• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag har inte haft det på någon av mina.
Du kanske tänker på Phoibos?
Nu minns jag! Det är ju Dan Henry! :) Haha, jag var helt ute och cyklade. Har kollat på för många klockvideor nu när jag varit hemma sjuk.
D2B89B64-6838-4413-8779-73D9EAACC864.jpeg

Snygg bild, såg ju ut som en proffsbild:) Vet du något om Seiko verket NH86. Har inte sett andra märken köra med Seiko chronograf verk, tror det är att Eta verken börjar bli för dyra
Tack tack, tagit bättre bilder än så :)

Näh, inget på rak arm. Splajdans nytt verk, ganska high-end column-wheel chrono. Verkar som det bygger på Seikos 8R verk. Verkar nog var ett snäpp över ETA/Valjoux 7750. Bra att det dyker upp ett bra alternativ, lite tunnsått på automatkronografverk känns det som. :)

Tack tack, tagit bättre bilder än så :)

Näh, inget på rak arm. Splajdans nytt verk, ganska high-end column-wheel chrono. Verkar som det bygger på Seikos 8R verk. Verkar nog var ett snäpp över ETA/Valjoux 7750. Bra att det dyker upp ett bra alternativ, lite tunnsått på automatkronografverk känns det som. :)
Håller med, inget fel på 7750 men det har varit med väldigt länge

Ja så kan det vara ibland. Tycker den ser riktigt bra och gedigen ut. I en annan färg så hade jag nog varit spekulant :). Något särskilt som inte passade eller bara ett snabbt spontanköp?
Jag hakade på kickstarter’n i höstas. Orkade inte vänta på den så jag har hunnit skaffa mig två andra klockor varav en black bay som får mycket handledstid. Den är brutalt gedigen dock

Yes. Samt:
44mm, 48mm L2L
18.5mm thick
Sapphire display back
ETA 7750 elabore with custom rotor

18,5mm tjock... :nailbiting:
Inget du gömmer under manschetten alltså, hehe. Inte så konstigt om den ska tåla 100amt iofs. Väldigt modest mått L2L så lär ju ändå bäras rätt bra, typ som en tjock Seiko Tuna. :)

Ja så kan det vara ibland. Tycker den ser riktigt bra och gedigen ut. I en annan färg så hade jag nog varit spekulant :). Något särskilt som inte passade eller bara ett snabbt spontanköp?
Kan ångra lite att jag hela tiden ska köra så jävla safe, alltid svart urtavla. Denna fanns att välja mellan blå, grön och även i grått . Hade jag kört blå eller grön hade jag kanske velat haft den kvar

Här kommer ett gäng bilder på Hamtun Kraken H2, som äntligen landade efter 343 dagars väntan :)

Mitt spontana första intryck är att det är mycket dinka för pengen.
Upplever den vita tavlan som riktigt trevlig, jag har aldrig ägt en klocka med vit tavla innan. Tycker den turkosa lollipopen passar bra in i helheten. Indexen ser skarpa och välgjorda ut, ska försöka få till ett lume shot vid tillfälle.
Klockan känns rejäl och den väger in på 128g med tre länkbitar borttagna. Lug till lug avståndet är 48 men då ändlänkarna är hanar så sticker du ut längre, vilket gör att den enligt mitt tycke blir lite stor på handleden. I jämförelse så har min titan samuri samma lug till lug men med sluttande ändlänkar, så den kramar handleden vilket görs att den bärs bekvämare.

Klockan levererades med ett lås a la standard och senare kommer det ett ställbart lås som kan justeras on the fly utan verktyg.
Det jag inte är så förtjust i är förutom lug till lug att glaset är lite högre än bezel, vilket jag tycker är lite trist då jag hellre skrapar bezel insert än glaset. Jag har försökt visa detta på sista bilden.

fullsizeoutput_162e.jpeg

fullsizeoutput_1631.jpeg

fullsizeoutput_1630.jpeg

fullsizeoutput_1638.jpeg

fullsizeoutput_1636.jpeg

fullsizeoutput_1634.jpeg

Senast ändrad:
Då var det dags att sticka handen ner i syltglaset igen.
En månad nu sen förre gången den var över ytan och mycket passande att ta upp den i kväll inför morgondagens bronsdag.
Verkar behöva torka av glaset...
Västkustvattnet är fortfarande både fräscht och funktionellt :D

xrFZe7ODRj_Irkp_dloFlWn2ErTK5WmzKUu9wEYBLhpsle46LTBr05IuJNUrllgm7pCtcuig_bEd4ZFzKdr9ekOgf8T6UZpe2ZssUmJfKewdqH8yf0godZe0_LbBBSa4o3NKuxyGn4EVnGN_2h7EgnJ5nNFUjzPbyzHOCEZvBPdWKe1g75hr5qwgie6B0j9cJRV97KitMUtp9t6by1JHnosJZGSlse8zbxwCsb_Q1nwcLYEH5BlxgOEyMCW7A_imGX9Y71pFAzp8NZi4aot4b_jDSyRVtXcN-JmAntwJVP0ajGl67JPvf-qvVL727mC6PavFiZKSr9w9v4Zm8EVueH0YFFJj5OVQiqHGcQzDCX4gthdip47_1iomK3dInjiKcvb17BLXpuK64Lyiv1ARpDTT4SqF8Ik18eJZ0urN_yr8MPrOcn3q_b8FMurdV9nwHTCia6foqV40f2xGyYw98C5wFdggy48-gSnQm-OWX8YRJIALjO_oK6hUsYdlmArL5YzyVe7MQe_8oyMHIn7sAf5GZWh3YBPiGVlt-ppuYkt7SQ2WFLkMci3Nm83Kq7ycnUfXEL7oPbMf8Mwiv-Haxi8suNNG67Oh0bFYZz-r6eVVeQTTYIXICZmw_mQ6ymauhZbW6HNZoCv2s346xYdEX9LGdxbsJomXVu0MppBhllR8_RCcHf05F633=w678-h903-no

Senast ändrad:
En månad nu sen förre gången den var över ytan och mycket passande att ta upp den i kväll inför morgondagens bronsdag.

xrFZe7ODRj_Irkp_dloFlWn2ErTK5WmzKUu9wEYBLhpsle46LTBr05IuJNUrllgm7pCtcuig_bEd4ZFzKdr9ekOgf8T6UZpe2ZssUmJfKewdqH8yf0godZe0_LbBBSa4o3NKuxyGn4EVnGN_2h7EgnJ5nNFUjzPbyzHOCEZvBPdWKe1g75hr5qwgie6B0j9cJRV97KitMUtp9t6by1JHnosJZGSlse8zbxwCsb_Q1nwcLYEH5BlxgOEyMCW7A_imGX9Y71pFAzp8NZi4aot4b_jDSyRVtXcN-JmAntwJVP0ajGl67JPvf-qvVL727mC6PavFiZKSr9w9v4Zm8EVueH0YFFJj5OVQiqHGcQzDCX4gthdip47_1iomK3dInjiKcvb17BLXpuK64Lyiv1ARpDTT4SqF8Ik18eJZ0urN_yr8MPrOcn3q_b8FMurdV9nwHTCia6foqV40f2xGyYw98C5wFdggy48-gSnQm-OWX8YRJIALjO_oK6hUsYdlmArL5YzyVe7MQe_8oyMHIn7sAf5GZWh3YBPiGVlt-ppuYkt7SQ2WFLkMci3Nm83Kq7ycnUfXEL7oPbMf8Mwiv-Haxi8suNNG67Oh0bFYZz-r6eVVeQTTYIXICZmw_mQ6ymauhZbW6HNZoCv2s346xYdEX9LGdxbsJomXVu0MppBhllR8_RCcHf05F633=w678-h903-no
Se där ja, nu börjar den gamla godingen återfå forn glans och mer. Motsvarar rätt många dyk det där. Tjusigt. :cool::D

Ett litet stickspår men hur fungerar klockorna när de vistas under vatten en längre tid? Kan vattnet så småningom tränga in? Tänker att man ju aldrig testar dem någon längre tid och att de inte är tänkta att vara nedsänkta i vatten konstant.

Vad tycker vi om datum förresten? Jag är lite sugen på en ny klocka men har svårt att bestämma mig för om det är snyggare med eller utan datum. Fördelen med klockor utan datumvisning är att de går fortare att ställa och är mer stilrena men å andra sidan känns det som att datum liksom hör till och de allra flesta moderna klockor har dessutom quickset så jäkla omständigt är det inte. Det gäller en dykare.

Vad tycker vi om datum förresten? Jag är lite sugen på en ny klocka men har svårt att bestämma mig för om det är snyggare med eller utan datum. Fördelen med klockor utan datumvisning är att de går fortare att ställa och är mer stilrena men å andra sidan känns det som att datum liksom hör till och de allra flesta moderna klockor har dessutom quickset så jäkla omständigt är det inte. Det gäller en dykare.
Jag gillar när det är så få komplikationer som möjligt. Föredrar alltså klockor utan datum. Köper dock ofta även med, men orkar aldrig ställa datum. Ställer bara tiden.

Tillbaka
Topp