• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag gillar när det är så få komplikationer som möjligt. Föredrar alltså klockor utan datum. Köper dock ofta även med, men orkar aldrig ställa datum. Ställer bara tiden.
Att inte ställa datumet är så klart ett alternativ som jag sett att vissa kör med men det rimmar illa med min OCD. :stop: Jag tycker i och för sig att det är ett jäkla bök att ställa automater över huvud taget men tyvärr är utbudet av quartz ganska begränsat.

Då var det dags att sticka handen ner i syltglaset igen.
En månad nu sen förre gången den var över ytan och mycket passande att ta upp den i kväll inför morgondagens bronsdag.
Verkar behöva torka av glaset...
Västkustvattnet är fortfarande både fräscht och funktionellt :D

xrFZe7ODRj_Irkp_dloFlWn2ErTK5WmzKUu9wEYBLhpsle46LTBr05IuJNUrllgm7pCtcuig_bEd4ZFzKdr9ekOgf8T6UZpe2ZssUmJfKewdqH8yf0godZe0_LbBBSa4o3NKuxyGn4EVnGN_2h7EgnJ5nNFUjzPbyzHOCEZvBPdWKe1g75hr5qwgie6B0j9cJRV97KitMUtp9t6by1JHnosJZGSlse8zbxwCsb_Q1nwcLYEH5BlxgOEyMCW7A_imGX9Y71pFAzp8NZi4aot4b_jDSyRVtXcN-JmAntwJVP0ajGl67JPvf-qvVL727mC6PavFiZKSr9w9v4Zm8EVueH0YFFJj5OVQiqHGcQzDCX4gthdip47_1iomK3dInjiKcvb17BLXpuK64Lyiv1ARpDTT4SqF8Ik18eJZ0urN_yr8MPrOcn3q_b8FMurdV9nwHTCia6foqV40f2xGyYw98C5wFdggy48-gSnQm-OWX8YRJIALjO_oK6hUsYdlmArL5YzyVe7MQe_8oyMHIn7sAf5GZWh3YBPiGVlt-ppuYkt7SQ2WFLkMci3Nm83Kq7ycnUfXEL7oPbMf8Mwiv-Haxi8suNNG67Oh0bFYZz-r6eVVeQTTYIXICZmw_mQ6ymauhZbW6HNZoCv2s346xYdEX9LGdxbsJomXVu0MppBhllR8_RCcHf05F633=w678-h903-no
Mer bilder!

Vad tycker vi om datum förresten? Jag är lite sugen på en ny klocka men har svårt att bestämma mig för om det är snyggare med eller utan datum. Fördelen med klockor utan datumvisning är att de går fortare att ställa och är mer stilrena men å andra sidan känns det som att datum liksom hör till och de allra flesta moderna klockor har dessutom quickset så jäkla omständigt är det inte. Det gäller en dykare.
Det är faktiskt en svår fråga, tycker jag. Jag har resonerat på precis samma sätt. Med flera mekaniska ur är det skönt att snabbt kunna ställa in den utan att alltid behöver dra förbi 12 för att se om datumet slår över osv (jag skulle inte heller klara att ha datumet felinställt). Å andra sidan saknar man faktiskt datumet mer än man (jag) tror. Jag har nu några stycken klockor utan datum och har försökt vänja mig genom att köra Railmastern (utan datum) dagligen. Det funkar men kräver invänjning. Det estetiska i att få en symmetri utan datum är dock väldigt tilltalande och skulle jag t ex beställa en Aevig Huldra v2 eller Stowa marine där man kan välja med/utan datum skulle jag helt klart välja utan.

Ett litet stickspår men hur fungerar klockorna när de vistas under vatten en längre tid? Kan vattnet så småningom tränga in? Tänker att man ju aldrig testar dem någon längre tid och att de inte är tänkta att vara nedsänkta i vatten konstant.

Bra fråga.
Har nog passerad 100-150 dagar under vatten och det kommer bli 354 dagar i vatten under 2020 så det finns säkert en risk att det förr eller senare tränger in vatten.
Som tur är kostar inte ett nytt Seikoverk mycket om det skulle hända något.
Också intressant att se hur ärget påverkar mekaniken som vridningen och den skruvade kronan.
Än så långe fungerar allt perfekt.

Bra fråga.
Har nog passerad 100-150 dagar under vatten och det kommer bli 354 dagar i vatten under 2020 så det finns säkert en risk att det förr eller senare tränger in vatten.
Också intressant att se hur ärget påverkar mekaniken som vridningen och den skruvade kronan.
Sitter ett miyota 9015 i den :)

Bra fråga.
354 dagar under vatten :)
Får jag fråga vad du har för jobb ?

Vad tycker vi om datum förresten? Jag är lite sugen på en ny klocka men har svårt att bestämma mig för om det är snyggare med eller utan datum. Fördelen med klockor utan datumvisning är att de går fortare att ställa och är mer stilrena men å andra sidan känns det som att datum liksom hör till och de allra flesta moderna klockor har dessutom quickset så jäkla omständigt är det inte. Det gäller en dykare.
Jag har bara Zelosen utan datum (var slutsålt med datum när jag köpte). Saknar det varje gång jag bär den :)
Köpte en winder för att slippa ställa datum/tid :cigar:

• Like
Reactions: HSK
Jag väljer alltid utan datum om valet finns. Just dag-datum är en komplikation som inte är nödvändig alls, enligt mig.

Jag är så osedvanligt värdelös på att veta vilket datum det är, och håller det inte heller i minnet om jag sett det på morgonen, så jag gillar datumkomplikationen. Liksom dagkomplikation.

Jag så fruktansvärt dålig på datum att jag sannolikt inte hade haft en aning om att jag fyller år om bara två dagar, om jag inte kunde titta efter nu. :angel:

Tack för input även om åsikterna verkar gå isär. Det hade varit så mycket enklare att komma till ett beslut om ni bara kunde enas om ett svar. :p

Och grattis i förskott till både @Olipheus och @Nilas! :happyhappy:
Edit: båda fyller dessutom på fredag. Vad är oddsen?
Så här i efterhand så är oddsen riktigt riktigt låga ;)

Ska man lägga någon form av värdering i just vår födelsedag så har det kanske inte alltid varit så roligt att behöva uppmärksamma andra när man själv egentligen borde vara ämne för firandet. Men det där tycks kännas mindre och mindre med åldern! :oldman:

Bra fråga.
Om du höjer temperaturen går det fortare. Typiskt ger en höjning med 10 grader en dubblering av hastigheten

/ P

Ett litet stickspår men hur fungerar klockorna när de vistas under vatten en längre tid? Kan vattnet så småningom tränga in? Tänker att man ju aldrig testar dem någon längre tid och att de inte är tänkta att vara nedsänkta i vatten konstant.
Erfarenheten som jag fick från just denna Obris var att det inte var något problem att ha den liggande i veckor, syntes inga läckage till tavlan, kronan och verket fungerade utmärkt. Då var det ju inte så djupt så trycket är ju inte stort. Nu har ju @MortenH haft den liggande i i månader så han får väl svara för nu. Sen kan det kanske variera med modeller och med enskilda exemplar antar jag.

Jag vill definitivt ha datum, läser ofta av det. Måste vara rätt ställt och för mej är det ett nöje att pilla på och ställa klockan :p:D.

Bra fråga.
Miyota väl och det är kanske ännu billigare ? :) Gillar ditt experiment, kul att följa.

Jag vill definitivt ha datum, läser ofta av det. Måste vara rätt ställt och för mej är det ett nöje att pilla på och ställa klockan :p:D.

Föredrar också datum.
jag tycker i och för sig om klockor utan datum. Clean design och ofta snäppet snyggare än samma klocka med datum.
Dock fungerar det aldrig i praktiken för mig. De gånger jag provat köra utan saknar jag det hela tiden.
Att det saknades datum var störa skälet till att jag sålde båda mina Evant Devodiver

Tillbaka
Topp