Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Belstaff och Urban Rider har jag varit hos, Belstaff är ju blandat fashion och MC men oftast väldigt trevligt (och dyrt). Urban Rider är helt klart mer renodlat MC och väl värt ett besök.Åker till London i september och tänkte passa på att kitta upp mig på lite nya MC kläder och kolla bikerscenen där. Tänkte besöka Belstaff, Bike Shed, Urban rider och kanske Goldtop och Ace Cafe. Nåt mer ställe nan inte bör missa?
Fett! En kamera på hjälmen och en på pinne bak?
Hm men nu är ju faktiskt forged=smidd.Forge = gjuta. Så jo, man kan absolut säga forged carbon.
Sedan vet jag inte varför det skulle vara sämre än att lägga lager. Klockor med gjutna kolfiberboetter har visat sig hålla MYCKET bättre än klassisk kolfiber. Bara för att det är billigare betyder det inte att det är sämre.
Smaksak såklart men jag tycker definitivt detta är snyggare.
Det är ju hojen som studsar.Men jag stör mig fortfarande på att den inte kan få bort "stutsandet" i videon när den är på pinnen..
Vad pratar vi för budget? Suzuki DR650 är rolig och billig, men något hög men det blir nog de flesta om det ska åt det stuket…Fråga: om man vill ha en riktigt billig mc som är lite off-road/äventyrshoj och dessutom är låg (jag är kort). Vad tittar man på då? Får gärna ha ABS, men i övrigt inga jättekrav. Inga problem om den är 20 år gammal.
Vill kunna köra lite skog/mark där jag är för rädd om min speed twin för att ta mig fram. Nybörjare så behöver inget superavancerat.
Köp en gammal xt660Fråga: om man vill ha en riktigt billig mc som är lite off-road/äventyrshoj och dessutom är låg (jag är kort). Vad tittar man på då? Får gärna ha ABS, men i övrigt inga jättekrav. Inga problem om den är 20 år gammal.
Vill kunna köra lite skog/mark där jag är för rädd om min speed twin för att ta mig fram. Nybörjare så behöver inget superavancerat.
Tack!Ansluts till högtryckstvätt, man får köpa adapter beroende på vilket märke på tvätt man ska använda den till. https://www.jula.se/catalog/bil-och...munstycken-och-adaptrar/skummunstycke-008549/
Låg + äventyrshojFråga: om man vill ha en riktigt billig mc som är lite off-road/äventyrshoj och dessutom är låg (jag är kort). Vad tittar man på då? Får gärna ha ABS, men i övrigt inga jättekrav. Inga problem om den är 20 år gammal.
Vill kunna köra lite skog/mark där jag är för rädd om min speed twin för att ta mig fram. Nybörjare så behöver inget superavancerat.
Jag hoppas hamna ut på 20-30 tkr, men kanske omöjligt? Just höjden är ju ett dilemma. Får surfa lite på suzukinVad pratar vi för budget? Suzuki DR650 är rolig och billig, men något hög men det blir nog de flesta om det ska åt det stuket…
Japp känns inte enkelt. Misstänker att KTM blir dyr…Låg + äventyrshoj
ABS + 20 år gammal
ABS + terräng
Alla dessa grejer resulterar var för sig i en ekvation som inte går att lösa.
KTM Adventure 390 är ju rätt billig. Den klarar nog alla krav.
Fråga: om man vill ha en riktigt billig mc som är lite off-road/äventyrshoj och dessutom är låg (jag är kort). Vad tittar man på då? Får gärna ha ABS, men i övrigt inga jättekrav. Inga problem om den är 20 år gammal.
Vill kunna köra lite skog/mark där jag är för rädd om min speed twin för att ta mig fram. Nybörjare så behöver inget superavancerat.
ABS kom väl som lagkrav 2015 typ. Blir inte en såpass ny 650gs väldigt dyr? KTMen är ett bra alternativ.Jag hoppas hamna ut på 20-30 tkr, men kanske omöjligt? Just höjden är ju ett dilemma. Får surfa lite på suzukin
Japp känns inte enkelt. Misstänker att KTM blir dyr…
Någon som vet ngt om BMW F 650GS, verkar åtminstone ha ABS redan 2021, men i övrigt vet jag ju i sedvanlig ordning ingenting …
40-45 kanske, beror på hur gammal du vill ha/kan klara dig med.Jag hoppas hamna ut på 20-30 tkr, men kanske omöjligt? Just höjden är ju ett dilemma. Får surfa lite på suzukin
Tidig ABS är dock inte bra. Varför man vill ha ABS i skogen vet jag däremot inte, fram kanske i så fall?ABS kom väl som lagkrav 2015 typ. Blir inte en såpass ny 650gs väldigt dyr? KTMen är ett bra alternativ.
Klumpiga fingrar hos mig skulle stå 2001 på BMW:nABS kom väl som lagkrav 2015 typ. Blir inte en såpass ny 650gs väldigt dyr? KTMen är ett bra alternativ.
Tänker att den inte bara ska köras i skogen blir säkert lite landsväg också.40-45 kanske, beror på hur gammal du vill ha/kan klara dig med.
Tidig ABS är dock inte bra. Varför man vill ha ABS i skogen vet jag däremot inte, fram kanske i så fall?
Jag tänker som flera andra att Xt600, xt660 eller f650gs, Aprilia Pegaso skulle funka om det är grusvägar som lockar. Xt660 har ju abs i regel, kanske inte de äldsta men det är inte så kraftiga bromsar på någon av dem så du lär inte låsa framhjulet på asfalten om du inte verkligen försökerKlumpiga fingrar hos mig skulle stå 2001 på BMW:n
Tänker att den inte bara ska köras i skogen blir säkert lite landsväg också.
utgår från att gammal hoj är ett måste. Så länge jag har kvar min Triumph finns tyvärr inte ekonomiskt utrymme för dyr hoj.
Inte reflekterat över att tidigt ABS var dåligt - får försöka läsa på lite
Jag har kört mc utan ABS i 20 år, har aldrig ens reflekterat över att det skulle behövas. Det är såklart smidigt att ha det nu men det är verkligen inget måste (för mig).Inte reflekterat över att tidigt ABS var dåligt - får försöka läsa på lite
För 20-30k skulle jag nog satsa på nån japansk enstånka. Dom flesta försvann från europa nån gång i början av 2000-talet pga avgaskrav. Tex Kawasaki KLR, Suzuki DR, Yamaha XT, Honda XL och Dominator och allt vad dom heter. Eller Transalp om du vill ha tvåcylindrigt. Sök på blocket, offroadhojar tillverkade före 2005.Jag hoppas hamna ut på 20-30 tkr, men kanske omöjligt? Just höjden är ju ett dilemma. Får surfa lite på suzukin
Jag tänker som flera andra att Xt600, xt660 eller f650gs, Aprilia Pegaso skulle funka om det är grusvägar som lockar. Xt660 har ju abs i regel, kanske inte de äldsta men det är inte så kraftiga bromsar på någon av dem så du lär inte låsa framhjulet på asfalten om du inte verkligen försöker![]()
ABS är ändå en förbaskat bra grej. Nånstans har alla en tröskel för när reflexerna kickar in istället för förståndet, och man bromsar omkull sig i en oväntad situation. Har gjort det själv mitt på EssingeledenJag har kört mc utan ABS i 20 år, har aldrig ens reflekterat över att det skulle behövas. Det är såklart smidigt att ha det nu men det är verkligen inget måste (för mig).
Håller med, jag raljerar liteABS är ändå en förbaskat bra grej. Nånstans har alla en tröskel för när reflexerna kickar in istället för förståndet, och man bromsar omkull sig i en oväntad situation. Har gjort det själv mitt på Essingeledensatt uppenbarligen i andra tankar och var på väg in i bagageluckan på framförvarande bil som väldigt oväntat drog på en tvärnit av anledning jag inte ens hann uppfatta. Är inte när man kör aktivt jag tänker behövs, utan när man slöåker och nåt oväntat uppstår. Men med det sagt är det klart man kan köra utan ABS, men nog är det en jäkligt trevlig säkerhetsfunktion.
Fattas mellanrör eller är tanken att den ska sitta så lågt? Alltså utan kartongen.Fick hem ”dämparen” men självklart var måtten fel
Tog lite kartong och justerade in den. Får hitta någon som kan svetsa på ett lite längre rör. Tycker det blev rätt ok. Ljudet blev iaf bättre/roligareAnnars så var kvaliteten bra. Fina svetsar.
![]()
SnyggtFick hem ”dämparen” men självklart var måtten fel
Tog lite kartong och justerade in den. Får hitta någon som kan svetsa på ett lite längre rör. Tycker det blev rätt ok. Ljudet blev iaf bättre/roligareAnnars så var kvaliteten bra. Fina svetsar.
![]()
Vadå snyggt? Det passar ju inte.SnyggtVar beställde du från?
Inte passformen, designen på dämparen.Vadå snyggt? Det passar ju inte.![]()
Tanken är att den ska sitta så lågt. Längd är ungefär som på Austin Racing. Tanken med designen/placeringen är lite som på RSV4 SC project. Man kan inte heller ha för lång iom att den inte har något stag. Tänker att risken är att den blir för tung och riskerar att paja kopplingen på mellandämpren.Fattas mellanrör eller är tanken att den ska sitta så lågt? Alltså utan kartongen.
SnyggtVar beställde du från?
Tillåter verkligen arrangören av bandagar att kameror sitter sådär? När jag körde i Europa fick man bl.a inte ha kamera monterad på hjälmen. Skulle den sitta på kåporna skulle den ha säkerhetslina och vara najad så den inte kunde lossna. En pinne ut från hojen skulle aldrig blivit godkänt. Även i Sverige har jag för mig att det var krav på säkerhetslina, men det var länge sen jag körde här hemma. Kanske skillnad på grupper iofs.Japp, kör DJI osmo action 4 på hakan, osmo360 bak på insta360 carbon stick som sticker ut ca 50cm bak.
Ljudet är synkat med kameran på hjälmen med en DJI Mic2.
Detta är en video och ljud direkt från 360-kameran:
Tycker det är imponerande kvalité faktiskt. Men jag stör mig fortfarande på att den inte kan få bort "stutsandet" i videon när den är på pinnen.
Sen verkar inte gps-hastigheten vara helt korrekt heller... Går för sakta mot verkligheten på rakan.