OffT:
Hade varit tufft att få provat att flyga Concorde, men olyckan var inte något annat än en liten del i förklaringen att de slutade flyga med den.
Det var enbart ett prestigeprojekt och var omöjligt att få ekonomi i. Kärran tog bara max 100pax och bränselförbrukningen var absurd, likaså underhållet. Concord tuggade i sig 2000kg soppa när den rullade från gate till startposition på banan. För att få lite perspektiv på det så är det lika mycket soppa som går åt att flyga 186pax från gate till gate på sträckan Stockholm - Malmö. Sen var även underhållet flerfaldigt dyrare än hos en vanlig kärra och tillslut stoppade Rolls Royce supporten för Olympus motorerna då det var en förlustaffär även för dem och under den tidsperioden hade RR det ganska tufft.
Jag håller också med om att glamouren och framför allt servicen helt försvunnit, iallafall på kortare sträckor, men det är inte flygbolagens fel
Det är passagerarna som inte vill betala vad det kostar att flyga. Att flyga Stockholm - Göteborg för 399kr är en ren förlustaffär för flygbolagen och det görs i princip enbart för hålla marknadsandelar och dra in pengar via merförsäljning och "övriga" avgifter. Skulle vi flyga 135 passagerare i en B737 med fullservice så hade biljetterna idag kostat i runda slängar 6000kr enkel väg samma sträcka och då pratar vi inte om en business-class biljett. Det är den största anledningen till att flygbolageskonkurserna står som spön i backen. Det märks även hos oss som jobbar kan jag säga. Om man spinner vidare på B737 så när jag började så var vi 12 pers som jobbade per flight och turnaround, idag är vi 5 pers och antalet passagerare vi tar hand om är cirka 50% högre.
Säkerhetskontrollen är också ett j*vla gissel för resenärerna, och även för oss som jobbar. Skillnaden är vi som jobbar blir kollade, swabbade (inte efter knark utan efter sprängmedel), scannade och genomsökta kanske ett dussin ggr per dag. Anledningen är ju att det finns rötägg som gillar att smuggla in bomber och annat otyg.
När det kommer till skatter så beror det förhoppningsvis på att det igår var 18grader varmt på sydpolen och att vi alla kanske måste inse att vi bör se över våra livs vanor om det skall finnas ett drägligt jordklot för oss och våra barn att bo på. Jag bor inte många meter över havet och jag tror inte att jag kommer bo kvar här när jag går i pension.
Jag blir lite trött på den inställningen, även om jag själv har den, men man måste ställa kraven man i paritet till vad man betalar. I går var ett utmärkt exempel när det började trilla ner flygplan på fel flygplats och jag blev i princip lynchad och det ringer fortfarande i öronen efter allt skrik på mig. De kunde inte förstå att det inte stod transport och väntade på dem när de landade och att det var skandal över att de skulle åka buss till Göteborg. VI BOR FAKTISKT I SVERIGE OCH INTE I AFRIKA! ... var ett uttalande som fastnade hos mig. Jo, men ingen vill betala för att ha bussar på standby på alla flygplatser ifall de skulle behövas och betalar du 125kr för att flyga med irländskt lågprisbolag kanske du inte kan förvänta dig att de skickar sin egen personal och rullar ut röda mattan och ber om ursäkt för vädret och för att de valde att landa någon annanstans istället för att krascha på rätt flygplats.
Det är också roligt hur folk kan säga något i stil med: "Kan du inte släppa det bara den här gången?" eller bli vansinniga och kalla en både det ena och det andra när de måste betala något som de inte planerat. Gör folk så på ICA också? "Äh, kan jag inte får ett kilo tomater gratis? Schyrra då, bara idag?" eller "ÄR DU DUM I HUVUDET DIN J*VLA F*TTA? SKALL JAG BEHÖVA BETALA 419KR FÖR MIN PÅSE MED MAT NÄR DEN BARA KOSTADE 411KR FÖRRA VECKAN!?!?!?" eller "Kunde ni inte hållit öppet en kvart till så jag hade hunnit handla idag?" eller "Skall jag betala 2000kr? Du får 1000kr så är det bra med det"
Just my two cents
Fun Fact: Concorde har faktiskt flugit till Landvetter en gång