• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Vet faktiskt inte hur man gör med klockor men oftast vill kan inte att de är fläckiga när kunden får dem. Andra typer av varor kan ha lite skyddande olja på sig tex. Men om du har skyndat på processen så lär det vara huvudanledningen.

Om du skyndar på processen med ex ägg men inte tvättar/torkar av klockan väldigt noga innan, måste bli helt ren, bli den fläckig. Likaså på de delar som vidrörs oftast ex krona, bezel. En helt Jämn patina på brons tar tid att få.

:)

Aquatico är vattendelare precis som Davosa men med snowflake istället.

Hittat nya källor for reviews av micromärken på youtube.
  • Watch Addiction Watch Reviews
  • Just One More Watch
  • Watch on

De bland går bland annat igenom:
  • Richard Legrand
  • Aquatico Sea star 300
ssaa.jpg

AQUATICO Sea Star BRONZE for HK DIVERs.jpg

Just One More Watch är grymt bra! Min favoritkanal på YT.
Ja, just one more watch är riktigt bra. Han är ju så skön. Han följer mig på Insta och brukar skriva på mina bilder, skön snubbe helt enkelt :)
Aquatico var nytt för mig. Jag gillar coke varianten, kanske ska slå till på den?

En reflektion, har typ alla mikrotillverkare egendesignade boetter idag? Eller delar flera tillverkare boetter? Vet att när jag intresserade mig för mikrodykare tidigare var den framförallt hyllprodukter från en tillverkare som fick lite olika tavlor och vridringar. Har man jobbat sig bort från detta idag?

En reflektion, har typ alla mikrotillverkare egendesignade boetter idag? Eller delar flera tillverkare boetter? Vet att när jag intresserade mig för mikrodykare tidigare var den framförallt hyllprodukter från en tillverkare som fick lite olika tavlor och vridringar. Har man jobbat sig bort från detta idag?
Hur gjorde ni själva med Automaton?

Nja, så egen design har den ju inte vad gäller form på boett och bezel iallafall. Lite otur kanske att det blev så likt.
PSX_20180720_102455.jpg
Det är egen design, sluta trolla. Finns inte en enda detalj som är speciellt lik. Helheten kan jag hålla med om då det är samma verk och vridring med räkneskala.

Sedan var det ju inte alls detta jag eftersökte men trådar spårar ju snabbt så det förståeligt.

Det är egen design, sluta trolla. Finns inte en enda detalj som är speciellt lik. Helheten kan jag hålla med om då det är samma verk och vridring med räkneskala.

Sedan var det ju inte alls detta jag eftersökte men trådar spårar ju snabbt så det förståeligt.
Du ser likheter i allt annat men inte här?
Bezel och boettform med kronplacering och sub är ju identiskt, tyvärr. Visst, annan tavla och visare men helheten är slående lik. Som sagt så ser man det man vill se.

Du ser likheter i allt annat men inte här?
Bezel och boettform med kronplacering och sub är ju identiskt, tyvärr. Visst, annan tavla och visare men helheten är slående lik. Som sagt så ser man det man vill se.
Läste du inlägget du citerade? Finns likhet i helheten som jag skrev. Inget är identiskt. Men jag pratade om hyllprodukter om du skrev inlägget som en koppling till mitt ovan.

Inte hittat, inte letat .Men om ett micromärke klarat att designa allt så bör fler ha lyckats?

Däremot ryktas det om att Phoibos och Steinhart delar många saker och tillverkas i samma fabrik. Oysterlänkarna och boetterna ska vara identiska bl a.
Precis, har uppfattningen att de flesta kör egna boetter idag men är inte så insatt. Därför jag ställde frågan till er som är mer insatta. Det är klart görbart att designa allt själv men tar lite längre tid och kostar mer pengar. Speciellt länkar kan bli dyrt.
Men pratar du hyllprodukter så är det en annan sak. Det känns inte som det i så fall.
Detta var en kommentar på vad?

Läste du inlägget du citerade? Finns likhet i helheten som jag skrev. Inget är identiskt. Men jag pratade om hyllprodukter om du skrev inlägget som en koppling till mitt ovan.
Jag syftade nog mest på att du skrev allt egendesignat. Det kanske det är också men en himla otur då att det blev så fantastiskt likt något som redan existerar. Kanske många som har den oturen i microbranschen eftersom det är mycket som är likt något annat just där.

Jag syftade nog mest på att du skrev allt egendesignat. Det kanske det är också men en himla otur då att det blev så fantastiskt likt något som redan existerar. Kanske många som har den oturen i microbranschen eftersom det är mycket som är likt något annat just där.
Om du glömmer att det är jag bakom produkten, vilka detaljer är då så lika? Menar inte funktioner nu.

Om du glömmer att det är jag bakom produkten, vilka detaljer är då så lika? Menar inte funktioner nu.
Samma boettform, samma bezel, kronans placering samt subplacering. Ta bort tavelmönster och bezelbeteckning så har du två nästan identiska kroppar. Båda ser bra ut men är mycket lika. Det är kanske så att det bara är jag som ser detta, vad vet jag. Har förövrigt inget emot någon av dessa klockor.

Samma boettform, samma bezel, kronans placering samt subplacering. Ta bort tavelmönster och bezelbeteckning så har du två nästan identiska kroppar. Båda ser bra ut men är mycket lika. Det är kanske så att det bara är jag som ser detta, vad vet jag. Har förövrigt inget emot någon av dessa klockor.
Utan att låta allt för dryg, du verkar inte veta vad du pratar om. Det är inte samma boettform, men det är en boett. Kronans placering är ju faktiskt inte så samma ställe om du vrider den rätt. Detta hänger däremot ihop med verket och inget man kan ändra på. Samma med 24h-visaren. Inga detaljer är speciellt lika.

Utan att låta allt för dryg, du verkar inte veta vad du pratar om. Det är inte samma boettform, men det är en boett. Kronans placering är ju faktiskt inte så samma ställe om du vrider den rätt. Detta hänger däremot ihop med verket och inget man kan ändra på. Samma med 24h-visaren. Inga detaljer är speciellt lika.
Seiko hade väl gått att köra på samma håll som din. Bort med datumet och vänd tavlan och dess beteckningar på den. Då är placeringarna lika. Förstår om vi tycker olika i detta fallet.

Det var väl ett jädra vilket babbel om samma sak hela tiden. Det är väl omöjligt att göra en klockjävel som är HELT unik UTAN någon som helst inspiration från en annan modell eller tillverkare. Klockor har ändå gjorts rätt länge nu.
Och just det, inspiration var ordet. Jag älskar detta forumet för ni inspirerar, älskar microbrands och köper en klocka för att jag gillar den! Who gives a shit om den råkade vara lik nåt annat...

Bara min ödmjuka åsikt. Tillbaka till inspirationen

Det var väl ett jädra vilket babbel om samma sak hela tiden. Det är väl omöjligt att göra en klockjävel som är HELT unik UTAN någon som helst inspiration från en annan modell eller tillverkare. Klockor har ändå gjorts rätt länge nu.
Och just det, inspiration var ordet. Jag älskar detta forumet för ni inspirerar, älskar microbrands och köper en klocka för att jag gillar den! Who gives a shit om den råkade vara lik nåt annat...

Ja det är lite tråkigt att vissa inte kan vara objektiva och bara diskutera klockor, men det blir nog bra med tiden.

Väldigt olika men de flesta köper nog från HK/kina tillverkare, när de kom gjorde väll luongo boetter till många som deep blue, benarus. Ett exempel idag är Aquatico som sålt delar innan de började sälja själva. De har förövrigt en klocka med likadan boett som en borealis och det blev ett jäkla liv på WUS att de som tillverkade till borealis tog den själv sen. Att sedan borealis lånat friskt från andra tillverkare verkade de inte ta i beaktning själva, är ju precis samma grej egentligen.

Men nej, tror inte många tillverkar själva om de inte är väldigt framgångsrika eller redan inne i den branschen :)

Väldigt olika men de flesta köper nog från HK/kina tillverkare, när de kom gjorde väll luongo boetter till många som deep blue, benarus. Ett exempel idag är Aquatico som sålt delar innan de började sälja själva. De har förövrigt en klocka med likadan boett som en borealis och det blev ett jäkla liv på WUS att de som tillverkade till borealis tog den själv sen. Att sedan borealis lånat friskt från andra tillverkare verkade de inte ta i beaktning själva, är ju precis samma grej egentligen.

Men nej, tror inte många tillverkar själva om de inte är väldigt framgångsrika eller redan inne i den branschen :)
Frågan var egentligen inte om de tillverkade själva utan om flera märken använder samma boetter idag. Men tycker du svarade bra och tackar för det!

Frågan var egentligen inte om de tillverkade själva utan om flera märken använder samma boetter idag. Men tycker du svarade bra och tackar för det!

Ah ok! Då är svaret nog ja, fast finns betydligt fler som designar egna än för tio år sedan. Problemet är väll att de inte har ekonomi äga designen så jag tycker en ser fler och fler nya mikromärken som tar varandras design, framförallt på kickstarter men lyckligtvis blir de ej alltid slutförda.

Nja, så egen design har den ju inte vad gäller form på boett och bezel iallafall. Lite otur kanske att det blev så likt.
PSX_20180720_102455.jpg

Tycker dock det där är ett dåligt exempel ;) Seikon har kronan kl 4, och den stora runda grejen kl 12. Seikon funktion är även 24h visning. Önskar dock bolm hade lite mer feta index som seikon, ej krom, en detalj jag har lite svårt för på bolmen. Men bild kontra irl kan ju skilja med hur något upplevs och finns uppenbarligen många som tycker annorlunda :)

Instämmer helt.

Att hitta mekaniska klockor med mer eller mindre unikt design har väl aldrig varit enklare? Möjligen 60-talet?
Har varit samma fenomen inom en del andra områden senaste åren. T.ex. antal bryggerier som är mer än 10-dubblat senaste 20 åren.
Små producenter i nära kontakt med konsumenten vill alltid ha sin plats

Och inspiration har man fått nog av det året man lusläst denna tråden.
Har haft sina konsekvenser...

20180808_142617.jpg

Instämmer helt.

Att hitta mekaniska klockor med mer eller mindre unikt design har väl aldrig varit enklare? Möjligen 60-talet?
Har varit samma fenomen inom en del andra områden senaste åren. T.ex. antal bryggerier som är mer än 10-dubblat senaste 20 åren.
Små producenter i nära kontakt med konsumenten vill alltid ha sin plats

Och inspiration har man fått nog av det året man lusläst denna tråden.
Har haft sina konsekvenser...

20180808_142617.jpg
Ruskigt fin samling :)

Precis, har uppfattningen att de flesta kör egna boetter idag men är inte så insatt. Därför jag ställde frågan till er som är mer insatta. Det är klart görbart att designa allt själv men tar lite längre tid och kostar mer pengar. Speciellt länkar kan bli dyrt.

Detta var en kommentar på vad?
Vi pratar runt varandra och menar samma sak. Min uppfattning är att de flesta gör egna boetter.

Tillbaka
Topp