• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Liva upp stämmningen lite med en snygg dykare. Doxa har visst 50 årsfest tillsammans med Aqualung och skapar genast ha begär.

DOXA Searambler BLACK LUNG 08.jpg

http://oceanictime.blogspot.com/

Senast ändrad:
Är ivrig mikromärkes-förespråkare men måste ändå säga att jag håller med @Aurum till stor del. När det handlar om rena designstölder och kopior så blir det tråkigt. Visst kan företag inspireras av varandra och låna element i design o.s.v. (det gör väl alla) men att bara kopiera en annan klocka rakt av tycker jag är trist. T.ex. om ett företag vill göra en dykare och inspireras av Submarinern så kan de väl ändå t.ex. välja andra visare och annan design på vridringen eller liknande så att det inte blir en exakt kopia.
Sen antar jag att alla har olika gräns för var de tycker att designstölds-gränsen går och jag kan själv inte säga var min egen gräns går utan det får man avgöra från fall till fall.

En sak jag dock tycker är mer okej är när det görs homager till klockor som inte tillverkas av ursprungsföretaget längre. Då förflyttas min personliga "gräns" ganska mycket.

Alltså:
1. Företag X gör en exakt kopia på företag Y:s nuvarande storsäljare = inte okej.
2. Företag X gör en exakt kopia på en klocka som företag Y sålde på 70-talet = mer okej (men de får gärna ändra designen något så att det inte blir en exakt kopia.)

För mig är gränsen för en kopia luddig och specifik på samma gång - en klocka blir en kopia då den lätt misstas för originalet och/eller märket om man inte studerar klockan närmare och upptäcker de små detaljer som skiljer. För mig spelar det ingen roll om det är en klocka i produktion eller inte.

Oklart varför detta är ok med klockor för vissa men inte för något annat? Bära en tröja från Brada? Rocka ett par Ray-Bam Clubmaestro? Det är inte ”homager”. Och vi håller inte på och tramsar med “alla lånar av alla”. Alla fattar att det är designstöld och varumärkesbluff. Låg klass.

För mig är gränsen för en kopia luddig och specifik på samma gång - en klocka blir en kopia då den lätt misstas för originalet och/eller märket om man inte studerar klockan närmare och upptäcker de små detaljer som skiljer. För mig spelar det ingen roll om det är en klocka i produktion eller inte.

Oklart varför detta är ok med klockor för vissa men inte för något annat? Bära en tröja från Brada? Rocka ett par Ray-Bam Clubmaestro? Det är inte ”homager”. Och vi håller inte på och tramsar med “alla lånar av alla”. Alla fattar att det är designstöld och varumärkesbluff. Låg klass.
Ok.

Fast det resonemanget håller ju inte riktigt såvida vi inte pratar om mikromärken som heter "Lorex", "Patrik Filip", "Brittling" etc.
Diskussionen handlar om lånade/kopierade designelement, inte varumärkesnamn

Side note: Du bär naturligtvis bara Levi's och aldrig några andra jeans va? Eftersom de var först måste ju alla andra vara obrukbara kopior

Fast det resonemanget håller ju inte riktigt såvida vi inte pratar om mikromärken som heter "Lorex", "Patrik Filip", "Brittling" etc.
Diskussionen handlar om lånade/kopierade designelement, inte varumärkesnamn

Side note: Du bär naturligtvis bara Levi's och aldrig några andra jeans va? Eftersom de var först måste ju alla andra vara obrukbara kopior

Det var en analogi för att illustrera poängen - om designelementen är så pass nära originalet att man lätt misstar klockan för originalet - på samma sätt som ”Brada” lätt misstas för Prada - så är det en kopia.

Alla förstår intuitivt skillnaden mellan hur Rolex har “lånat” från Blancpain eller hur Acne har “lånat” från Levis från hur Steinhart har ”lånat” från Rolex eller Brada har ”lånat” från Prada. Ingen i omvärlden tänker i form av de här krystade försöken till rättfärdigande.

Alla förstår intuitivt skillnaden mellan hur Rolex har “lånat” från Blancpain eller hur Acne har “lånat” från Levis från hur Steinhart har ”lånat” från Rolex eller Brada har ”lånat” från Prada. Ingen i omvärlden tänker i form av de här krystade försöken till rättfärdigande.
Jag förstår inte, kan du förklara?

För mig känns det lite konstigt när dom som inte gillar klockor som eventuellt liknar något annat, är inne i en tråd som är ganska tolerant vad gäller sådant. Vad är anledningen till det när det finns massor av trådar som då förmodligen passar dessa bättre? Man kanske inte klarar av att vissa trådar är trevliga, prestigelösa och vänliga.
Skit i detta och rulla på. Tråden är trevlig som få.

Jag förstår inte, kan du förklara?

Orkar inte nu, kanske en annan gång. Lite som att göra en logisk analys på skillnaden mellan rolig och tråkig. Kan vara underhållande om man är på rätt humör men det bidrar föga till mänskligheten då 99% av alla människor intuitivt vet vad skillnaden är.

För mig känns det lite konstigt när dom som inte gillar klockor som eventuellt liknar något annat, är inne i en tråd som är ganska tolerant vad gäller sådant. Vad är anledningen till det när det finns massor av trådar som då förmodligen passar dessa bättre? Man kanske inte klarar av att vissa trådar är trevliga, prestigelösa och vänliga.
Skit i detta och rulla på. Tråden är trevlig som få.

Jag är intresserad av mikromärken, därför är jag i tråden. Men jag ogillar all form av stöld - det är omoraliskt och låg stil - och förbehåller mig rätten att uttrycka den åsikten.

Hej! Jag har lite beslutsångest.. Jag funderar på att köpa en CW trident pro gmt eller en longines hydroconquest, är det nån här som ägt båda klockor och kan ge mig en jämförelse? Eller kanske tipsa om en annan diver i samma prisklass? Tack på förhand!

Jag är intresserad av mikromärken, därför är jag i tråden. Men jag ogillar all form av stöld - det är omoraliskt och låg stil - och förbehåller mig rätten att uttrycka den åsikten.
Tråden är trevlig och du har en lätt fördömande och dryg ton. Inget man har om man gillar något kan tyckas.
Du skriver " orkar inte nu" "99% av alla vet vad skillnaden är", drygt enligt mig och inte särskilt trevligt heller. Jag kan ha fel och du kan vara jättetrevlig och mena något annat
men det framkommer inte tyvärr.

Tråden är trevlig och du har en lätt fördömande och dryg ton. Inget man har om man gillar något kan tyckas.
Du skriver " orkar inte nu" "99% av alla vet vad skillnaden är", drygt enligt mig och inte särskilt trevligt heller. Jag kan ha fel och du kan vara jättetrevlig och mena något annat
men det framkommer inte tyvärr.

Jag har en fördömande ton av den enkla anledningen att jag fördömer all form av stöld. Vi har olika perspektiv på det här - jag tycker inte klock-kopior är särdeles trevligt och du tycker annorlunda. Vi kan säkert vara överens om andra ämnen.

Jag har en fördömande ton av den enkla anledningen att jag fördömer all form av stöld. Vi har olika perspektiv på det här - jag tycker inte klock-kopior är särdeles trevligt och du tycker annorlunda. Vi kan säkert vara överens om andra ämnen.
Absolut kan vi det och rena klockkopior är jag inte jätteförtjust i heller men i en microbrand-tråd finns en hel del liknelser klockor emellan och det får man acceptera eller kanske titta bort om det blir för mycket för en. Toleransen är hög och härligt prestigelös. Lite av charmen med tråden.

Jag hoppas att alla ni som fördömer homage klockor inte handlar på t.ex. Ikea där väldigt stor del av sortimentet är stulen design m.m.

Allvarligt talat; Ingen av de som brukar skriva i den här tråden är intresserade av folks åsikter om rätt och fel med kopior eller hommager eller vad man nu vill kalla det. Det är som med politik, inget mått av briljant retorik kommer att få den andre att ändra åsikt.

Tycker du att det är urusel stil och moraliskt förfall att ha en klocka som liknar en modell från ett lyxmärke; Skapa en annan tråd och skriv av dig! Jag lovar, KS är fullt av meningsfränder.

Själv pallar jag inte att bära klockor som liknar kända märkens modeller. Jag har testat, men det känns fel för mig. Men inte fan basunerar jag ut minst åsikter om ämnet i precis den tråden som är mest tolerant mot sådant. Det är ju bara onödig tangentbordsprovokation. Och hör sen!

Väx upp din bebis. Man får tycka vad du vill Men för trevlighetena skull kan du väl sluta spamma Tråden och trilskas många som köper micromärken och billigare klockor är intresserade av snygga klockor men har mycket viktigare saker att lägga pengar på.

Ofta vet man inte ens att en annan klocka är föregångaren.
Börjar bli drygt att man ser en sjyst klocka tex maraz mässing sen hör man nån om att panerai är originalet och att det är en kopia buhu.

Jag gillar att läsa här sluta nega så mkt.

Tänker att diskussionen har att göra med vad man prioriterar högst: en klockbranch som går framåt i nya banor eller en subjektivt snygg klocka till rätt pris på sin egen handled. Jag kan absolut förstå båda sidorna och det är inte så konstigt att KS har gott om folk i båda lägren.

Hej! Jag har lite beslutsångest.. Jag funderar på att köpa en CW trident pro gmt eller en longines hydroconquest, är det nån här som ägt båda klockor och kan ge mig en jämförelse? Eller kanske tipsa om en annan diver i samma prisklass? Tack på förhand!
Jag har haft båda... CW vinner i kvalitet och mysighet. Nu har jag flera CW och ingen Longines.

B77764E2-ACCF-4769-ACAA-900CAC0B798A.jpeg
Hej, jag har ägt en hydroconquest (automat - 41mm) i snart ett år och är väldigt nöjd - trots att länken kunde kännas mer gedigen. Jag kan verkligen rekommendera en hydroconquest - Quartz eller automat - då de är väldigt prisvärda och samtidigt väldigt stiliga!

Tillbaka
Topp