• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nyinkommet! En franken scuba dude i en sliten KOMANDIRSKIE boett. Visst blir man glad! Urtavlan som har börjat krackelera drar mot grått. Liten lätt polering av glaset och sen tickar den på fint.
25F036DF-926F-490E-92EE-6BB46CE02784.jpeg

och jag funderar på ett lämpligt band. Är det nån som har tips på ett affordable mesh i lite grövre stil för 18mm?
/ P

Med 120 klick motsvarar varje klick 12 min och det går bara att ställa på hel timme, 12 och 24 min över och 24 och 12 min i hel timme, inte halv timme som du ju efterfrågar. (Kan man nog leva med) Med 60 klick blir det ännu värre eftersom varje klick motsvarar 24 min så hel timme, 24 min över och 12 i nästa timme, 12 min över denna nästa timme, 24 min i och därefter hel timme. Går inte att ställa på varje hel timme bara varannan. Därav borde det vara 24 klick om man bara behöver ställa hel timme, 48 om varje halvtimme och 96 om varje kvart. Och så är det på pilot klockor som Glycine airman (om de inte är helt utan klick och har annan låsmekanism), Rlx GMT och andra, 48 klicks. Sen är det ju bra om de är bidirektionella också eftersom dykarbehovet av att aldrig öka undervattenstiden inte finns och det blir lättare att ställa in. :)
Tack för förklaringen! Tänkte mest att de flesta tillverkare tycker att 120 klick är tillräckligt bra då man samtidigt bibehåller den vanliga funktionaliteten hos en vridbar bezel. Som du säger, ska man ha en riktig GMT lär den i så fall ha 96 klick för att täcka in Nepal och några öar utanför Australien, annars är det ju i alla fall inte en äkta GMT även om hel- och halvtimmar som sagt täcker in 99% av tidszonerna.

20190927_124300-02.jpeg
Laco Munster Blaue Stunde. Kanske Laco är inte traditional mikromärke, eftersom de har en fina historia, men idag de är "affordable".
Fin med den blåa tavlan. :) Laco är ju väldigt prisvärda jämfört med de andra "originalmärkena" när det kommer till fliegers. En dag ska jag ha ett B-uhr men jag kan inte bestämma om jag ska ha Laco eller Stowa.

Tack för förklaringen! Tänkte mest att de flesta tillverkare tycker att 120 klick är tillräckligt bra då man samtidigt bibehåller den vanliga funktionaliteten hos en vridbar bezel. Som du säger, ska man ha en riktig GMT lär den i så fall ha 96 klick för att täcka in Nepal och några öar utanför Australien, annars är det ju i alla fall inte en äkta GMT även om hel- och halvtimmar som sagt täcker in 99% av tidszonerna.
Ja kvartarna är nog inte nödvändiga, de flesta "gmt" ringar (som inte lider av dykarsjukan) är 48 klicks och inte 96. Man om man ändå lägger så mycket möda på inserten så kanske det skulle vara värt att ändra vridringen. Om jag förstår rätt så är ju klicken 120/60 sågtänder på undersidan av vridringen. Ett fjäderblad sitter fästat i boetten men det behövs ju inte ändras så boetten är samma. Att då fräsa en vridring med 48 "gropar" (för bidirektionaliteten) isf 120 sågtänder borde vara görbart. Vill man då byta från dyk till gmt eller vice versa så får man byta hela vridringen och inte bara inserten. Men boetten kan vara samma. Och priset för en "gmt" vridring borde inte vara mer än för en "dyk" vridring (utom möjligen för volymer). Så jag undrar varför man inte gör det? Kan ju ha helt fel eller missat något men det är kul att fråga tillverkarna. Hittills har jag inte fått nåt svar. :)

Så jag undrar varför man inte gör det? Kan ju ha helt fel eller missat något men det är kul att fråga tillverkarna. Hittills har jag inte fått nåt svar. :)
Jag skulle tro att det helt enkelt är alldeles för sval efterfrågan. Möjligtvis att man skulle kunna erbjuda det som reservdel för den som verkligen, verkligen vill ha det men om man applicerade det som standard skulle man nog snarare få en hel drös arga kunder som undrar varför deras bezel inte fungerar som den ska. :D

Majoriteten av tidszonerna är dessutom heltimmar, det är väl bara typ Indien, Iran och några pytteöar som använder halvtimmar och kvartar så för de allra flesta är 120 klick good enough då det som sagt bibehåller övrig funktionalitet och inte bara blir en ren GMT-bezel.

Även om ni är få till antal lär det säkert finnas en efterfrågan och det är märkligt att det i så fall inte finns någon aktör som tillverkar ersättningsbezels? o_O

Jag skulle tro att det helt enkelt är alldeles för sval efterfrågan. Möjligtvis att man skulle kunna erbjuda det som reservdel för den som verkligen, verkligen vill ha det men om man applicerade det som standard skulle man nog snarare få en hel drös arga kunder som undrar varför deras bezel inte fungerar som den ska. :D

Majoriteten av tidszonerna är dessutom heltimmar, det är väl bara typ Indien, Iran och några pytteöar som använder halvtimmar och kvartar så för de allra flesta är 120 klick good enough då det som sagt bibehåller övrig funktionalitet och inte bara blir en ren GMT-bezel.

Även om ni är få till antal lär det säkert finnas en efterfrågan och det är märkligt att det i så fall inte finns någon aktör som tillverkar ersättningsbezels? o_O
Visst, kanske även det. Den ställbara visaren brukar ju bara gå att ställa på hela timmar också så det är säkert gott nog och kanske 120 klicks också då (kan leva med). Tror inte det är många som byter insert mellan dyk och gmt (skx då i så fall) så om det inte är mycket dyrare varför inte sätta på en 48 klicks på en gmt klocka och en 120 klicks på en med dykvridring? (kommer säkert inte att bytas och tror inte nån kommer tycka det är fel?) "Vi" betalar ju för ett dyrare urverk så "vi" är säkert beredda att betala lite mer för en riktig vridring också. :)

Nyinkommet! En franken scuba dude i en sliten KOMANDIRSKIE boett. Visst blir man glad! Urtavlan som har börjat krackelera drar mot grått. Liten lätt polering av glaset och sen tickar den på fint.
25F036DF-926F-490E-92EE-6BB46CE02784.jpeg

och jag funderar på ett lämpligt band. Är det nån som har tips på ett affordable mesh i lite grövre stil för 18mm?
/ P
Strapcode har rätt schyssta sharkmesh men slutsålda tyvärr. Kanske det här?
https://strapmania.com/en/shark-mes...mm-stainless-steel-bracelet-642709388142.html

Visst, kanske även det. Den ställbara visaren brukar ju bara gå att ställa på hela timmar också så det är säkert gott nog och kanske 120 klicks också då (kan leva med). Tror inte det är många som byter insert mellan dyk och gmt (skx då i så fall) så om det inte är mycket dyrare varför inte sätta på en 48 klicks på en gmt klocka och en 120 klicks på en med dykvridring? (kommer säkert inte att bytas och tror inte nån kommer tycka det är fel?) "Vi" betalar ju för ett dyrare urverk så "vi" är säkert beredda att betala lite mer för en riktig vridring också. :)
48 klick på armen idag.:)

Bilagor

• IMG_20191208_122651.jpg
    IMG_20191208_122651.jpg
    306.6 KB · Visningar: 2
Snyggt med bara logotyp. Och datumet smakfullt dolt. Går den att köpa eller var det bara Kickstarter? Är den dyr? Värd? :)

Slutsåld men finns kanske generation 2/3 av den kvar. Köpte den begagnad (i nyskick) här för 2k. Titan, nh36, 200m wr, bra finish men ingen vidare lume. Värd pengarna? Tveklöst, mitt bästa köp i år :)

Recension av random rob:

Även på nya varianten som är väldigt trevlig i vitt utförande!

Tillbaka
Topp