Är det någon i tråden som äger en Oris 65 42mm? Var och provade den förut och fann den fantastisk! Både svart, blå och silver.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt! Vilken variant knep du? Och jag ser fram mot bilder när den anländer!Japp, jag
Samma sak hände mig igår kväll men i morse funkade det!
Har alltid velat haft en, riktigt fina är domÄr det någon i tråden som äger en Oris 65 42mm? Var och provade den förut och fann den fantastisk! Både svart, blå och silver.
Håller med, länken har rykt, kör min på läder.Tycker att case, tavla osv känns bra i förhållande till priset länken däremot är inte så kul haha
Grymt! Vilken variant knep du? Och jag ser fram mot bilder när den anländer!
Och förresten, hur gick det med din Black Bay?
Vad roligt! Grattis! Vilken variant blev det? Som @Hjelm sa, ett jävla lotteri så då är det ju kul att åtminstone en hamnar här
Snygg!Fick hem denna idag. En mycket trevlig bekantskap utan tvekan.
Känslan på armen påminner mycket om en
Certina DS action diver och finishen ungefär detsamma. Möjligen så är claspet något vassare i kanterna men har sju hål för microjustering. Länken är solid och även endlinksen. Ej skruvad, tyvärr.
Lite specs: 42mm, verk nh35, antireflexbehandlat safirglas, keramiskt bezelinlägg (grönt), wr 300m och superluminova bgw9.
Första intrycket är att den känns bättre än vad den kostar.
Jag upplever att det främst rör sig om l2l och kanske framförallt tavlans diameter. En dressklocka på 42 bär sjukt mycket större än en dykare med fet vridring.Så för att sammanfatta vad som har betydelse för hur en klocka bärs:
- klockans diameter
- l2l
- bandhornens (och klockans) utformning mot armen
- armbandets tjocklek (och bredd)
- armens omkrets
- armens (dynamiska) form
- klockans tänkta placering på armen
och på allt detta kommer den individuella estetiska aspekten, vad man tycker är fint (och därmed modepåverkan).
Ett helt forskningsområde!
Vad tror ni om att förenkla det och säga att om det sitter skönt och man gillar det så är det bra?
Det skulle jag placera i ett annat fack, nämligen tycke och smak att olika typer av klockor skall vara olika stora. Håller dock med i sak, dykare helst under 40 mm och runda dressur under 36 mm.Jag upplever att det främst rör sig om l2l och kanske framförallt tavlans diameter. En dressklocka på 42 bär sjukt mycket större än en dykare med fet vridring.
Knep denna på bukten ny och till ett bra pris från återförsäljare. Normalt strax under 3000kr inkl frakt direkt från tillverkaren.Snygg!
Kostar?
Jag beslöt mig till sist för att inte hoppa på tåget med slutstation Tusenö Blackwater. Men jag är fortf ruskigt nyfiken på vilken kvalité de lyckats åstadkomma. Finns här mot förmodan 9 likasinnade som hoppar på passaround för 750-1000 kr per andel? Eller någon stockholmare som ska köpa den och vill bli bjussad på klämfika/lunch när jag har jobbvägarna förbi hufvudstaden?
(Passaround: PM till mig så blir det lättare att hålla koll Jag står för handpenningen.)
Bra idé, som jag behåller till nästa gång! I detta fall är redan merparten av 300 ex reserverade, fast att fråga är ju förstås gratisEller fråga om de kan tänka sig gratis då ks är stort och nog en bra reklampelare. Alla deltagare skriver en recension om klockan. Och efter avslutad passaround blir det bcf auktion på den.
Förvisso en smakfråga, men bred glasring och följaktligen mindre tavla gör ”optiskt” att klockan bärs mindre. Hade en Certina Multi-8, som jag upplevde gigantisk och har en Traser som känns helt ok, med snarlika mått.Det skulle jag placera i ett annat fack, nämligen tycke och smak att olika typer av klockor skall vara olika stora. Håller dock med i sak, dykare helst under 40 mm och runda dressur under 36 mm.
Två olika typer av ur skulle jag säga utan ett veta exakt vad det var för ur. Men en stor ljust urtavla gör att klockan ser stor ut på handleden men kan ändå sitta bra. Vissa vill att de skall se stora ut, men tror att få vill att tex bandhorn skall flyga utanför handleden.Förvisso en smakfråga, men bred glasring och följaktligen mindre tavla gör ”optiskt” att klockan bärs mindre. Hade en Certina Multi-8, som jag upplevde gigantisk och har en Traser som känns helt ok, med snarlika mått.
Denna tråden kommer troligen bli en av de största på KS enligt min magkänsla, bra jobbat @Birchgrove !
Den är riktigt snygg! Och ser ut att bäras betydligt större än vad sina 38mm anger.Jag känner att jag måste bidra med min 38-mm dykare som överaskar med att bli min favorit. Tänkte att det skulle bli min frus semesterklocka men det kan hon fet-glömma nu
Armida A12 är en homage på original 62Mas som kom samtidigt som Seiko släppte sin 40 mm reissue av 62mas...men till 10 % av priset. Min plan var att frun skulle få A12an och att jag ska skaffa mig en reissue SLA017. Men nu gillar jag denna så mycket att jag inte tror att nya SLA017 ger något mer. 38 mm har visat sig vara perfekt, vet inte om det är kombinationen med den snygga dome-kristallen och tavlans massiva markeringar. L2l är 49 mm tror jag och om jag tycker det skulle vara för långt så är inte klockan dyrare än att jag slipar ner den totalt 1 mm. Den blå färgen på tavla och bezel är fantastisk!
Min handled är ca 18-19 cm omkrets och "bredd" ca 6,5 cm, själv är jag 192 cm lång.
Riktigt nice. Man kan bara älska Borealis. Får se om man får tag på en sån goding framöver då!Via ett FB-inlägg hittade jag lite information om Borealis Sea Storm V2 som sägs ska lanseras om nån vecka eller två.
Såg rätt bra ut tycker jag och tydligen ska länken ha genomgått en rejäl kvalitetsförbättring.
Specifications:
316L Stainless Steel Case
Case Size: 41.50mm x 48.50mm x 14.5mm
Seiko NH35 Automatic Movement
Screwed down crown
Double Domed Sapphire Crystal with A/R coating inside
120 clicks unidirectional bezel with either double domed sapphire or ceramic
Lug Width: 20.00 mm
Water Resistance: 300 meters
Stainless steel bracelet with safety clasp
Super Lume BGW9 or Old Radium lume applied to indexes
Swiss Made Old Radium X1 grade or Superluminous BGW9 Superluminova or Black Lume applied to dial, watch hands and sapphire bezel
Baton hands
Screwed Case Back with engraved mermaid
Och så bilder:
Nästa vecka börjar pre-order enligt deras Instagram.Via ett FB-inlägg hittade jag lite information om Borealis Sea Storm V2 som sägs ska lanseras om nån vecka eller två.
Såg rätt bra ut tycker jag och tydligen ska länken ha genomgått en rejäl kvalitetsförbättring.
Specifications:
Screwed down crown
Swiss Made Old Radium X1 grade or Superluminous BGW9 Superluminova or Black Lume applied to dial, watch hands and sapphire bezel
Baton hands
Och så bilder:
Någon som vet vad de menar med double domed? Vad är swiss made old radium? Man får väl inte sälja klockor med radium?Via ett FB-inlägg hittade jag lite information om Borealis Sea Storm V2 som sägs ska lanseras om nån vecka eller två.
Specifications:
Screwed down crown
Baton hands
Och så bilder:
Edit: Double dome Jäkligt bra frågaNågon som vet vad de menar med double domed? Vad är swiss made old radium? Man får väl inte sälja klockor med radium?
Förmodar att det är att både över och undersida på glaset har samma dome ochNågon som vet vad de menar med double domed? Vad är swiss made old radium? Man får väl inte sälja klockor med radium?
Det är även min tolkning, men skulle vridringens inlägg vara det? Låter konstigt tycker jag.Förmodar att det är att både över och undersida på glaset har samma dome och
ej platt undersida. Kan ha fel.