• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

vad kör ni i för kläder? Har lite svårt att hitta passande skor och byxor som jag även klarar uppkörningen med...
Räcker det inte med ce-godkända sneakers/stövlar samt kevlarbyxor med ce-skydd? Annars får jag köra upp i mina alpinestars skinnbyxor, stövlar samt typ kevlar hoodie. Full-kittad med skinnställ känns overkill för uppkörningen

Den här tråden gjorde mig sugen, så jag lånade farsgubbens Håådee och tog en tur!
DSC_0223.JPG

Behöver hyra hoj nästa vecka. Tisd -Torsdag i Stockholm.
Monster, Sporster, Scrambler, HD el liknande. Lugn gubbkörning mellan lite möten, skjutsa ungarna i kvarteret och köpa varmkorv.

Har dom krav/synpunkter på den biten med?? Självklart ska man ju inte dyka upp i shorts och wife beater men kevlar jeans, ryggskydd, jacka handskar mc skor (inte cross stövlar) och hjälm bör väll duga?
"Godkänd skyddsutrustning" eller nåt heter det. Men varför chansa? Det är ju inte bra att få inspektören på dåligt humör det första som händer vid uppkörningen. Själv lånade jag körskolans genomäckliga skinnställ från 70-talet vid uppkörningen. Säkerligen sämre än den diskusterade utrustningen men det ser "komplett" ut i alla fall.

"Godkänd skyddsutrustning" eller nåt heter det. Men varför chansa? Det är ju inte bra att få inspektören på dåligt humör det första som händer vid uppkörningen. Själv lånade jag körskolans genomäckliga skinnställ från 70-talet vid uppkörningen. Säkerligen sämre än den diskusterade utrustningen men det ser "komplett" ut i alla fall.

Håller helt med dig men jag vägrar verkligen att låna något insvettat skit (då köper jag hellre nytt) men att få skit för det som är "by the book" vad gäller skyddskläder tycker jag inte ska väga in. Då ska inspektören byta jobb men som du säger, har han en dålig dag...

Har dom krav/synpunkter på den biten med?? Självklart ska man ju inte dyka upp i shorts och wife beater men kevlar jeans, ryggskydd, jacka handskar mc skor (inte cross stövlar) och hjälm bör väll duga?

Edit:
Fann svaret ovan från @snoozarn och @filthywatch .
Verkar vara lite oklara krav beroende på inspektören vad jag har läst... Men för köpa allting CE godkänt så ska det väl inte vara några problem :)

Räcker det inte med ce-godkända sneakers/stövlar samt kevlarbyxor med ce-skydd? Annars får jag köra upp i mina alpinestars skinnbyxor, stövlar samt typ kevlar hoodie. Full-kittad med skinnställ känns overkill för uppkörningen
Overkilled med skinnställ på uppkörning? Hur tänkte du nu? Tror att du får lättare pluspoäng om du kommer i skinnställ än i hoodie (samt säkrare om än att det bara går i motorvägsfart).

Overkilled med skinnställ på uppkörning? Hur tänkte du nu? Tror att du får lättare pluspoäng om du kommer i skinnställ än i hoodie (samt säkrare om än att det bara går i motorvägsfart).
Svettigt i värmen och lite över pretentiöst?
Men jag förstår poängen. Kevlar hoodie med ce-godkända skydd är ju ok.

Jag fick höra att det bästa är att se ut som någon som gillar Tyskland och att kunna fälla upp bogvisiret för att mata in en korv med senap utan att ta av hjälmen. Ser du ut att vilja köra fort blev du givetvis godkänd om du klarade momenten men de kunde vara lite extra nitiska om man dök upp på sporthoj med kevlarhoodie. Själv körde jag upp i en härlig blandning av race-boots, race-hjälm och goretex. Klarade mig trots avsaknad av korvätarhjälm :woot:

Jag fick höra att det bästa är att se ut som någon som gillar Tyskland och att kunna fälla upp bogvisiret för att mata in en korv med senap utan att ta av hjälmen. Ser du ut att vilja köra fort blev du givetvis godkänd om du klarade momenten men de kunde vara lite extra nitiska om man dök upp på sporthoj med kevlarhoodie. Själv körde jag upp i en härlig blandning av race-boots, race-hjälm och goretex. Klarade mig trots avsaknad av korvätarhjälm :woot:
När jag körde upp i slutet av förra seklet blev killen före mig kuggad för att han körde för sakta. Han "körde inte MC" sa uppköraren. Jag körde för fort, i en huxfluxblandning av kläder, och fick kortet. Ha-ha.

När jag körde upp i slutet av förra seklet blev killen före mig kuggad för att han körde för sakta. Han "körde inte MC" sa uppköraren. Jag körde för fort, i en huxfluxblandning av kläder, och fick kortet. Ha-ha.
Nu har jag haft mitt i tre år tror jag så det är fortfarande relativt nytt. 12st körde upp samma dag i Göteborg, 3 klarade kortet. Jag var en och jag körde 50 istället för 70 på ett ställe. Dock körde jag 70km/h på en väg som heter Grimåsvägen, där var han mer imponerad över att jag lyckades komma upp i hastighet :D

"Vad är det för hastighet på vägen?"
"Eeeeh... Feeemtio?"
"Det är sjuttio, gasa på lite!"

De som bedömer gillar ju att köra hoj så det gäller ju att göra just det, man kan inte mesa sig igenom provet.

Farsan var o hälsade på idag med sin nyinskaffade brukshoj (Bandit 600) då han hade vägarna förbi. Åkte med en sväng bakpå och jag har nu världens sug efter mc igen. Lyckas jag bara lösa parkeringsplats kanske det blir redan i sommar. Hoppas hoppas. :nailbiting: Skulle vilja ha något under 15k och som inte kostar så mycket i försäkring så i så fall blir det nog en CB400N från tidigt 80-tal.

Farsan var o hälsade på idag med sin nyinskaffade brukshoj (Bandit 600) då han hade vägarna förbi. Åkte med en sväng bakpå och jag har nu världens sug efter mc igen. Lyckas jag bara lösa parkeringsplats kanske det blir redan i sommar. Hoppas hoppas. :nailbiting: Skulle vilja ha något under 15k och som inte kostar så mycket i försäkring så i så fall blir det nog en CB400N från tidigt 80-tal.
För dom pengarna så får du väl en roligare hoj, typ cb600/900, Bandit, Fazer eller nått. Tänk på att en hoj är veteran efter 20år, så du kan kolla ända upp på -98

Senast ändrad:
För dom pengarna så får du väl en roligare hoj, typ cb600/900, Bandit, Fazer eller nått. Tänk på att en hoj är veteran efter 20år, så du kan kolla ända upp på -98
Ja jo absolut är de roligare, men det är A2 jag måste ta. Skulle kunna tänka mig en strypt Hornet igen men för under 15k är de nog rätt skruttiga och då skulle jag hellre vilja ha en lite finare CB400 (trots att Hornet är 100x bättre hoj). Orkar inte heller att sätta i strypning, vänta på ändrat regbevis etc utan jag vill nog köpa något som har under 35kW original.

Edit: Men en strypt Hornet från -98 vore ju inte dumt om man kan försäkra den som veteran, kanske ändå får kolla upp det!

27 mil idag, allt i ensamhet, utom en karavan med runt tusen hojar en halvtimme i mitten. Det var länge sedan jag umgicks så länge med mig själv, riktigt skönt!
Blev dock riktigt, riktigt "hjärntrött" sista milen, så jag fick skruva ned tempot rejält. Märks att man inte kört "på riktigt" på länge!
IMG_9047.JPG
IMG_9051.JPG

Tillbaka
Topp