Har kollat mycket på märkliga klockor på sistone. Det mesta som är konstigt måste ju av förklarliga skäl kosta skjortan iochmed att väldigt få är intresserade.
Men räddningen för en fattig (nåja) knegare har visat sig vara Kickstarter. En av dom mest innovativa kreationerna som lanserades genom Kickstarter är Eone's Bradley watch. En klocka för blinda.
![]()
Tiden visas genom att två stålkulor i varsitt spår roterar runt urtavlan och runt utsidan av boetten. Den blinde kan lätt läsa av tiden genom att känna var kulorna befinner sig.
Det hela drivs med hjälp av magnetism och ett quartzverk av för mig okänt fabrikat.
Själva idén känns väldigt fräsch och genomförandet ser iallafall bra ut på bild.
Dom är inte särskilt dyra heller. Typ 4500 om man vill ha en i titan. Finns även en del begagnat att hitta.
Tillverkas i en rad olika utföranden men med samma princip vad gäller hur tiden visas.
Finns det någon Bradley här på KS?
Vore intressant att få lite info om hur den är att leva med. För den som har ett jobb där det inte ser så snyggt ut att titta på klockan i tid och otid kanske det här är den perfekta rovan... Eller för någon som mig som gillar annorlunda formspråk.
Bobo
Jag har en kollega som har en synnedsättning, han bär en liknande klocka som han köpte i USA för några år sedan.