• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag är för feg för att prova 38mm, har ju ägt/äger flera 43mm. Och tycker dom är liteeeee för stora. 41mm hade varit perfekt.
Är inte l2l och vinkeln på bandhornen nästan är viktigare än diametern (inom vissa gränser), eller? Har klockor från 36 mm till 43 mm med l2l på 46-47 mm och det funkar med dem. Däremot känns t.ex. Steinharts gmt vintage med 50 mm l2l på gränsen för mej mest för att hornen är så "raka" medans en Certina med 53 mm l2l funkar för att hornen är så vinklade/tvära..

Är inte l2l och vinkeln på bandhornen nästan är viktigare än diametern (inom vissa gränser), eller? Har klockor från 36 mm till 43 mm med l2l på 46-47 mm och det funkar med dem. Däremot känns t.ex. Steinharts gmt vintage med 50 mm l2l på gränsen för mej mest för att hornen är så "raka" medans en Certina med 53 mm l2l funkar för att hornen är så vinklade/tvära..
Stämmer att bandhornspets till bandhornspets är viktigast hur den sitter på handleden. Även hur tjockt bandet är spelar roll. Ett tjockare band gör att klockan bärs mindre. Iaf vad jag kommit fram till efter mycket testande. Ett intressant exempel är Rolex Oysterflex som bygger mycket på höjden där handleden är som bredast.

Jo, absolut. Men jag tycker nog att 43mm C60 sitter ganska bra på min handled. Det är mest utseendemässigt för min del. Bezel kontra storlek på tavlan.
20180613_202034~2.jpg

Jag skulle bara vilja att den var lite mindre, men inte 38mm liten :)

Stämmer att bandhornspets till bandhornspets är viktigast hur den sitter på handleden. Även hur tjockt bandet är spelar roll. Ett tjockare band gör att klockan bärs mindre. Iaf vad jag kommit fram till efter mycket testande. Ett intressant exempel är Rolex Oysterflex som bygger mycket på höjden där handleden är som bredast.
Sen hur handleden din ser ut. Man kan ha 19cm runt handleden. Men handleden kan se ut, (överdrivet) som en fotboll,(rund) som ett ägg som en bok (smal och bred) -- typ såhär () eller [] så jag tycker att det är väldigt personligt hur en klocka ser ut. Tjocka handleder spelar inte alltid toll :)

Sen hur handleden din ser ut. Man kan ha 19cm runt handleden. Men handleden kan se ut, (överdrivet) som en fotboll,(rund) som ett ägg som en bok (smal och bred) -- typ såhär () eller [] så jag tycker att det är väldigt personligt hur en klocka ser ut. Tjocka handleder spelar inte alltid toll :)
Tycker det är handledens maxdiameter som är viktigast. För att gör det ännu djävligare ändras ju formen på handleden när man vrider den för att titta på klockan. Iofs mest störande på små ur med läderband när man har dem ovanför knölen. Dvs där de ska sitta.

Så för att sammanfatta vad som har betydelse för hur en klocka bärs:
- klockans diameter
- l2l
- bandhornens (och klockans) utformning mot armen
- armbandets tjocklek (och bredd)
- armens omkrets
- armens (dynamiska) form
- klockans tänkta placering på armen
och på allt detta kommer den individuella estetiska aspekten, vad man tycker är fint (och därmed modepåverkan).
Ett helt forskningsområde! :watching:
Vad tror ni om att förenkla det och säga att om det sitter skönt och man gillar det så är det bra?

Fick hem denna idag. En mycket trevlig bekantskap utan tvekan.
Känslan på armen påminner mycket om en
Certina DS action diver och finishen ungefär detsamma. Möjligen så är claspet något vassare i kanterna men har sju hål för microjustering. Länken är solid och även endlinksen. Ej skruvad, tyvärr.
Lite specs: 42mm, verk nh35, antireflexbehandlat safirglas, keramiskt bezelinlägg (grönt), wr 300m och superluminova bgw9.
Första intrycket är att den känns bättre än vad den kostar.
PSX_20180810_171450.jpg
PSX_20180810_171626.jpg
PSX_20180810_171319.jpg
PSX_20180810_174802.jpg

Certina DS action diver och finishen ungefär detsamma. Möjligen så är claspet något vassare i kanterna men har sju hål för microjustering. Länken är solid och även endlinksen. Ej skruvad, tyvärr.
Lite specs: 42mm, verk nh35, antireflexbehandlat safirglas, keramiskt bezelinlägg (grönt), wr 300m och superluminova bgw9.
PSX_20180810_171450.jpg
PSX_20180810_171626.jpg
PSX_20180810_171319.jpg
PSX_20180810_174802.jpg
Snyggt! Jag gillar dom där, saknar min lite grann :)

PSX_20180810_171450.jpg
PSX_20180810_171626.jpg
PSX_20180810_171319.jpg
PSX_20180810_174802.jpg
Snygg!
Såg först inte att den var grön förrän den andra bilden.

Nån som lyckats knipa en Seaforth GMT? Va där på sekunden de öppnade men när jag skulle slutföra PayPal var de slut... :banghead:

Tillbaka
Topp