• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ett husköp stundar och jag måste dra ner på klockkonsumtionen. Igår sålde jag min CW LE, innan det sålde jag min Padi och innan det en OVM.
Jag ska således hålla mig från att köpa det närmsta året då alla pengar ska gå till huset.
Men! I och med att 3 st har gått så ska en ny komma in innan svångremmen dras åt.
Har bestämt mig att jag ska ha en GMT, men vilken? Några alternativ är CW C65 GMT och Hager Pepsi GMT. Jag vill hålla mig söder om 10k.
F424496B-7A98-4BFF-9C7D-B06A5C08CC17.jpeg

Screenshot_20180908-094426_Instagram.jpg

Ett annat alternativ är en Oris 65 42mm om jag hittar en beggad för ca 10k, dock inte GMT men det kan jag leva med.
Oris-Divers-Sixty-Five-42-2.jpg

Detta är svårt då efter detta sista köp är det stopp på ett tag, så det måste va en fullträff! Jag gillar dessa 3 klockor väldigt mycket av olika anledningar.
Jag röstar givetvis på CW! :D

Ett husköp stundar och jag måste dra ner på klockkonsumtionen. Igår sålde jag min CW LE, innan det sålde jag min Padi och innan det en OVM.
Jag ska således hålla mig från att köpa det närmsta året då alla pengar ska gå till huset.
Men! I och med att 3 st har gått så ska en ny komma in innan svångremmen dras åt.
Har bestämt mig att jag ska ha en GMT, men vilken? Några alternativ är CW C65 GMT och Hager Pepsi GMT. Jag vill hålla mig söder om 10k.
F424496B-7A98-4BFF-9C7D-B06A5C08CC17.jpeg

Screenshot_20180908-094426_Instagram.jpg

Ett annat alternativ är en Oris 65 42mm om jag hittar en beggad för ca 10k, dock inte GMT men det kan jag leva med.
Oris-Divers-Sixty-Five-42-2.jpg

Detta är svårt då efter detta sista köp är det stopp på ett tag, så det måste va en fullträff! Jag gillar dessa 3 klockor väldigt mycket av olika anledningar.
Även om vi befinner oss i mikrotråden så lägger jag min röst på Orisen i detta fallet. Det är vad jag också skulle kalla en fullträff och den klocka du förmodligen aldrig kommer vilja göra dig av med. Fan vad fin den är.

En annan tanke/fundering som slog mig tidigare idag när jag tog på mig min Steinhart (42mm).
Vad är det egentligen som avgör vilken storlek på klocka som är bäst för en själv?
Jag vet att många skulle argumentera för att handledens storlek är helt avgörande, men ju mer jag tänker på det desto mindre håller jag med.

Jag menar istället att vad man är van vid att se, dvs klockans storlek jämfört mot handleden, har en större betydelse.
Nu tänker du kanske: - Nä, nu har han snurrat till det. Han säger ju att handledens storlek i förhållande till klockan är det viktiga och det var ju precis det han sa att det inte var.

Precis! Jag menar att om jag är van att på min 18cm handled se en klocka som mäter 42mm så kommer den storleken ganska snabbt bli den naturliga referensen för hur en klocka "ska" sitta på min specifika handled. Tar jag på mig en större klocka kommer den upplevas som för stor och tar jag på mig en mindre kommer den upplevas som för liten.

MEN, om jag ger mig fan på att bära den där 39mm-klockan i en vecka eller två (inkubationstiden är säkert subjektiv) så kommer den att bli den nya referensen, och att ta på sig den där 42mm-klockan igen kommer istället kännas för stort och märkligt.

För att knyta ihop säcken så var det precis vad som hände mig idag. Jag har under de senaste veckorna/månaden endast burit klockor som mäter 39/40mm och idag när jag tog på min Steinhart var min första tanke: "Oj, vad stor den är, fan att de inte gör den här i 39/40". Detta medan jag i somras hade en 45mm som jag inte tyckte var stor (efter invänjande) och Steinharten istället kändes liten när jag tog på mig den.

Sorry för långt inlägg och att det kanske inte är helt rätt tråd för ändamålet, men är trots allt typ bara här jag hänger
Du har givetvis helt rätt!

Finns det något intresse för Armida?
För jag såg precis att Armida hade några A1:eek:r i brons på sin hemsida.
+ att dom har 15% rabatt tills den 10e.
Det här var nog den klockan som gjorde att jag blev kär i bronsklockor.. Har velat haft en sen första gången jag såg den.
Finns 1 kvar i blå, vem tar den? Jag tog den näst sista :smug: Var "tvungen" att köpa den som man brukar säga :angel:
Den med No Date var slut, så fick bli den med Date. Men jag föredrar Date faktiskt.

88da0bcb91c199a5cce79d0eef294686.jpg
Det finns absolut intresse för Armida! Jag har en A1 i mässing och jag gillar den starkt (när jag väl får använda den då den sitter ca varje dag på sambons arm för den ”är så hård” och tydligen passar till hennes outfit). Grym kvalitet. Bästa känslan i en vridring på samtliga klockor jag provat. Lume är sjukt bra och skulle säkert kunna användas i en nödsituation för att signalera till räddningshelikoptern från den mörka avgrunden du ramlat ner i.

Det finns absolut intresse för Armida! Jag har en A1 i mässing och jag gillar den starkt (när jag väl får använda den då den sitter ca varje dag på sambons arm för den ”är så hård” och tydligen passar till hennes outfit). Grym kvalitet. Bästa känslan i en vridring på samtliga klockor jag provat. Lume är sjukt bra och skulle säkert kunna användas i en nödsituation för att signalera till räddningshelikoptern från den mörka avgrunden du ramlat ner i.
Kan intyga efter att ha träffat vederbörande att sambon är armidabäraren

Det låter alla tiders :D
Jag sa till min min sambo att hon får ha den på sitt jobb och arbeta på patinan medans jag har min Hammerhead. Men det kanske slutar med att hon behåller den på sin arm.. :oops:
Är sjukt glad att jag hann sno åt mig en innan dom försvann ur lager. Har sneglat på A1an i stål lite grann, men den i mässing är absolut finast. Kollade deras hemsida flera gånger per dag i några veckors tid för att se om dom fick in något, men gav upp efter några veckors tittande.. Men äntligen kunde jag köpa en !
Du har ingen bild på den? :p

Finns det något intresse för Armida?
För jag såg precis att Armida hade några A1:eek:r i brons på sin hemsida.
+ att dom har 15% rabatt tills den 10e.
Det här var nog den klockan som gjorde att jag blev kär i bronsklockor.. Har velat haft en sen första gången jag såg den.
Finns 1 kvar i blå, vem tar den? Jag tog den näst sista :smug: Var "tvungen" att köpa den som man brukar säga :angel:
Den med No Date var slut, så fick bli den med Date. Men jag föredrar Date faktiskt.

88da0bcb91c199a5cce79d0eef294686.jpg
Även Maranez kör med lite rabatt tom imorgon fast 20%.

En sån blå armida a1 har jag haft :). Helt okej, dock topptung och lite för hög... T-shirt som gäller ;). Men annars en rå beater helt klart! Jag badade med min en vecka på mallorca, efter det gick det inte att vrida bezeln pga saltvatten. Pratade med Chris hos armida, tror han hette så? Tipsade om att lägga klockan i nån citrus juice å det funkade :). Det tråkiga var en dag när jag skulle dra ut kronan och ställa tiden, tog inte i hårdare än normalt men det rasslade till så hade jag kronan i handen och nått löst rulla runt i urverket vid rotorn. En urmakare fixade detta och påpekade att axeln från kronan till urverket går helt "fritt" alltså ej i något som styr axeln som typ i ett rör eller liknande, hoppas ni förstår vad jag menar. Axeln hade alltså knäckts av, så var försiktiga när ni ställer klockan!

Det låter alla tiders :D
Jag sa till min min sambo att hon får ha den på sitt jobb och arbeta på patinan medans jag har min Hammerhead. Men det kanske slutar med att hon behåller den på sin arm.. :oops:
Är sjukt glad att jag hann sno åt mig en innan dom försvann ur lager. Har sneglat på A1an i stål lite grann, men den i mässing är absolut finast. Kollade deras hemsida flera gånger per dag i några veckors tid för att se om dom fick in något, men gav upp efter några veckors tittande.. Men äntligen kunde jag köpa en !
Du har ingen bild på den? :p
Absolut!

61D68EB3-1C8C-4BF8-A902-AE54114DC10B.jpeg

3B0263F3-638D-4C43-8D0D-4743876E8462.jpeg

B97744B1-9DFC-40A6-89B2-8B7FDB5955EB.jpeg

6CA0C0D6-BD0F-499C-AFC1-9C06A53DEC33.jpeg

Bilagor

• 0EE269C5-15B4-4FC8-AF69-BC86BB66A67B.jpeg
    0EE269C5-15B4-4FC8-AF69-BC86BB66A67B.jpeg
    174.5 KB · Visningar: 1
Aa jag såg att Maranez också körde rea, hittade dock ingen klocka jag gillade i mässing. Jag gillar Layan Steel riktigt mycket, men fanns inte i mässing.

Höjden är nog lugnt för min del, den jag har nu är 17mm inkl. glaset.
Det låter ju inte bra alls.. Ska det inte vara något stopp som gör att man inte ska kunna gör så?
När var detta? Har dom kanske hunnit designa om klockan och förbättrat detta? Eller var detta bara ett måndagsexemplar?
Blev lite orolig nu, vill ju inte behöva att oroa sig över att pajja klockan när man ska ställa in tid/datum. :oops:
Även Maranez kör med lite rabatt tom imorgon fast 20%.
En sån blå armida a1 har jag haft :). Helt okej, dock topptung och lite för hög... T-shirt som gäller ;). Men annars en rå beater helt klart! Jag badade med min en vecka på mallorca, efter det gick det inte att vrida bezeln pga saltvatten. Pratade med Chris hos armida, tror han hette så? Tipsade om att lägga klockan i nån citrus juice å det funkade :). Det tråkiga var en dag när jag skulle dra ut kronan och ställa tiden, tog inte i hårdare än normalt men det rasslade till så hade jag kronan i handen och nått löst rulla runt i urverket vid rotorn. En urmakare fixade detta och påpekade att axeln från kronan till urverket går helt "fritt" alltså ej i något som styr axeln som typ i ett rör eller liknande, hoppas ni förstår vad jag menar. Axeln hade alltså knäckts av, så var försiktiga när ni ställer klockan!

Aa jag såg att Maranez också körde rea, hittade dock ingen klocka jag gillade i mässing. Jag gillar Layan Steel riktigt mycket, men fanns inte i mässing.

Höjden är nog lugnt för min del, den jag har nu är 17mm inkl. glaset.
Det låter ju inte bra alls.. Ska det inte vara något stopp som gör att man inte ska kunna gör så?
När var detta? Har dom kanske hunnit designa om klockan och förbättrat detta? Eller var detta bara ett måndagsexemplar?
Blev lite orolig nu, vill ju inte behöva att oroa sig över att pajja klockan när man ska ställa in tid/datum. :oops:
Det jag menar är att när du har dragit ut kronan, så kan du röra eller vicka den i sidled mer än vad som i regel brukar gå på en vanlig klocka då axeln går "fritt" igenom boetten till urverket. Finns inget som stadgar upp den så att säga och jag råkade tydligen knäcka min då. Om detta var ett måndags ex eller om jag bara hade ren otur har jag ingen aning om?? Kollade på denna klockan mycket på watchuseek forum sida där många hade en a1 och jag har ju inte hört om någon annan som har råkat ut för samma problem. Vill inte göra någon orolig här och tror väl inte det är något större problem att bry sig om egentligen men ville ändå säga det iaf. Är du sugen så kör, en jävligt ball klocka är det! :)

Aha, jag fick för mig att du hade dragit ur hela axeln, läste nog inte ordenligt. Är trött.. :dead:

Ok, vad bra. Men tack för att du nämnde det iallfall, ska vara extra försiktig när jag ställer datum och tid. :D
Läste lite om någon som hade en A1 där kronan satt fast. Men tydligen så hade Chris skickat en ny klocka direkt, innan han fått tillbaka klockan som skulle reklameras, dessutom hade han betalat frakten tillbaka till Armida. Chris äger tydligen Armida om jag fattat det rätt.
Det jag menar är att när du har dragit ut kronan, så kan du röra eller vicka den i sidled mer än vad som i regel brukar gå på en vanlig klocka då axeln går "fritt" igenom boetten till urverket. Finns inget som stadgar upp den så att säga och jag råkade tydligen knäcka min då. Om detta var ett måndags ex eller om jag bara hade ren otur har jag ingen aning om?? Kollade på denna klockan mycket på watchuseek forum sida där många hade en a1 och jag har ju inte hört om någon annan som har råkat ut för samma problem. Vill inte göra någon orolig här och tror väl inte det är något större problem att bry sig om egentligen men ville ändå säga det iaf. Är du sugen så kör, en jävligt ball klocka är det! :)

Ett favoritmärke jag har, även om jag aldrig ägt en själv är Farer från England. Dom har precis släppt en kronograf. Priset? 1675 pund. Inte affordable, men micro tycker jag. Riktigt fina lekfulla modeller som jag själv gärna skulla äga :)
tapatalk_1536481284869.jpeg
tapatalk_1536481287113.jpeg
tapatalk_1536481289246.jpeg
Det är ETA-verken i dem som gör dem lite dyrare, tänker jag. De andra modellerna är ju ganska affordable. :) Bra att de kör ETA i alla fall, inte så himla många andra mekaniska kronografer som är tillräckligt pålitliga.

Tillbaka
Topp