• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nykär :heart: i min MKII :)
90C3FA7B-F363-40A7-B336-4AF996D99B47.jpeg
4FA37AA7-87A4-4447-AFA1-48D206722A9B.jpeg
DB38A28E-C3BA-4838-B940-D77546EEE997.jpeg
 
Ni som beställt från Borealis: hur lång tid brukar det ta att få hem prylarna? Jag kunde inte hitta någon information alls på hemsidan och antog att de skickar från USA då priserna anges i $ men enligt ett par olika foruminlägg verkar de hålla till i Portugal?
 
Ni som beställt från Borealis: hur lång tid brukar det ta att få hem prylarna? Jag kunde inte hitta någon information alls på hemsidan och antog att de skickar från USA då priserna anges i $ men enligt ett par olika foruminlägg verkar de hålla till i Portugal?
Brukar ta drygt en vecka. De skickar som du säger från Portugal så inga extra avgifter. :)
 
Hade den där haft den vita tavlan hade jag nog huggt på din annons för länge sedan....
Förstår dig, har sneglat till och från på den varianten med vit tavla. Mycke smutt med ”true gilt”, fördelen med denna tavla är att vid starkt solljus bir den smått transparent. Blir nästan lite tropic över det hela när understa lagret med giltfärgen, lyser igenom den svarta lackeringen :cigar:
 
Brukar ta drygt en vecka. De skickar som du säger från Portugal så inga extra avgifter. :)

Det var ett tag sen sist iofs men det gick snabbt. Som du säger är det Portugisiskt men säljs utan EU momsen av nån konstig anledning så de

...Förutom att de skriver ut priser utan EU moms av någon konstig anledning (tillkommer) o_O
Tack för svar. :) Beställde ett par band i helgen men statusen är fortfarande "inväntar behandling". Nåja, de dyker väl upp så småningom.

Jag blev väldigt förvånad över att inte kunna hitta någon information alls på hemsidan och antog som sagt att de skickade från USA p.g.a. dollar men jag antar att de gör det för att de säljer väldigt mycket internationellt vilket även skulle förklara varför de anger priser ex moms (precis som CNS).
 
Beställde originallänk från Triwa till min Hu34 silver/skiffer. Den funkar och sitter bra, men måste ändå känns viss besvikelse. Visst, 500 är billigt för en länk (egentligen), men det känns som en länk från Wish för 50 kr. Rasslig, såna där hårnåls-pushpins och stenhårt fjärilsspänne utan knappar.

422A45D4-BBE3-4D2F-A3A5-A7AD1442DA6F.jpeg
Rätt fin ändå. :)
F720143B-94D3-4FB9-B7FE-FE6F017175DD.jpeg

Börjar med rejält häng.
F58F683F-AFED-4971-8E2D-E27AFF71785B.jpeg

Bättre såhär.
90D527F2-0018-4FDD-868F-406DC4B18540.jpeg

Signerat spänne!
360AE146-91C4-495D-A0E5-81272BE25CF6.jpeg

From the side!
 
Tack för svar. :) Beställde ett par band i helgen men statusen är fortfarande "inväntar behandling". Nåja, de dyker väl upp så småningom.

Jag blev väldigt förvånad över att inte kunna hitta någon information alls på hemsidan och antog som sagt att de skickade från USA p.g.a. dollar men jag antar att de gör det för att de säljer väldigt mycket internationellt vilket även skulle förklara varför de anger priser ex moms (precis som CNS).
Borealis gör bland de bästa klockor jag ägt utan tvekan. Men deras hemsida är bland de sämsta också utan tvekan... :D
 
Beställde originallänk från Triwa till min Hu34 silver/skiffer. Den funkar och sitter bra, men måste ändå känns viss besvikelse. Visst, 500 är billigt för en länk (egentligen), men det känns som en länk från Wish för 50 kr. Rasslig, såna där hårnåls-pushpins och stenhårt fjärilsspänne utan knappar.

422A45D4-BBE3-4D2F-A3A5-A7AD1442DA6F.jpeg
Rätt fin ändå. :)
F720143B-94D3-4FB9-B7FE-FE6F017175DD.jpeg

Börjar med rejält häng.
F58F683F-AFED-4971-8E2D-E27AFF71785B.jpeg

Bättre såhär.
90D527F2-0018-4FDD-868F-406DC4B18540.jpeg

Signerat spänne!
360AE146-91C4-495D-A0E5-81272BE25CF6.jpeg

From the side!
Tråkigt att du inte blev nöjd! Watchgecko har mycket schyssta länkar, men då är det ju inte OEM . Jag satt själv och hade bandbytarorgie igår.
2DFE9526-F4CA-42FC-9BA6-02DFA49254A3.jpeg
 
Borealis gör bland de bästa klockor jag ägt utan tvekan. Men deras hemsida är bland de sämsta också utan tvekan... :D
På tal om borealis så funderar jag på en avpatinering då jag tycker att min har blivit väl mörk i patinan. Nån som har erfarenheter? Vet det finns nån metod med ketchup. Är det dränka i ketchup och ligga till sig sen tvätta rent eller är det mer gnugga med ketchup som ”medel”.
4B300E0E-CCD1-4E8D-9918-88285F3DE96C.jpeg
 
På tal om borealis så funderar jag på en avpatinering då jag tycker att min har blivit väl mörk i patinan. Nån som har erfarenheter? Vet det finns nån metod med ketchup. Är det dränka i ketchup och ligga till sig sen tvätta rent eller är det mer gnugga med ketchup som ”medel”.
4B300E0E-CCD1-4E8D-9918-88285F3DE96C.jpeg
Det är vinägern i ketchup som tar bort patinan. Fördelen med ketchup istället för ren vinäger är att det är lätt att kleta på och det stannar där du vill ha det. Kladda på ett lager och låt det verka 10 minuter, borsta bort med vatten och kanske lite diskmedel. Har inte allt gått bort så kör ett varv till. :)
 
Någon som vet något om märket "Swiss military by chrono". Tyckte att denna klocka var väldigt snygg för prislappen 4000 kr.

https://www.swissmilitarytime.ch/collection/quartz-chronograph/showmodel/sm34012.04

Screenshot_20200108-205404.png
Hej! Känner inte till märket i fråga (bara sett det någon gång här och där) Men för prislappen 4000 borde du kunna få en klocka med lite bättre specifikationer tex. 100m vattenresistens och safirglas. :) Det hade jag uppskattat men det är bara personlig preferens!
 
Någon som vet något om märket "Swiss military by chrono". Tyckte att denna klocka var väldigt snygg för prislappen 4000 kr.

https://www.swissmilitarytime.ch/collection/quartz-chronograph/showmodel/sm34012.04

Screenshot_20200108-205404.png

Hej! Känner inte till märket i fråga (bara sett det någon gång här och där) Men för prislappen 4000 borde du kunna få en klocka med lite bättre specifikationer tex. 100m vattenresistens och safirglas. :) Det hade jag uppskattat men det är bara personlig preferens!
Jag vet inte riktigt om det är någon slags kopia av SMH eller om det är något slags alternativt varumärke som Hanowa säljs under...? o_O
http://swissmilitary.ch/collection/aqua/modell/flagship-chrono-ii/watches/item/view/catlist/

Hemsidorna ser likadana ut och produkterna är snarlika men vid en snabb sökning hittar jag ingen koppling mellan dem?
 
Det är vinägern i ketchup som tar bort patinan. Fördelen med ketchup istället för ren vinäger är att det är lätt att kleta på och det stannar där du vill ha det. Kladda på ett lager och låt det verka 10 minuter, borsta bort med vatten och kanske lite diskmedel. Har inte allt gått bort så kör ett varv till. :)
Tack för tipset med metoden! Lite fördjupning på ämnet;
”På wikipedia står det att den svarta ärgen består av kopparoxid, CuO, medan den gröna ärgen består av kopparkarbonat och kopparhydroxid. De båda sistnämnda sönderdelas av värme, 200 C för kopparkarbonat (det står inget gradtal för hydroxiden), och blir då svart kopparoxid/svart ärg.”
 
Jag vet inte riktigt om det är någon slags kopia av SMH eller om det är något slags alternativt varumärke som Hanowa säljs under...? o_O
http://swissmilitary.ch/collection/aqua/modell/flagship-chrono-ii/watches/item/view/catlist/

Hemsidorna ser likadana ut och produkterna är snarlika men vid en snabb sökning hittar jag ingen koppling mellan dem?

Trodde också det var något slags dotter-bolag till SMH men verkar inte vara så. Jag måste dock importera klockan från schweiz, det är bara stjärnurmakarna i Sverige som säljer märket och de hade inte den här färgen. Är inte säker på tullen från schweiz, det är ju inget eu land så är lite orolig för att det kan vara ganska mycket.
 
Någon som vet något om märket "Swiss military by chrono". Tyckte att denna klocka var väldigt snygg för prislappen 4000 kr.

https://www.swissmilitarytime.ch/collection/quartz-chronograph/showmodel/sm34012.04

Screenshot_20200108-205404.png

hHåller med @Björn Boett här! Är lite lurigt med mängden ”swiss military” brands som härjar omkring, men har jag förstått det hela rätt är det Victorinox som gäller just där. Eller ja det jag hade valt i dess ställe, eller varför inte en PVD Hamilton khaki Field:)
 
Tillbaka
Topp