• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Skoj hoj, den har jag jobbat med! :) Synd att de snålade ut och inte körde styrdämpare från oss också.
QS är lite av en vanesak, man behöver vara bestämd för att den ska bete sig. Se till att justera förspänningen, tror vi landade i mjukare fjädrar för bättre komfort där men det kanske blir för mjukt om man väger 80+.
Tack för tipset. Jag kände att jag behövde öka förspänningen fram iaf. Får förska hitta ett bra läge efter att ha testat runt lite. Du har möjligtvis ingen ”fusk lapp” på inställningar om man väger ~100kg :D
Just QS verkar flertalet ha klagat på. Kanske behöver köras in lite.

Du får vara bestämd och ligga på gas för att QS ska funka bra. Inget halvgasande och halvtryckande utan mycket gas och mycket bestämt med foten.
Min funkar bra på gas över 4000rpm. Ner funkar den alltid så länge jag har 0% gas.
Bra att veta. Har det blivit bättre med mer användning?

Någon som vet vart man kan få tag i univesal slip on i GP stil som matchar ducatin till ett vettigt pris. Har ingen lust att betala ~20k för Termi eller Austin när rördragningen är den samma som org. och ndast ljuddämparna är annorlunda. Det bästa vore om de fästes med klämma och inte behöver svetsas.

Jag testade chefens 1250GS och den betedde sig som @rambo_amadeus beskriver den med.
QS med bra gaspådrag kändes väldigt bra, men kör man lungt och sparkar i en ny växel ryckte det till riktigt ordentligt.
Han varnade mig till och med för det innan och sa att han använder den bara när han kör inspirerat.

Tack för tipset. Jag kände att jag behövde öka förspänningen fram iaf. Får förska hitta ett bra läge efter att ha testat runt lite. Du har möjligtvis ingen ”fusk lapp” på inställningar om man väger ~100kg :D
Just QS verkar flertalet ha klagat på. Kanske behöver köras in lite.

Bra att veta. Har det blivit bättre med mer användning?

Någon som vet vart man kan få tag i univesal slip on i GP stil som matchar ducatin till ett vettigt pris. Har ingen lust att betala ~20k för Termi eller Austin när rördragningen är den samma som org. och ndast ljuddämparna är annorlunda. Det bästa vore om de fästes med klämma och inte behöver svetsas.
Du löser inte det med förspänningen tyvärr, fjädrar behöver bytas för att det ska bli optimalt. Bästa är att kolla och ställa hänget och se om det funkar annars byta fjädrar.

Edit:
Fram: Det är en väldigt mjuk fjäder fram, 6,5N/mm. Skulle säga 9N/mm är mer lämpligt och med den mjukare känslan så 8N/mm.
Bak: Progressiv fjäder gör det lite lurigare där, vid 35mm så övergår den till högre raten så frågan är om du känner av den lägre ens?

Senast ändrad:
Glasstur i värmen ☀️🔥

51f34d3139ab640c791dbca9efed6234.jpeg

Ett tips till er med mindre barn. Se till att de skaffar en hobby typ schack och inte motorcyklar och stunt.

Jag håller på att byta hjullager på sonens Grom som besiktigas imorgon.
Efter att ha plockat ner den i atomer för att ens vara i närheten av besiktningslämplig…

Ett tips till er med mindre barn. Se till att de skaffar en hobby typ schack och inte motorcyklar och stunt.

Jag håller på att byta hjullager på sonens Grom som besiktigas imorgon.
Efter att ha plockat ner den i atomer för att ens vara i närheten av besiktningslämplig…
Fast det är ju mycket roligare att titta på trots allt ;)

hur fungerar detta mot vanliga vid identifiering?

förvisso inte tänkte ifall dom brukar göra slagningar i närområdet
Polisen måste väl fortfarande ha bevis på vem som framför fordonet vid överträdelsen, eller har jag missat något kanske.?.
Ska googla lite sen.
Googlat

• I Sverige tillämpas strikt föraransvar, vilket innebär att polisen måste bevisa vem som kört fordonet vid en eventuell överträdelse.

• Det är viktigt att vara medveten om att även om du inte ser en kamera, kan det finnas en kamera i närheten som mäter din hastighet.

• Vid en fortkörning som fångas av en kamera inleder polisen en utredning för att fastställa föraren.
Snitt mäts inte i Sverige än. Utomlands gäller andra regler...

Tack, nu har jag några mil till. Vad går frakt och avgifter på? Var några hundringar billigare för samma däck som jag köpte.

Tror det var gratis frakt och inga avgifter. Spanien verkar inte ha miljöavgifter etc

Edit, kollade och yepp, gratis frakt och inga extra avgifter
Beställde från däckleader 17/6, däcket var i Sverige 23/6 & hamnade i segeltorp 24/6 - inte en uppdatering sedan dess.

Det verkar som att postnord slarvat bort det och tar inget ansvar, dem hänvisar till avsändaren och att man måste reklamera via däckleader då det skickats från utlandet. Lagom kul, inget svar från däckleader heller.. :)

Screenshot_2025-07-02-10-10-16-19_b6e302008414b9b266012cde63b3f64a.jpg

DHL tappade bort 8 däck jag skickade i jobbet.
Skulle vara 16 däck på en pall.
Viktmässigt kunde man se att pallen tappat vikt på 30kg, motsvarande däckens vik, till den kom fram och vägdes vid utleverans från inlämningsvikten.
DHL tyckte att det fanns ingen rapport om att godset sett skadat ut och vägrade ersättning.

Beställde från däckleader 17/6, däcket var i Sverige 23/6 & hamnade i segeltorp 24/6 - inte en uppdatering sedan dess.

Det verkar som att postnord slarvat bort det och tar inget ansvar, dem hänvisar till avsändaren och att man måste reklamera via däckleader då det skickats från utlandet. Lagom kul, inget svar från däckleader heller.. :)

Screenshot_2025-07-02-10-10-16-19_b6e302008414b9b266012cde63b3f64a.jpg

Sjukt segt.
Kan du gå via kreditkortsföretaget?
Själva förlusten verkar ju ligga hos PostNord men klagan är på däckleader att göra

Ingen tröst för dig men jag har beställt däck till sonens grom därifrån sedan dess utan problem.

Sant iofs.

Nu är han ute och provkör. 😄🙄

-nya däck (fram å bak)
-nya hjullager
-annat avgas
-monterat av stuntbroms
-andra kåpor
-andra blinkers (med klippta kablar)
-fixad kedjespännare
-fixat baksvingen

Då chansar vi på att alla skydd, 12a mm kan sitta kvar…
Då kan vi meddela att 12an måste lindas in i vadderande material om den är kvar.
Dessutom var det fortfarande för mycket glapp i bakhjulet även efter lagerbyte.
Och dessutom är helljusindikatorn bränd men det visste vi (hade det bara varit den hade det varit 2x

Mera ombyggnad och lite nya grejer …..

Största problemet med Scramblern är avsaknaden av skärm/ruta. Går att köpa till om man vill, det har jag inte gjort, har ändå tryckt 40 mil grus över en dag på den. Tråkig för motorväg men fantastisk på småvägarna.
Tycker det är en väldigt underhållande allround-maskin :)
Jag är tillbaka… nån som har erfarenhet kring skillnaden mellan ducatis 800 och 1100? Är det djärvt att ge dig i kast med 1100? Förstått att den inte är så vass men gör man sig en björnstjänst att som nybörjare och körkortsaspirant börja med en 1100?

Jag är tillbaka… nån som har erfarenhet kring skillnaden mellan ducatis 800 och 1100? Är det djärvt att ge dig i kast med 1100? Förstått att den inte är så vass men gör man sig en björnstjänst att som nybörjare och körkortsaspirant börja med en 1100?
Tänker du på Scramblern specifikt? Jag har inte riktigt gillat 1100an. 800 känns som en förvuxen moped och är skitskoj, 1100 känns lite klumpig, missförstå mig rätt. Kika hellre på ett Monster eller Streetfighter om du vill ha mer mos.

Tänker du på Scramblern specifikt? Jag har inte riktigt gillat 1100an. 800 känns som en förvuxen moped och är skitskoj, 1100 känns lite klumpig, missförstå mig rätt. Kika hellre på ett Monster eller Streetfighter om du vill ha mer mos.
Tack för inspel, tittar på en ny 800 eller beg 1100 scrambler. Så ja scrambler specifikt. Även kikat på Triumph trident 660 som nån typ av instegshoj. Men känns mer som nåt som kanske mer är optimerat för att ta själva kortet?

Tack för inspel, tittar på en ny 800 eller beg 1100 scrambler. Så ja scrambler specifikt. Även kikat på Triumph trident 660 som nån typ av instegshoj. Men känns mer som nåt som kanske mer är optimerat för att ta själva kortet?
För att ta körkortet funkar nog det mesta så bäst att gå på känsla (inom budgeten och tänk på omkostnader också).

Clip on-styre bör undvikas för körprovet. Jag hade det men gav upp den och hyrde hoj på provdagen. ABS är också mycket bra på provet. Glidare med avgassystem och fotplattor som tar i hela tiden är nog inte heller bra men har ingen egen erfarenhet av det.

Så välj med känsla, kör med huvudet och ha kul 😃

Ducati Scrambler 800 > 1100
Triumph Scrambler 1200 > 900

Skramlarna har högt styre och låg tyngdpunkt så det är lättstyrt i lågfart.

För att ta körkortet funkar nog det mesta så bäst att gå på känsla (inom budgeten och tänk på omkostnader också).

Clip on-styre bör undvikas för körprovet. Jag hade det men gav upp den och hyrde hoj på provdagen. ABS är också mycket bra på provet. Glidare med avgassystem och fotplattor som tar i hela tiden är nog inte heller bra men har ingen egen erfarenhet av det.

Så välj med känsla, kör med huvudet och ha kul 😃
Tack för peppen! Är väl som vid val av nästa bil eller klocka… man grottar ner sig och övertänker! 😳😅

Tillbaka
Topp