• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

M3a

Cartier
2-Faktor
Inte långt kvar nu, bild från två år sen på min GSXR och polarens 748.
145.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Verkar mycket trevliga, inte hittat så mycket negativt. Med SC-pipa på låter den trecylindriga motorn väldigt bra.

Kikat på storebrorsan (1100) också och kört den tidigare men tycker den är alldeles för vanlig & törstig :) men man äger ju en sub också.. Bra kandidat!

Kör nog duke framför smt även om den ser vass ut.
Kanske en 765 RS likt nedan kan vara ngt.
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Episk Ducce! Vad blir det i år då? 701 verkade du inte så nöjd med.
Den är episk, han har två dessutom. Har bestämt mig för att fortsätta i cafée spåret och antingen BMW r nineT eller Ducati scrambler 1100. 701 är skoj men jag är 192 och bryr mig lite för mycket vad andra tycker men droppen var när även sambon påpekade att jag såg gigantisk ut på hojen :nailbiting:
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ganska missvisande ljud, hade iof med gopro ut idag, men den ville inte spela in 😏
Så fick bli mobilvideo på uppfarten.

För att jämföra med min tidigare v4 factory har denna djupare ljud, känns i ryggraden och magen när man vrider på ut ur en kurva.



Låter som en Tuono nästan på videon, låter riktigt bra.
DB-killer är endast av ondo :)


Svåra val detta, vad ska man ha för hoj? Naket och lagom starkt. Behöver inte 160-180hk denna gång, de är så törstiga.

Gillar Yamaha, pålitliga, vettiga serviceintervall & försäkringar. Haft MT 07 & MT10.

KTM? Haft 690 smc, busiga men stöldbegärliga - dyrare försäkring.

En helt svart aprilia rs660 på Blocket väckte mitt intresse också, såldes tyvärr direkt. OK försäkring, endast 100hk dock - räcker förmodligen.

Kommit fram till följande, blir beg oavsett.

MT09 vanlig eller SP? Innan facelift, svårt för den nya.

1000174254.jpg


KTM 890 Duke R.

ExYvgrnXMAI4okR.jpg_large.jpg


Triumph speed triple 765 rs.

1000098997.jpg


RS660.

maxresdefault.jpg

Det är bara du som kan svara på vad magkänslan säger dig. För min del så är det viktigaste att när jag ser den i garaget så ska jag älska den. När den startar så ska den låta högt och brutalt. Sen är resten bara plus men viktigt är såklart bra elektronik, bra bromsar (som både Aprilia och Triumph har), mycket inställningar som man kan göra enkelt.

Försäkringen spelar ju in också. RS660 får man betala runt 10 000 per år i storstockholm mellan 30-40 verkar det som.
Street triple 765RS är riktigt bra och snabb, galet bra bromsar. Men väldigt dyr att försäkra fortfarande va?
Du kan ju kolla på Ducati SP också, den låter bra och är snygg och lagom mycket hästar:

Ducati-Monster-SP-MY23-overview-video-full-01-1330x748.jpg

Lätt och rolig att köra. Mycket utrustning och ingen dussinhoj.

Bra pris här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/ducati_monster_sp_i_toppskick_/1400651120


Såg att det fanns en fin Monster 1100 på Blocket häromdagen. Den är riktigt fet också.
Väldigt potent och stor motor. Men verkar inte finnas kvar, men jag hittade denna också:
Kanske lite högt pris men går säkert att göra något på det.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Låter som en Tuono nästan på videon, låter riktigt bra.
DB-killer är endast av ondo :)




Det är bara du som kan svara på vad magkänslan säger dig. För min del så är det viktigaste att när jag ser den i garaget så ska jag älska den. När den startar så ska den låta högt och brutalt. Sen är resten bara plus men viktigt är såklart bra elektronik, bra bromsar (som både Aprilia och Triumph har), mycket inställningar som man kan göra enkelt.

Försäkringen spelar ju in också. RS660 får man betala runt 10 000 per år i storstockholm mellan 30-40 verkar det som.
Street triple 765RS är riktigt bra och snabb, galet bra bromsar. Men väldigt dyr att försäkra fortfarande va?
Du kan ju kolla på Ducati SP också, den låter bra och är snygg och lagom mycket hästar:

Ducati-Monster-SP-MY23-overview-video-full-01-1330x748.jpg

Lätt och rolig att köra. Mycket utrustning och ingen dussinhoj.

Bra pris här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/ducati_monster_sp_i_toppskick_/1400651120


Såg att det fanns en fin Monster 1100 på Blocket häromdagen. Den är riktigt fet också.
Väldigt potent och stor motor. Men verkar inte finnas kvar, men jag hittade denna också:
Kanske lite högt pris men går säkert att göra något på det.
Monster är feta.

Det stod mellan den, SF v2 och SDR 1290 nu när jag valde, kunde gått hursomhelst.

Men när KTM-handlaren ett stenkast bort gav oslagbart pris på en 2023 demo, var det som om ödet talade till mig. Inte ångrat något än.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Monstern är riktigt trevlig att köra men tyävrr inte lika rolig att se på längre. Däremot är känslan 100% Ducati när man väl sitter på den. Något partisk men tycker Öhlinarna på gör stor skillnad hur den beter sig i inbromsning och hur den sätter sig när du väl valt spår, fantastisk motor och väldigt glad på att få upp framhjulet i luften. Körde en av utvecklingshojarna utan styrdämpare och det fladdrar på bra :p

1200an är ju snyggare...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Låter som en Tuono nästan på videon, låter riktigt bra.
DB-killer är endast av ondo :)




Det är bara du som kan svara på vad magkänslan säger dig. För min del så är det viktigaste att när jag ser den i garaget så ska jag älska den. När den startar så ska den låta högt och brutalt. Sen är resten bara plus men viktigt är såklart bra elektronik, bra bromsar (som både Aprilia och Triumph har), mycket inställningar som man kan göra enkelt.

Försäkringen spelar ju in också. RS660 får man betala runt 10 000 per år i storstockholm mellan 30-40 verkar det som.
Street triple 765RS är riktigt bra och snabb, galet bra bromsar. Men väldigt dyr att försäkra fortfarande va?
Du kan ju kolla på Ducati SP också, den låter bra och är snygg och lagom mycket hästar:

Ducati-Monster-SP-MY23-overview-video-full-01-1330x748.jpg

Lätt och rolig att köra. Mycket utrustning och ingen dussinhoj.

Bra pris här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/ducati_monster_sp_i_toppskick_/1400651120


Såg att det fanns en fin Monster 1100 på Blocket häromdagen. Den är riktigt fet också.
Väldigt potent och stor motor. Men verkar inte finnas kvar, men jag hittade denna också:
Kanske lite högt pris men går säkert att göra något på det.
Mycket bra svar, tack för det. MT10 och crossplane-motorn är det man saknar.

Monster sp har flugit under radarn, fin! Den hade bra pris, mycket lull lull & midpipe redan, värdig kandidat.

Försäkringsmässigt är Yamaha det vettigaste, men skiljer inte så mycket. MT09 ligger runt 9k/år på mig.
RS660, 765RS, Monster SP & 890R ligger alla på runt 14-15k/år skrivna på mig i Sthlm.
 

Roddan

Omega
Mycket bra svar, tack för det. MT10 och crossplane-motorn är det man saknar.

Monster sp har flugit under radarn, fin! Den hade bra pris, mycket lull lull & midpipe redan, värdig kandidat.

Försäkringsmässigt är Yamaha det vettigaste, men skiljer inte så mycket. MT09 ligger runt 9k/år på mig.
RS660, 765RS, Monster SP & 890R ligger alla på runt 14-15k/år skrivna på mig i Sthlm.
Nu är jag sjukt partiskt men 890 R alla dagar i veckan, den är lättare än dom andra motorcyklarna bättre komponenter bromsar/fjädring, Mest HK och Nm

Saxat från copilot:
  1. Yamaha MT-09(årsmodell 2022):
    • Motor: En 847 cc trecylindrig motor som ger 115 hästkrafter och 87 Nm vridmoment.
    • Elektronik: Justerbar fjädring, traktionskontroll, ABS och LED-belysning.
    • Bromsar: Dubbla 298 mm skivor fram med Brembo Stylema monobloc 4-kolvsok och enkel 245 mm skiva bak.
    • Däck: Fram 120/70-ZR17, bak 180/55-ZR17.
    • Vikt: Torrvikt (utan bränsle och vätskor) är 177 kg .
  2. KTM 890 Duke R(årsmodell 2022):
    • Motor: En 889 cc parallell-twin motor som levererar 121 hästkrafter och 99 Nm vridmoment.
    • Fjädring: Justerbar framgaffel och bakdämpare.
    • Bromsar: Dubbla 320 mm skivor fram med Brembo Stylema monobloc 4-kolvsok och enkel 240 mm skiva bak.
    • Däck: Fram 120/70-ZR17, bak 180/55-ZR17.
    • Vikt: Torrvikt är 166 kg .
  3. Triumph Street Triple 765 RS(årsmodell 2022):
    • Motor: En 765 cc trecylindrig motor som ger 121 hästkrafter och 77 Nm vridmoment.
    • Elektronik: Avancerad körelektronik inklusive traktionskontroll, ABS och flera körlägen.
    • Bromsar: Dubbla 320 mm skivor fram med Brembo monobloc 4-kolvsok och enkel 245 mm skiva bak.
    • Däck: Fram 120/70-ZR17, bak 180/55-ZR17.
    • Vikt: Torrvikt är 167 kg .
  4. Aprilia RS 660(årsmodell 2022):
    • Motor: En 660 cc parallell-twin motor som ger 100 hästkrafter och 67 Nm vridmoment.
    • Elektronik: Avancerad elektronik inklusive traktionskontroll, ABS och flera körlägen.
    • Bromsar: Dubbla 320 mm skivor fram med Brembo monobloc 4-kolvsok och enkel 220 mm skiva bak.
    • Däck: Fram 120/70-ZR17, bak 180/55-ZR17.
    • Vikt: Torrvikt är 169 kg .
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Mycket bra svar, tack för det. MT10 och crossplane-motorn är det man saknar.

Monster sp har flugit under radarn, fin! Den hade bra pris, mycket lull lull & midpipe redan, värdig kandidat.

Försäkringsmässigt är Yamaha det vettigaste, men skiljer inte så mycket. MT09 ligger runt 9k/år på mig.
RS660, 765RS, Monster SP & 890R ligger alla på runt 14-15k/år skrivna på mig i Sthlm.
Hur kan RS660 vara så dyr för dig?
Jag betalar inte ens 7k/år ståendes på gatan i Stor-Göteborg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
de är fan inte okej av tillverkaren kravet är ju "bara" att det ska vara svårt att demontera.. vilken tillverkare var det?
Akrapovic. Byter ju hoj snart så orkar inte lägga mer tid på det systemet. Det medför dock tyvärr att jag inte är sugen på att köpa det enda systemet som finns till den nya hojen eftersom det är från Akra.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Mycket bra svar, tack för det. MT10 och crossplane-motorn är det man saknar.

Monster sp har flugit under radarn, fin! Den hade bra pris, mycket lull lull & midpipe redan, värdig kandidat.

Försäkringsmässigt är Yamaha det vettigaste, men skiljer inte så mycket. MT09 ligger runt 9k/år på mig.
RS660, 765RS, Monster SP & 890R ligger alla på runt 14-15k/år skrivna på mig i Sthlm.

Låter dyrt, har du kollat Aprilia hos Svedea? Bör inte kosta över 10k helförsäkrat i Stockholm om du är runt 30?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hur kan RS660 vara så dyr för dig?
Jag betalar inte ens 7k/år ståendes på gatan i Stor-Göteborg.

Låter dyrt, har du kollat Aprilia hos Svedea? Bör inte kosta över 10k helförsäkrat i Stockholm om du är runt 30?
Endast där jag kollat, rs660 med smc rabatt blir 13,7k om man betalar helår direkt. Månadsvis 14,4k. Ktm 890r blir dyrare, 15k helår direktbetalning.

Låst utrymme, endast jag som förare, 30 år, mc-kort 5 år, strax söder om tullarna i sthlm. Sånt är livet. :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Endast där jag kollat, rs660 med smc rabatt blir 13,7k om man betalar helår direkt. Månadsvis 14,4k. Ktm 890r blir dyrare, 15k helår direktbetalning.

Låst utrymme, endast jag som förare, 30 år, mc-kort 5 år, strax söder om tullarna i sthlm. Sånt är livet. :)
Skumt. Min kompis är 33 bor i Tyresö, haft kortet 1 år och betalar ca 9500...
 

Roddan

Omega
Endast där jag kollat, rs660 med smc rabatt blir 13,7k om man betalar helår direkt. Månadsvis 14,4k. Ktm 890r blir dyrare, 15k helår direktbetalning.

Låst utrymme, endast jag som förare, 30 år, mc-kort 5 år, strax söder om tullarna i sthlm. Sånt är livet. :)
Jag fick bäst pris på 890r hos bilsport mc även IF hade bra försäkringar men var mer tveksamma vid bankörning utanför smc
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Någon som har koll på YSS Suspension?
Funderar på att eventuellt ”uppgradera” dämpningen i framgaffeln och såg att de har något som de kallar för ”fork upgrade kit”. Öhlins har liknande till mt07 men kostar 50% mer.

Pris c.a 3k

The YSS Fork Upgrade Kit includes a tighter fork spring, fork valve and adjustable fork bolt lock.
The fork valve changes the oil flow in the fork in both directions and the fork spring causes a firmer spring behavior.
With the handlebar cover, the spring preload of the fork can be fine-tuned again: Turning the adjusting screw increases the pressure and thus the preload of the fork spring.
YSS delivers this kit vehicle-specific throughout the set.

IMG_4542.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Någon som har koll på YSS Suspension?
Funderar på att eventuellt ”uppgradera” dämpningen i framgaffeln och såg att de har något som de kallar för ”fork upgrade kit”. Öhlins har liknande till mt07 men kostar 50% mer.

Pris c.a 3k

The YSS Fork Upgrade Kit includes a tighter fork spring, fork valve and adjustable fork bolt lock.
The fork valve changes the oil flow in the fork in both directions and the fork spring causes a firmer spring behavior.
With the handlebar cover, the spring preload of the fork can be fine-tuned again: Turning the adjusting screw increases the pressure and thus the preload of the fork spring.
YSS delivers this kit vehicle-specific throughout the set.

IMG_4542.jpeg
Vad är det du vill åt av uppgraderingen? Den är inte ställbar som sitter på nu antar jag?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Vad är det du vill åt av uppgraderingen? Den är inte ställbar som sitter på nu antar jag?
Stämmer, den går inte att ställa. Mt07 är känd att vara lite studsig och jag upplever det också (trots väldigt lite erfarenhet). Märker även av det vid hårdare inbromsning. Tänkte helt enkelt att få den lite mer följsam/stum men inte investera massa pengar. Har sett på nätet att man bl.a kan modda dämpningen genom att kapa distanserna och gå upp i viskositet. Detta är en dyrare lösning men har emulatorer samt möjlighet att justera preload.

Vad rekommenderas generellt att man uppgraderar först, bakre stötdämparen eller främre? Vad brukar ge mest skillnad (förstår självklart att det skiljer från hoj till hoj men tänker om det finns någon tumregel)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Låter dyrt med försäkringen för er i storstäderna. Jag 35+ boende norra Sverige, betalar 4000/ år helförsäkring med SMC rabatt på min Ducati Supersport.
IMG_4026.jpeg
Glöm inte att vi i storstäder (som bor i lägenhet) får också betala en saftig garageavgift som grädde på moset. Själv betalar jag ca 5’ året för försäkring och 6’ året för parkering 😂🤦‍♂️ så min XSR700 kostar oftast mer än vad den smakar :p
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Stämmer, den går inte att ställa. Mt07 är känd att vara lite studsig och jag upplever det också (trots väldigt lite erfarenhet). Märker även av det vid hårdare inbromsning. Tänkte helt enkelt att få den lite mer följsam/stum men inte investera massa pengar. Har sett på nätet att man bl.a kan modda dämpningen genom att kapa distanserna och gå upp i viskositet. Detta är en dyrare lösning men har emulatorer samt möjlighet att justera preload.

Vad rekommenderas generellt att man uppgraderar först, bakre stötdämparen eller främre? Vad brukar ge mest skillnad (förstår självklart att det skiljer från hoj till hoj men tänker om det finns någon tumregel)
Skillnaden på kitet från YSS jämfört med det från Öhlins verkar bland annat vara att du inte kan justera komp och retur på YSS. Det du upplever som studsigt kan avhjälpas med att slå av på returen. På YSS-kitet får du hoppas på att det är avhjälpt med den tuning de gjort. På Öhlins cartridge-kit kan du justera komp, retur och förspänning.

Om Öhlinskitet kostar 50%, alltså 4500 skulle jag säga att det är värt det. Det kommer också som en enhet att bara hinka i gaffeln i princip.

Apropå vilken man uppgraderar först beror väl på vart man känner det är värst :p Låter som att gaffel först är rätt för dig.
Mest värt på min Desert Sled var när jag fick i cartridge-kitet.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Stämmer, den går inte att ställa. Mt07 är känd att vara lite studsig och jag upplever det också (trots väldigt lite erfarenhet). Märker även av det vid hårdare inbromsning. Tänkte helt enkelt att få den lite mer följsam/stum men inte investera massa pengar. Har sett på nätet att man bl.a kan modda dämpningen genom att kapa distanserna och gå upp i viskositet. Detta är en dyrare lösning men har emulatorer samt möjlighet att justera preload.

Vad rekommenderas generellt att man uppgraderar först, bakre stötdämparen eller främre? Vad brukar ge mest skillnad (förstår självklart att det skiljer från hoj till hoj men tänker om det finns någon tumregel)
Jag är egentligen inte tillräckligt kunnig för att svara men det BMW sa till mig är att när man justerar fram så måste man justera bak också.
Gör du tex justeringar fram så måste du också justera bak.

Jag ska åka och justera min hoj efter min vikt, längd osv hos någon som kan det så det blir rätt. Men jag kan justera allt på hojen så slipper byta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skillnaden på kitet från YSS jämfört med det från Öhlins verkar bland annat vara att du inte kan justera komp och retur på YSS. Det du upplever som studsigt kan avhjälpas med att slå av på returen. På YSS-kitet får du hoppas på att det är avhjälpt med den tuning de gjort. På Öhlins cartridge-kit kan du justera komp, retur och förspänning.

Om Öhlinskitet kostar 50%, alltså 4500 skulle jag säga att det är värt det. Det kommer också som en enhet att bara hinka i gaffeln i princip.

Apropå vilken man uppgraderar först beror väl på vart man känner det är värst :p Låter som att gaffel först är rätt för dig.
Mest värt på min Desert Sled var när jag fick i cartridge-kitet.
Pre load och förspänning är ju samma sak.

Det kan kan ställa på dämpare är
*Lågfartskompression (långsamma rörelser, exempelvis inbromsning)
*Högfartskompression (snabba rörelser/slag)
*Lågfartsretur
*Högfartsretur (snabba slag/ger studs)

Eftersom vi pratar fjäder och inte luft så påverkas hela fjädringen av att ställa upp förspänningen. Man får alltså bättre motvikt vid hårda inbromsningar men förlorar finkänslighet. Denna inställning har i princip alla fjäderbakdämpare idag.

Om man inte vet vad man sysslar med så hade jag gjort som du skrev, alltså ställt ner returen (om det går). Att modda en gaffel men med resultatet att inte kunna ställa returen är ganska onödigt (eftersom returen snabbas upp när förspänning ökar).

Bara att inse att man köpt en snålhoj och att en ”liten” gaffeluppdatering kommer ge liten skillnad. Till och med min 401 har kompression och returinställning.

För att svara på frågan fram vs bak så gör ju gyroeffekten när man bromsar på en hoj att fram känns mer prioriterat att uppgradera om man ska uppgradera. Beror lite på hoj dock. På min Thruxton gjorde utbyte av bakre dämpare väldigt stor skillnad. Det jämnade ut all körning väldigt tydligt och då bytte jag ändå till ganska billiga dämpare. Original bak på Thruxton är däremot riktigt kass vilket märks rätt tydligt när man kör.
 
Senast ändrad:

spruff

Omega
En sniklösning om man har en ej justerbar budgetdämpare som upplevs studsig är att byta oljan till en mer trögflytande. Det ökar både kompressions- och returdämpning vilket lugnar ner dämparens rörelse.

YSS kitet kanske är bättre än original, men det verkar ju inte vara justerbar dämpning eller viktanpassade fjädrar, så det blir ju en chansning om det passar dig.
Öhlins kitet är nog värt merkostnaden isf.
 
Topp