• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Den här klockan går under många namn. Jag valde Apeks pga att dom är kända för sina dykar grejer, sedan 1974. Och att dom "testar" sina klockor till 1000m djup. Vet inte om dom andra märkena gör samma sak? Kändes lite mer "ett säkrare kort" med Apeks..
Tror det är tillverkaren som testar dom isåfall.
Apeks eller andra kunder får sin logga på den efter önskemål.
 
Den här klockan går under många namn. Jag valde Apeks pga att dom är kända för sina dykar grejer, sedan 1974. Och att dom "testar" sina klockor till 1000m djup. Vet inte om dom andra märkena gör samma sak? Kändes lite mer "ett säkrare kort" med Apeks..
Haha, fast det är ju samma klockor med annan branding bara :) förhoppningsvis testas alla dykarklockor i sin QC.
 
@Nilas @Vincentb @TerryTee
Det pågår en ganska eldig diskussion på Facebook i gruppen "Diver's watches" om vad som skiljer dom till synes likadana klockorna åt. Tror att vi har en representant härifrån som är igång och vevar.
Har personligen ingen koll, men det verkar inte finnas något facit än så länge...
 
Helt ärligt.. Lägger inte så mkt kraft på vad som är vad osv.. Gillade klockan, köpte klockan... :DMen vet folk tex en fr Sverige som har en Apeks, fast 500m, som haft sin i 8år och en annan som haft sin i 10år.. Så verkar vara i bra kvalite iallafall.. :D
 
Det låter spännande! Kan du länka den i PM? :rolleyes:
Här kan du kika. Jag vill dock påstå, likt det som @Nilas skrev, att fabriken tillverkar och testar klockorna. Sedan vad som står på urtavlan är sekundärt.
Skärmavbild 2020-05-06 kl. 10.15.52.png
 
Undrar över en sak? Var står det att dom är tillverkade i Kina? Står ingenstans..
Du hävdar att de tillverkas i Storbritannien. Var står detta, googlade lite snabbt utan resultat. Eftersom att ingen information gällande tillverkningsland står är risken stor att det är en noname kinaklocka som rebrandas flitigt.

Gissar att du läst följande på Apeks hemsida. Nedanstående syftar dock bara på att företaget grundades i Storbritannien, inget annat.

"Working from a small garage in the north of England, they set about creating what has become some of the most respected scuba diving equipment on the market."
 
Du hävdar att de tillverkas i Storbritannien. Var står detta, googlade lite snabbt utan resultat. Eftersom att ingen information gällande tillverkningsland står är risken stor att det är en noname kinaklocka som rebrandas flitigt.

Gissar att du läst följande på Apeks hemsida. Nedanstående syftar dock bara på att företaget grundades i Storbritannien, inget annat.

"Working from a small garage in the north of England, they set about creating what has become some of the most respected scuba diving equipment on the market."
Screenshot_20200506_103421.jpg
 
Helt sjukt vilka diskussioner det blir när man lägger bilder på klockor man gillar.. Att det ska efterforskas och jämnföras, pratas negativt mm.. Jag gillar den, spelar ingen roll vart den kommer ifrån.. Kan lika gärna komma från rymden. Men just det där med "Kina" är att folk sprider ett rykte utan att veta fakta (även om den nu SKULLE vara tillverkad i Kina)... Ässh jag gillar den..
PicsArt_05-06-10.52.18.jpg
 
Helt sjukt vilka diskussioner det blir när man lägger bilder på klockor man gillar.. Att det ska efterforskas och jämnföra, pratas negativt mm.. Jag gillar den, spelar ingen roll vart den kommer ifrån.. Kan lika gärna komma från rymden. Men just det där med "Kina" är att folk sprider ett rykte utan att veta fakta (även om den nu SKULLE vara tillverkad i Kina)... Ässh jag gillar den..
PicsArt_05-06-10.52.18.jpg
Fast det handlar inte om att du inte "får" gilla vad du vill. Det här handlade om ren och skär fakta, inget annat. Att du tar det negativt att någon ifrågasätter när du säger att den tillverkas i Storbritannien får stå för dig. Övriga deltagare har endast diskuterat tillverkningsland, utan att lägga värdering i vad som är bättre/sämre. Det är det du själv som gjort.

Edit: Dessutom ÄR den ju tillverkad i Kina så det är inte ett rykte. Om något så är ditt uttalande om att den är gjort i Storbritannien ryktet i sammanhanget.
 
Helt sjukt vilka diskussioner det blir när man lägger bilder på klockor man gillar.. Att det ska efterforskas och jämnföra, pratas negativt mm.. Jag gillar den, spelar ingen roll vart den kommer ifrån.. Kan lika gärna komma från rymden. Men just det där med "Kina" är att folk sprider ett rykte utan att veta fakta (även om den nu SKULLE vara tillverkad i Kina)... Ässh jag gillar den..
PicsArt_05-06-10.52.18.jpg
Det jag tyckte var intressant var att Apeks ju är ett erkänt bra märke och om dom tycker att den duger så borde det vara en ganska bra rova att dyka med. Oavsett vem som byggt den eller vilken logga som sitter på tavlan.:)
 
Helt sjukt vilka diskussioner det blir när man lägger bilder på klockor man gillar.. Att det ska efterforskas och jämnföra, pratas negativt mm.. Jag gillar den, spelar ingen roll vart den kommer ifrån.. Kan lika gärna komma från rymden. Men just det där med "Kina" är att folk sprider ett rykte utan att veta fakta (även om den nu SKULLE vara tillverkad i Kina)... Ässh jag gillar den..
PicsArt_05-06-10.52.18.jpg
Haha lägg av, det var du som drog igång allt med att hävda att Apeks minsann tillverkas i UK och trycktestas så det är bättre än övriga klockor med samma utseende men annan logga på tavlan.

Nu när du motbevisats och vi sett att du sprider falska rykten kontrar du med att vi som faktiskt hade rätt pratar negativt och startar diskussioner?
 
Helt sjukt vilka diskussioner det blir när man lägger bilder på klockor man gillar.. Att det ska efterforskas och jämnföra, pratas negativt mm.. Jag gillar den, spelar ingen roll vart den kommer ifrån.. Kan lika gärna komma från rymden. Men just det där med "Kina" är att folk sprider ett rykte utan att veta fakta (även om den nu SKULLE vara tillverkad i Kina)... Ässh jag gillar den..
PicsArt_05-06-10.52.18.jpg
Diskussionen grundar sig väl i början av att du lyfte fram klockan med en rad påståenden som folk blev nyfikna på. Klocksnack, och forum i allmänhet, går ju ut på diskussioner vilket bara är kul. Nu har vi ju fått en ny lärdom dessutom, win-win! Klart du ska gilla den oavsett ursprungsland.

Ringde och frågade.
Apeks tillverkar inga klockor själva. Dom certifierar inte heller.
Tjejen på kundtjänst meddelade att dom köper produkten färdig med deras logga från kinesisk tillverkare.
Snyggt, och så var det med den saken då :)
 
Fast det handlar inte om att du inte "får" gilla vad du vill. Det här handlade om ren och skär fakta, inget annat. Att du tar det negativt att någon ifrågasätter när du säger att den tillverkas i Storbritannien får stå för dig. Övriga deltagare har endast diskuterat tillverkningsland, utan att lägga värdering i vad som är bättre/sämre. Det är det du själv som gjort.
Läste manufactured in UK.. Misstolkade då ber såå hiiimla mkt om ursäkt... Som sagt andra säger Kina, finns ingen fakt om det heller..
 
Haha lägg av, det var du som drog igång allt med att hävda att Apeks minsann tillverkas i UK och trycktestas så det är bättre än övriga klockor med samma utseende men annan logga på tavlan.

Nu när du motbevisats och vi sett att du sprider falska rykten kontrar du med att vi som faktiskt hade rätt pratar negativt och startar diskussioner?
Pol_Fake-News_10-21_PROMO.jpg
 
Tillbaka
Topp