• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fick pysselfeber och slängde ihop en alldeles egen klockbricka.
Gammal ram - gammalt kuddtyg - gammal mössa som stoppning och lite silvertejp. Rätt nöjd med resultatet ändå :smug:
yRRYT7e.jpg
 
Jag tänkte bjuda mig själv på en allround affordable klocka så här i början på det nya året. Har kollat på Seiko SARB033 eller en Hamilton khaki aut 38mm, vilka alternativ finns i samma prisklass? Har missat Smiths everest (nya versionen) här på forumet för ngn vecka sen.

Ska funka på kontoret liksom på Helgen. Gärna 100m WR, inte större än 40mm.

Hmm... den var svår, men det finns nog bara ett alternativ tror jag. Squale 1545...
 
Jag tänkte bjuda mig själv på en allround affordable klocka så här i början på det nya året. Har kollat på Seiko SARB033 eller en Hamilton khaki aut 38mm, vilka alternativ finns i samma prisklass? Har missat Smiths everest (nya versionen) här på forumet för ngn vecka sen.

Ska funka på kontoret liksom på Helgen. Gärna 100m WR, inte större än 40mm.

Vi snackar alltså om en klocka som bör vara automatisk (?), max 40mm, och kosta max 5000 kr? Givet de du jämför är det lite "äventyr men inte dykare" du söker i designen, gärna med mörk tavla? Eller kan du speca lite mer vad du söker?

Borde väl finnas hur mycket som helst i den prisklassen, speciellt om man kan tänka sig begagnat. Men ännu fler i dykarstil, som ju är oförklarligt populära. :)
 
@TobiasD Var du inte nöjd med din Ginault? Jag minns att du postade en del om den i tråden när den var på ingång och verkade väldigt pepp men såg nu när jag kikade på KS-annonser för Ginault att du verkar ha sålt den. Det är inte så att jag ifrågasätter ditt beslut men jag blev bara lite nyfiken på varför den fick vända ganska omgående. Levde den inte upp till dina förväntningar? Övriga som har/har haft Ginault får så klart också gärna flika in med erfarenheter. :)
 
  • Like
Reactions: FOQ
@TobiasD Var du inte nöjd med din Ginault? Jag minns att du postade en del om den i tråden när den var på ingång och verkade väldigt pepp men såg nu när jag kikade på KS-annonser för Ginault att du verkar ha sålt den. Det är inte så att jag ifrågasätter ditt beslut men jag blev bara lite nyfiken på varför den fick vända ganska omgående. Levde den inte upp till dina förväntningar? Övriga som har/har haft Ginault får så klart också gärna flika in med erfarenheter. :)
Var det inte någon (liten?) skandal med dem härförleden?
 
Vi snackar alltså om en klocka som bör vara automatisk (?), max 40mm, och kosta max 5000 kr? Givet de du jämför är det lite "äventyr men inte dykare" du söker i designen, gärna med mörk tavla? Eller kan du speca lite mer vad du söker?

Borde väl finnas hur mycket som helst i den prisklassen, speciellt om man kan tänka sig begagnat. Men ännu fler i dykarstil, som ju är oförklarligt populära. :)

Dykarstil är ok men då måste den vara tunn och ganska "stilig" o helst inte för homageiga. Visarna är mitt största problem med vissa squale och steinhart, slopa Mercedesvisarna, de har ju egna ffs!

Ok med handjagade, har kollat en del på merci lmm-01 tex. Gärna lite möjliga att dressa, äventyr/fältklockiga, gärna utan datum. Kan kosta mer än 5 men är en sucker för bra kpk, klocka per krona .
 
Dykarstil är ok men då måste den vara tunn och ganska "stilig" o helst inte för homageiga. Visarna är mitt största problem med vissa squale och steinhart, slopa Mercedesvisarna, de har ju egna ffs!

Ok med handjagade, har kollat en del på merci lmm-01 tex. Gärna lite möjliga att dressa, äventyr/fältklockiga, gärna utan datum. Kan kosta mer än 5 men är en sucker för bra kpk, klocka per krona .

Jag förstår vad du menar!

Om jag själv skulle bli av med alla klockor och börja om från början vore nog en Seiko Sports, dvs nya ersättaren för SKX-serien något som skulle komma tidigt i den nya samlingen. Det är ju dock inte riktigt vad du söker kanske.

LMM-01 gillar vi. Mondaine har du koll på hoppas jag? Christopher Ward har en del läckert i dress/vintage men är lite dyra nya. Begagnade kan de dock rymmas i budget. Charlie Paris tycker jag har en del fint, men ibland lite väl mycket homage och ofta kvartsur.

(tips: skriv inte fel och googla efter "charlie paros", då får ni andra träffar än ni tror)

Nu får andra fylla på. :)
 
Ja jävlar, att jag inte ens mindes det! :banghead: Jag läste igenom hela artikeln när den ursprungligen postades och minns att den togs bort från flera siter så att man var tvungen att leta en del för att hitta det igen. Tydligen hade jag helt glömt bort det men jag tog mig nu tid att läsa igenom det igen och det är ingen rolig läsning... :hungover::stop::rage:

Stort tack för att du länkade till tråden/artikeln!
 
@TobiasD Var du inte nöjd med din Ginault? Jag minns att du postade en del om den i tråden när den var på ingång och verkade väldigt pepp men såg nu när jag kikade på KS-annonser för Ginault att du verkar ha sålt den. Det är inte så att jag ifrågasätter ditt beslut men jag blev bara lite nyfiken på varför den fick vända ganska omgående. Levde den inte upp till dina förväntningar? Övriga som har/har haft Ginault får så klart också gärna flika in med erfarenheter. :)

OK, jag fyller på. Var också pepp när jag fick min i slutet av 2018.

P8030730.JPG


Det var för mig en mycket mycket trevlig klocka, med mycket god kvalitetskänsla och den höll tiden riktigt bra. Länken med sin snabbjustering var också trevlig som få andra. Till syvene och sist fick den gå efter nåt halvår när jag rensade i klocklådan - jag har en annan "Submariner homage" som jag har mer nostalgisk koppling till efter mer än ett decennium i min ägo. Nånting i kombinationen av logga och text på urtavlan gjorde också att Ginaulten kändes lite ... blommig. Hade jag inte haft min Marcello C Nettuno 3-klocka hade jag troligen haft den kvar än idag.

Ang skandaler, jag känner till tre med Ginault.

Den första var väl aggressiv marknadsföring i början där listpriset var högt men alla som köpte tidigt fick 50% rabatt mot att de gjorde en recension. Dessa recensioner var ofta positiva, förståeligt nog. Jag köpte senare och fick mycket mindre rabatt men utan nån koppling till recension.

Den andra är var klockan egentligen är tillverkad, USA eller Kina? Och vad sitter det för komponenter i? Jag räknade den som välgjord kines trots att urtavlan förkunnade "Hand made in the USA". Jag tillhörde också dem som fick mailsvar vid en tid som är mitt på dagen i Beijing men mitt i natten i USA, vilket gör att jag inte är säker på att "John McMurtry" verkligen var den som mailade. :)

Den tredje var snacket om fejk-kopplingarna. Jag vet inte hur mycket de vågorna spred sig ens på WUS, de verkar fortfarande poppis där. Jag tycker självklart inte koppling till piratkopior men en gissning är att många billiga microbrands har köpt delar från fabriker som också säljer sina delar till piratkopierare - men det är ju viss skillnad om "huvudmännen" är aktiva varumärkespirater.
 
Dykarstil är ok men då måste den vara tunn och ganska "stilig" o helst inte för homageiga. Visarna är mitt största problem med vissa squale och steinhart, slopa Mercedesvisarna, de har ju egna ffs!

Ok med handjagade, har kollat en del på merci lmm-01 tex. Gärna lite möjliga att dressa, äventyr/fältklockiga, gärna utan datum. Kan kosta mer än 5 men är en sucker för bra kpk, klocka per krona .
Hamtun Nanok kanske?

100 meter WR. Behandlad för extra hårdhet. 39 mm. Sellita SW-200 under huven.
upload_2020-1-5_21-43-19.jpeg
 
Det är egentligen väldigt synd att personen bakom Ginault ägnat sig åt den typen av förkastligt och bedrägligt beteende då folk verkar vara överens om att klockorna håller god kvalitet, har väldigt bra tidshållning osv. och det hade varit väldigt lovande som ett eget varumärke som platsat i denna tråd.

Tyvärr verkar det vara mer lönsamt att ägna sig åt olaglig verksamhet än att gå igenom samma procedurer och lägga ner lika mycket tid och engagemang på att skapa någonting eget.
 
Tyvärr verkar det vara mer lönsamt att ägna sig åt olaglig verksamhet än att gå igenom samma procedurer och lägga ner lika mycket tid och engagemang på att skapa någonting eget.

Ibland ser man folk kommentera piratkopior med "kan de inte göra något eget istället". Killen bakom Ginault verkar ju ha tagit det på orden, om det nu är sant. Hur "eget" det nu är med ännu en submariner-klon?
 
@TobiasD Var du inte nöjd med din Ginault? Jag minns att du postade en del om den i tråden när den var på ingång och verkade väldigt pepp men såg nu när jag kikade på KS-annonser för Ginault att du verkar ha sålt den. Det är inte så att jag ifrågasätter ditt beslut men jag blev bara lite nyfiken på varför den fick vända ganska omgående. Levde den inte upp till dina förväntningar? Övriga som har/har haft Ginault får så klart också gärna flika in med erfarenheter. :)
Kul klocka, att testa. Inget jag vill bära konstant dock. Skyhög kvalitet för priset, men med skandaler och det här med kopior osv, gjorde att den inte riktigt kändes rätt. Sen behövde jag pengar för en annan klocka så jag sålde den. Hade jag inte behövt det hade den väl legat kvar i lådan. För den är ju bra!
 
Ibland ser man folk kommentera piratkopior med "kan de inte göra något eget istället". Killen bakom Ginault verkar ju ha tagit det på orden, om det nu är sant. Hur "eget" det nu är med ännu en submariner-klon?
Jag har numera större förståelse för folk som hävdar att man inte känner till ursprunget, att man potentiellt sponsrar olagliga verksamheter osv. vilket detta är ett ganska tydligt exempel på.

Anledningen till att jag var intresserad av Ocean Rovern var just att den skiljer sig från Rolex och 1:1-homager med sina svärdvisare osv. men jag har dålig koll på Rolex och det kan hända att den också är en 1:1-kopia av någon historisk modell? Tydligen var den ju extremt lik sett till boett osv. om den nu är reverse engineered från en äkta Submariner.
 
HJÄLP!!!

Jag har sökt men inte funnit, vare sig i tråden eller annorstädes.

Jag vill ha klassisk sportklocka, helst en Rolex Oysterdate eller en OHjälp mega Aqua Terra, men eftersom jag inte vill lägga den typen av pengar letar jag efter alternativ.
  • 36mm, upp till 38, men då ska urtavlan vara liten
  • 100m WR eller mer
  • Rejäl glasring och rejäla bandhorn, länk eller i alla fall möjlighet att köpa en bra AM länk med solida ändlänkar till den.
  • Mörk urtavla med applicerade stavindex, bra AR, bra lume, datum ett plus
  • Clean, klassisk taveldesign, vill inte ha meteorit eller överarbetade feta index eller motsvarande
  • Quartz eller Automat spelar mindre roll, HAQ skulle vara optimalt.
Dessutom ska det inte vara för tydligt ”homage”, kosta under 7000kr (begagnat är ok) och inte ha en ful logga :)

Finns det något därute, eller måste jag göra det själv? Timefactors har ju en del alternativ som uppfyller allt utom applicerade index, men det är så nice med lite bling, hehe.
 
läcker pjäs den där, vad mäter den? Snyggt med detaljen orange visare :)
Visst är den läcker. Gillar den galet mycket. Försökte köpa version ett av denna klockan som heter Spinnaker Dumas men missade den precis när det begav sig då den såldes slut ganska fort. I den första versionen av Spinnaker Dumas så fanns den bara i en blå och en svart version. När de sedan släppte version två så tillkom även en gul version samt då denna vita, med blå bezel och röda detaljer. Riktiga skömansfärger.

Den mäter 44 mm i diameter ungefär. Tjockleken är 16mm. Längden mellan luggarna är 22mm och lug till lug är 48mm.
 
HJÄLP!!!

Jag har sökt men inte funnit, vare sig i tråden eller annorstädes.

Jag vill ha klassisk sportklocka, helst en Rolex Oysterdate eller en OHjälp mega Aqua Terra, men eftersom jag inte vill lägga den typen av pengar letar jag efter alternativ.
  • 36mm, upp till 38, men då ska urtavlan vara liten
  • 100m WR eller mer
  • Rejäl glasring och rejäla bandhorn, länk eller i alla fall möjlighet att köpa en bra AM länk med solida ändlänkar till den.
  • Mörk urtavla med applicerade stavindex, bra AR, bra lume, datum ett plus
  • Clean, klassisk taveldesign, vill inte ha meteorit eller överarbetade feta index eller motsvarande
  • Quartz eller Automat spelar mindre roll, HAQ skulle vara optimalt.
Dessutom ska det inte vara för tydligt ”homage”, kosta under 7000kr (begagnat är ok) och inte ha en ful logga :)

Finns det något därute, eller måste jag göra det själv? Timefactors har ju en del alternativ som uppfyller allt utom applicerade index, men det är så nice med lite bling, hehe.

hmmmm nya Halios Universa?

upload_2020-1-5_22-46-26.jpeg


Släpps nu under våren, är du intresserad så bör du skriva upp dig på nyhetsbrev.
 
Tillbaka
Topp