? Är ju bara 82 hög men den kändes högre (låg jämfört med en R6 där du ska sitta ovan hojen, inte i den).

RSV4 är nog ingen billig historia att försäkra. Tuono torde vara bättre, typ samma hoj med motor etc.
 
@Zingo Den var på snabba mappen sa de.. Jag tror däremot att man kan växa med hojen då den var helt annorlunda mot det man är vad vid. Sen är det förvirrande när motorn murrar och inte skriker, då känns det som att det går sakta... Fast V4an i rsv4 lät murrigt men var snabb som satan :) Förvirrande...
Tuonon är riktigt billig för mig, 9k hel/hel i Sthlm.
 
@Zingo Den var på snabba mappen sa de.. Jag tror däremot att man kan växa med hojen då den var helt annorlunda mot det man är vad vid. Sen är det förvirrande när motorn murrar och inte skriker, då känns det som att det går sakta... Fast V4an i rsv4 lät murrigt men var snabb som satan :) Förvirrande...
Tuonon är riktigt billig för mig, 9k hel/hel i Sthlm.
Herregud, gratis försäkring! Bara att köpa. Min försäkring ligger på 24 tkr för TRAFIK och är en 08:a! Dock avställningsbar.
 
@Zingo Jag testade i ordningen jag skrev ovan. För mig var Ducatin en riktig besvikelse, den kändes slö, varm och hög? Designen är såklart tiptop men 959 lämnar ändå lite att önska om man jämför med 899/1299(heter den va?). Det hände ju inget när man drog full gas på 2an? Konstigt...
Image_19-1024x576.jpg


Sen satte jag mig på RSV4 och blev genast lite nervös... Första gången jag kör något med +200 hästar och på första rakan drog den upp på bakhjulet, och då körde jag mapp 2 som jag tror är track. Skrek av glädje i hjälmen när jag matade fullt på 2an och 3an med QS. Blev knäskrap i de bägge kurvorna som kom sen men jag kunde hålla mycket tightare spår (men vågade inte testa mer pga självrisken). Vilken hoj!
146_1601_comp1_aprilia_static-web.jpg


Sen körde jag Gixxern som var precis som mina nuvarande, kändes som hemma, lite mer vrid bara, och annat motorljud än vad jag är van vid. Men även denna drog upp på bakhjulet direkt på 2an. Kändes skön och trevlig men inte upphetsande och skrämmande som RSV4. Kände dock att jag körde lite väl snabbt för att vara en testbana :)
17-suzuki-gsx-r1000-1.jpg


Sist så körde jag F4R som kändes jävligt hög och stor. Men ändå rätt skön att sitta på, kändes också ganska oförutsägbar vilket jag gillade. Jag gillar karaktär på hojar och jag tror att både den och Ducatin kan växa men att man behöver ha rätt många timmar med dom för att uppskatta dom.
MV-Agusta-F4-R.jpg


Hade jag kunnat betala försäkringen så är helt klart vinnaren:
3840x2160-aprilia_rsv4_aprilia_motorcycles_rsv4-22344.jpg
Du kanske körde med någon "rain mode" mapp el. liknande ?

Edit: tvåa...
 
Jag som Apriliasäljare gillar det här!
Tounon är snorbillig att försäkra, om man kör märkesförsäkringen om man är 30+ eller haft kk 5 år. RSV4:an blir billigast med Trygg-Hansas avställningbara, om du inte bor i skogen som jag, då är TH's helårs minst lika bra, och smidigare.
Frågor på V4?
 
Jag som Apriliasäljare gillar det här!
Tounon är snorbillig att försäkra, om man kör märkesförsäkringen om man är 30+ eller haft kk 5 år. RSV4:an blir billigast med Trygg-Hansas avställningbara, om du inte bor i skogen som jag, då är TH's helårs minst lika bra, och smidigare.
Frågor på V4?
KS gruppköp av Aprilia! :D

Inga frågor på V4, den ser ju snygg ut vilket räcker. ;)
 
Tredje hojturen någonsin snart. Har inte hunnit bli så mycket i sommar - skaffat flickvän och pappas schema har sällan stämt överens med mitt...men idag gäller det! Lång tur ska det bli. Klungan kommer bestå av min Hornet, pappas Rickman-Honda och hans kompis Ducce 900 Hailwoodreplika. :)
image.jpeg

Först måste batteriet laddas lite mer...
 
Tredje hojturen någonsin snart. Har inte hunnit bli så mycket i sommar - skaffat flickvän och pappas schema har sällan stämt överens med mitt...men idag gäller det! Lång tur ska det bli. Klungan kommer bestå av min Hornet, pappas Rickman-Honda och hans kompis Ducce 900 Hailwoodreplika. :)
image.jpeg

Först måste batteriet laddas lite mer...
Sidobild Hondan ?
 
Tillbaka
Topp