• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Har kollat mycket på märkliga klockor på sistone. Det mesta som är konstigt måste ju av förklarliga skäl kosta skjortan iochmed att väldigt få är intresserade.

Men räddningen för en fattig (nåja) knegare har visat sig vara Kickstarter. En av dom mest innovativa kreationerna som lanserades genom Kickstarter är Eone's Bradley watch. En klocka för blinda.
EONE_BRADLEY_WATCH___96503.1540777880.jpg

Tiden visas genom att två stålkulor i varsitt spår roterar runt urtavlan och runt utsidan av boetten. Den blinde kan lätt läsa av tiden genom att känna var kulorna befinner sig.

Det hela drivs med hjälp av magnetism och ett quartzverk av för mig okänt fabrikat.

Själva idén känns väldigt fräsch och genomförandet ser iallafall bra ut på bild.
Dom är inte särskilt dyra heller. Typ 4500 om man vill ha en i titan. Finns även en del begagnat att hitta.
Tillverkas i en rad olika utföranden men med samma princip vad gäller hur tiden visas.

Finns det någon Bradley här på KS?
Vore intressant att få lite info om hur den är att leva med. För den som har ett jobb där det inte ser så snyggt ut att titta på klockan i tid och otid kanske det här är den perfekta rovan... Eller för någon som mig som gillar annorlunda formspråk.

Bobo

Jag har en kollega som har en synnedsättning, han bär en liknande klocka som han köpte i USA för några år sedan.

Har kollat mycket på märkliga klockor på sistone. Det mesta som är konstigt måste ju av förklarliga skäl kosta skjortan iochmed att väldigt få är intresserade.

Men räddningen för en fattig (nåja) knegare har visat sig vara Kickstarter. En av dom mest innovativa kreationerna som lanserades genom Kickstarter är Eone's Bradley watch. En klocka för blinda.
EONE_BRADLEY_WATCH___96503.1540777880.jpg

Tiden visas genom att två stålkulor i varsitt spår roterar runt urtavlan och runt utsidan av boetten. Den blinde kan lätt läsa av tiden genom att känna var kulorna befinner sig.

Det hela drivs med hjälp av magnetism och ett quartzverk av för mig okänt fabrikat.

Själva idén känns väldigt fräsch och genomförandet ser iallafall bra ut på bild.
Dom är inte särskilt dyra heller. Typ 4500 om man vill ha en i titan. Finns även en del begagnat att hitta.
Tillverkas i en rad olika utföranden men med samma princip vad gäller hur tiden visas.

Finns det någon Bradley här på KS?
Vore intressant att få lite info om hur den är att leva med. För den som har ett jobb där det inte ser så snyggt ut att titta på klockan i tid och otid kanske det här är den perfekta rovan... Eller för någon som mig som gillar annorlunda formspråk.

Bobo

Jag köpte en när den var ny åt en kompis. Hon använde den i flera år fram tills nyligen, då hon fick någon annan klocka av maken hennes. En annan bekant hade sin Bradley länge också, men har också ny klocka numera såg jag. Det är ju lite old news, på sätt och vis. :)

Jag känner ingen blind/ synskadad som har eller har haft en, tyvärr.

Bra variation av klockor. :) Själv har man ju fastnat i ett läge där nästan alla påminner om varandra på något vis. Brist på variation säger vissa (min fru) eller ett tema påstår andra (jag). Men en Malm Catalina hade varit najs...
IMG_20200404_120103-01.jpeg
Nice, men vada, dykare som bas, helt ratt, olika farger, brands, ngn dressare, obligatoriska G schock, LE, cool Bratte, Switzerland, Japan, allt finns, skulle vara en tank , military, el pilot ngt isf ?

Hur är denna? Blev nyfiken på att testa den lite som en slit o släng med tanke på priset. :)
Såg något klipp på tuben om att den har problem med att få visarna att gå tillbaka bland annat.

Snabb recension:
- perfekt storlek 39mm. Nog mindre än originalet till och med.
- bra verk, ändå seiko. Mina går tillbaka bra.
- finish är bra, min har en liten defekt vid vänstra subdial (lite smuts) vilket jag kan se på bilder men inte irl alls.
- länken är bra, spännet är lite konstigt utformat. Bulkigt och rätt kort i längd när det öppnas.

Jag gav 750kr, värd det? Utan tvekan. Samt passade på gummit jag hade vilket var 85% anledning till köpet :D

Snabb recension:
- perfekt storlek 39mm. Nog mindre än originalet till och med.
- bra verk, ändå seiko. Mina går tillbaka bra.
- finish är bra, min har en liten defekt vid vänstra subdial (lite smuts) vilket jag kan se på bilder men inte irl alls.
- länken är bra, spännet är lite konstigt utformat. Bulkigt och rätt kort i längd när det öppnas.

Jag gav 750kr, värd det? Utan tvekan. Samt passade på gummit jag hade vilket var 85% anledning till köpet :D
Tack för en snabb, kort men bra minirecension.
Kanske blir ett köp, frågan är bara hur mkt handledstid den egentligen skulle få.. Mest för kul :)

Tillbaka
Topp