Hej kära klockbröder
Jag undrar om ni kan ge lite input på en grej innan det går alldeles för långt. Min kära sygalna bättre hälft
@pulver81 vill börja sy prylar till klockor i brist på annat att sy då lillemans garderob är fylld till bredden.
Jag föreslog att hon kanske kunde kika på att göra band eller klockrullar. Hon bad mig att ta fram lite grundmaterial att jobba med så jag har klippt till lite material och motvilligt släppt ifrån mig mina favoritband. Förutom det har jag beställt lite spännen i 16-18-20mm.
Då jag har tummen mitt i handen så vill jag påpeka att modellerna är grova prototyper och skall klippas och sys också av min betydligt mer kompetenta sambo.
Min tanke är dels vanliga band samt en egen variant av Nato där sprinten sitter i bandet för att undvika att det bygger så mycket på höjden. Materialet är just nu en stomme av slitstark canvas och ett ytterlager av äkta handvävd skotsk tweed från yttre Hebriderna. En gång i tiden var tanken att det skulle blivit en kostym till lilleman så att han matchar sin far men det blev tydligen inget med det. Jag har aldrig sett ett tweedband innan och det är ju oerhört slitstarkt. De vanliga banden kommer att fodras med vegetabiliskt garvat get och nöt läder. Tweedväven kommer att fixeras med flexibelt genomskinligt gummi/textillim och spännen och kanter kommer att fixeras med söm med stoppningstråd. Funderar kanske att impregnera banden också för vattenbeständighet.
Tanken är väl att hon skall sälja lite granna precis som att hon säljer kläder till höger och vänster. Är det möjligt att göra det utan att gå med förlust? Är designen okej (de vanliga banden kommer med vintage/art deco-spännen och 4mm tapering ie. 20-16)? Är materialvalen helt pt skogen och är det värt det då banden kostar kanske 70-100kr per band att göra? Är det något hon bör tänka på när hon syr och klipper banden?
Input mottages tacksamt