• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag kan ge en teaser... :D

Eftersom Erik skriver i egenskap av just frilansskribent så kommer han vara försiktig med att pusha/recensera sina egna klockor. Sånt ger bara backfire.

Däremot så kommer Britta Rossander att recensera en ECA Denise. Tror att det kan bli riktigt bra! Hon är extremt kunnig och kan nog ge några riktigt bra takes på mikrotillverkare utifrån sitt perspektiv. :)


Jag borde skriva en recension på en sådan :D
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Eftermiddagens val blev en Pagani. Det är verkligen en trevlig grön tavla på denna.
93C1C909-B730-4380-8DA8-B53D953C968B.jpeg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Håller med dig om att det går någon smärtgräns vid typ 10 tkr för ett mikromärke. Är så himla svårt att förstå varför det ena märket tar 5 tkr och det andra 15 tkr för klockor som i princip är likvärdiga. Bland de traditionella tillverkarna finns ju åtminstone ”prestige”, ”status”, ”historia” och andra såna faktorer som på något vis motiverar prissättningen men det är knappt relevant för mikromärken.

Andrahandsvärdet brukar ofta ligga på 50-60% av nypris så begagnat kan det vara prisvärt dock. T.ex Monta tänker jag på då. Sålde min Triumph för 7500 kr har jag för mig och det är ju en ruskigt trevlig klocka för den pengen.
De håller ju helt klart en högre klass än många andra micromärken och bör också ses som premium men vad är det som rättfärdigar det dubbla och ibland trippla priset som jänkarna tar ut mot t.ex. CW? Utöver Pelton så är det väl ingen som tillverkar sina egna komponenter utanför Kina mig veterligen, misstänker att man får betala minst en tredjedel endast för den fina presentationen men för min del så betalar jag gärna lite mindre med en mer praktisk presentation typ roll eller pouch i en inte alltför påkostad box :D För övrigt har du helt rätt när det kommer till beg då är Monta ett helt klart prisvärt alternativ att föredra framför många andra.

100%. Både du och @M26 har ju testat så mycket klockor så ni vet vad ni snackar om. Vad det är som berättigar den där tiotusingen extra är väldigt luddigt i de flesta fall. Kanske jag som överanalyserar men tycker det är märkligt när vissa märken sätter premiumpris för att signalera prestige (igen, oftast utan logiska skäl).'
Nu tog jag endast upp Pelton för att frågan ställdes om vilka andra Micro Premium som fanns inte för att jag ansåg den vara värd sitt listpris, däremot så har Pelton och Brellum en ursäkt för att begära de priser dom gör. Pelton är ändå Made in the US i deras Detroit fabrik och Brellum i Jura, Schweiz :) I slutändan är en åsikt ändå högst subjektiv och det är köparen som bör kunna motivera köpet. Jag kan helt ärligt säga att jag överväger köp av en sprillans Brellum Dubox Gold edition :cool:
Brellum-Duobox-Gold-Edition-2020-1.jpg
db-ch-562-50%EF%BF%BD
dosbrellumduoboxgold.jpg


Så har vi Invictas helknasiga linje också. Sätta ett skyhögt pris som aldrig betalas, utan det finns hela tiden skyhöga rabatter på i princip hela sortimentet.
Jag skulle säga att det snarare är en mycket väl genomtänkt affärsstrategi för den Amerikanska marknaden :)
 
Senast ändrad:

Baramats

Audemars
2-Faktor
Så tänker jag också. Föredrar klassiska designer men vill gärna ha något som håller tätt och är funktionellt samt inte allt för kostsamt. :)

Det är ju dessutom mer historiskt korrekt för när t ex Superman var ny på 60- och 70-talet så var de exemplaren också nya och moderna. Inte alls sålda som rassliga och dassiga exemplar.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
100%. Både du och @M26 har ju testat så mycket klockor så ni vet vad ni snackar om. Vad det är som berättigar den där tiotusingen extra är väldigt luddigt i de flesta fall. Kanske jag som överanalyserar men tycker det är märkligt när vissa märken sätter premiumpris för att signalera prestige (igen, oftast utan logiska skäl).'

Jag ”tror” efter ca 30 sekunders betänketid att skäligt pris för att påvisa prestige för nya märken kan sättas så man ligger lagom mycket högre än vad klockan bedöms få för andrahandspris.
Bedömt andrahandspris kan t ex baseras på hårda fakta med bra renomé som man lånar från t ex bra välbeprövade verk såsom ETA 2824 och motsvarande, skruvad krona, material på boett och kristall, länk mm samt på fluff och bluff som t ex påhitt som inhouse, betald marknadsföring/product placement (läs Bond).

Halios t ex skulle lätt kunna ligga mellan 15-20k men har nog svårt att få till det hoppet utan att få skit från sina gamla fans.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Efter allt prat och alla bilder runt Pagani var jag tvungen att lägga en beställning också. Dock inte en av Sub liknelserna, slog till på en av deras andra modeller..
Jag gjorde detsamma, ska bli kul och se vad du beställde :)

Beställde ett idag...ska bli kul att testa. :)
Till Heimdallr:en?

De håller ju helt klart en högre klass än många andra micromärken och bör också ses som premium men vad är det som rättfärdigar det dubbla och ibland trippla priset som jänkarna tar ut mot t.ex. CW? Utöver Pelton så är det väl ingen som tillverkar sina egna komponenter utanför Kina mig veterligen, misstänker att man får betala minst en tredjedel endast för den fina presentationen men för min del så betalar jag gärna lite mindre med en mer praktisk presentation typ roll eller pouch i en inte alltför påkostad box :D För övrigt har du helt rätt när det kommer till beg då är Monta ett helt klart prisvärt alternativ att föredra framför många andra.


Nu tog jag endast upp Pelton för att frågan ställdes om vilka andra Micro Premium som fanns inte för att jag ansåg den vara värd sitt listpris, däremot så har Pelton och Brellum en ursäkt för att begära de priser dom gör. Pelton är ändå Made in the US i deras Detroit fabrik och Brellum i Jura, Schweiz :) I slutändan är en åsikt ändå högst subjektiv och det är köparen som bör kunna motivera köpet. Jag kan helt ärligt säga att jag överväger köp av en sprillans Brellum Dubox Gold edition :cool:
Brellum-Duobox-Gold-Edition-2020-1.jpg
db-ch-562-50%EF%BF%BD
dosbrellumduoboxgold.jpg


Jag skulle säga att det snarare är en mycket väl genomtänkt affärsstrategi för den Amerikanska marknaden :)
Älskar Brellum, vill så gärna ha deras Panda!
 

Chumba

Rolex
Nämen det kan jag väl aldrig tro. Heimdallr var ju ute på Instagram och bedyrade att de var ett helt fristående märke utan koppling till San Martin och övriga. Inte skulle de väl ljuga? :rolleyes:
Känner att jag inte är så insatt i alla dessa märken..än. :) Men om jag har förstått det rätt så är alla sammankopplade på något sätt och ger typ samma produkter med olika loggor..
 
Topp