Ok, nu startar du mej
, skyll dej själv
. "Airman no 1 purist" är mest lik originalet från 1953, 36 mm, akryl och väldigt liten wr, men det var väl så de var, och med svart, champagne eller vit tavla. Originalen tillverkades från 53-78 med lite olika urverk i (Felsa och AS) och några med skruvat boettlock och några med kompressorlock. De första från 53 har delfinvisare, och röd datumtext sen kom den "berömda" piltimvisaren ett par år senare. Senare kom Bl a finns en som heter "special" som ryktas ha varit för US air force, främst använt av helikopterpiloter i Vietnam och andra krigszoner, sägs ha haft 17 juveler ist för 23 som var original på felsa/AS verken pga tull/skatt i usa efter antalet juveler?!? Det finns en variant som heter Chief Türler som bara såldes genom juvelerarbutiken Türler (känd då tydligen). Därefter 67 kom SST (SuperSonic Transport) 43 mm med nåt överljudsplan på boettlocket, varav den mest kända kallades pumkin för sin orangea ring. Jag har den blå nedan. Sen kom några kvartsare bland annat en world timer. I mitten-slutet av 90 talet började det komma ett antal olika varianter som 8, 7, 17, 18, 2000 och på senare tid även dc 4, noon, 42, 44, 46, base 22, double 12 och några till tror jag.
Btw på Glycine-språk betyder purist "äkta" 24 timmars klocka och GMT (som vanligt en 12 timmars med GMT 24 timmars visare. Det senare har kommit på remakena.
No 1 har släppt i två remakes, en från 2014 med 10 atm wr och en från 2016 med 1 atm wr. 2016 köpte Invicta upp Glycine... Även SST finns som remake (med olika nummer efter SST). Det har också kommit en no 1 i 40 mm liksom en chief (från chief Türler antar jag, fast det vågar man kanske inte skriva ut) i 40 mm, betänk då att bandhornen är långa.
Original i gott skick med fungerande hacking (en lite tråd som åker upp ur ett hål i "24" och stoppar sekundvisaren) är liiiiite dyra. Har bjudit på ett head only som fungerade men var "battered", men det gick för 12 kkr tror liksom en i original låda med kvitto som gick för 65 kkr vill jag minnas.
Nåja remakena av no 1 är hyfsat lika om man väljer rätt variant (36 mm purist) så får man en riktigt trevlig klocka, de andra också men mer "moderna" och trevliga också. Det såldes ett antal på Drop för runt 5,5 - 6,5 kkr, nu lite dyrare och de finns på c24 för runt 6,5 - 8,5 kkr eller dyrare. Begagnade har dykt upp några på K&S men det var ett tag sen. SST remake är lättare att få tag på, samma priser ungerfär.
no 1:
en creamy white nr 1
min SST12
och sist en pumpkin (SST med orange ring, stulen bild)
Långt men hoppas det besvarade din fråga