• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Skiddie

Cartier
Vi kan väl döpa om tråden då till "Stora tråden om mikromärken, affordables och allmänt prat om annat", om det nu är så viktigt att inte gå OT. Sedan kan ju vem som helst starta en tråd med enbart bilder osv om den känner för det. Skulle säkert funka bra.

Jag är ärligt talat inte så förtjust i resten av forumet och den attityd som råder. Den här tråden är som en liten oas.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vi får se! Börjar med Vulgar display of power.
Whiskyn var dessvärre slut! Men eftersom svärmor bjöd på någon vegetarisk abomination och kroppen är i uppror så är det dags att driva ut demonerna istället. Ingen bacill kan överleva det här rävgiftet!
IMG_20191109_220934.jpg
Haha en sådan där har jag i barskåpet. Fick den en gång för länge sedan o har aldrig vågat öppna! :eek:
 

Nilas

Patek
2-Faktor
@Nilas @FreakyLeo Även om man får ett varmt välkomnande när man väl postar ett inlägg så tror jag att många drar sig för att ta det där första steget då man känner sig som en outsider och det blir ju inte bättre när folk i tråden mer eller mindre skriver att man främst/bara (?) vill snicksnacka med de användare man redan känner.

Sen kan jag också tycka att man får vara rimlig åt båda hållen. Det är inte så att vi pratar om att helt förbjuda OT men samtidigt är det lite trist när man varit borta från tråden i en dag eller två och får bläddra förbi 4-5 sidor chatt om hårdrock, mat och allt möjligt.

Eftersom nästan 700 personer prenumererar på tråden är intresset uppenbarligen större än bara bland de 5-10 mest frekventa medlemmarna och jag tror nog att majoriteten främst är intresserade av klockor och åtminstone någorlunda relaterade ämnen även om man så klart får sväva iväg ibland.
Att peka finger och hänvisa till andra trådar med liknande grupperingar känns inte heller som rätt väg att gå då alla former av exkludering är negativt av naturen.

Jag ska inte gnälla mer och det är absolut inte meningen att hänga ut folk på något sätt men jag tycker bara att det går lite väl mycket OT lite väl ofta. Det känns dessutom lite väl dramatiskt att folk hotar med att lämna tråden bara för att någon kommer med välmenande kommentarer om trådens riktning.
Förstår vad du menar, däremot vet jag inte vem som har skrivit att han/hon bara vill snacka med användare som han/hon känner?
Förövrigt så tror jag nog lite tvärt emot vad du tror gällande 700 följare. Jag tror tråden har så många följare och är den snabbast växande tråden just pga hur gemytligt och omväxlande det är här inne.
Tror det är trådens styrka.
Tror trådar och dess innehåll ändrar karaktär över tid, givetvis beroende på vilka som är mest aktiva för tillfället och det är som sagt fritt fram för alla att vara delaktiga och aktiva. Tror återigen att detta är en av dom lättaste trådarna att ta plats och vara aktiv i för den som vill det.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Haha en sådan där har jag i barskåpet. Fick den en gång för länge sedan o har aldrig vågat öppna! :eek:
När du öppnar den så kommer du inte bara höra det karaktäristiska "ploppet", utan också ett jämrande från de tusentals själar som drycken skördat genom historien!
Med det sagt så kan både Underberg och Jägermeister slänga sig i väggen när det kommer till de påstådda läkande krafterna. Jag har aldrig druckit något som kan lugna magen så snabbt som black balzam.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Om man nu ska säga något konkret som kan hjälpa fler än den inre kretsen så tycker jag att fler borde kunna skriva åtminstone NÅGOT om den klockbild man postar. Om man skriver märke/modell eller referensnummer så ger det dels de inte fullt så insatta möjlighet att Googla lite själva, dels gör det tråden mer användbar för den som söker info eller bilder om en specifik klocka i efterhand. Det hjälper även dig själv när du om ett år tänker "postade jag inte en fin-fin bild på min XYZ123 för ett par år sedan...".

Detta borde gälla på fler håll i forumet, men här där det finns så många okända märken är ett av de ställen det behövs mest. Det andra är nog Paneraitråden där så många olika modeller är så lika på bild att nybörjaren inte har en chans att hänga med.

För den som bara vill lägga upp bilder utan text känns det som om Instagram vore ett bättre val än ett diskussionsforum. Men det är kanske den gamla tjurgubben i mig som pratar nu. :)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Jag har då inte bidragit med mycket i denna tråd, men vill minnas att de få gångerna jag ställt en fråga (klockrelaterad) ;) så har jag fått mer hjälp än vad kunnat räknats med. Tycker absolut inte att man behöver vara rädd för att vara med och leka. Det är väl ett dagis fenomen egentligen? Vi är väl vuxna människor så det är ju bara att köra på! :) Ingen ska behöva känna sig utanför :D
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Om man nu ska säga något konkret som kan hjälpa fler än den inre kretsen så tycker jag att fler borde kunna skriva åtminstone NÅGOT om den klockbild man postar. Om man skriver märke/modell eller referensnummer så ger det dels de inte fullt så insatta möjlighet att Googla lite själva, dels gör det tråden mer användbar för den som söker info eller bilder om en specifik klocka i efterhand. Det hjälper även dig själv när du om ett år tänker "postade jag inte en fin-fin bild på min XYZ123 för ett par år sedan...".

Detta borde gälla på fler håll i forumet, men här där det finns så många okända märken är ett av de ställen det behövs mest. Det andra är nog Panerai-tråden där så många olika modeller är så lika på bild att nybörjaren inte har en chans att hänga med.

För den som bara vill lägga upp bilder utan text känns det som om Instagram vore ett bättre val än ett diskussionsforum. Men det är kanske den gamla tjurgubben i mig som pratar nu. :)
Jag håller med där! Ref är sjukt bra för mig som är lite ny inom många märken. Som yonsson sa i Seiko tråden. "Bild utan ref får ingen gilla av mig". Jag gillar allt eller inget dock :D
 

v0n

Patek
2-Faktor
Vi skulle ju kunna börja diskutera Rolex priser! För att närma oss ämnet i många andra trådar! :). Annars är nog denna tråden en av dom där kommer klockintresset är högst!
Kul att det inte bara är jag som uppmärksammat detta, det är tydligt att många medlemmar här även har erfarenheter från premiumsegmentets alla hörn men för den skull inte lägger största fokus på prislapp/status/prestige när just klockor diskuteras (tyvärr är sånt tugg vanligt i dedikerade trådar). Avslappnat och opretentiöst är nog den största anledningen till att jag hänger här, plus att jag gillar tempot. Kände mig dessutom varmt välkommen från första stund. Kan köpa lite OT ibland, styrs alltid tillbaks till normal nivå igen :)
 
C

Coach

Guest
Kul att det inte bara är jag som uppmärksammat detta, det är tydligt att många medlemmar här även har erfarenheter från premiumsegmentets alla hörn men för den skull inte lägger största fokus på prislapp/status/prestige när just klockor diskuteras (tyvärr är sånt tugg vanligt i dedikerade trådar). Avslappnat och opretentiöst är nog den största anledningen till att jag hänger här, plus att jag gillar tempot. Kände mig dessutom varmt välkommen från första stund. Kan köpa lite OT ibland, styrs alltid tillbaks till normal nivå igen :)
Jag tycker denna tråd är en av dom trevligaste på forumet.
Utan att hänga ut någon annan tråd men det förekommer mycket macho fasoner och snobberi i vissa trådar som jag tycker drar ner detta underbara intresse.
I den här tråden har jag fått bra hjälp flera gånger och utan att någon dumstämplar mig för att jag ej har kunskapen som krävs och det är ofta högt i tak.
Själva essensen för mig med ett forum som detta är att utbyta erfarenheter och hjälpa varandra.
Tycker att fler trådar borde ta efter den värme och hjälpsamhet som finns här.
Det gäller både utifrån erfarenheten just här i tråden och även i pm med medlemmar som hänger här.
Kände att jag ville uttrycka det och det är nog vid närmare eftertanke här som jag hänger mest nuförtiden.
Over and out för mig och tack för en trevlig tråd.
 

Chumba

Rolex
Jag säger det igen. Det var när jag hittade till denna tråd som klockintresset kom tillbaka efter en dipp. Hänger i stort sett bara här numera. Trevligaste tråden på hela forumet, mycket kunskap, alla vill hjälpa till och ytterst sällan någon som dömer. Tycker att det blir rätt trevligt med lite surr om annat ibland, oftast på fredag och lördagskvällar, det brukar rätt snabbt lägga sig igen. Det är något som gör denna tråd så härlig. Sen kan jag köpa och förstå argumenten att det kan spåra ibland men jag gillar det. Den enda nackdelen med denna tråd är att den tömmer mitt bankkonto. :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kul att det inte bara är jag som uppmärksammat detta, det är tydligt att många medlemmar här även har erfarenheter från premiumsegmentets alla hörn men för den skull inte lägger största fokus på prislapp/status/prestige när just klockor diskuteras (tyvärr är sånt tugg vanligt i dedikerade trådar). Avslappnat och opretentiöst är nog den största anledningen till att jag hänger här, plus att jag gillar tempot. Kände mig dessutom varmt välkommen från första stund. Kan köpa lite OT ibland, styrs alltid tillbaks till normal nivå igen :)
Instämmer till hundra!
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Har kollat lite på dom, hur är kvalitén, känslan? :) Lite sugen på en Steinhart Ocean One vintage military och de är ju snarlika.
Väldigt nöjd med klockan men kvalitetsmässigt finns mer att önska. Lite rasslig länk, rough borstning, ingen lysmassa. Skulle nog kört på Steinhart om kvalitetskänslan är viktig, denna köper du om du vill åt den underbara vintagedesignen, där är det full pott.
 
Topp