• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Finns det någon speciell anledning till att visirskruvar är i aluminium? Är det för att minimera risken för galvanisk korrosion?

Har dragit sönder skruvarna på min Shoei GT air 3 då man måste dra åt/lossa flera gånger när man ska justera visiret (dålig design). Har därför nu ersatt skruvarna med stål och plastbricka. Frågan är dock om det har någon påverkan?

Originalskruvarna är inte jättedyra men kommer nog dra sönder del rätt snabbt iaf (jag har använt rätt bits och lagom kraft :))
IMG_6800.jpeg
 
Finns det någon speciell anledning till att visirskruvar är i aluminium? Är det för att minimera risken för galvanisk korrosion?

Har dragit sönder skruvarna på min Shoei GT air 3 då man måste dra åt/lossa flera gånger när man ska justera visiret (dålig design). Har därför nu ersatt skruvarna med stål och plastbricka. Frågan är dock om det har någon påverkan?

Originalskruvarna är inte jättedyra men kommer nog dra sönder del rätt snabbt iaf (jag har använt rätt bits och lagom kraft :))
IMG_6800.jpeg
Aluminium används nog mest bara för vikten.
Låter konstigt att du måste hålla på och justera. Har aldrigt justerat nåt på mina shoei. Har en nxr och en x-spirit 3.
 
Aluminium används nog mest bara för vikten.
Låter konstigt att du måste hålla på och justera. Har aldrigt justerat nåt på mina shoei. Har en nxr och en x-spirit 3.
Problemet jag har är att den inte låses fast. För att justera det samt att den sluter tätt mot gummipackningen så måste man ta av visiret, lossa skruvarna samt justera fästena (hålla tummarna att det blev rätt), sätta tillbaka visiret och testa. Självklart blir det inte rätt första gången så man får försöka en helvetes massa gånger 😂 vilket resulterar i slitna skruvar.
 
Problemet jag har är att den inte låses fast. För att justera det samt att den sluter tätt mot gummipackningen så måste man ta av visiret, lossa skruvarna samt justera fästena (hålla tummarna att det blev rätt), sätta tillbaka visiret och testa. Självklart blir det inte rätt första gången så man får försöka en helvetes massa gånger 😂 vilket resulterar i slitna skruvar.
Jag har också noterat att originalskruvarna är väldigt osmidiga. Det låter helt klart smart att byta ut dem till något annat. Jag har också behövt justera då inte visiret låste, trodde först det var visiret som var sönder.
Det blir nog inte så många fler så här somriga dagar i år.
IMG_3762.jpeg
IMG_3764.jpeg
Fan vad deppigt när ni skriver så. 😆
Jag kör tills det blir halt. 😊
 
Jag har också noterat att originalskruvarna är väldigt osmidiga. Det låter helt klart smart att byta ut dem till något annat. Jag har också behövt justera då inte visiret låste, trodde först det var visiret som var sönder.

Fan vad deppigt när ni skriver så. 😆
Jag kör tills det blir halt. 😊
Rätt inställning! Hur många mil trycker du per år?

Jag och kompisen ska ut en vända på TET igen nästa helg.
 
Jag har också noterat att originalskruvarna är väldigt osmidiga. Det låter helt klart smart att byta ut dem till något annat. Jag har också behövt justera då inte visiret låste, trodde först det var visiret som var sönder.

Fan vad deppigt när ni skriver så. 😆
Jag kör tills det blir halt. 😊
Jag köpte 4 st M4x8 samt plastbricka på hornbach för 2,50kr. Blev klart bättre :)
IMG_6801.jpeg
 
Tillåter verkligen arrangören av bandagar att kameror sitter sådär? När jag körde i Europa fick man bl.a inte ha kamera monterad på hjälmen. Skulle den sitta på kåporna skulle den ha säkerhetslina och vara najad så den inte kunde lossna. En pinne ut från hojen skulle aldrig blivit godkänt. Även i Sverige har jag för mig att det var krav på säkerhetslina, men det var länge sen jag körde här hemma. Kanske skillnad på grupper iofs.
Den är najad och säkrad med flera buntband. Men om man tävlar så lär det inte vara ok.
På bandagar/utbildning så har jag inte varit med om att det inte är ok.
 
Följt denna tråden under längre tid, i våras skrev jag in mig på körskola och lyckades lösa körkortet under semestern. Overklig känsla. Spenderat otaliga drömmande timmar på blocket under våren men till slut blev det en Trident som förstahoj.

IMG_7833.jpeg
Grattis, som många säger är MC kortet en bra investering i livet - få saker som ger så mycket glädje. Kör försiktigt och behandla alla bilister som idioter :)
 
Vänder mig till den samlade eliten. Jag har hamnat i ett riktigt tråkläge med min fabriksnya hoj. Fick den levererad för ca 3 veckor sen men står sedan förra måndagen på närmaste auktoriserade verkstad, inte hos handlaren jag köpte den av. Ett mekaniskt fel på bakbromsen som gjorde att den låste sig helt. Verkstaden beställde hem en reparationssats men visade sig att det var mer saker som behövs åtgärdas. Nu till det tråkiga, vad det verkar så har inte tillverkaren delar i lager vilket verkar medföra att hojen blir ståendes i 2-3 månader.

Otroligt trist med tanke på denna korta delen som är kvar av säsongen samt att hojen köptes även för att fixa körkortet under hösten. Uppkörningstid bokad 18:e juni.

Om det det nu visar sig att det stämmer att det tar 2-3 månader. Hur hade ni gjort i detta läget? Häva köpet? Vad har man för framgång i det? Det anges ju att det ska vara åtgärdat inom skälig tid. Vilket jag inte uppfattar att 2-3 månader är när man läser på om ämnet. Begärt ekonomisk kompensation/ersättnings motorcykel? Någon som hört talas om det? Mobilitets garantin som hojen har erbjöd lånebil men hjälper ju inte mig.

Hur kul är det ens om man klarar uppkörningen den 18:e och inte har något att åka på? Någon som varit i liknande situation eller har något inspel på hur man ska agera?
 
Vänder mig till den samlade eliten. Jag har hamnat i ett riktigt tråkläge med min fabriksnya hoj. Fick den levererad för ca 3 veckor sen men står sedan förra måndagen på närmaste auktoriserade verkstad, inte hos handlaren jag köpte den av. Ett mekaniskt fel på bakbromsen som gjorde att den låste sig helt. Verkstaden beställde hem en reparationssats men visade sig att det var mer saker som behövs åtgärdas. Nu till det tråkiga, vad det verkar så har inte tillverkaren delar i lager vilket verkar medföra att hojen blir ståendes i 2-3 månader.

Otroligt trist med tanke på denna korta delen som är kvar av säsongen samt att hojen köptes även för att fixa körkortet under hösten. Uppkörningstid bokad 18:e juni.

Om det det nu visar sig att det stämmer att det tar 2-3 månader. Hur hade ni gjort i detta läget? Häva köpet? Vad har man för framgång i det? Det anges ju att det ska vara åtgärdat inom skälig tid. Vilket jag inte uppfattar att 2-3 månader är när man läser på om ämnet. Begärt ekonomisk kompensation/ersättnings motorcykel? Någon som hört talas om det? Mobilitets garantin som hojen har erbjöd lånebil men hjälper ju inte mig.

Hur kul är det ens om man klarar uppkörningen den 18:e och inte har något att åka på? Någon som varit i liknande situation eller har något inspel på hur man ska agera?

Trist! Be dem låna ut något? Är väll enklast för alla
 
Vänder mig till den samlade eliten. Jag har hamnat i ett riktigt tråkläge med min fabriksnya hoj. Fick den levererad för ca 3 veckor sen men står sedan förra måndagen på närmaste auktoriserade verkstad, inte hos handlaren jag köpte den av. Ett mekaniskt fel på bakbromsen som gjorde att den låste sig helt. Verkstaden beställde hem en reparationssats men visade sig att det var mer saker som behövs åtgärdas. Nu till det tråkiga, vad det verkar så har inte tillverkaren delar i lager vilket verkar medföra att hojen blir ståendes i 2-3 månader.

Otroligt trist med tanke på denna korta delen som är kvar av säsongen samt att hojen köptes även för att fixa körkortet under hösten. Uppkörningstid bokad 18:e juni.

Om det det nu visar sig att det stämmer att det tar 2-3 månader. Hur hade ni gjort i detta läget? Häva köpet? Vad har man för framgång i det? Det anges ju att det ska vara åtgärdat inom skälig tid. Vilket jag inte uppfattar att 2-3 månader är när man läser på om ämnet. Begärt ekonomisk kompensation/ersättnings motorcykel? Någon som hört talas om det? Mobilitets garantin som hojen har erbjöd lånebil men hjälper ju inte mig.

Hur kul är det ens om man klarar uppkörningen den 18:e och inte har något att åka på? Någon som varit i liknande situation eller har något inspel på hur man ska agera?
Står den hos CEC?

1: Kan de inte plocka delarna från en annan hoj? 790-KTMerna har väl samma bromsar. Uppgradera till bättre bakbroms från någon annan KTM modell?

2: Be om lånehoj och kompensation (exempelvis första servicen).

Så hade jag försökt få till det. Störande med paj hoj men om man kan passa på att få låna en annan så kan det ändå bli en kul upplevelse. Det är ju ändå september liksom.
 
Senast ändrad:
Står den hos CEC?

1: Kan de inte plocka delarna från en annan hoj? 790-KTMerna har väl samma bromsar. Uppgradera till bättre bakbroms från någon annan KTM modell?

2: Be om lånehoj och kompensation (exempelvis första servicen).

Så hade jag försökt få till det. Störande med paj hoj men om man kan passa på att få låna en annan så kan det ändå bli en kul upplevelse. Det är ju ändå september liksom.
Yes den står hos CEC och dom håller på att undersöker att hitta nån ersättningbroms från annan hoj men verkar primärt vara från Husqvarna och inte KTM. CEC har jag goda erfarenheter ifrån sen innan, gjort affärer med Mikael så ska snacka med honom. Nu är dom ju absolut engagerade för en lösning men hade jag köpt den av dom är jag övertygad om att dom hade löst nånting så länge.

Hade det löst sig med en lånehoj så är jag ju nöjd men det är väl isf säljaren Motostar som ska ombesörja det. Inte fått svar från dom än. Ska även undersöka mer vad Husqvarnas mobilitets garanti innebär, sist jag pratade med dom så dillade hon ju om lånebil och det har jag ingen användning för 😬😅
 
Tillbaka
Topp