• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

I min samling så är det den som får helt klart mest handledstid såhär långt under 2020. Extremt trevlig är den, att den sedan inte kostar något är ju bara en bonus. Hade vart kul att se en gul på forumet med.
Är lite sugen på en gul men inte lika sugen på storleken...hur tycker du att den bärs? Låter som att de flesta upplever den som bekväm tack vare integrerade bandhorn men så har de flesta även grövre handleder än vad jag har... :(
Har den också "glidelock" som oceanking har? Är enda sättet att få tag i en oceanking som jag börjat snegla mot att beställa via deras hemsida i Usa?
Tyvärr inget glidelock. Dock rätt många microjusteringsr. Japp, dom har inga återförsäljare oinom EU :( jag lyckades få tag på min Triumph begagnad.
Jag läste en intervju med Justin från Monta där det togs upp en del lyssnarfrågor där många efterfrågade möjligheten att köpa länken löst eller möjligheten att få den på andra modeller men svaret var att den tydligen är jävligt dyr och att det skulle plussa på ett antal tusen på priset vilket de inte ville göra. Märkligt att de inte säljer den löst men det kanske inte skulle vara så stor efterfrågan på en länk för typ 4-5k när det väl gäller men han sa samtidigt att de tittar på alternativ så det är möjligt att det kommer något liknande i framtiden. :)

Squale är sämst på referensnummer, de vet knappt själv vad de har. Att alla heter 1521 är inte så konstigt eftersom det är basmodellen men de kunde ju ha varit lite tydligare med tilläggsnumren kan man tycka. :confused:
Funderade lite på vad 1521 kommer ifrån, men det kanske man lätt kan googla till sig. Var det året då någon känd sjöfarare gjorde något? Någon person i VON/LION-släkten gjorde något? Är det 15-21 juveler? Klockan 15:21 blev de klara med första modellen?

4dje klockbytet idag, idag ar lock in uuuutdragen, hinner nog med en till, var en present till frun, den och en dj 36, se om man kan sno tillbaks denna, mkt trevlig affordable quartz Omega
11FED90A-635E-443C-B739-DB06F8FC4E30.jpeg

Funderade lite på vad 1521 kommer ifrån, men det kanske man lätt kan googla till sig. Var det året då någon känd sjöfarare gjorde något? Någon person i VON/LION-släkten gjorde något? Är det 15-21 juveler? Klockan 15:21 blev de klara med första modellen?
Mycket bra fråga... De modellnummer jag kommer på rakt av är ju 1521, Y1545, Giramondo, Matic, Y1546, 1553, 2001, 2002, 2003, Medium, Super Squale, 200 Supermatic, 300 Supermatic, Master, Tina, Tiny, Citta, Skina, Tiger, Profundus, Dippy. Sen finns det också den nya 30 Atmosen de släppte till sitt jubileum som inte har något modellnummer alls, den heter bara 30 Atmos... :confused:

Det finns dessutom massor med nummer som är återanvända såsom 60-talets 2002 som numera även finns i en semi-modern version som också bara heter 2002 och sen finns det ännu en modern version som heter 2002a. Samma sak med Y1545 som finns i en 80-talsversion i 38mm, en modern version som i 40mm och en annan i 42mm, alla med samma modellnummer. Squale Master finns ju också i 40mm och 42mm från 60-/70-talet men även en hemsk modern version på 44mm som dessutom är en helt annan klocka.

De gör inte det lätt för varken sig själv eller oss.

MEN, det är kul med Squale! :D

Undrade var hunden tagit vägen. Gick ut på balkongen och möttes av det här trynet (mitt i en gäsp). Klart att husse satte sig en stund också, vilket härligt väder! Obris fick hänga på. Tavlan får verkligen liv i solsken.
IMG_20200326_140801.jpg
IMG_20200326_152123.jpg

Är lite sugen på en gul men inte lika sugen på storleken...hur tycker du att den bärs? Låter som att de flesta upplever den som bekväm tack vare integrerade bandhorn men så har de flesta även grövre handleder än vad jag har... :(

Jag läste en intervju med Justin från Monta där det togs upp en del lyssnarfrågor där många efterfrågade möjligheten att köpa länken löst eller möjligheten att få den på andra modeller men svaret var att den tydligen är jävligt dyr och att det skulle plussa på ett antal tusen på priset vilket de inte ville göra. Märkligt att de inte säljer den löst men det kanske inte skulle vara så stor efterfrågan på en länk för typ 4-5k när det väl gäller men han sa samtidigt att de tittar på alternativ så det är möjligt att det kommer något liknande i framtiden. :)

Re: New customer message on November 30, 2019 at 1:17 pm

From: MONTA Business Development <[email protected]>
To: Me
Date: 2019-12-02 23:30
Hello kjesul,

It is true that we do not sell the bracelets separately, only the leather and rubber straps.

Our bracelets are very time consuming and expensive to produce and we can only order them in limited quantities. As such, we cannot run the risk of having watches to sell without bracelets.

Thank you for your understanding.

Best regards,

MONTA WATCH
[email protected]
314.590.3990
www.montawatch.com

Mycket bra fråga... De modellnummer jag kommer på rakt av är ju 1521, Y1545, Giramondo, Matic, Y1546, 1553, 2001, 2002, 2003, Medium, Super Squale, 200 Supermatic, 300 Supermatic, Master, Tina, Tiny, Citta, Skina, Tiger, Profundus, Dippy. Sen finns det också den nya 30 Atmosen de släppte till sitt jubileum som inte har något modellnummer alls, den heter bara 30 Atmos... :confused:

Det finns dessutom massor med nummer som är återanvända såsom 60-talets 2002 som numera även finns i en semi-modern version som också bara heter 2002 och sen finns det ännu en modern version som heter 2002a. Samma sak med Y1545 som finns i en 80-talsversion i 38mm, en modern version som i 40mm och en annan i 42mm, alla med samma modellnummer. Squale Master finns ju också i 40mm och 42mm från 60-/70-talet men även en hemsk modern version på 44mm som dessutom är en helt annan klocka.

De gör inte det lätt för varken sig själv eller oss.

MEN, det är kul med Squale! :D
Återigen... imponerande!! Bästa nerderiet :cool:;)

Tillbaka
Topp