• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nilas

Patek
2-Faktor
Ser somrigt ut, fantastisk blå färg.
Dina bilder gör mig alltid så sugen på att köpa samma sak :(
Hur blockerar man användare? ;)
:D Ja jag trodde inte jag skulle bli så imponerad av denna som jag blev.
Lätt den grymmaste blå färg som jag har haft hittills. Var lite orolig angående storleken på 43mm men klarar man att bära en Aquis eller en Action diver så klarar man definitivt denna.
Kul när en vild chansning går hem samtidigt som det är en affordable värd namnet :).
 

HSK

Patek
2-Faktor
Lätt hänt. Men jag tycker som det står. Att det kan vara najs av en "branschkunnig" att lyfta ämnet . Mer relevant och vi slipper rolex. Haha
Absolut och det är jättebra att de/ni är tydliga med det. Sen gäller det bara att läsarna är på hugget och uppmärksammar det. :D Jag antar att någon ECA-modell (Denise?) är en av de tre favoriterna men kan ni skvallra om övriga eller sparar ni på det till nästa artikel? :cool:

Edit: Det skulle även vara kul med en hel artikel om bara ECA med lite kommentarer från Erik. Kanske en Q&A? De är ju rätt unika i det enorma arbetet de lägger ner i sina projekt.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Absolut och det är jättebra att de/ni är tydliga med det. Sen gäller det bara att läsarna är på hugget och uppmärksammar det. :D Jag antar att någon ECA-modell (Denise?) är en av de tre favoriterna men kan ni skvallra om övriga eller sparar ni på det till nästa artikel? :cool:

Edit: Det skulle även vara kul med en hel artikel om bara ECA med lite kommentarer från Erik. Kanske en Q&A? De är ju rätt unika i det enorma arbetet de lägger ner i sina projekt.


Jag för detta vidare. Superkul och bra med önskemål:) några teasers kan jag ej bjuda på ;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Lunch på terrassen idag, en av fördelarna med att jobba hemma. :cool:
PSX_20200423_125655.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor

Hjelm

Rolex
Vet inte riktigt om detta speglar våran verklighet här men intressant läsning (om än väldigt kort).
Kanske man kan kan få ett rimligt resonemang om varför priserna på E.C.A sköt i höjden helt plötsligt, aningens märkligt tyckte jag men det kanske finns tillräckligt med fans i "premium-micro-facket" (dock sällsynta i denna tråd).
Tror det etablerat sig vissa märken i "premium" - segmentet. Monta är ett av märkena som jag tycker hör hemma där.
 

Denke

Brännström
2-Faktor
Absolut och det är jättebra att de/ni är tydliga med det. Sen gäller det bara att läsarna är på hugget och uppmärksammar det. :D Jag antar att någon ECA-modell (Denise?) är en av de tre favoriterna men kan ni skvallra om övriga eller sparar ni på det till nästa artikel? :cool:

Edit: Det skulle även vara kul med en hel artikel om bara ECA med lite kommentarer från Erik. Kanske en Q&A? De är ju rätt unika i det enorma arbetet de lägger ner i sina projekt.

Jag kan ge en teaser... :D

Eftersom Erik skriver i egenskap av just frilansskribent så kommer han vara försiktig med att pusha/recensera sina egna klockor. Sånt ger bara backfire.

Däremot så kommer Britta Rossander att recensera en ECA Denise. Tror att det kan bli riktigt bra! Hon är extremt kunnig och kan nog ge några riktigt bra takes på mikrotillverkare utifrån sitt perspektiv. :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tror det etablerat sig vissa märken i "premium" - segmentet. Monta är ett av märkena som jag tycker hör hemma där.
Japp tänkte också spontant på Monta som har ett finfint rykte (har inte ägt någon själv) och som vi ju faktiskt ser här i tråden ibland. Vad har vi mer som är uppe och nosar på 20k?
 

M26

Rolex
2-Faktor
Japp tänkte också spontant på Monta som har ett finfint rykte (har inte ägt någon själv) och som vi ju faktiskt ser här i tråden ibland. Vad har vi mer som är uppe och nosar på 20k?
Glömde Brellum naturligtvis, Schweizisk independent micro som är grundad av en 4e generationens urmakare. Klockorna är av den allra högsta graden som man kan förvänta sig och listar mellan 1600-4000CHF. Tillverkar endast 300 klockor per år!

1585562410_DB.CH.563_50.04b19093.jpg
1585562512_Ambiance_2_Copie.04b19093.jpg
1581502790_DB.CH.303_silver_acier_milanais_PR.04b19093.jpg
1574676028_IMG_4385.5fb372bc.png
1574675426_IMG_97972_50.04b19093.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Pelton bl.a.
30-Best-Watch-Microbrands-Boutique-and-Independent-Brands-Pelton.jpg
PerseusCollection_2-1.jpg


Orion är väl inte riktigt där men på god väg
IMG_0033o.jpg
Calamity+SS+White+backgound+NAVY.jpg
IMG_0113caseback.jpg
IMG_0074.jpg
Hellcat+Caseback.jpg
Kikat lite på Orion innan som jag gillar skarpt, vem vill inte ha en klocka som heter Calamity 666 eller Hellcat liksom :cool:
Ej hört talas om Pelton och har inte sett några här i tråden heller men...tja, kanske finns en marknad ändå.
Personligen får det allt vara något väldigt speciellt om det ska konkurreras med väletablerade märken i motsvarande prisklass.
 
  • Like
Reactions: M26

Baramats

Audemars
2-Faktor
Kikat lite på Orion innan som jag gillar skarpt, vem vill inte ha en klocka som heter Calamity 666 eller Hellcat liksom :cool:
Ej hört talas om Pelton och har inte sett några här i tråden heller men...tja, kanske finns en marknad ändå.
Personligen får det allt vara något väldigt speciellt om det ska konkurreras med väletablerade märken i motsvarande prisklass.

Z.R.C och Triton är mikromärken som har väldigt fin kvalitet. Problemet med Triton är priset på närmare 40k :) Är det någon som har koll på deras val av Soprod-verk, är det att likställa med ETA 2824 av hög kvalitet? Jag villhöver en sån här men har definitivt svårt att motivera priset.
http://tritonwatch.ch/language/en/

triton SE.png


Det svåraste är väl definitionen av vad ett mikromärke är, ska det vara omsättning, antal sålda klockor eller antal anställda som räknas? Personligen gillar jag marginalmärken (min benämning), dvs de som inte är så mainstream och hoppas de går hem i denna tråd, exempel Fortis, Monta, M.A.T. m fl.
 
Senast ändrad:
Topp