• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Får bli Alpinisten idag. Det tar inte emot om man säger så :).
PSX_20190907_155643.jpg

Inlägg 2000! Det är galet hur snabbt tiden går och hur roligt det här intresset är.

Det dök upp ett litet paket häromdagen.

B65397A1-1FAD-4355-909E-37E030B662E2.jpeg

Vad kan det vara?

BB2C5E59-EBEA-4CA7-AFB2-AC3AC0EA57F1.jpeg

Bubbelplast. Så oväntat.

E1515037-D754-4ECE-BA24-7701FAE13617.jpeg

Oh, en låda. Och en hög med band.

BCA1373D-5FCF-4575-AA63-1B48712AB20A.jpeg

Jag måste säga att Timex förpackar sina Archive-klockor snyggt.

43362955-62C0-4928-883A-7D250A761111.jpeg

Här är den. Passaround-klockan med stort P. Direkt när locket är öppnat förstår jag vad som kommer hända inom en snar framtid. Snart står närmsta grannarna utanför ytterdörren och bankar. Ett barn gråter. I bakgrunden hörs sirener. Tickandet från klockan har väckt hela samhället. Men så kommer en ljusglimt. Husets dam utbrister förnöjt: det är ett mjukt tickande, inte alls som den där hemska klockan från Swatch! Vilken lättnad.

F4BB67D4-F0D9-4C85-921C-8E09E1D3B664.jpeg

OK, dags att prova klockan! Den är superlätt. Väger knappt mer än en frisk, fullvuxen kolibri. Trots den otroligt låga vikten är storleken bra. Dra den snabbt på armen för en jämförelse med min Speedy.

432810B3-64C1-4FC1-BBD6-657DAB40EC10.jpeg

Två helt olika klockor med olika syften.

3D515F4B-F422-4B69-9E4B-6320E738BCD9.jpeg

Jag är inget fan av natoband. Klockan sitter inte bra på armen och jag gillar inte känslan av att dra ett spännband runt armen. Nej, det här behöver korrigeras!

0A6D9654-C50F-4876-ADC6-B4804746FCFF.jpeg

Det gröna läderbandet som ligger i lådan måste ju bli perfekt, tänker jag! Snygg färg, lätt pullup-effect. Schysst patina. Snabbt på med bandet. Det krävs inget bandverktyg för en så enkel operation, även om det ligger ett sådant i lådan med. Men så är tragedin ett faktum. Livet skrattar mig i ansiktet. Min sambo fnissar när hon ser vad som hänt.

B93B357B-3BEA-4E32-981D-B7C041B9DEAD.jpeg

Bandet är för kort. Jag kan inte ens få det runt armen till första hålet. Jag blir yr. Livet passerar revy. Inuti mitt huvud spelas The Sound Of Silence.

DB86FD53-B308-4038-AB36-C3043496F188.jpeg

Av med läderbandet. Jag går igenom samtliga band som ligger i lådan. Alla funkar, men ett band står verkligen ut från mängden: det gröna gummit! Vilken fullträff. Det blir helt perfekt på klockan! Passformen är lite sådär då hålen för bandstiften sitter väldigt nära boetten men det funkar. Detta är något som händer med alla band förutom natoband på den här klockan.

53E31408-BABE-4469-AC93-CDFCC00BC450.jpeg

Ut på baksidan för en handledsrullning. Gummit är långt nog för min handled och mjukt. Klockan sitter som en smäck!

3A816545-0269-4357-B6A8-317A75480B73.jpeg

Klockan väger inget så jag bär den ganska löst. Gummiband blir lätt varmt så jag föredrar om det finns lite luft mellan band och hud.

28B8D404-6197-4F78-ABE7-990F3E064E72.jpeg

Grymt bra! En perfekt klocka att ta ur klocklådan om man har bråttom eller ska göra något där låg vikt är att föredra. Nu ska den följa med mig ett par dagar på vilda äventyr. Gräs ska klippas. Vin ska drickas. Hårda bud alltså!
Härligt 2000:e inlägg! Det gröna gummit satt ju perfa på denna.

Snöat in på GMT Master II homage. Vad finns där ute utöver Steinhart och Squale? Jubilee krav, keramisk insert är plus i kanten.

Och appropå Steinhart, läst mycket snack om dess lug-to-lug och boettens utformning. Svårt att bestämma mig gällande 39 vs 42mm. Har en handled som är 175mm runt om och ganska exakt 60mm tvärsöver. Går ju knappast att prova före ev köp.

Bild stulen från random facebookgrupp
69800663_1137740736413204_1643005362166562816_n.jpg

Ja, de är riktigt roliga. Funderar på en blå "Scuba dude" (vet inte vad modellen heter) för de ser riktigt coola ut. Vad är det som är speciellt med konstruktionen? :)

Förresten, var köper man bäst en Vostok?
Trevlig youtube video av en urmakare som recenserar en Vostok Amphibian där han tar upp konstruktionen för vattentäthet, plockar isär den och pratar om urverket m.m.
Skön video helt enkelt, även om jag tycker hans betygsskala verkar lite off.

Enligt @MaBr är det bara vildar som dricker bärs ur burken. Jag anser dock att att ful som fin bärs skall avnjutas färsk från källan så att säga :rolleyes:

@MaBr och jag tar i hand på det! Haha, äsch då, man vill ju bygga den där fina skumkronan och se innehållet:rolleyes:

@MaBr har ju rätt. Detta är en av sakerna som skiljer oss från de flesta djuren ;)
Haha, ni är roliga! Tur att jag har @TerryTee på min sida i alla fall. :D Klart att man inte dricker ut burken era hedningar! Smaken blommar ju ut mycket bättre när man slår upp det i ett glas. Helst ska du slå det rakt ner i botten så länge det inte är en weissbier. Du får ju inte heller med doften när man dricker ur burk eller flaska. Ska man behöva lära er allt eller? :eek: :p

Haha, ni är roliga! Tur att jag har @TerryTee på min sida i alla fall. :D Klart att man inte dricker ut burken era hedningar! Smaken blommar ju ut mycket bättre när man slår upp det i ett glas. Helst ska du slå det rakt ner i botten så länge det inte är en weissbier. Du får ju inte heller med doften när man dricker ur burk eller flaska. Ska man behöva lära er allt eller? :eek: :p
Bra där, nu kan mitt ölnörderi våga träda fram lite mer! Jag dricker egentligen ur fel glas dessutom, inte alls avsett för en humlig IPA men det hinner bytas ut under kvällen. Kan förövrigt tipsa dig om att beställa några Coppersmith's öl vid tillfälle, ohyggligt bra öl!:D

Man dricker fulöl ur burk och finöl ur glas. Case closed.

Edit: radar upp lite fulöl för att stärka argumentet. De är inte värda ett glas!
IMG_20190907_174414.jpg

Senast ändrad:
Bra där, nu kan mitt ölnörderi våga träda fram lite mer! Jag dricker egentligen ur fel glas dessutom, inte alls avsett för en humlig IPA men det hinner bytas ut under kvällen. Kan förövrigt tipsa dig om att beställa några Coppersmith's öl vid tillfälle, ohyggligt bra öl!:D
Har i min ungdom jobbat på flera brittiska pubar och fick duktigt med skäll när aristokraternas Guinness o Kilkenny inte blev rätt på millimetern, fick gå på kurs och allt haha. Tyngre stouts kan jag förstå att glas är optimalt, men annars njae...bärs är bärs, kontroversiellt uttalande i dagens IPA hets kanske :p

Hehe, ska erkänna att jag är oerhört nördig när det gäller öl. Är dock inte superkänslig när det kommer till glas, kör mest med vinglas hemma. :) Coppersmith har jag inte testat, det får hamna på listan. Finns det att beställa på bolaget?

Har i min ungdom jobbat på flera brittiska pubar och fick duktigt med skäll när aristokraternas Guinness o Kilkenny inte blev rätt på millimetern, fick gå på kurs och allt haha. Tyngre stouts kan jag förstå att glas är optimalt, men annars njae...bärs är bärs, kontroversiellt uttalande i dagens IPA hets kanske :p
Ja, de är ju något känsliga när det kommer till serveringen! :D Stout kör jag i små vitvinsglas, weissbier i höga glas och resten i rödvinsglas. Behöver faktiskt inte vara så avancerat, speciellt inte för oss vanliga dödliga. :)

Edit: nuvarande öl och affordable för relevans!
PSX_20190907_174531.jpg

Tillbaka
Topp