• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Hört andra som har kört det upplägget (eller om det var annan flygplats?). Förvarar man hojen då i racebussen (så jag har förstått det). 4 tkr om året är ju sjukt mycket billigare än min garagehyra... Riktigt, riktigt sugen.

Rätt säker på att Grevens skickar ner hojar till Spanien tidigt på vårkanten (Emot betalning givetvis) kika med dom om du skulle vara intresserad.

Rätt säker på att Grevens skickar ner hojar till Spanien tidigt på vårkanten (Emot betalning givetvis) kika med dom om du skulle vara intresserad.
Den har jag kollat på tidigare samt något om ett garage som drevs an nån svensk. Båda lösningarna synes dock bli bra mycket dyrare men jag kan ha fel. Lite less på de svenska dagarna när så mycket körtid försvinner pga väder att det lockar att köpa sig lite bättre väder (och roligare banor).

Första gången ute på allmänna vägar sedan ett par år. Förstår nu varför. På Bulten så är det två olika olyckor där hojarna ligger kastade i skogen och ambulanshelikopter är där. Känns lagom att fokusera på fikat och att överväga om det är förnuftigt att köra på allmän väg.. :shifty:

Första gången ute på allmänna vägar sedan ett par år. Förstår nu varför. På Bulten så är det två olika olyckor där hojarna ligger kastade i skogen och ambulanshelikopter är där. Känns lagom att fokusera på fikat och att överväga om det är förnuftigt att köra på allmän väg.. :shifty:

Inte så konstigt! Möter ofta Stockholmare som kör bana för första gången på Gelleråsen.
Då får man ofta höra att dom inte kört bana innan, men dom har kört på "Bulten raceway" och det är samma sak..
Dom står och pratar om hur dom drar knät osv...

Sen kör dom i den snabba gruppen på banan och förstör för oss andra som vill köra och ha skoj.
Det är mer mer vanligt än inte att 1000cc hojar som aldrig kört bana väljer snabb grupp... Dom drar iväg på rakan och bromsar ner till cykelhastighet inför kurvorna..
Intalar sig dessa personer på riktigt att dom är duktiga förare? Eller vad är det frågan om?

Det finns givetvis duktiga förare som kör på bulten med.. Har själv kört där ett par gånger med lite vänner ifrån Stockholm..
Men varför är det så coolt att köra rakt fram eller där det knappt svänger? Är NÅGON imponerad av detta?....

Det är riktigt illa... Speciellt bulten, jag håller mig faktiskt därifrån så ofta jag kan pga risken.
Vet du hur det gick med de som var med i olyckorna?
Själv körde jag 20 mil precis, riktigt härligt att säsongen startat på riktigt!

Det är riktigt illa... Speciellt bulten, jag håller mig faktiskt därifrån så ofta jag kan pga risken.
Vet du hur det gick med de som var med i olyckorna?
Själv körde jag 20 mil precis, riktigt härligt att säsongen startat på riktigt!

Tre olyckor idag på bulten (2 i fotokurvan tydligen)
Jag vet att en av dom i fotokurvna klarade sig bra iallafall.

Jag bor rätt nära bulten, åker aldrig på helgerna, vardagar är helt ok. Blir så grymt störd på alla idioter på två hjul, speciellt på omkörningar i skymda kurvor med så hög fart som möjligt. Totalt okontrollerat. Det är förresten sveriges mest olycksdrabbade mc-väg.

Säsongsstart med kortege Kumla - Askersund
Uppstart Kumla torg, deltar dock inte i år o_O
image.jpg

2 snygga Indians från olika tidsperioder
image.jpg

image.jpg

Snygg Breitling flicka på tanken
image.jpg

Jag bor rätt nära bulten, åker aldrig på helgerna, vardagar är helt ok. Blir så grymt störd på alla idioter på två hjul, speciellt på omkörningar i skymda kurvor med så hög fart som möjligt. Totalt okontrollerat. Det är förresten sveriges mest olycksdrabbade mc-väg.
Fast på vardagarna är det ju fullt med skit och lastbilar på bägge sidorna som gör som galningar...

Första dagen med aktiv körning. Den går faktiskt riktigt fint och går att köra med högt tempo innan fotpinnarna går i. Blev 25mil

image.jpeg

Körde in i Göta tunneln i Göteborg på 3ans varvstopp.
Dom sköt inte med laser så ingen hastighet eller så.. Men han satte dig mig mer eller mindre för allt han kunde förutom hastigheten.
-Blinkers blinkade för snabbt
-Skyltbelysning felplacerad
-Skylt felplacerad
-Eftermarknadsxenon
-För hög bullernivå.
-Ej typgodkända backspeglar

osv osv.. Men körkortet är kvar :)

Körde in i Göta tunneln i Göteborg på 3ans varvstopp.
Dom sköt inte med laser så ingen hastighet eller så.. Men han satte dig mig mer eller mindre för allt han kunde förutom hastigheten.
-Blinkers blinkade för snabbt
-Skyltbelysning felplacerad
-Skylt felplacerad
-Eftermarknadsxenon
-För hög bullernivå.
-Ej typgodkända backspeglar

osv osv.. Men körkortet är kvar :)

Så länge körkortet är kvar så är man lycklig :)
Den där kostnaden är bara cost of business :) Grattis!
Själv blir det besiktning på Trajjan i morgon. db-killern är helt ny, pipan är rätt sotig... Lagom suspekt :)

Så länge körkortet är kvar så är man lycklig :)
Den där kostnaden är bara cost of business :) Grattis!
Själv blir det besiktning på Trajjan i morgon. db-killern är helt ny, pipan är rätt sotig... Lagom suspekt :)

Haha ;) bara göra rent lite pipan först.
DB-killer har jag liggandes någonstans.. Och diskbollar skall inhandlas imorgon.

Håller helt med! Är inte ens sur över böterna. Bara glad att kortet är kvar.

Snyggt ;)
Tyckte synd om hojen med killern i, man märkte hur jobbigt det var att andas. Ungefär som när min son har astma-anfall...

Ni verkar ha en ännu värre jävel i Stockholm (Hamrén) läste om honom på Sporthoj:

Än bättre var det för ett par år sedan, Boyzen stod parkerade utanför ZuDonk svea, det är onsdag och traditionsenlig 2 cheese och en vatten ska smulas ner, alla hojjar står snyggt och prydligt uppradade utanför..

Då kommer Tommy på sin något omoderna BMW, parkerar längst bort, fäller upp luckan på hjälmen, öppnar packväsken och tar fram bötesblocket, jag sa till boyzen, att nu får ni hålla i hatten för nu är byns stora Sheriff här och han verkar vara på hugget!
rolleyes.gif

Från vänster till höger börjar Tommy böta parkerade hojjar, miniblinkers, skattemärke, däckmönster, reflex, tja alles..alla står bara häpna och undrar vad han håller på med?
- Vafan håller du på med? säger en av boyzen, du kan förfan inte böta PARKERADE hojjar?????
- Ska vi slå vad? Ni kan ju alltid överklaga, säger Tommy och plitar vidare
banghead.gif

Nu har Tommy plötsligt SLUT på bötestalonger, han börjar vända tillbaks till hojjen för att fylla på..

En av boyzen tycker att , nä nu åker jag, han har miniskylt och blinkerserna håller inte minimiavståndet, han kliver på hojjen och startar..

Tommy stannar till och vänder sig om, kollar lite förstrött mot polaren som startar och kör iväg lite diskret, Tommy återvänder för att fylla på bötesblocket, vi andra kliver på hojjarna och kör därifrån..

2 veckor senare kommer polaren och säger:
- Fan, ni vet för ett par veckor sedan när vi på svea och den där galne snuten kom å lappa?
- Ja?
- Idag fick jag ett inbetalningskort på posten på böter för miniskylt och avsaknad av reflex!!
- Va?
-Ja, och på böteslappen satt det en rosa Post-it, där stod:
Du ska inte tro att du kommer undan, vi syns på vägarna, hälsningar Tommy

Någon som kan uppskatta hur många lektioner man ungefär behöver för att få MC kort om man har stor vana från bil och kört mycket moppe som grabb men inte på 15 år?

Någon som kan uppskatta hur många lektioner man ungefär behöver för att få MC kort om man har stor vana från bil och kört mycket moppe som grabb men inte på 15 år?
Skulle säga knappt 20 om du inte övningskör något privat. Typ 7-10 på gården beroende på hur duktig du är och ungefär lika många i trafik, speciellt om du spurtar med nån intensiv på slutet. Skulle säga att under 15 är lågt och över 20 är övre nivån. Självfallet är det alltid någon som har tagit bra mycket mindre eller fler men på ett ungefär. Att beakta är ett det kan dröja några månader innan man får nästa uppkörningstillfälle dvs hela sommaren försvinner om man kuggar, kan då vara värt några extra lektioner för att minska den risken (kostnaden kommer ändå vara en droppe i havet när alla övriga mc relaterade kostnader tillkommer).

Bulten skulle de asfaltera lite gupp på med jämna mellanrum. Skulle nog få bort de flesta hojarna.
För 10 år sedan tävlades det i sub 5 repor på Bulten. Finns gott om videos har jag för mig.

Skulle säga knappt 20 om du inte övningskör något privat. Typ 7-10 på gården beroende på hur duktig du är och ungefär lika många i trafik, speciellt om du spurtar med nån intensiv på slutet. Skulle säga att under 15 är lågt och över 20 är övre nivån. Självfallet är det alltid någon som har tagit bra mycket mindre eller fler men på ett ungefär. Att beakta är ett det kan dröja några månader innan man får nästa uppkörningstillfälle dvs hela sommaren försvinner om man kuggar, kan då vara värt några extra lektioner för att minska den risken (kostnaden kommer ändå vara en droppe i havet när alla övriga mc relaterade kostnader tillkommer).
Kan bara hålla med ovan!
Ärligt så är det mycket att tänka på även om man har trafikvana. När du väl är klar ska du ta smc kurser, där lär du dig ofantligt mkt.

Tillbaka
Topp