• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

DH 1963 har jag haft en, den är jävligt bra iaf! Beror väl lite på vad du tänkt ha den till. DH har ju tex inte safirglas (bara överdrag) och 5atm wr mot Bradners 15atm wr och safirglas.

Har förvisso en compressor dykare har jag iofs en, en legend diver. hmm...svårt beslut...bra rabatt nu på Spinnaker dock.

En dag till sjöss i sällskap med denna favoriten. Jag vet, pilotklocka och ingen mikro men kanske kan gå under "affordable", har en egen tråd men trivs här...
IMG_20180726_131132_5.jpg
IMG_20180726_131302_2.jpg

Snyggt! Jag har också varit till sjöss, men glömde mobilen hemma. Så inga bilder :banghead:
För bilder till sjöss, på våra klockor är ju allra bäst :)
Tack visst är det bäst! Vi kanske möttes alltså?! Imorgon lär det bli över 30 grader i luften och över 20 grader i vattnet, mycket ovanligt. Så på sjön med trevligt på armen kan det nog bli igen. Vattentätt måste det vara, hmm...

Edit: kul att du tycker det, av tillfällighet har just mina airman fått mesh, ett original, ett Steinhart mesh!!! och detta som är no-name. Jag gillar det, men testar gärna nåt annat om det finns några bra uppslag så länge det är badbart.

edit igen: kom just på att en har ett original oyster också...

Senast ändrad:
Rätt kul men trodde inte vi fick prata om detta i denna tråd? Förmodar DHn kopierade en Omega cal 33.3 i någon form? Rätt lik denna men finns kanske någon som är mer lik:
m7.jpg

DH tar alla modeller, tror jag, med rätt (väldigt) tydlig inspiration från andra. Ganska trist egentligen men det största problemet för egen del är att de valt för stora storlekar på många. Dessa är väll 42mm tror jag. Och så borde de skippa ”vintagelumen”...

Jag vill ha en compressor med typ turkos tavla och c-3 lume. Det skulle vara en trevlig sommarflört!

DH tar alla modeller, tror jag, med rätt (väldigt) tydlig inspiration från andra. Ganska trist egentligen men det största problemet för egen del är att de valt för stora storlekar på många. Dessa är väll 42mm tror jag. Och så borde de skippa ”vintagelumen”...

Jag vill ha en compressor med typ turkos tavla och c-3 lume. Det skulle vara en trevlig sommarflört!
Tycker ändå DH gör det snyggt. Tar även de lite mindre kända klockorna. Den andra kronografen är riktigt snygg. Bygger på Breitling 765. Om man endast kopierar välkända modeller utan att tillföra något nytt tycker jag det är trist. DH som lyfter fram fantastiska designer från förr som är okända för massan tycker jag de tillför något.

Tycker ändå DH gör det snyggt. Tar även de lite mindre kända klockorna. Den andra kronografen är riktigt snygg. Bygger på Breitling 765. Om man endast kopierar välkända modeller utan att tillföra något nytt tycker jag det är trist. DH som lyfter fram fantastiska designer från förr som är okända för massan tycker jag de tillför något.

Ja föredrar DH framför många andra, dessutom är väll ägaren väldigt intresserad av vintageklockor. Vi kan tycka olika om homager, men delar åsikt om att egen design alltid är roligast. Jag hoppas DH kommer med det med sen, ska iaf komma någon 39mm krono. Kan dock tycka en snyggare logga vore bra att designa :)

Rätt kul men trodde inte vi fick prata om detta i denna tråd?
I lagens mening är en kopia/plagiat en identisk kopiering (inkl. namnet) av en klocka eller en varumärkes-/designskyddad struktur/del av klockan (som kronskyddet på en Panerai). Att plocka designelement till 99% är således "okej", framförallt sådana som inte längre har eller aldrig haft designskydd (som det mesta av Rolex "delar", som jag förstått det), men sen kan man ju tycka det är fult gjort av tillverkarna. Om då diskussionen går på nivån "Kolla, de där två tillverkarna är sura på varandra för att de har plankat varandra till x procent, men har ni egentligen sett att de båda har plankat denna" är helt okej. Diskussion som säger "kolla in den här replican av en Rolex som heter Rolex på urtavlan", "här är en klocka som ser exakt ut som en Panerai förutom att de har det varumärkesskyddade namnet "MM" på urtavlan" eller "fy böfvelen vad ni är dumma i huvudet som köper Steinhart" är diskussion man bör undvika.

Dag 2 med Nauti.
Originallädret var ganska gummiaktigt och lite tråkigt. Canvas kändes riktigt bra men naturligtvis är min handled mellan två hål för perfekt komfort.
Har beställt ett orange tropic som jag tror blir riktigt somrigt och härligt men i väntan på det så provar jag ett av mina hemmagjorda läderband. Blev ändå ok tycker jag.
I övrigt känns den väldigt välbyggd och sitter skönt på handleden med sin ringa storlek. Enda lilla problemet är att vridningen i vissa lägen får som "mellansteg" mellan klicken. Alltså som att den skulle ha 240 ist för 120 klick. Ska testa att ta av bezel nån dag för att se om nåt ligger lite fel, annars känns det inte så svårt att leva med oavsett :) Nu väntar jag bara på havsbad så patinan kan börja komma ordentligt! Trevlig fredag alla!
20180727_084643.jpg

I lagens mening är en kopia/plagiat en identisk kopiering (inkl. namnet) av en klocka eller en varumärkes-/designskyddad struktur/del av klockan (som kronskyddet på en Panerai). Att plocka designelement till 99% är således "okej", framförallt sådana som inte längre har eller aldrig haft designskydd (som det mesta av Rolex "delar", som jag förstått det), men sen kan man ju tycka det är fult gjort av tillverkarna. Om då diskussionen går på nivån "Kolla, de där två tillverkarna är sura på varandra för att de har plankat varandra till x procent, men har ni egentligen sett att de båda har plankat denna" är helt okej. Diskussion som säger "kolla in den här replican av en Rolex som heter Rolex på urtavlan", "här är en klocka som ser exakt ut som en Panerai förutom att de har det varumärkesskyddade namnet "MM" på urtavlan" eller "fy böfvelen vad ni är dumma i huvudet som köper Steinhart" är diskussion man bör undvika.
Hoppas du förstod att min fråga var retorisk och ett skämt. All kopiering är just kopiering, inte svårare än så. Är i de flesta fall helt lagligt. AP är väl mest kända för att lyckats stämma och vinna mot andra tillverkare som lånat lite för mycket.

Hoppas du förstod att min fråga var retorisk och ett skämt. All kopiering är just kopiering, inte svårare än så. Är i de flesta fall helt lagligt. AP är väl mest kända för att lyckats stämma och vinna mot andra tillverkare som lånat lite för mycket.
Eftersom det har tjabbats i den här tråden för några dagar sedan, och eftersom jag inte känner dig, samt eftersom jag inte såg några smileys, så tolkade jag dig allvarligt och svarade allvarligt och så pedagogiskt jag kunde. :) Jag är gift med en patentjurist, och därmed började jag med "i lagens mening". Sen kan man ha åsikter och egna definitioner, men de ska inte ligga till grund för tjafs och käbbel. :)

Eftersom det har tjabbats i den här tråden för några dagar sedan, och eftersom jag inte känner dig, samt eftersom jag inte såg några smileys, så tolkade jag dig allvarligt och svarade allvarligt och så pedagogiskt jag kunde. :) Jag är gift med en patentjurist, och därmed började jag med "i lagens mening". Sen kan man ha åsikter och egna definitioner, men de ska inte ligga till grund för tjafs och käbbel. :)
Dialog heter det, och åsikter ligger som grund för hela forumet. Det mesta tjafset är från folk som skriker högt att det inte är kopiering eller att man inte får säga det högt. Smileys använder inte vuxna människor så det kommer du aldrig se här.

Dialog heter det, och åsikter ligger som grund för hela forumet. Det mesta tjafset är från folk som skriker högt att det inte är kopiering eller att man inte får säga det högt. Smileys använder inte vuxna människor så det kommer du aldrig se här.
Därav mitt inlägg som startade den här lilla diskussionen. Att det lånas och kopieras hejvilt bland både mindre och större tillverkare råder det väl ingen tvekan om. Jag menar att oavsett ståndpunkt gentemot den delen bör självdistansen finnas där till den grad att man kan dra lite på smilbanden åt att en tillverkare som själv lånat blir lite ledsen när denne själv "lånas av".
För mig blir det lite som följande scenario:
Syskon 1 slår syskon 2 och tycker att det är helt okej.
Syskon 2 slår tillbaka.
Syskon 1 springer och berättar för pappa att syskon 2 slagit denne.
Humor är såklart helt subjektivt men jag tyckte att det var lite kul :)

Därav mitt inlägg som startade den här lilla diskussionen. Att det lånas och kopieras hejvilt bland både mindre och större tillverkare råder det väl ingen tvekan om. Jag menar att oavsett ståndpunkt gentemot den delen bör självdistansen finnas där till den grad att man kan dra lite på smilbanden åt att en tillverkare som själv lånat blir lite ledsen när denne själv "lånas av".
För mig blir det lite som följande scenario:
Syskon 1 slår syskon 2 och tycker att det är helt okej.
Syskon 2 slår tillbaka.
Syskon 1 springer och berättar för pappa att syskon 2 slagit denne.
Humor är såklart helt subjektivt men jag tyckte att det var lite kul :)
Jag tyckte också det var kul. Blir lite meta.

Tillbaka
Topp