• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ingen aning, knappast är nog svaret med 95% säkerhet :pompus:
Jämför, samma boett men med olika finish
7EC1D337-5F35-4549-BEEF-0A550294B707.jpeg
15362529958153307108642612941665.jpg

Ta det inte fel, men varför köper man denna då ist för originalet Squale? Gillar inte deras färgkombinationer?
Tja, jag har haft en del squale genom åren. En av de klockor jag älskat mest är Squalematic. Men tänkte kolla om denna är nåt att ha. Jag är nyfiken helt enkelt. Och jag gillar kombinationen, känns riktigt cool med det gröna/röda natot.

Senast ändrad:
Tja, jag har haft en del squale genom åren. En av de klockor jag älskat mest är Squalematic. Men tänkte kolla om denna är nåt att ha. Jag är nyfiken helt enkelt. Och jag gillar kombinationen, känns riktigt cool med det gröna/röda natot.
Inget fel på klockan, tänkte bara se om Squale har något samarbete med märket som gör den andra klockan. För det måste de ju ha, annars är det ju ren stöld.

En fråga. Hämtade precis min Hammerhead.
Men jag tänkte testa att sätta dit Tyg/läder armbandet, sitter ett gummi nu.
Men mellan gummit och "lugsen" så är det typ inget mellanrum, hur kommer man åt för att ta bort spring barsen? hmm.. o_O
Sorry, har inte lärt mig namnen på alla delar på en klocka än, så ni får ursäkta. :banghead: :oops:

Fanns det inget verktyg med?
Så såg det ut när jag köpte min. Det längst till höger på bilden.
Du trycker den gaffelformade änden ner mellan gummit och "lugsen" och trycker inåt mot gummit. Då fjädrar bandstiftet inåt.
Samma sak gör du med spännet
P1050608.JPG

Nae, fick ingeting extra. Men det står något på hemsidan att dom inte inkluderar extra armband för att hålla nere priset. Så vet inte om det har med det att göra.
Ja, riktigt nice med ett extra spänne :D Så det vägde upp för verktyget.

Ok, tack så mycket. Ska kika direkt :D
Räcker det att köpa verktyget och använda dom stiftverktygen man får till. Eller bör jag köpa till extra stiftverktyg?
Har ingen aning om vad jag behöver. :rolleyes:
Fru Ur har en del Bergeon grejor kolla https://fruur.se/products och då kanske denna https://fruur.se/products/bergeon-7767f och denna https://fruur.se/products/bergeon-7230. Har beställt där ett par gånger och det brukar gå fort.

Har under de senaste 79 timmarna mätt gångavvikelse på en av mina klockor med NH35, då jag upplevde att den drog sig/stannade.
Resultatet?
+5 sek på drygt tre dygn. alltså inte ens +2 sek per dygn. Jag måste säga att det är imponerande bra med tanke på kostnaden.

Min slutsats gällande orsaken till testet måste vara att klockan stannat pga slut på kräm helt enkelt.

En annan tanke/fundering som slog mig tidigare idag när jag tog på mig min Steinhart (42mm).
Vad är det egentligen som avgör vilken storlek på klocka som är bäst för en själv?
Jag vet att många skulle argumentera för att handledens storlek är helt avgörande, men ju mer jag tänker på det desto mindre håller jag med.

Jag menar istället att vad man är van vid att se, dvs klockans storlek jämfört mot handleden, har en större betydelse.
Nu tänker du kanske: - Nä, nu har han snurrat till det. Han säger ju att handledens storlek i förhållande till klockan är det viktiga och det var ju precis det han sa att det inte var.

Precis! Jag menar att om jag är van att på min 18cm handled se en klocka som mäter 42mm så kommer den storleken ganska snabbt bli den naturliga referensen för hur en klocka "ska" sitta på min specifika handled. Tar jag på mig en större klocka kommer den upplevas som för stor och tar jag på mig en mindre kommer den upplevas som för liten.

MEN, om jag ger mig fan på att bära den där 39mm-klockan i en vecka eller två (inkubationstiden är säkert subjektiv) så kommer den att bli den nya referensen, och att ta på sig den där 42mm-klockan igen kommer istället kännas för stort och märkligt.

För att knyta ihop säcken så var det precis vad som hände mig idag. Jag har under de senaste veckorna/månaden endast burit klockor som mäter 39/40mm och idag när jag tog på min Steinhart var min första tanke: "Oj, vad stor den är, fan att de inte gör den här i 39/40". Detta medan jag i somras hade en 45mm som jag inte tyckte var stor (efter invänjande) och Steinharten istället kändes liten när jag tog på mig den.

Sorry för långt inlägg och att det kanske inte är helt rätt tråd för ändamålet, men är trots allt typ bara här jag hänger

Senast ändrad:
En annan tanke/fundering som slog mig tidigare idag när jag tog på mig min Steinhart (42mm).
Vad är det egentligen som avgör vilken storlek på klocka som är bäst för en själv?
Jag vet att många skulle argumentera för att handledens storlek är helt avgörande, men ju mer jag tänker på det desto mindre håller jag med.

Jag menar istället att vad man är van vid att se, dvs klockans storlek jämfört mot handleden, har en större betydelse.
Nu tänker du kanske: - Nä, nu har han snurrat till det. Han säger ju att handledens storlek i förhållande till klockan är det viktiga och det var ju precis det han sa att det inte var.

Precis! Jag menar att om jag är van att på min 18cm handled se en klocka som mäter 42mm så kommer den storleken ganska snabbt bli den naturliga referensen för hur en klocka "ska" sitta min min specifika handled. Tar jag på mig en större klocka kommer den upplevas som för stor och tar jag på mig en mindre kommer den upplevas som för liten.

MEN, om jag ger mig fan på att bära den där 39mm-klockan i en vecka eller två (inkubationstiden är säkert subjektiv) så kommer den att bli den nya referensen, och att ta på sig den där 42mm-klockan igen kommer istället kännas för stort och märkligt.

För att knyta ihop säcken så var det precis vad som hände mig idag. Jag har under de senaste veckorna/månaden endast burit klockor som mäter 39/40mm och idag när jag tog på min Steinhart var min första tanke: "Oj, vad stor den är, fan att de inte gör den här i 39/40". Detta medan jag i somras hade en 45mm som jag inte tyckte var stor (efter invänjande) och Steinharten istället kändes liten när jag tog på mig den.

Sorry för långt inlägg och att det kanske inte är helt rätt tråd för ändamålet, men är trots allt typ bara här jag hänger
Du har helt rätt i det du skriver. En vanesak helt klart.

Precis! Jag menar att om jag är van att på min 18cm handled se en klocka som mäter 42mm så kommer den storleken ganska snabbt bli den naturliga referensen för hur en klocka "ska" sitta min min specifika handled. Tar jag på mig en större klocka kommer den upplevas som för stor och tar jag på mig en mindre kommer den upplevas som för liten.

Yapp, det har du nog rätt i, vana spelar in. Åsså var det det där med luggarna... För mej bärs just (tyvärr) Steinharts 42 större än alla andra 42'or jag har/haft, som jag skyller på de horisontella luggarna.

EDIT: finns det inte en OVM på 39 mm? Har för mej att Gnomon hade en sån...

Senast ändrad:
Kör på med denna. Förjäkla fin men onekligen rejält topptung har jag märkt, undra om MM300 är det med?
299AAD34-AC5C-42E7-BB85-732AB8BB4214.jpeg

Och för att slippa ev spekulationer och orosmoment så knep jag Straton på K&S. Så den stannar i tråden :pompus:

Planen är sedan att vinna pengar i helgen och köpa denna. Hur svårt kan det va liksom?
3313579F-45A8-44FE-960F-C8CA912DD86A.jpeg

;)

Tog en snabb bild på den nyanlända klockan (kom igår)
Insåg snabbt att det var svårt att få en bra bild på klockan utan att det speglar sig i glaset.. :confused: Men såhär ser den ut iaf. Hel nöjd.

41118263_263227417863322_6021992955894562816_n.jpg

Beställde även detta klockarmband à la Panerai. Ska byta ut spännet mot ett i brons givetvis, om det går.
Tror det kan bli en fin combo, eller vad tror ni? :)
Trevlig helg på er gossar ! :smug:

113838-2927b826e90b455a921717a5c76c884e.jpeg

Bilagor

• zelos.jpg
    zelos.jpg
    76.9 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp