• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Någon i tråden som äger/ägt en Evant Decodiver?
Ser galet fina ut.
664F000E-A2C7-42CD-9C8D-C1A7ED6DA749.jpeg

Har haft två. En blå och en svart. Den blå är den Watchie har nu.
Hade nog sannolikt haft minst en kvar om den hade haft datum. Klarar tyvärr inte av klockor utan datum.
Var mycket nöjd med kvalité och finish.
Konstigt nog så har den faktiskt datum i och med att den har ETA 2824-2. Man hör datumbytet klicka när man ställer den.
Man kanske borde gjort hål i tavlan i stället för att sälja :)
Av nedan grupp från sept 2018 är endast Glycine kvar

nKtTBkFkEyaRlx-HcnzQxn6dl_0hC8xGSS1wolUcWnzc4nnkbAq0bsi-kRtGGLS1_oNBODfcXiX8qwC8CLx8z1XKpBQzmDcfcIzhhvlx2KIKU6VXFYIdIVbDrw1ROAFGXIm3uU2d2nUVpPgPHUigyW4fEBUtox9NdISyZexHEs5vueJGQM-c5lk1tuXz_meHwBmi1mGJ9WkMOXCKTmvpl708UcZOwwvFcU44m6y8wD-UmkYVgK1k2Gb8Y2rlpgf0RpcNuy__L6sGrhBfwCRbCdLCWvMYzaku5jMyZ4fL9ow9UntKzwLcENKWlxVm7WLMEtD94sEUYC0GneDDGFS92meCmZbVukRAwzNjHQgS9pRN6-8pMfkyGHj6zEhDK5VW4CvSrXRYS-xeDBFUQzYd63RyKUPBhMtcxWqbM7ziKAKwXOgn1NpE47r_IgWJcEoWBenfc04KvbIStm34r7pCQkTpzcEuw6udCjIx6BHM2PZpHqqU5Jo7LaAdp20X27hqQvn2_QMg5gEE_z3RaGCG8lpclqUWKpl7xS9RsLPlZn09lqIbWa2Ds438_5gJOMxZYSQuTwpixCBrFo2tSWM7KE30Ia6Jpj8Gm69nvyhqYVGCWUwTCMUHrjoXgHnPpNHvPMNAn85D5XCj5ZYoG0d4vtw4QB81jnUWrqkkvUjn_N0UcUwnb6mrPPUq=w1263-h903-no
 
Har haft två. En blå och en svart. Den blå är den Watchie har nu.
Hade nog sannolikt haft minst en kvar om den hade haft datum. Klarar tyvärr inte av klockor utan datum.
Var mycket nöjd med kvalité och finish.
Konstigt nog så har den faktiskt datum i och med att den har ETA 2824-2. Man hör datumbytet klicka när man ställer den.
Man kanske borde gjort hål i tavlan i stället för att sälja :)
Av nedan grupp från sept 2018 är endast Glycine kvar

nKtTBkFkEyaRlx-HcnzQxn6dl_0hC8xGSS1wolUcWnzc4nnkbAq0bsi-kRtGGLS1_oNBODfcXiX8qwC8CLx8z1XKpBQzmDcfcIzhhvlx2KIKU6VXFYIdIVbDrw1ROAFGXIm3uU2d2nUVpPgPHUigyW4fEBUtox9NdISyZexHEs5vueJGQM-c5lk1tuXz_meHwBmi1mGJ9WkMOXCKTmvpl708UcZOwwvFcU44m6y8wD-UmkYVgK1k2Gb8Y2rlpgf0RpcNuy__L6sGrhBfwCRbCdLCWvMYzaku5jMyZ4fL9ow9UntKzwLcENKWlxVm7WLMEtD94sEUYC0GneDDGFS92meCmZbVukRAwzNjHQgS9pRN6-8pMfkyGHj6zEhDK5VW4CvSrXRYS-xeDBFUQzYd63RyKUPBhMtcxWqbM7ziKAKwXOgn1NpE47r_IgWJcEoWBenfc04KvbIStm34r7pCQkTpzcEuw6udCjIx6BHM2PZpHqqU5Jo7LaAdp20X27hqQvn2_QMg5gEE_z3RaGCG8lpclqUWKpl7xS9RsLPlZn09lqIbWa2Ds438_5gJOMxZYSQuTwpixCBrFo2tSWM7KE30Ia6Jpj8Gm69nvyhqYVGCWUwTCMUHrjoXgHnPpNHvPMNAn85D5XCj5ZYoG0d4vtw4QB81jnUWrqkkvUjn_N0UcUwnb6mrPPUq=w1263-h903-no
Snyggt vilka goa färger.
 
Åt lite sen helgen kvarvarande vegetarisk Minestrone soppa, gott igen. Funderar på vilken klocka jag skall ta på och med imorgon för en lunch-till-lunch utflykt. Wotd nedan, så den blir det inte, antagligen åker skvaller-klockan med i ryggan och det kan bli en zelos eller airman no 1 på armen. Nya armband på väg in, skall jag ta med Meistersingern så jag ev kan plocka upp och byta... nja, kan vänta..., packar allt annat man kanske kan behöva på sån lång bortavaro, glasborttagare, lupp, boettöppnare, glas/boettpress, timegrapher, canonpinjongavdragare... tyvärr går inte ultraljudstvätten ner i ryggan...:D Vaddå kläder och tandborste?:artist::bag::angel:
IMG_20200224_185829_4.jpg

Airman-kungen @kjesul , får jag fråga vilka modeller ska jag sikta på om jag så småningom ska skaffa en sån där original GMT 24h World Timer. Jag antar att det finns några klassiker som man bör testa.
 
Låt mig få gnälla lite och det gäller inte klocka utan min KÄFT :bawling:
Va hos tandläkaren i Torsdags pga tandvärk/inflammation i en rotfylld tand dessutom.
Tandläkaren hittade en spricka så därav jag fått inflammation.
Så hon beslutade att den måste dras.
Tanden näst längst in på nedre raden som väl är.
Det tog över 1 timma för hon att få loss den jag trodde huvudet skulle lossna :hilarious:
Slutade med att 1 tand blev i 5 bitar.
Hur länge ska värken hålla i?
Har gått 4 dagar nu och jag äter 2 Alvedon och 1 Ipren 4ggr om dagen.
Jag brukar ha hög smärttröskel med detta är döden.
Har dragit 2 visdomständer tidigare och det va en baggis.
Fasen va jag skriver :happyhappy:
2158D245-33FA-46B4-8119-E1418560C28E.jpeg

Ok mina visdoms gick kanon och hade knappt ont men detta är annat.
Jag har morfintabletter i skåpet efter operation av axeln.
Men vill helst inte ta dom.

Ok, god tanke, men vad skall du spara dem till då som är värre än detta?
Jobbigt med tandgrejen. Hoppas det blir bättre snart. Ang smärta så tog jag smärtstillande när jag tappade ned min Aqualand på havsbotten för en tid sedan. En tung tid
 
Airman-kungen @kjesul , får jag fråga vilka modeller ska jag sikta på om jag så småningom ska skaffa en sån där original GMT 24h World Timer. Jag antar att det finns några klassiker som man bör testa.
Ok, nu startar du mej :), skyll dej själv :p. "Airman no 1 purist" är mest lik originalet från 1953, 36 mm, akryl och väldigt liten wr, men det var väl så de var, och med svart, champagne eller vit tavla. Originalen tillverkades från 53-78 med lite olika urverk i (Felsa och AS) och några med skruvat boettlock och några med kompressorlock. De första från 53 har delfinvisare, och röd datumtext sen kom den "berömda" piltimvisaren ett par år senare. Bl a finns en som heter "special" som ryktas ha varit för US air force, främst använt av helikopterpiloter i Vietnam och andra krigszoner, sägs ha haft 17 juveler ist för 23 som var original på felsa/AS verken pga tull/skatt i usa efter antalet juveler?!? Det finns en variant som heter Chief Türler som bara såldes genom juvelerarbutiken Türler (känd då tydligen). Därefter 67 kom SST (SuperSonic Transport) 43 mm med nåt överljudsplan på boettlocket, varav den mest kända kallades pumkin för sin orangea ring. Jag har den blå nedan. Sen kom några kvartsare bland annat en world timer. I mitten-slutet av 90 talet började det komma ett antal olika varianter som 8, 7, 17, 18, 2000 och på senare tid även dc 4, noon, 42, 44, 46, base 22, double 12 och några till tror jag.
Btw på Glycine-språk betyder purist "äkta" 24 timmars klocka och GMT (som vanligt) en 12 timmars med GMT 24 timmars visare. Det senare har kommit på remakena.

No 1 har släppt i två remakes, en från 2014 med 10 atm wr och en från 2016 med 1 atm wr. 2016 köpte Invicta upp Glycine... Även SST finns som remake (med olika nummer efter SST). Det har också kommit en no 1 i 40 mm liksom en chief (från chief Türler antar jag, fast det vågar man kanske inte skriva ut) i 40 mm, betänk då att bandhornen är långa.

Original i gott skick med fungerande hacking (en lite tråd som åker upp ur ett hål i "24" och stoppar sekundvisaren) är liiiiite dyra. Har bjudit på ett head only som fungerade men var "battered", men det gick för 12 kkr tror liksom en i original låda med kvitto som gick för 65 kkr vill jag minnas.

Nåja remakena av no 1 är hyfsat lika om man väljer rätt variant (36 mm purist) så får man en riktigt trevlig klocka, de andra också men mer "moderna" och trevliga också. Det såldes ett antal på Drop för runt 5,5 - 6,5 kkr, nu lite dyrare och de finns på c24 för runt 6,5 - 8,5 kkr eller dyrare. Begagnade har dykt upp några på K&S men det var ett tag sen. SST remake är lättare att få tag på, samma priser ungerfär.

no 1:
DSCF1072_small.jpg

DSCF1075_small.jpg

en creamy white nr 1
IMG_20180828_115359_7.jpg

min SST12
IMG_20190416_192630_3.jpg

och sist en pumpkin (SST med orange ring, stulen bild)
Glycine Airman SST12 pumpkin.png


Långt men hoppas det besvarade din fråga :oops::bag::angel::cool::)
 
Senast ändrad:
Ok, nu startar du mej :), skyll dej själv :p. "Airman no 1 purist" är mest lik originalet från 1953, 36 mm, akryl och väldigt liten wr, men det var väl så de var, och med svart, champagne eller vit tavla. Originalen tillverkades från 53-78 med lite olika urverk i (Felsa och AS) och några med skruvat boettlock och några med kompressorlock. De första från 53 har delfinvisare, och röd datumtext sen kom den "berömda" piltimvisaren ett par år senare. Senare kom Bl a finns en som heter "special" som ryktas ha varit för US air force, främst använt av helikopterpiloter i Vietnam och andra krigszoner, sägs ha haft 17 juveler ist för 23 som var original på felsa/AS verken pga tull/skatt i usa efter antalet juveler?!? Det finns en variant som heter Chief Türler som bara såldes genom juvelerarbutiken Türler (känd då tydligen). Därefter 67 kom SST (SuperSonic Transport) 43 mm med nåt överljudsplan på boettlocket, varav den mest kända kallades pumkin för sin orangea ring. Jag har den blå nedan. Sen kom några kvartsare bland annat en world timer. I mitten-slutet av 90 talet började det komma ett antal olika varianter som 8, 7, 17, 18, 2000 och på senare tid även dc 4, noon, 42, 44, 46, base 22, double 12 och några till tror jag.
Btw på Glycine-språk betyder purist "äkta" 24 timmars klocka och GMT (som vanligt en 12 timmars med GMT 24 timmars visare. Det senare har kommit på remakena.

No 1 har släppt i två remakes, en från 2014 med 10 atm wr och en från 2016 med 1 atm wr. 2016 köpte Invicta upp Glycine... Även SST finns som remake (med olika nummer efter SST). Det har också kommit en no 1 i 40 mm liksom en chief (från chief Türler antar jag, fast det vågar man kanske inte skriva ut) i 40 mm, betänk då att bandhornen är långa.

Original i gott skick med fungerande hacking (en lite tråd som åker upp ur ett hål i "24" och stoppar sekundvisaren) är liiiiite dyra. Har bjudit på ett head only som fungerade men var "battered", men det gick för 12 kkr tror liksom en i original låda med kvitto som gick för 65 kkr vill jag minnas.

Nåja remakena av no 1 är hyfsat lika om man väljer rätt variant (36 mm purist) så får man en riktigt trevlig klocka, de andra också men mer "moderna" och trevliga också. Det såldes ett antal på Drop för runt 5,5 - 6,5 kkr, nu lite dyrare och de finns på c24 för runt 6,5 - 8,5 kkr eller dyrare. Begagnade har dykt upp några på K&S men det var ett tag sen. SST remake är lättare att få tag på, samma priser ungerfär.

no 1:
DSCF1072_small.jpg

DSCF1075_small.jpg

en creamy white nr 1
IMG_20180828_115359_7.jpg

min SST12
IMG_20190416_192630_3.jpg

och sist en pumpkin (SST med orange ring, stulen bild)
Glycine Airman SST12 pumpkin.png


Långt men hoppas det besvarade din fråga :oops::bag::angel::cool::)

Fantastiskt, du levererar över förväntan, tack! Jag sparar denna text och bilder som referens till senare. Någon dag kommer det komma en in i samlingen. Jag behöver prova 36 mm och se hur den sitter på handleden. Det är jättefina klockor, det är lite som Yema ett märke med klassiska modeller som man kan köpa utan att det kostar som en liten bil.

Du ser ut att gilla pilvisarna bäst, har du någon med delfinvisare?
 
Ok, nu startar du mej :), skyll dej själv :p. "Airman no 1 purist" är mest lik originalet från 1953, 36 mm, akryl och väldigt liten wr, men det var väl så de var, och med svart, champagne eller vit tavla. Originalen tillverkades från 53-78 med lite olika urverk i (Felsa och AS) och några med skruvat boettlock och några med kompressorlock. De första från 53 har delfinvisare, och röd datumtext sen kom den "berömda" piltimvisaren ett par år senare. Senare kom Bl a finns en som heter "special" som ryktas ha varit för US air force, främst använt av helikopterpiloter i Vietnam och andra krigszoner, sägs ha haft 17 juveler ist för 23 som var original på felsa/AS verken pga tull/skatt i usa efter antalet juveler?!? Det finns en variant som heter Chief Türler som bara såldes genom juvelerarbutiken Türler (känd då tydligen). Därefter 67 kom SST (SuperSonic Transport) 43 mm med nåt överljudsplan på boettlocket, varav den mest kända kallades pumkin för sin orangea ring. Jag har den blå nedan. Sen kom några kvartsare bland annat en world timer. I mitten-slutet av 90 talet började det komma ett antal olika varianter som 8, 7, 17, 18, 2000 och på senare tid även dc 4, noon, 42, 44, 46, base 22, double 12 och några till tror jag.
Btw på Glycine-språk betyder purist "äkta" 24 timmars klocka och GMT (som vanligt en 12 timmars med GMT 24 timmars visare. Det senare har kommit på remakena.

No 1 har släppt i två remakes, en från 2014 med 10 atm wr och en från 2016 med 1 atm wr. 2016 köpte Invicta upp Glycine... Även SST finns som remake (med olika nummer efter SST). Det har också kommit en no 1 i 40 mm liksom en chief (från chief Türler antar jag, fast det vågar man kanske inte skriva ut) i 40 mm, betänk då att bandhornen är långa.

Original i gott skick med fungerande hacking (en lite tråd som åker upp ur ett hål i "24" och stoppar sekundvisaren) är liiiiite dyra. Har bjudit på ett head only som fungerade men var "battered", men det gick för 12 kkr tror liksom en i original låda med kvitto som gick för 65 kkr vill jag minnas.

Nåja remakena av no 1 är hyfsat lika om man väljer rätt variant (36 mm purist) så får man en riktigt trevlig klocka, de andra också men mer "moderna" och trevliga också. Det såldes ett antal på Drop för runt 5,5 - 6,5 kkr, nu lite dyrare och de finns på c24 för runt 6,5 - 8,5 kkr eller dyrare. Begagnade har dykt upp några på K&S men det var ett tag sen. SST remake är lättare att få tag på, samma priser ungerfär.

no 1:
DSCF1072_small.jpg

DSCF1075_small.jpg

en creamy white nr 1
IMG_20180828_115359_7.jpg

min SST12
IMG_20190416_192630_3.jpg

och sist en pumpkin (SST med orange ring, stulen bild)
Glycine Airman SST12 pumpkin.png


Långt men hoppas det besvarade din fråga :oops::bag::angel::cool::)
Jäkligt trevlig läsning, det här är ett märke som jag själv har noll koll på så väldans intressant.
Tycker pumpa SSTn ser läcker ut, luktar 60-tal på ett alldeles utmärkt sätt, den måste du ju ha :)
 
Fantastiskt, du levererar över förväntan, tack! Jag sparar denna text och bilder som referens till senare. Någon dag kommer det komma en in i samlingen. Jag behöver prova 36 mm och se hur den sitter på handleden. Det är jättefina klockor, det är lite som Yema ett märke med klassiska modeller som man kan köpa utan att det kostar som en liten bil.

Du ser ut att gilla pilvisarna bäst, har du någon med delfinvisare?
Kul att du uppskattade det. Finns mer att berätta som att den lanserades alltså 53 - året innan Rlx lanserade sin GMT master -54 :p:happyhappy: och att vridringen på både no 1 och SST är steglös (inga klick alltså). På no 1 hålls den av låsningen via kronan kl 7-8 mot myntringen med 96 hack, på SST bara av friktion. No 1 designades (efter ett berömt möte i cockpit på en DC-4 mellan piloten och en Glycine säljare) och kom i produktion på ett halvår sägs det då konstruktionen är så enkel: ta ett felsa verk och byt ut timkugghjulet mot ett med halva hastigheten och sätt på vridringen. Enkelt och hållbart, inga komplikationer i urverket. Genialiskt om du frågar mej. Och precis om piloten ville ha det. Det finns mer :eek::D
Nåja, nu skall jag sluta med en bild på en original från -53 (sägs det och stulen förstås)
Original_vintage.jpeg
 
Nu sänkte jag pärlan till 6800kr det måste väl vara rimligt?
Eller har jag fel?
1B362293-4B32-4C9E-80FC-390040BBBC17.jpeg

Grym klocka. Supersnygg boett, skön länk med superb mikrojustering. Hög kvalitet.
Tycker senaste modellen av Trident 600 är fantastiskt bra. (mk3)
Helt klart värt denna relativt, i sammanhangen, lilla slant.
Matchar/övergår i mina ögon helt klart många +10k klockor som t.ex Oris Aquis, Tag, Longines HQ m.fl.
(Jag har redan en, det kanske framgår :D)
 
Kul att du uppskattade det. Finns mer att berätta som att den lanserades alltså 53 - året innan Rlx lanserade sin GMT master -54 :p:happyhappy: och att vridringen på både no 1 och SST är steglös (inga klick alltså). På no 1 hålls den av låsningen via kronan kl 7-8 mot myntringen med 96 hack, på SST bara av friktion. No 1 designades (efter ett berömt möte i cockpit på en DC-4 mellan piloten och en Glycine säljare) och kom i produktion på ett halvår sägs det då konstruktionen är så enkel: ta ett felsa verk och byt ut timkugghjulet mot ett med halva hastigheten och sätt på vridringen. Enkelt och hållbart, inga komplikationer i urverket. Genialiskt om du frågar mej. Och precis om piloten ville ha det. Det finns mer :eek::D
Nåja, nu skall jag sluta med en bild på en original från -53 (sägs det och stulen förstås)
Original_vintage.jpeg
Alltid roligt att läsa och lära sig saker skrivna av en person som bränner för sitt intresse :)
 
Jäkligt trevlig läsning, det här är ett märke som jag själv har noll koll på så väldans intressant.
Tycker pumpa SSTn ser läcker ut, luktar 60-tal på ett alldeles utmärkt sätt, den måste du ju ha :)
Tack. Ja kanske nån gång om tillfälle ges, gärna en original till någorlunda pris. Valde ju mellan den blå och pumkinen... Just nu får jag vara nöjd med ett 10 tal i samlingen, kan ju inte ha de där stora 44, 46 och 7...:)
 
  • Like
Reactions: v0n
Fantastiskt, du levererar över förväntan, tack! Jag sparar denna text och bilder som referens till senare. Någon dag kommer det komma en in i samlingen. Jag behöver prova 36 mm och se hur den sitter på handleden. Det är jättefina klockor, det är lite som Yema ett märke med klassiska modeller som man kan köpa utan att det kostar som en liten bil.

Du ser ut att gilla pilvisarna bäst, har du någon med delfinvisare?
Jo jag har en med delfinvisare, en dc-4 :
IMG_20190124_132838_3.jpg

som går rätt hyfsat dessutom (sitter eta 2893 eller sellita 330 i alla)
IMG_20180524_165542_8.jpg
 
Grym klocka. Supersnygg boett, skön länk med superb mikrojustering. Hög kvalitet.
Tycker senaste modellen av Trident 600 är fantastiskt bra. (mk3)
Helt klart värt denna relativt, i sammanhangen, lilla slant.
Matchar/övergår i mina ögon helt klart många +10k klockor som t.ex Oris Aquis, Tag, Longines HQ m.fl.
(Jag har redan en, det kanske framgår :D)
Instämmer till fullo,jag har ägt 3 Oris och denna är bättre tycker jag.
 
Tillbaka
Topp