• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Denna Scurfan gillade jag.
EE9AC5C6-6AFE-4765-A4A1-B53B6532FE8C.jpeg
Den såg lovande ut. Ingenting på tuben än så antar att den inte släppts ännu? Det verkar gå att beställa den genom hemsidan iaf.
 
Vad är detta? Grymt fin iaf.
Tack! Det är en Axios Ironclad, man kan nog säga undermärke till Zelos, nytt märke.
Riktigt bra den där. Tråkigt att jag upptäckte dom för sent. Och att du "som inte flippar" är den enda som har än :hilarious::p hur som, kul att få se den. Hur känns den nu när du har haft den ett tag?
Tack! Som du säger, riktigt bra! Jag hade länge letat efter en lite mer egen stil på subhomage i Hulk, och så dök den upp från en av mina favorit-mikros kan man säga, men väntan var ju lång, och sen med covid ännu osäkrare. Gedigen och tung, sitter gott på armen, ger lite mer ro med sån anti-scratch-behandling också. Såååå, en keeper för mig, haha :D. Som @Birchgrove sa, batch B släppts om några dagar med två nya färger också. Frågan är vad dom kommer ta för pris.

Jag joinar de som Traskar här inne också:
20200513_172414.jpg

Det är en skruv som spökar i länken, helt enligt annonsbeskrivning, så ingen nyhet så sett. Det ser ut som den sitter djupare än de andra, och går att lossa ett halvt varv innan den biter. Jag behöver inte ha av den så sett, bara för vääldigt smala armar i så fall. Men tyckte skruvarna var lite väl grisiga. Ska testa varmluftspistol på jobbet lite lätt i veckan, annars erbjuder sig ju Traska att skicka nytt då. Annars väldigt stilig, ska testa med andra band framöver för mer sommarkänsla :)
 
Om någon ägde den designen skulle denne nog höra av sig. Rolex fick ju låna designen från Omega så jag ser faktiskt inte problemet att olika tillverkare lånar inspiration till case och tavla av varandra. Var subdials ligger beror snarare på verket än märket på klockan.

kul med variation!
 
Inget ont mot homage-klockor har själv två stycken i samlingen. Men, helt ärligt talat, om en klocka ska säljas för ca 53000 kr och vara i guld, så bör man ha egen design.
Jag lägger hellre på ca 53000kr till och köper originalet, dvs en Rolex Daytona.
Trodde att en Daytona i guld kostade mer än 100'?
Guld som guld tänker jag och man slipper betala över 50 lax extra bara för hajpen :)
 
Solida stål-guldlänkbitar, istället för guldplätering på stål.
Det kan du iofs ha rätt i men de helguldare jag kollade var på gummi så inget guld i länken. Borde vara en rättvisare jämförelse än att gissa hur mycket guld det är i TT-länken. Billigaste TT kostar för övrigt 138kkr och den näst billigaste 156kkr om du nu inte ska jämföra begagnade Rolex med en ny Squale. :)
 
  • Like
Reactions: M26
Att 1545YG ser ut som en Sub stämmer ju, men Corallon är väl inte lik en Daytona alls... förutom att de båda två är kronografer då? 53k för en automatarkronograf i guld är väl inte ett dåligt pris... i synnerhet inte om man jämför med en daytona? :)
Jag är benägen att hålla med :)

Finns flertal two-tone Daytonas på Chrono för ca 106kkr.
Ja, snygg är den! Speciellt kombinationen daydate och kronograf.
Du sa det bäst själv, tyvärr så är halvguld Rollar utöver Datejust hyfsat kalla och det reflekteras väldigt tydligt i priset, det är dock en kanonfin klocka oavsett metall. Visst finns det en likhet mellan Corallon och Daytonan men då är den ju i så fall mer lik Tudor Big Block eller Prince Chrono, märkligt att alla endast ser en likhet med Daytona. To each his own dock och jag förstår fullkomligt det resonemanget, Corallon är naturligtvis inte för alla :)

Du kan inte jämföra TT med en i solitt guld. Den billigaste helguldaren i nyskick kostar 244kkr på C24. Jag försvarar ingen här men ska man jämföra så får man jämföra rätt.
Just så resonerade jag också, jag är inte så pass fåfäng att jag låter prestigeförlust styra mitt val :)

Jag tycker faktiskt det är mycket rättvis jämförelse. Troligen ungefär lika mycket guld i en Daytona TT och denna Squale.
Jag hade inte reagerat ifall klockan var guldpläterad eller PVD-pläterad och på så vis billigare.
Jag vill absolut inte försöka övertyga någon om att min synpunkt är den enda rätta och detta är mitt sista inlägg gällande mina beslut men boetten i både Corallon och 1545YG är i solitt guld tillverkade av tredjepart som tillverkar boetter för andra etablerade märken, läs under nedan bild :)

7979-SqualeCoralloCronografo18KYellowGold6.jpg

Weighing in at a good 90grams sans strap
 
Det kan du iofs ha rätt i men de helguldare jag kollade var på gummi så inget guld i länken. Borde vara en rättvisare jämförelse än att gissa hur mycket guld det är i TT-länken. Billigaste TT kostar för övrigt 138kkr och den näst billigaste 156kkr om du nu inte ska jämföra begagnade Rolex med en ny Squale. :)
Billigaste TT Daytona ligger på 103.075 kr av godkänd handlare. Varför skulle man inte kunna jämföra en ny Squale med begagnad Rolex? Rolex urverket är hästlängder bättre än en Valjoux 7750.
 
  • Like
Reactions: M26
@M26 Din Squale kronograf är riktigt snygg och inte dyr alls för att vara i solid 18k guld.
Det jag reagerar på är att Squale borde lagt energi på egen design om man ska göra en klocka i solid guld i denna prisklass.
 
Billigaste TT Daytona ligger på 103.075 kr av godkänd handlare. Varför skulle man inte kunna jämföra en ny Squale med begagnad Rolex? Rolex urverket är hästlängder bättre än en Valjoux 7750.
Varför du inte kan jämföra en begagnad produkt med en ny? Jadu... :rolleyes: Urverket säger jag inget om, det stämmer säkert som du säger.
 
:D
Grattis! En riktigt grym duo som du har där :).
Tack, riktigt nöjd!

Bronskungen! Stort grattis, den är GRYM, ser ut att klara 10000mlönnfetsvennebananibadbaljan-dyk
Haha vilken jäkla korrekt beskrivning! :D
WOW! Så jävla bra. Stort, stort grattis! :D
Tack, stabila pjäser :cigar:
En riktig "håll-käften" duo :D fruktansvärt balla! Grattis till den nya!
Haha, ja det är en ball duo som inte sticker under radarn direkt :rolleyes:
Tack, riktigt bra klockor!:)
Fyfan vad bra! Grattis!
Haha, kittlar det ännu mer efter en GG nu?:D
 
Tillbaka
Topp