Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tänkte bjuda mig själv på en allround affordable klocka så här i början på det nya året. Har kollat på Seiko SARB033 eller en Hamilton khaki aut 38mm, vilka alternativ finns i samma prisklass? Har missat Smiths everest (nya versionen) här på forumet för ngn vecka sen.
Ska funka på kontoret liksom på Helgen. Gärna 100m WR, inte större än 40mm.
Väldigt händigt och pyssligt av dig, snyggt blev det ocksåFick pysselfeber och slängde ihop en alldeles egen klockbricka.
Gammal ram - gammalt kuddtyg - gammal mössa som stoppning och lite silvertejp. Rätt nöjd med resultatet ändå
Tack, roligare än att glo på tv. Fick inspiration i hemslöjdstråden, riktigt fiffigt att ha bredvid sängen typVäldigt händigt och pyssligt av dig, snyggt blev det också
*noterar i bra att ha boken* Ingen dum idé faktisktTack, roligare än att glo på tv. Fick inspiration i hemslöjdstråden, riktigt fiffigt att ha bredvid sängen typ
Snyggt!! Det här behöver jag testa asap. Tack för inspiration!Fick pysselfeber och slängde ihop en alldeles egen klockbricka.
Gammal ram - gammalt kuddtyg - gammal mössa som stoppning och lite silvertejp. Rätt nöjd med resultatet ändå
Jag tänkte bjuda mig själv på en allround affordable klocka så här i början på det nya året. Har kollat på Seiko SARB033 eller en Hamilton khaki aut 38mm, vilka alternativ finns i samma prisklass? Har missat Smiths everest (nya versionen) här på forumet för ngn vecka sen.
Ska funka på kontoret liksom på Helgen. Gärna 100m WR, inte större än 40mm.
”Plongeur” är ju ett så fint ord också!Jag tröskar vidare med denna. Har haft betydligt sämre om man säger så .
Trevlig kväll på er.
Var det inte någon (liten?) skandal med dem härförleden?@TobiasD Var du inte nöjd med din Ginault? Jag minns att du postade en del om den i tråden när den var på ingång och verkade väldigt pepp men såg nu när jag kikade på KS-annonser för Ginault att du verkar ha sålt den. Det är inte så att jag ifrågasätter ditt beslut men jag blev bara lite nyfiken på varför den fick vända ganska omgående. Levde den inte upp till dina förväntningar? Övriga som har/har haft Ginault får så klart också gärna flika in med erfarenheter.
Ingen aning. Inget som jag känner till men någon med bättre koll får gärna upplysa om det i så fall.Var det inte någon (liten?) skandal med dem härförleden?
Nja, var det inte en ganska stor skandalVar det inte någon (liten?) skandal med dem härförleden?
Ja visst låter det trevligt och lite stilfullt .”Plongeur” är ju ett så fint ord också!
Nja, var det inte en ganska stor skandal
Var det inte någon (liten?) skandal med dem härförleden?
Ingen aning. Inget som jag känner till men någon med bättre koll får gärna upplysa om det i så fall.
Nja, var det inte en ganska stor skandal
Vi snackar alltså om en klocka som bör vara automatisk (?), max 40mm, och kosta max 5000 kr? Givet de du jämför är det lite "äventyr men inte dykare" du söker i designen, gärna med mörk tavla? Eller kan du speca lite mer vad du söker?
Borde väl finnas hur mycket som helst i den prisklassen, speciellt om man kan tänka sig begagnat. Men ännu fler i dykarstil, som ju är oförklarligt populära.
läcker pjäs den där, vad mäter den? Snyggt med detaljen orange visareSå nära ett dyk man kan komma såhär under vinterhalvåret.
Dykarstil är ok men då måste den vara tunn och ganska "stilig" o helst inte för homageiga. Visarna är mitt största problem med vissa squale och steinhart, slopa Mercedesvisarna, de har ju egna ffs!
Ok med handjagade, har kollat en del på merci lmm-01 tex. Gärna lite möjliga att dressa, äventyr/fältklockiga, gärna utan datum. Kan kosta mer än 5 men är en sucker för bra kpk, klocka per krona .
Ja jävlar, att jag inte ens mindes det! Jag läste igenom hela artikeln när den ursprungligen postades och minns att den togs bort från flera siter så att man var tvungen att leta en del för att hitta det igen. Tydligen hade jag helt glömt bort det men jag tog mig nu tid att läsa igenom det igen och det är ingen rolig läsning...Här finns en tråd om ämnet tror jag: https://klocksnack.se/threads/ginault-och-replikor-ett-avslöjande.115442/#post-2917545
@TobiasD Var du inte nöjd med din Ginault? Jag minns att du postade en del om den i tråden när den var på ingång och verkade väldigt pepp men såg nu när jag kikade på KS-annonser för Ginault att du verkar ha sålt den. Det är inte så att jag ifrågasätter ditt beslut men jag blev bara lite nyfiken på varför den fick vända ganska omgående. Levde den inte upp till dina förväntningar? Övriga som har/har haft Ginault får så klart också gärna flika in med erfarenheter.
Hamtun Nanok kanske?Dykarstil är ok men då måste den vara tunn och ganska "stilig" o helst inte för homageiga. Visarna är mitt största problem med vissa squale och steinhart, slopa Mercedesvisarna, de har ju egna ffs!
Ok med handjagade, har kollat en del på merci lmm-01 tex. Gärna lite möjliga att dressa, äventyr/fältklockiga, gärna utan datum. Kan kosta mer än 5 men är en sucker för bra kpk, klocka per krona .
Tyvärr verkar det vara mer lönsamt att ägna sig åt olaglig verksamhet än att gå igenom samma procedurer och lägga ner lika mycket tid och engagemang på att skapa någonting eget.
Kul klocka, att testa. Inget jag vill bära konstant dock. Skyhög kvalitet för priset, men med skandaler och det här med kopior osv, gjorde att den inte riktigt kändes rätt. Sen behövde jag pengar för en annan klocka så jag sålde den. Hade jag inte behövt det hade den väl legat kvar i lådan. För den är ju bra!@TobiasD Var du inte nöjd med din Ginault? Jag minns att du postade en del om den i tråden när den var på ingång och verkade väldigt pepp men såg nu när jag kikade på KS-annonser för Ginault att du verkar ha sålt den. Det är inte så att jag ifrågasätter ditt beslut men jag blev bara lite nyfiken på varför den fick vända ganska omgående. Levde den inte upp till dina förväntningar? Övriga som har/har haft Ginault får så klart också gärna flika in med erfarenheter.
Jag har numera större förståelse för folk som hävdar att man inte känner till ursprunget, att man potentiellt sponsrar olagliga verksamheter osv. vilket detta är ett ganska tydligt exempel på.Ibland ser man folk kommentera piratkopior med "kan de inte göra något eget istället". Killen bakom Ginault verkar ju ha tagit det på orden, om det nu är sant. Hur "eget" det nu är med ännu en submariner-klon?
Visst är den läcker. Gillar den galet mycket. Försökte köpa version ett av denna klockan som heter Spinnaker Dumas men missade den precis när det begav sig då den såldes slut ganska fort. I den första versionen av Spinnaker Dumas så fanns den bara i en blå och en svart version. När de sedan släppte version två så tillkom även en gul version samt då denna vita, med blå bezel och röda detaljer. Riktiga skömansfärger.läcker pjäs den där, vad mäter den? Snyggt med detaljen orange visare
HJÄLP!!!
Jag har sökt men inte funnit, vare sig i tråden eller annorstädes.
Jag vill ha klassisk sportklocka, helst en Rolex Oysterdate eller en OHjälp mega Aqua Terra, men eftersom jag inte vill lägga den typen av pengar letar jag efter alternativ.
Dessutom ska det inte vara för tydligt ”homage”, kosta under 7000kr (begagnat är ok) och inte ha en ful logga
- 36mm, upp till 38, men då ska urtavlan vara liten
- 100m WR eller mer
- Rejäl glasring och rejäla bandhorn, länk eller i alla fall möjlighet att köpa en bra AM länk med solida ändlänkar till den.
- Mörk urtavla med applicerade stavindex, bra AR, bra lume, datum ett plus
- Clean, klassisk taveldesign, vill inte ha meteorit eller överarbetade feta index eller motsvarande
- Quartz eller Automat spelar mindre roll, HAQ skulle vara optimalt.
Finns det något därute, eller måste jag göra det själv? Timefactors har ju en del alternativ som uppfyller allt utom applicerade index, men det är så nice med lite bling, hehe.