• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Slösurfade lite grann och kom in på Marc & Sons sida, under deras "new models" fanns dessa. Blå/Svart, Grön/svart, svart och blå har keramisk vridring, dom andra aluminium. Förutom den vittavlade som har stålinlägg.
41mm, ETA 2893-2 GMT, Sandwhich dial plus lite annat lull-lull.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Dom försöker ju gå en liten egen väg själva iaf, även om man ser var inspirationen kommer ifrån.
Om jag fick välja en så skulle det vara den vita, helt klart.
https://www.marcandsons.de/en/collection/new-models/
weiss.jpg

A-1-neu.jpg

A-2.jpg

B-2.jpg

MSG-007-4S.jpg
Vad är en "liten egen väg"?

En liten egen väg, genom att inte sno en design rakt av. Så då tyckte jag det var passande att skriva så du inte skulle bli för upprörd och ledsen. Men om du blev det så ber jag ödmjukast om ursäkt för det var inte alls min mening.
Sluta tramsa dig, knappast upprörd utan nyfiken om du tyckte det var mycket eller lite kopiering. Tolkar det som du tycker lite? Tycker det var mycket kopiering, såg intet som stack ut som eget förutom att man bytt ut Rolex visare till andra lånade och omatchande visare.

Sluta tramsa dig, knappast upprörd utan nyfiken om du tyckte det var mycket eller lite kopiering. Tolkar det som du tycker lite? Tycker det var mycket kopiering, såg intet som stack ut som eget förutom att man bytt ut Rolex visare till andra lånade och omatchande visare.
Alla tycker olika oftast. Man kan se likheter i mycket som tidigare diskuterats i alldeles för många inlägg. Precis som när något har samma boett, bezel, krona och sub som en superior. Borde ju vara sluttjatat om detta i denna tråden kan tyckas (tycker jag).

Alla tycker olika oftast. Man kan se likheter i mycket som tidigare diskuterats i alldeles för många inlägg. Precis som när något har samma boett, bezel, krona och sub som en superior. Borde ju vara sluttjatat om detta i denna tråden kan tyckas (tycker jag).
Inte jag som tog upp det, utan frågade om en formulering. Du bör adressera @Birchgrove istället.

Det är du som ifrågasätter likheter förjämnan och vad du tycker är härmat rakt av. Ger det något annat än trista inlägg?

Inte jag som tog upp det, utan frågade om en formulering. Du bör adressera @Birchgrove istället.
Att du bara orkar. Men visst, jag spelar väl med då.
En liten egen väg, sandwich tavlan är ju skapligt egen. Likaså visarna samt olika färgkombinationer. Och jag skrev till och med att dom försökte gå en annan väg från den raka designkopieringen genom att ändra på småsaker.
Sen att det nog inte är något för mig (eller för dig) men kanske någon annan i tråden är intresserad.
Och denna är väl skapligt egen, även om man ser vad dom hämtat sin inspiration ifrån. Och detta kan väl inte ens du säga något om, att detta är en designkopia.
weiss.jpg

rolex-rolex-explorer-ii-42mm-216570-polar-white-steel-gmt-scrambled-watch-bp-20765718-2-0.jpg

Det är du som ifrågasätter likheter förjämnan och vad du tycker är härmat rakt av. Ger det något annat än trista inlägg?
Läs ovan istället för att spela samma skiva om och om igen. Jag menade det jag skrev, inget annat. Du kanske missade inlägget nedan tex?
Väldigt tydligt vart inspirationen kommer ifrån. Men kul med alla olika färgval!

Att du bara orkar. Men visst, jag spelar väl med då.
En liten egen väg, sandwich tavlan är ju skapligt egen. Likaså visarna samt olika färgkombinationer. Och jag skrev till och med att dom försökte gå en annan väg från den raka designkopieringen genom att ändra på småsaker.
Sen att det nog inte är något för mig (eller för dig) men kanske någon annan i tråden är intresserad.
Och denna är väl skapligt egen, även om man ser vad dom hämtat sin inspiration ifrån. Och detta kan väl inte ens du säga något om, att detta är en designkopia.
weiss.jpg

images
Du har redan svarat på frågan tror jag. Det jag inte förstod var om du tyckte det var mycket eller lite kopiering. Ingen jättekonstigt fråga om du tänker efter? Jag tycker det är en tråkig kopia utan egna designelement, vilket du illustrerar ovan.

Du har redan svarat på frågan tror jag. Det jag inte förstod var om du tyckte det var mycket eller lite kopiering. Ingen jättekonstigt fråga om du tänker efter? Jag tycker det är en tråkig kopia utan egna designelement, vilket du illustrerar ovan.
Jag håller inte med. Det där är inte en kopia av GMT explorern. Det ser ut som en blandning av 116610LN och GMT explorer. Men någon kopia ser jag ej. Och som jag skrev min orginalpost, så ser man var inspirationen kommer ifrån.

Och grundkonceptet är ju snyggt, gillar boetten och bezeln likaså visarna som jag föredrar framför Mercedes (med rolex och B&R hydro undantag). Boetten är väll inte så lik, mer omegastil på den. Tavlan blir ren plankning vilket är lite trist, även mer lik på övriga pga bezel än just den vita. Den vita var finast. Kan förstå de tar tavlans estetik från rolex då den är fin men med lite små justeringar på index kunde den upplevs nästan helt egen.

Och grundkonceptet är ju snyggt, gillar boetten och bezeln likaså visarna som jag föredrar framför Mercedes (med rolex och B&R hydro undantag). Boetten är väll inte så lik, mer omegastil på den. Tavlan blir ren plankning vilket är lite trist, även mer lik på övriga pga bezel än just den vita. Den vita var finast. Kan förstå de tar tavlans estetik från rolex då den är fin men med lite små justeringar på index kunde den upplevs nästan helt egen.
Men blir verkligen tavlan en plankning då det är en sandwhich dial, och inte några applicerade index så långt ögat kan nå.

Förstår konceptet till 100%, det som kopieras är en väldigt lyckad design. Den säljer. Håller däremot inte med om att boetten inte är lik en Submariner, det enda de lagt till är en misslyckas fasning om det nu är samma boett som den i @Birchgrove s recension?

Men blir verkligen tavlan en plankning då det är en sandwhich dial, och inte några applicerade index så långt ögat kan nå.

Det tycker jag, hela taveldesignen är ju rolex. Och tillsammans med de andra som känns en (hel) del rolex med blir känslan för mig istället mkt. Nu skulle jag gladeligen bära den vita ändå, tyckte den var trevlig även om den lånat 90% av designelementen om än blandat modeller och märken :)

Det tycker jag, hela taveldesignen är ju rolex. Och tillsammans med de andra som känns en (hel) del rolex med blir känslan för mig istället mkt. Nu skulle jag gladeligen bära den vita ändå, tyckte den var trevlig även om den lånat 90% av designelementen om än blandat modeller och märken :)
Yes, jag antar att du har rätt. Men skulle gärna se klockan live än på någon rendering :)

Apropå glaset hos min nya Nezumi som jag inte riktigt kan sätta fingret på varför jag upplever det som sämre kvalitet:
@Aurum, mfl, vad hade ni frågat tillverkaren om ni hade velat utvärdera glaskvalitén innan köp? Finns det några standardiserade kvalitetsindex att utgå från när tillverkaren väljer glas i designprocessen?

Nää, det tycker jag nog inte. Jag har ingen bra förklaring heller. Känns bara som att dom inte är det.
Jag önskar dock att jag ägde en Bremont, men är för feg för att lägga dom pengarna på ett märke som jag misstänker inte har något bra andrahandsvärde.
Kollade precis in bremont submarine med 50atm, blev ju väldigt sugen på den. Håller med dig angående andrahandsvärdet men för det priset kan det vara ett helt ok köp.
Funderar just nu på att köpa en tisell marine diver så får nog lugna mig efter det. :)

Apropå glaset hos min nya Nezumi som jag inte riktigt kan sätta fingret på varför jag upplever det som sämre kvalitet:
@Aurum, mfl, vad hade ni frågat tillverkaren om ni hade velat utvärdera glaskvalitén innan köp? Finns det några standardiserade kvalitetsindex att utgå från när tillverkaren väljer glas i designprocessen?
Finns väl egentligen bara material, form och ar-beläggnig att fundera på? Vad är det på Nezumin?

Har renoverat huset under semestern och fransosen har iomd inte används i någon större utsträckning. Jag skickade på ett 20mm läder direkt så länken har inte blivit provad. Jag har inga problem med längden mellan bandhornen utan den sitter fint på handleden. Jag tycked den är riktigt stilig för att vara en diver. Länken är ganska tunn vilket kanske är negativt för kvalitetsintrycket men den harmoniserar bra med stilen.
Jag hade direkt synpunkter på att lume färgen på visarna inte var exakt lika som på index. Jag hörde med Yemas suport ang detta (fantastisk respons) och det är gjort så med och det är gjort så med avsikt dp orginalet var lika. Något som de dock har fått kritik för är att lumen på visarna lyser svagare än på index. Detta är npgot som kommer åtgärdas på kommande ex samt att man har möjlighet att returnera redan levererade klockor för byte av visare

Tack för svar!
Ja jag läste det där med lumen på visarna och såg att det ska åtgärdas framöver. Vet du vad det är för mått lug2lug på den? Är orolig att den ska bli för stor med de långa luggarna på min smala (typ 17 cm) handled.

Får du tid i renoverandet så får du gärna slänga upp nån bild. :)

Tillbaka
Topp