• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Acos

Audemars
Fick hem dessa två idag, den till höger var så udda och ful så jag tyckte den var ball och inte kunde låta bli:D
7B900011-4E7D-4E76-B629-A82583E46BD6.jpeg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Kikat lite på Orion innan som jag gillar skarpt, vem vill inte ha en klocka som heter Calamity 666 eller Hellcat liksom :cool:
Ej hört talas om Pelton och har inte sett några här i tråden heller men...tja, kanske finns en marknad ändå.
Personligen får det allt vara något väldigt speciellt om det ska konkurreras med väletablerade märken i motsvarande prisklass.
Personligen så har jag otroligt svårt att rättfärdiga mer än $1000 för något mikromärke, vare sig det är Orion, Monta, CW och än mindre Pelton, verkar för det mesta vara ett fenomen som man ser hos USA baserade micros. Har dock alltid velat testa Brellum och kan mycket väl bli så om jag samlar mod till det men när man är uppe i sådana priser så är det ju väldigt svårt att inte välja ett etablerat märke. Problemet för min del är att utöver Oris så finner jag urvalet dötrist hos de etablerade tillverkarna. Tacka vet jag de traditionella micropionjärerna som ej förlorat spåret ännu :D

W2jC7O44P8jP-lHoO-bK32GvwpS5yp-n9E3HOPHDdkZmU9-ievnYD-TIOc-rVH6Z_L5-SmYHV0fAUDxjd7Bgc5T-PxVHczsz2_R-X9EeNxmaLto-JYXRxKjmcMLfKhuHsIkl1ecR73JOwSKKawzHMaZSnqQOuLeI28xjiaN-ZZUZMO-3rgX6arklktMlG-xwSMgOuVT5h9feDwPzdQ-jNo6L_Rvqf7rfUp6KGt7b7eYW7XOyb3Uxur1zxA4sIN23SVeCzz5DXq5lxBIFNFNn9KeRyUA5ozonAdmQ4bckhgCPoZFVIoaaM2ZqcfvqyTO4T9oJPO3K91ipesgHVHfA7f9RShb-b9DNpdskBQEDjOb5jC4zRx5KZa6U5gFUxCoarqUnz-hOfrJ8FKSyYNQzAK5MAKBg_btg7GCjVtQ2ZFjpdkJHSazOd-FOMJjAffyIs2Y_6n4MANOKlf83BPK-t-PwPpczsDDkyA-HxDnOrYD9pK4bXZR3h4HVmMXW9ypdudoEZMyLFzoCzLjW3oPov0zCW_LI3umfGRy5IHTedGJozbgvNmUTnvgUwbfNWX025labbyVn3VJvIBRv-X9Y9IANVUw4dUVN9yehKDzwuxonbj0piHK4bkXKsyPmCG1EX7FT4UzBaurDIXkIokpWWLS66Zyem00YRusKcNA34WfRxVmscT646zHvQldCcAA=w2366-h1330-no
o1GQrmHkF-aAr5X2DN5x_ubJD2-Lhhn1Qd7sSPn2Z6hzmMjfDPuB6JI0XlHX99vfxKCWCl7DfNsm1EMpQFhLmU7I6xAZ6GvGWXLVf3E3rdZKjeDOQHfbYXyvTfiT3UZhRyZ6aewjUwS7kYlnbd9uOfvoSaLVeWj6ABlpjoczlBB81xKPhQCo-Q6El9ELV-bnilDVhM7H7h42rNgTKezGf3pGf3JbjeJTesLcA3DYJb_gRmo5rm49KOcW82JS2LLVk-wGAK84LLVDBuKA9nXgCik0t4qz-P84G3L2x-I1DImcP7wCcdgx8KuAq9X_pRA4e3iRoLzEXcjRsfmglcehB4D2u03G2AeULcoOqNdOPWoeiYeHZs4BlLWdzA4CHXscrYzxaR9JftJvFGOZzP90jqk_HzuHXR5PkzZMhjXvHpSUhiO2rLB44dvQ8rLcHC5Hq7yTE8Etk79u7BOq8RSK-mj0WbjjpbMTuNfI8WBDdrX0LPKBQxMDG60Il6iqu9xS67UKn_D7W5fgXHahli5gFE78gNaov5ZbddcS6A0nQ1cu30TI3G5NNomLe3Fn-Y6SPVkn0eN3KfocZM1g3PXBP3l1vAm0vEQBmJ0y_Si6U-HZHplf2XG4znrUMV4tqgxq1F6H5bfoJ4PLlBA90QBPtJZIx3xJdgN_bC71eM6K5MMhhqVIONXyTC0O5ddHmqc=w2366-h1330-no
ChKGnc2F3N2ysa3XZw2PqWNWO-Ng5-EBmzocZhNW9Mp8q6gjYntOxMtGVKhPlhS0QLGqRZ2H_MhbQ66ERUqhNHtS5ylRXjE91DeAJABmQTNFJnWWooIC1tYXNxcdQXme1Kb1b1-Z54NzWewYFBTvsL8kSTUIfS5YVIAOd2qY3xWiqvZcr891kP5hkcL0OEoUjiFcC-DwoXsHoWs60TOnn6OZD8bm6ew2Ql5l_2KdioAtO7bAkFVThpaoN-5kbbk22i18FScJIY-ywmNwZYiV_1xjQpyYIF8QkS2Lm1lOyhxMQxb9_ABnphn8pSaidIaNkiKwtNAxH2ucazOxkTWsX-JEYpvIaid_BPtVwmEJga3lY6LvEScPpszJBGO1U0Ry_cBet3qOAqd8VUC7HJGgIxbmBdzQnnydNSgHZytRKfDLP4MneAOGuDLX7b9iThELYZtK2EFCrqbIJnUzTtmL6uNbkxgwVwvHZwWbYnQU5ZFQ5VeCd3yusK7fTPtQQIppyk1blSmHPcKyBSQ3RE8yW6oo2JuHFrebVhe17C5AoeETnHWaTXgVZR-83AfbVna0sueRf1hMQRRUhz4DjvBmLyaJMkN-jVBowqOHhzp3x9XBW4IdiQyOML59yNMhH40h2DAGseHkljYuYiEUb4nU2VORoIm3VIAAX-BRWpJYzmJwizErva4ZWgiJAbXgzYE=w2366-h1330-no
0K_OmTZo9EOwMP0HGY8TxSl-I1O66QB5xClKeWdHlpu8Lg05-6GCFNsgu2r6p45cIQwSZ3XyLtubwwo7NJIPqBHmVen8cp4AErb71Ho22H_Is-XCG0RA1Yh1kddlPsYvNYDDGYR8LfNNVmDUrefoRhmOPOhPr3Bhs7YA-q_DaZ8HQFzCZC9UG79wYp8l3pyfg_e0gz9HEpf8Oal63MoLyNBODOqKfJtgEljycpvNzSkxgq8nLayPOR3U1L5n4q-Zs4uKNJsDRhyDpJG5bwPeGGSxrjZBsmvccddO_GpE7tfZps6HPKKTmMI7i5GYGaYCsHrT4JRdsctTvb1DlETFNC0kTFOG3YXZFRqVAORiI0dChTQOMzrFDc3V0fejRmyQG4fNPpz3_Zgi3LEuq-gjQIkPch71ScHwxpi3WOG3rejjzYmCvlfIn_f9d12FXLtxyRHxJLNfheeoNreWk-LrAzH3ChJA1KkT4EJ714lmrrqpxFXoJ_3FRKq3TGzWfuVo2-HwDJk2kkUC8LYqoGcUYlnq6ZTcJcJ-1MAOShiZ628PzEnDeub9fr53pZPcqpeVvzTyBet88LHzRosWGm7WCX_d_3anbl2lSgZ6spYAC4lP1KMkdwV4N-b5EyC9o8sTwd5Z8F6XFS5sZAIpcvvfODgem-cvEhsHjn2Pnoh2_hBHpmtNagbjDNm9MiI68hU=w1774-h1330-no
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Z.R.C och Triton är mikromärken som har väldigt fin kvalitet. Problemet med Triton är priset på närmare 40k :) Är det någon som har koll på deras val av Soprod-verk, är det att likställa med ETA 2824 av hög kvalitet? Jag villhöver en sån här men har definitivt svårt att motivera priset.
http://tritonwatch.ch/language/en/

triton SE.png
Svincool, frågan är hur mycket micro det är över Triton? Hade ju lätt hellre köpt en "riktig" vintage om man skulle få för sig att hosta upp de där pengarna.
Soprod är ju en ETA-klon som Sellita pretty much, tror även t.ex Stenhjärta har börjat köra Soprod i sitt utbud, ingen aning om bra dessa är.
ugem7IZ.jpg
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag fick precis hem en affordable proffsdykare man tydligen måste ha om man gillar klockor ;)

Kan någon förklara hur dykloggen på en C022 fungerar? Jag tror jag hajar, men en enkel beskrivning så att jag inte behöver känna mig osäker vore väldigt trevligt.

IMG_20200423_133707.jpg
Eftersom förra ägaren uppenbarligen använt cigaretter flitigt så fick den ta en bad, borstas lite ömt och hänger nu på tork/vädring.
IMG_20200423_142845.jpg

IMG_20200423_143747.jpg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Svincool, frågan är hur mycket micro det är över Triton? Hade ju lätt hellre köpt en "riktig" vintage om man skulle få för sig att hosta upp de där pengarna.
Soprod är ju en ETA-klon som Sellita pretty much, tror även t.ex Stenhjärta har börjat köra Soprod i sitt utbud, ingen aning om bra dessa är.
ugem7IZ.jpg

JO, vintage vore kul och häftigt men samtidigt så är det ju ärligt talat en ganska oanvändbar klocka då jag inte vågar vare sig bada eller vara ute i regn med en sådan. Jag är en stor förespråkare av nyproduktion a'la Yema Superman där jag får en snygg ny men gammal klocka med garanti och fungerande packningar och urverk :) Grejerna ska ju användas liksom, inte stå som på ett muséum.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
JO, vintage vore kul och häftigt men samtidigt så är det ju ärligt talat en ganska oanvändbar klocka då jag inte vågar vare sig bada eller vara ute i regn med en sådan. Jag är en stor förespråkare av nyproduktion a'la Yema Superman där jag får en snygg ny men gammal klocka med garanti och fungerande packningar och urverk :) Grejerna ska ju användas liksom, inte stå som på ett muséum.

Så tänker jag också. Föredrar klassiska designer men vill gärna ha något som håller tätt och är funktionellt samt inte allt för kostsamt. :)
 
  • Like
Reactions: M26

v0n

Patek
2-Faktor
JO, vintage vore kul och häftigt men samtidigt så är det ju ärligt talat en ganska oanvändbar klocka då jag inte vågar vare sig bada eller vara ute i regn med en sådan. Jag är en stor förespråkare av nyproduktion a'la Yema Superman där jag får en snygg ny men gammal klocka med garanti och fungerande packningar och urverk :) Grejerna ska ju användas liksom, inte stå som på ett muséum.
Håller med, vintage eller ej så ska klockor kunna användas annars kan det kvitta. Superman är ett utmärkt exempel på hur man kan förvalta arvet på ett fint sätt tycker jag :)
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Personligen så har jag otroligt svårt att rättfärdiga mer än $1000 för något mikromärke, vare sig det är Orion, Monta, CW och än mindre Pelton, verkar för det mesta vara ett fenomen som man ser hos USA baserade micros. Har dock alltid velat testa Brellum och kan mycket väl bli så om jag samlar mod till det men när man är uppe i sådana priser så är det ju väldigt svårt att inte välja ett etablerat märke. Problemet för min del är att utöver Oris så finner jag urvalet dötrist hos de etablerade tillverkarna. Tacka vet jag de traditionella micropionjärerna som ej förlorat vägen ännu :D
Håller med dig om att det går någon smärtgräns vid typ 10 tkr för ett mikromärke. Är så himla svårt att förstå varför det ena märket tar 5 tkr och det andra 15 tkr för klockor som i princip är likvärdiga. Bland de traditionella tillverkarna finns ju åtminstone ”prestige”, ”status”, ”historia” och andra såna faktorer som på något vis motiverar prissättningen men det är knappt relevant för mikromärken.

Andrahandsvärdet brukar ofta ligga på 50-60% av nypris så begagnat kan det vara prisvärt dock. T.ex Monta tänker jag på då. Sålde min Triumph för 7500 kr har jag för mig och det är ju en ruskigt trevlig klocka för den pengen.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Håller med dig om att det går någon smärtgräns vid typ 10 tkr för ett mikromärke. Är så himla svårt att förstå varför det ena märket tar 5 tkr och det andra 15 tkr för klockor som i princip är likvärdiga. Bland de traditionella tillverkarna finns ju åtminstone ”prestige”, ”status”, ”historia” och andra såna faktorer som på något vis motiverar prissättningen men det är knappt relevant för mikromärken.

Andrahandsvärdet brukar ofta ligga på 50-60% av nypris så begagnat kan det vara prisvärt dock. T.ex Monta tänker jag på då. Sålde min Triumph för 7500 kr har jag för mig och det är ju en ruskigt trevlig klocka för den pengen.
100%. Både du och @M26 har ju testat så mycket klockor så ni vet vad ni snackar om. Vad det är som berättigar den där tiotusingen extra är väldigt luddigt i de flesta fall. Kanske jag som överanalyserar men tycker det är märkligt när vissa märken sätter premiumpris för att signalera prestige (igen, oftast utan logiska skäl).'
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
100%. Både du och @M26 har ju testat så mycket klockor så ni vet vad ni snackar om. Vad det är som berättigar den där tiotusingen extra är väldigt luddigt i de flesta fall. Kanske jag som överanalyserar men tycker det är märkligt när vissa märken sätter premiumpris för att signalera prestige (igen, oftast utan logiska skäl).'
Så har vi Invictas helknasiga linje också. Sätta ett skyhögt pris som aldrig betalas, utan det finns hela tiden skyhöga rabatter på i princip hela sortimentet.

Edit: Vore intressant att veta vad den strategen har rökt... Förmodligen någon sorts tvåkomponentslim :hungry:
 
Senast ändrad:
Topp