Är ivrig mikromärkes-förespråkare men måste ändå säga att jag håller med
@Aurum till stor del. När det handlar om rena designstölder och kopior så blir det tråkigt. Visst kan företag inspireras av varandra och låna element i design o.s.v. (det gör väl alla) men att bara kopiera en annan klocka rakt av tycker jag är trist. T.ex. om ett företag vill göra en dykare och inspireras av Submarinern så kan de väl ändå t.ex. välja andra visare och annan design på vridringen eller liknande så att det inte blir en exakt kopia.
Sen antar jag att alla har olika gräns för var de tycker att designstölds-gränsen går och jag kan själv inte säga var min egen gräns går utan det får man avgöra från fall till fall.
En sak jag dock tycker är mer okej är när det görs homager till klockor som inte tillverkas av ursprungsföretaget längre. Då förflyttas min personliga "gräns" ganska mycket.
Alltså:
1. Företag X gör en exakt kopia på företag Y:s nuvarande storsäljare = inte okej.
2. Företag X gör en exakt kopia på en klocka som företag Y sålde på 70-talet = mer okej (men de får gärna ändra designen något så att det inte blir en exakt kopia.)