• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Titta nu inte på listpris på den här, för det är lite utanför Affordable, men jag köpte den ny för halva priset. :) En del av Anonimos modeller går inte så bra, så det prisdumpas rejält, även hos AD.
IMG_9758.jpg

Jag planerar ett köp av en tredje Anonimo, och då har jag även lovat att starta en tråd på KS i ämnet. Fram tills dess hamnar denna här. :)

Titta nu inte på listpris på den här, för det är lite utanför Affordable, men jag köpte den ny för halva priset. :) En del av Anonimos modeller går inte så bra, så det prisdumpas rejält, även hos AD.
IMG_9758.jpg

Jag planerar ett köp av en tredje Anonimo, och då har jag även lovat att starta en tråd på KS i ämnet. Fram tills dess hamnar denna här. :)
Riktigt snygg. Men som är rätt biffiga va?

En sådan där med grön bezel skulle jag nog vilja ha och modda med svärdvisare. Inte råd med rolex ändå, dock villig erkänna de vet vad de gör designmässigt :pompus:
Yes, med tanke på att i stort sätt alla hämtar inspo där så håller jag till fullo med att dom vet vad som pysslar med designmässigt :)
Men måste fråga, vad gör den där mer ok än Steinhart? Jag har inget emot någon av dom, det är bara av nyfikenhet.

IMG_9758.jpg

Jag har aldrig ägt en Anonimo, men jag vill äga denna.
Anonimo-Nautilo-Bianco-Dive-watch-white-opaline-dial-1.jpg

Bra idé med namnbytet! Bjuder på en WS för att fira. Inspirationen till designen behöver man inte fundera så länge över, men bra kvalité med tanke på den blygsamma pengen. Trevligt dekorerat verk med som bonus (och tycker det är lite kaxigt med ”china made” utskrivet ^^ )

Bilagor

• 9F7BD953-432B-4942-B3B6-BBF3DBABB84B.jpeg
    9F7BD953-432B-4942-B3B6-BBF3DBABB84B.jpeg
    108.6 KB · Visningar: 1
Yes, med tanke på att i stort sätt alla hämtar inspo där så håller jag till fullo med att dom vet vad som pysslar med designmässigt :)
Men måste fråga, vad gör den där mer ok än Steinhart? Jag har inget emot någon av dom, det är bara av nyfikenhet.

Ja verkligen! Borde köpt en 14060 för många många år sedan men tyckte 25k head only var för mkt att spendera och tänkte att en kanske förlorar pengar på dealen :D

Inget, ser dem och Steinhart som lika. Kanske lite mer tråkigt att Steinhart inte gör fler egna designer då de nog vid detta laget har förutsättning för det (ge mig 42mm triton!!!). Föredrar dock tisells boettform :)

Ja verkligen! Borde köpt en 14060 för många många år sedan men tyckte 25k head only var för mkt att spendera och tänkte att en kanske förlorar pengar på dealen :D

Inget, ser dem och Steinhart som lika. Kanske lite mer tråkigt att Steinhart inte gör fler egna designer då de nog vid detta laget har förutsättning för det (ge mig 42mm triton!!!). Föredrar dock tisells boettform :)
Ja, fan så nice en Triton hade varit i 42, eller till och med i 41.
Jag önskar också att gjorde Apollon kronografen mindre.
Och ja, Tisells boett baseras ju på nya subben. Medans Steinhart den gamla.

Dan Henry 1970 Passaround (varning för långt inlägg)
Tänkte skriva lite här om mina tankar kring klockan och vad som hänt när jag haft den.

Bland det första jag gjorde när jag fått klockan var att testa lite olika band

Original gummi
IMG_20180517_170730-01.jpeg

MNstrap
IMG_20180518_184552-02.jpeg

Läder (hu, läder på en dykare...)
IMG_20180517_213904-01.jpeg

Här tyckte jag att MN satt bäst men gummit som följde med är bra!

Sedan fick den följa med till tvättstugan för en foto session på tvättbrädet:

IMG_20180519_073836-01.jpeg

IMG_20180519_073700-01.jpeg

Tredje dagen fick den följa med på kosläpp:
IMG_20180519_102613-01.jpeg

Såhär långt tyckte jag att klockan känns prisvärd och har helt OK kvalité. Störde mig något på att glasringen inte vart helt perfekt polerad samt att den interna vridringen ser lite plastig ut. Tavlan är riktigt fin och krispig samt designen på visarna känner jag mig helt överens med. Lumen är dock undermålig vilket är lite synd.

På kvällen efter kosläppet hör jag ett konstigt ljud när jag lägger mig. Det är mörkt i rummet och jag tycker mig att ljudet var ett sprak från mobilladdaren på sängbordet. Kollar till laddaren men hittar inget fel så somnar in i dvala.

På morgonen möts jag av källan till ljudet (ve och fasa, glassplitter överallt)
IMG_20180521_064354-01.jpeg

IMG_20180521_065514-02.jpeg

Som ni ser var det första jag gjorde att dra ut kronan. Dock hade den legat och tickat hela natten. Fick meddela passaroundgruppen den tråkiga nyheten och @Jockinho som hjälpte till med att kontakta DH för retur. Tack för din insats @Jockinho och för att du legat på och fixat samt tjötat på DH!

Detta var tydligen ett vanligt problem med DH 1970. Svar blev att det skulle åtgärdas genom byte av boetten till en omdesignad som skulle fungera bättre med glaset (samt nytt glas och kontroll av verk etc.).

Paketet skickades och vi fick besked om reparationstid på ca 2 veckor. Nu idag ca. 1,5 månad senare är äntligen klockan tillbaka! Både Dan Henry och Posten har varit sega med returen samtidigt som att klockan kom fram samma dag som jag åkte utomlands i en och en halv vecka. Doh.

Nu när klockan är framme igen märker jag ingen supertydlig skillnad på den nya botten men den finns säkert där. Klockan har varit på handleden större delen av dagen som ersättare för min gshock och storleken känns, precis som jag kommer ihåg det, mycket bekväm på mina tunna handleder. Tummen upp för det! Jag gillar speciellt designen och storleken på de två kronorna. En annan sak som jag nu lagt märke till är att dagskivan inte är helt centrerad i rutan.

Det är första gången jag testat en klocka med intern vridring (super compressor?) vilket jag varit sugen på ända sedan jag såg Longines Legend Diver första gången och iom att jag nu fått testa denna klockan kan jag absolut tänka mig en liknande klocka i framtiden. Dock kanske jag inte lägger pengarna på en Dan Henry utan hellre går upp något steg kvalitetsmässigt.

Här kommer lite fler bilder på vad som i mitt tycke är en riktig läckerbit!
IMG_20180718_171636-02.jpeg

DSC_0598-01.jpeg

DSC_0591-01.jpeg

DSC_0596-01.jpeg

DSC_0594-01.jpeg

Fan vad jag önskar att CW hade kört 42mm och 40mm som storleksalternativ. Nuvarande blir för stort respektive för litet. Man får aldrig vara nöjd ;)
Håller verkligen med dig. Men jag tycker å andra sidan att man vänjer sig ganska snabbt till storleken och sedan jag skaffade länk till min CW bärs den större än när jag körde med rem.
Men visst, 40 mm hade varit perfekt. :)

Tillbaka
Topp