• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Meta: tittar på video om mikromärken och har en klocka från ett mikromärke på handleden
76E3BB24-56AB-446A-B058-9FFD8D76EB44.jpeg

Phoibos wave master ser jag... ;)

Jag är lite sugen på att pussla ihop en egen Frankenklocka. Är det någon som har koll på en billig klocka med boett helt i rostfritt (ej pläterad), ca 38-40 mm med dubbelriktad 60-minuters vridring (bi-directional, alltså inte en dykarring; antal klick är oväsentligt) som man kan slakta?

Jag är lite sugen på att pussla ihop en egen Frankenklocka. Är det någon som har koll på en billig klocka med boett helt i rostfritt (ej pläterad), ca 38-40 mm med dubbelriktad 60-minuters vridring (bi-directional, alltså inte en dykarring; antal klick är oväsentligt) som man kan slakta?

Vill du börja mecka själv och testa olika designer så skulle jag rekommendera Vostok Amphibian. Finns massor av olika case, olika visare, olika tavlor och olika vridringar att variera mellan. Vostok Amphibian är ju trots allt också världens coolaste klocka!

Googla "Vostok mod" för inspiration och kolla meranom.com och ebay för delar.
(Missa inte meranoms reservdelsutbud som de har gömt lite osmart på hemsidan: Gå in på meranom.com --> välj Amphibian Classic i menyn --> gå vidare till spare parts..)

Vill du börja mecka själv och testa olika designer så skulle jag rekommendera Vostok Amphibian. Finns massor av olika case, olika visare, olika tavlor och olika vridringar att variera mellan. Vostok Amphibian är ju trots allt också världens coolaste klocka!

Googla "Vostok mod" för inspiration och kolla meranom.com och ebay för delar.
(Missa inte meranoms reservdelsutbud som de har gömt lite osmart på hemsidan: Gå in på meranom.com --> välj Amphibian Classic i menyn --> gå vidare till spare parts..)
Tack för det. Har bara en hel del begagnade, men hela tiden tänkt att det verkar vara intressanta att använda.

I came across this very interesting new pre-order from a new Swiss microbrand called Ultramarine. It's for a 40mm GMT called Morse. There are a few aspects to it which caught my attention. Firstly I think it's a very good looking design, secondly the movement Eterna Caliber 39 is something you don't see so often and especially not in a watches of this price range, thirdly it's 100% made in Switzerland and the creator has replaced the usual "Swiss Made" on the dial for "I.O.E.S." which stands for "Intégralement ouvré en Suisse" (e. Entirely made in Switzerland) to differentiate from Swiss Made as it only needs 60% to be made in Switzerland.
Pre-order down payment is €130 and then additional €1.170 at the end of the pre-order, totaling up to €1300 + VAT.
https://www.ultramarine-watches.com/morse

Here are the specifications from the website:

• Entirely manufactured in Switzerland (in Neuchatel, La Chaux-de-Fonds, Le Locle and Grenchen).
• Diameter 40mm (without the crown), height 12mm, lug to lug 48mm, lug width 20mm.
• Stainless steel 316L polished case (brushed or fine matt finish on demand, free of charge).
• Sapphire crystal glass front and back, inner A/R coating in front.
• Movement Eterna Cal. 3914A with date, UTC (GMT) on 24h, small second.
• Power reserve 65h, 28.800 vph (4 Hz), automatic and manual winding, 29 jewels.
• Hand-sewn leather strap, with stainless steel buckle and engraved logo.
• SuperLuminova : BG W9.
• Water resistance : 100 meters or 330 feet.

I've been contemplating to pre-order it myself but haven't made the final choice. What do you think? Anybody here have any experience of the Eterna Caliber 39?

692833_05a8a1f7ca32484e9959c7be3a1ff4c2_mv2.jpg

Bilagor

• 692833_8d09ab0a9ffa4199b210063c9b8c5042_mv2.jpg
    692833_8d09ab0a9ffa4199b210063c9b8c5042_mv2.jpg
    160.7 KB · Visningar: 2
  • 692833_bb5f50cab7b64ce59b6379cd37d88c07_mv2.jpg
    692833_bb5f50cab7b64ce59b6379cd37d88c07_mv2.jpg
    137.1 KB · Visningar: 1
  • 692833_3457359452704af59ce66d974eab2e99_mv2.jpg
    692833_3457359452704af59ce66d974eab2e99_mv2.jpg
    70.3 KB · Visningar: 1
  • 692833_3127ca282ce84372bfe309e33b255fe3_mv2.jpg
    692833_3127ca282ce84372bfe309e33b255fe3_mv2.jpg
    95.3 KB · Visningar: 1
Är inne på att byta skx009 mot en Steinhart GMT, är det dumt eller ok? Förvirrad något jäkligt
Det skall du väl göra som du känner för, finns inget dumt med det. Har en skx007 och ett par steinhart gmt, gillar dem alla även om gmt och 2893'an (som dessutom är elaboré varianten) nog drar mej åt steinhart. Kommer möjligen att sälja en steinhart (eller skx eller bägge) lite senare i höst, börjar bli lite för många samlingen... Dock inte intresserad av byte.

I came across this very interesting new pre-order from a new Swiss microbrand called Ultramarine. It's for a 40mm GMT called Morse. There are a few aspects to it which caught my attention. Firstly I think it's a very good looking design, secondly the movement Eterna Caliber 39 is something you don't see so often and especially not in a watches of this price range, thirdly it's 100% made in Switzerland and the creator has replaced the usual "Swiss Made" on the dial for "I.O.E.S." which stands for "Intégralement ouvré en Suisse" (e. Entirely made in Switzerland) to differentiate from Swiss Made as it only needs 60% to be made in Switzerland.
Pre-order down payment is €130 and then additional €1.170 at the end of the pre-order, totaling up to €1300 + VAT.
https://www.ultramarine-watches.com/morse

Here are the specifications from the website:

• Entirely manufactured in Switzerland (in Neuchatel, La Chaux-de-Fonds, Le Locle and Grenchen).
• Diameter 40mm (without the crown), height 12mm, lug to lug 48mm, lug width 20mm.
• Stainless steel 316L polished case (brushed or fine matt finish on demand, free of charge).
• Sapphire crystal glass front and back, inner A/R coating in front.
• Movement Eterna Cal. 3914A with date, UTC (GMT) on 24h, small second.
• Power reserve 65h, 28.800 vph (4 Hz), automatic and manual winding, 29 jewels.
• Hand-sewn leather strap, with stainless steel buckle and engraved logo.
• SuperLuminova : BG W9.
• Water resistance : 100 meters or 330 feet.

I've been contemplating to pre-order it myself but haven't made the final choice. What do you think? Anybody here have any experience of the Eterna Caliber 39?

692833_05a8a1f7ca32484e9959c7be3a1ff4c2_mv2.jpg

Just some personal thoughts..

This looks promising. Makes me feel like there’s real work behind the brand. Not just something assembled by already existing parts and meant to sell to the masses.

The size and lug width seems to be quite nice and the overall looks is sporty, makes me think of some IWC models.
At first glance I thought that the polished case was a bit much, but letting it sink in, it feels very suitable.
Not sure about the “cal.-text” on the dial though.
I think it’s a smart move to use a different calibre than selitta or eta, while still use a well known swiss movement. It sets it apart from many other micros..

Fick vi någon liten sammanfattning av den eller?:)
Eller kanske i alla fall lite fler bilder..
Två funderingar om den:
-Känns bandhornen för långa?
-Bara 19mm mellan luggarna, -ser det konstigt ut och känns det för smalt?

Fin som f-n är den i alla fall! :)
Har renoverat huset under semestern och fransosen har iomd inte används i någon större utsträckning. Jag skickade på ett 20mm läder direkt så länken har inte blivit provad. Jag har inga problem med längden mellan bandhornen utan den sitter fint på handleden. Jag tycked den är riktigt stilig för att vara en diver. Länken är ganska tunn vilket kanske är negativt för kvalitetsintrycket men den harmoniserar bra med stilen.
Jag hade direkt synpunkter på att lume färgen på visarna inte var exakt lika som på index. Jag hörde med Yemas suport ang detta (fantastisk respons) och det är gjort så med och det är gjort så med avsikt dp orginalet var lika. Något som de dock har fått kritik för är att lumen på visarna lyser svagare än på index. Detta är npgot som kommer åtgärdas på kommande ex samt att man har möjlighet att returnera redan levererade klockor för byte av visare

Slösurfade lite grann och kom in på Marc & Sons sida, under deras "new models" fanns dessa. Blå/Svart, Grön/svart, svart och blå har keramisk vridring, dom andra aluminium. Förutom den vittavlade som har stålinlägg.
41mm, ETA 2893-2 GMT, Sandwhich dial plus lite annat lull-lull.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Dom försöker ju gå en liten egen väg själva iaf, även om man ser var inspirationen kommer ifrån.
Om jag fick välja en så skulle det vara den vita, helt klart.
https://www.marcandsons.de/en/collection/new-models/
weiss.jpg

A-1-neu.jpg

A-2.jpg

B-2.jpg

MSG-007-4S.jpg

Slösurfade lite grann och kom in på Marc & Sons sida, under deras "new models" fanns dessa. Blå/Svart, Grön/svart, svart och blå har keramisk vridring, dom andra aluminium. Förutom den vittavlade som har stålinlägg.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Dom försöker ju gå en liten egen väg själva iaf, även om man ser var inspirationen kommer ifrån.
weiss.jpg

A-1-neu.jpg

A-2.jpg

B-2.jpg

MSG-007-4S.jpg
Väldigt tydligt vart inspirationen kommer ifrån. Men kul med alla olika färgval!

weiss.jpg

A-1-neu.jpg

A-2.jpg

B-2.jpg

MSG-007-4S.jpg
Har precis budat hem en vit med grön keramisk bezel på bukten. Har fått bra intryck av det jag sett och läst så det är inte omöjligt att det blir en GMT när dom släpps i november. Får återkomma med utlåtande när den har testats.

Tackar för det. Ser ju lovande ut. Hade först tänkt beställa en moddad version av den vita med grön bezel, fast med andra visare då. Sen dök denna upp på bukten och fick den till ett fördelaktigt pris så jag kunde inte motstå trots mercedesvisare. Tror det kan bli bra och återkommer med liten recension när den anlänt :).

Hepp, hämtade ut paketet igår: svenska Nezumi Corbeau 1 som tickar med ett Seiko VK63.
IMG_20180806_174838.jpg

316€ ink frakt om jag minns rätt.

OK givet pris, är mitt första intryck. Men är inte kompis med nato, så den kanske växer sen när jag fått hem brunt+svart läder att prova med :)

Bäst: boettens borstning givet pris. Baksidan. Bandhornens form. Ringens kantform. Priset.
IMG_20180806_180539.jpg

Sämst: svag lume, tavlans grå färg för ljus i starkt solljus, kronan är för liten, ringens vridning är rejält oskönt trög, 24h-tavlan menlöst oanvändbar, är ingen glasexpert men något stämmer inte :)
IMG_20180806_181207~2.jpg

Ang Nezumi i stort kan sägas att mekaniskt ur är på G och gamla modeller på väg in i lager.

Senast ändrad:
weiss.jpg

A-1-neu.jpg

A-2.jpg

B-2.jpg

MSG-007-4S.jpg

Snygga visare och de roliga färger! :)
Är väl inte något jättefan av datumbubbla...

weiss.jpg

A-1-neu.jpg

A-2.jpg

B-2.jpg

MSG-007-4S.jpg
Var lite sugen på pepsin. Klassisk design utan att behöva beblanda sig med den vedervärdiga mercedesvisaren!:D
Men den sjukt dåliga datumförstoringen dödade nöjet för mig.:mad: Pinsamt! PCL var också lite onödigt...
B-3.jpg

Var lite sugen på pepsin. Klassisk design utan att behöva beblanda sig med den vedervärdiga mercedesvisaren!:D
Men den sjukt dåliga datumförstoringen dödade nöjet för mig.:mad: Pinsamt! PCL var också lite onödigt...
B-3.jpg

Kanske bara rendern som är dålig?

Ja, måste ju va redern. För mig så faller det på icke-keramisk ring samt att jag inte riktigt tycker att Sandwich passar på klockan.

Tillbaka
Topp