• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Håller med, men du ser ju själv hur svårt det är att göra något som inte liknar något annat, även om viljan för detta finns. Inte lätt.
Har aldrig handlat om att de inte får likna varandra. Det är kopieringen som är tråkig och ett billigt sätt att ta fram nya produkter.

• Like
Reactions: JLC
Var går gränsen eller vem bestämmer vad som bara liknar väldigt mycket eller vad som är kopierat? Känns som en makalöst stor gråzon. Inte många tillverkare som rakt ut medger kopiering utan hävdar annat.

Var går gränsen eller vem bestämmer vad som bara liknar väldigt mycket eller vad som är kopierat? Känns som en makalöst stor gråzon. Inte många tillverkare som rakt ut medger kopiering utan hävdar annat.
Som med allt annat, man är aldrig överens. Just klockor tycker jag är rätt uppenbart men kommer ändå alltid finnas gränsfall.

Tveksamt, vi föredrar utan lysmassa. Blir inte lika kladdigt och förstår själv inte tjusningen. Kan hända att vi kompletterar med någon modell som lyser framöver.

Jag ska ju inte säga vad vår produkt är, men det är stor skillnad mellan att rakt av kopiera en komponent eller att använda samma designelement/funktioner. Tycker snarare man skall ha högre krav på en liten ny tillverkare på att göra något eget.

Lysmassa är en av få funktioner jag som småbarnsförälder tycker är viktig. ”Hur jäkla tidigt är det idag...” typ.

Benägen att hålla med angående vikten av ny design. Men det gäller även etablerade märken. Känns som att de mest gör hommager på sig själva nuförtiden.

Lysmassa är en av få funktioner jag som småbarnsförälder tycker är viktig. ”Hur jäkla tidigt är det idag...” typ.

Benägen att hålla med angående vikten av ny design. Men det gäller även etablerade märken. Känns som att de mest gör hommager på sig själva nuförtiden.
Det sistnämnda tycker jag är en intressant punkt och vad som fick mig att vilja göra egna klockor. De traditionella tillverkarna kommer inte med mycket nytt. Finns mycket fint såklart men kopior på gammalt är inte så intressant. Här ser jag att mikrotillverkare kan utmana påriktigt.

Det sistnämnda tycker jag är en intressant punkt och vad som fick mig att vilja göra egna klockor. De traditionella tillverkarna kommer inte med mycket nytt. Finns mycket fint såklart men kopior på gammalt är inte så intressant. Här ser jag att mikrotillverkare kan utmana påriktigt.

Värst är de som nu varit i branschen länge men inte vågar ta steget, ja tror det handlar om feghet (ekonomiskt sådan såklart då homager säljer). Steinhart som ett exempel, tycker deras triton/Apollon visar att de kan göra egen rolig design. Andra som vågat som Halios är ju väldigt lyckade idag. Helson blandar mycket men deras Shark Diver tillhör väll de bättre säljande modellerna. En modell som inspirerats av klassisk dykardesign men helt egen, likaså Armida med sina A-modeller.

Fan blev sugen på dem nu :D

I dag kör vi franskt på armen
20180727_104252-02.jpeg
Ah, du har satt på dig världens snyggare klocka, -stiligt! Är det en gammal eller är det reissuen?

Edit: Såg sen att det var reissuen. Kommer det någon recension från dig? Väldigt nyfiken på den....

Ah, du har satt på dig världens snyggare klocka, -stiligt! Är det en gammal eller är det reissuen?

Edit: Såg sen att det var reissuen. Kommer det någon recension från dig? Väldigt nyfiken på den....
Jo jag tänkte nog skriva av mig lite när jag haft den någon dag. Finns redan nu en del bra att veta om nu någon annan är sugen på en

Högt till tak är nästan ett måste med microbrands.

Håller inte alls med. Finns massor med micromärken som inte kopierar.

Ta Farer Lander t.ex. - vilken klocka är det som de kopierar?
952D0104-2976-42BF-AF8E-2C2F82014D93.jpeg

Ta Steinhart Ocean One som kontrast. Vilken klocka de kopierar? Det kan jag svara på - Rolex Submariner.
B741E3CA-CA9B-4206-BDBA-0438254840A7.jpeg

Det är skillnaden.

Argumentet med gråzonen kallas för ”bald man fallacy”. Det är ett argumentationsfel som går ut på att ”skallig” inte är ett giltigt begrepp eftersom det inte går att definiera exakt hur många hårstrån som skiljer en man med hår från en ”skallig” man. Ja, det finns gråzon, men det betyder inte att män inte kan vara skalliga eller att klockor inte kan vara kopior.

@PNM den där farer är onekligen fager! Älskar färgen på tavlan, väldigt bra! Bra tips på Gmt. Mercer har något Quartz med som är fin också, inte lika, men fin :)

Var går grånsen i denna tråd. Tänker på "
affordables"
Finns inget uttalat mig veterligen, utan är nog upp till var och en att sätta. Är väl svårt att sätta en siffra på också, eftersom det som är affordable för dig kanske inte är det för mig tex. Dock kan väl sägas att sedan "affordables" tillkom i trådnamnet tror jag inte att en enda klocka har legat över 10k av dem som inte är ett mikromärke.

Ta Steinhart Ocean One som kontrast. Vilken klocka de kopierar? Det kan jag svara på - Rolex Submariner.

Det är skillnaden.

Argumentet med gråzonen kallas för ”bald man fallacy”. Det är ett argumentationsfel som går ut på att ”skallig” inte är ett giltigt begrepp eftersom det inte går att definiera exakt hur många hårstrån som skiljer en man med hår från en ”skallig” man. Ja, det finns gråzon, men det betyder inte att män inte kan vara skalliga eller att klockor inte kan vara kopior.
Du har rätt i sak men jag (och säkert andra också) tycker inte denna fråga är lika viktig som du verkar tycka att den är. Det är en rent subjektiv sak eftersom ingen förespråkar något olagligt. Nu vet nog alla vad du tycker så vi kanske kan lägga ner denna diskussion?

Det är skillnaden.

Ja, jag håller med. Fast jag tror inte du hittar någon i tråden som inte håller med om var Steinhart hämtat sin inspiration. Alla vet ju att det är en designkopia, det folk diskuterar är ju om det är ok eller inte.

Du har rätt i sak men jag (och säkert andra också) tycker inte denna fråga är lika viktig som du verkar tycka att den är. Det är en rent subjektiv sak eftersom ingen förespråkar något olagligt. Nu vet nog alla vad du tycker så vi kanske kan lägga ner denna diskussion?
Håller med. Känns inte som en diskussion vi behöver ha varje dag.

Det är skillnaden.

Var i "högt till tak" sa jag att det var ok med rena kopior? Inget jag förespråkar. Däremot är det ofta liknelser på en eller flera punkter när det gäller microbrands och det är oftast accepterat i en microbrands-tråd.
Sen vad gäller Steinharts kopiering så är du nog inte unik när det gäller att veta vilka dom kopierar, trots det är det accepterat här i tråden hur flintskallig eller inte man än är.

Jag svarade på Nilas kommentar om att man måste vara toleranta mot kopiering om man gillar mikromärken, vilket Nilas postade idag. Om diskussionen dras upp igen så kommenterar jag igen.

Var i "högt till tak" sa jag att det var ok med rena kopior? Inget jag förespråkar. Däremot är det ofta liknelser på en eller flera punkter när det gäller microbrands och det är oftast accepterat i en microbrands-tråd.
Sen vad gäller Steinharts kopiering så är du nog inte unik när det gäller att veta vilka dom kopierar, trots det är det accepterat här i tråden hur flintskallig eller inte man än är.

Vem är intolerant mot liknelser?

Tillbaka
Topp