• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Mycket möjligt, men då måste man väl typ vara utbildad urmakare ??
Jag har aldrig gjort det själv men det ska tydligen vara relativt enkelt. Man bänder loss bezeln, tar ur inlägget, monterar/klistrar (?) fast det i den nya bezeln och trycker sedan dit allting igen. Typ. Vill man inte hålla på och krångla kan nog vilken urmakare som helst fixa det för ett par hundringar. Känns som en betydligt enklare och smidigare lösning än att försöka hitta exakt rätt modell. ;)
 
Jag har aldrig gjort det själv men det ska tydligen vara relativt enkelt. Man bänder loss bezeln, tar ur inlägget, monterar/klistrar (?) fast det i den nya bezeln och trycker sedan dit allting igen. Typ. Vill man inte hålla på och krångla kan nog vilken urmakare som helst fixa det för ett par hundringar.
Vad jag menar är att vridringen skall gå att vrida både i vänster och högervarv. Min vän @kjesul håller med :)
 
Vad jag menar är att vridringen skall gå att vrida både i vänster och högervarv. Min vän @kjesul håller med :)
Jo, men det avgörs väl av vilken vridring du använder? Tar man bort vridringen ser alla klockor likadana ut och det är det man väljer att montera ovanpå boetten som avgör antal klicks, vilket håll man kan vrida den åt etc. Största problemen är nog att hitta rätt mått på ersättningsvridring men det kanske finns olika standardmått? Någon med bättre koll får gärna flika in men det känns som sagt som en väldigt enkel mod som besparar en massa tid och öppnar för otroligt många fler valmöjligheter än om man försöker hitta en klocka som är specad som man vill ha den från fabrik.
 
IMG_7917.JPG

Klockor är... kul :)
 
Jo, men det avgörs väl av vilken vridring du använder? Tar man bort vridringen ser alla klockor likadana ut och det är det man väljer att montera ovanpå boetten som avgör antal klicks, vilket håll man kan vrida den åt etc. Största problemen är nog att hitta rätt mått på ersättningsvridring men det kanske finns olika standardmått? Någon med bättre koll får gärna flika in men det känns som sagt som en väldigt enkel mod som besparar en massa tid och öppnar för otroligt många fler valmöjligheter än om man försöker hitta en klocka som är specad som man vill ha den från fabrik.
Ok låt oss säga att det är såpass lätt som du säger, varför kan då inte typ Squale och Steinhart ordna detta så klockorna blir som de skall vara ?
 
Jag vill gilla dessa GMT modeller men det går bara inte, vridringen levererar inte :shifty:
Där har du en poäng – unidirectional är dykarsjuka på riktigt. Men i verkligheten använder man den inte i någon nämnvärd utsträckning och de få gånger man gör det får den väl gå åt ett håll.

Allt annat är så bra! Förutom glasbaksidan som också är fel då :confused: :p
klocksnack.jpg
 
Ok låt oss säga att det är såpass lätt som du säger, varför kan då inte typ Squale och Steinhart ordna detta så klockorna blir som de skall vara ?
Som jag var inne på tidigare är nog efterfrågan försvinnande liten. Skulle man t.ex. ha 96 klick som standard på en GMT skulle de flesta kunder troligtvis klaga över att den inte fungerar som brukligt eftersom man då blir låst till att i stort sett uteslutande kunna använda den som GMT-visare istället för tidtagning osv.

Med reservation för att jag är helt ute och cyklar men kikar man på hur en klocka ser ut utan vridring är de alla identiska och det kan inte vara några större svårigheter att flytta över inlägget till en vridring som har de funktioner man söker.
 
Som jag var inne på tidigare är nog efterfrågan försvinnande liten. Skulle man t.ex. ha 96 klick som standard på en GMT skulle de flesta kunder troligtvis klaga över att den inte fungerar som brukligt eftersom man då blir låst till att i stort sett uteslutande kunna använda den som GMT-visare istället för tidtagning osv.

Med reservation för att jag är helt ute och cyklar men kikar man på hur en klocka ser ut utan vridring är de alla identiska och det kan inte vara några större svårigheter att flytta över inlägget till en vridring som har de funktioner man söker.
Jag må vara yrkesskadad eftersom jag ägt en Rolex Gmt master 2 och fortfarande beundrar hur graciöst dess vridring rörde sig under mina känsliga fingrar.
 
Lite undran, såhär när året närmar sig sitt slut. Vilken klocka har varit det köp ni är nöjdast med under 2019?
Efter lite funderingar så måste jag ändå säga min Mondaine Gottardo 2016 Stop2Go. Har köpt väldigt mycket kul under året men det är ändå den som överraskat mig mest av alla. Väldigt kul historik hos märket och modellen i synnerhet. :)

Bildbomb!
ijL4Lb0.jpg

mZoJac1.jpg

FyBoZNu.jpg

ASJjZom.jpg

6oGZtEC.jpg

YbYfSjO.jpg

PAV9HJO.jpg
 
Efter lite funderingar så måste jag ändå säga min Mondaine Gottardo 2016 Stop2Go. Har köpt väldigt mycket kul under året men det är ändå den som överraskat mig mest av alla. Väldigt kul historik hos märket och modellen i synnerhet. :)

Bildbomb!
ijL4Lb0.jpg

mZoJac1.jpg

FyBoZNu.jpg

ASJjZom.jpg

6oGZtEC.jpg

YbYfSjO.jpg

PAV9HJO.jpg
Ah... Du dödar mig softly med den där klockan. Så attans fräck :)
 
Jag har aldrig gjort det själv men det ska tydligen vara relativt enkelt. Man bänder loss bezeln, tar ur inlägget, monterar/klistrar (?) fast det i den nya bezeln och trycker sedan dit allting igen. Typ. Vill man inte hålla på och krångla kan nog vilken urmakare som helst fixa det för ett par hundringar. Känns som en betydligt enklare och smidigare lösning än att försöka hitta exakt rätt modell. ;)
Är nog inte inlägget som är problemet, vill att det skall vara en 48 (eller 96) klicks bi-direktionell bezel, inte 120 (eller 60) klicks uni-direktionell. Kräver att undersidan på bezeln anpassas dvs en "ny" bezel (och kanske fjäder). Kallar det dykarsjukan när man lägger till GMT och behåller 120 (eller 60) klicks bezel. Varit uppe ett antal gånger i tråden tidigare om varför tror jag... :)
EDIT: kanske skall läsa vidare innan man svarar, sorry.
 
Som jag var inne på tidigare är nog efterfrågan försvinnande liten. Skulle man t.ex. ha 96 klick som standard på en GMT skulle de flesta kunder troligtvis klaga över att den inte fungerar som brukligt eftersom man då blir låst till att i stort sett uteslutande kunna använda den som GMT-visare istället för tidtagning osv.

Med reservation för att jag är helt ute och cyklar men kikar man på hur en klocka ser ut utan vridring är de alla identiska och det kan inte vara några större svårigheter att flytta över inlägget till en vridring som har de funktioner man söker.
Tycker inte efterfrågan borde vara liten, alla som har 24 timmars inlägg borde vilja ha 48 klick och alla som har 60 min inlägg borde ha 120 klick. Dvs bezel borde följa funktion precis som inlägg. Och det borde produceras så, tycker jag alltså. :angel:
 
Tillbaka
Topp